Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hurtigladere Fortum feilet, Ishavsveien ble nødløsningen. Redundans mangler...

Startet av rsa, søndag 16. november 2014, klokken 16:25

« forrige - neste »

Bobbulf

Jeg spurte selger hos Bertel o Steen tidligere i uken om den kunne lade med mer enn 16A på 1-fase siden vi allerede har ladestasjon til Leafen på 32A 1-fas. Han var veldig usikker på om det gikk med mer enn 16A, men han skulle spørre videre i systemet for å få det oppklart. Er ikke ofte vi trenger mer enn 16A, men er jo veldig greit å ha de gangene behovet er der når man feks plutselig skal på langtur og vil toppe kjapt opp til 100%.
Hurtiglader bruker vi bare 2-3 ganger i året, så det skal vi fint klare oss uten.
Har ikke bestilt bil enda, men er litt fristende  :)
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

jkirkebo

Sitat fra: Bobbulf på mandag 10. november 2014, klokken 00:16
Jeg spurte selger hos Bertel o Steen tidligere i uken om den kunne lade med mer enn 16A på 1-fase siden vi allerede har ladestasjon til Leafen på 32A 1-fas.

Hvis ladestasjonen har fast kabel kan du ikke bruke den uansett, siden pluggene på bilsiden er forskjellige. Har den derimot Type 2 uttak kan du bruke den.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Bobbulf

Sitat fra: jkirkebo på mandag 10. november 2014, klokken 00:39
Sitat fra: Bobbulf på mandag 10. november 2014, klokken 00:16
Jeg spurte selger hos Bertel o Steen tidligere i uken om den kunne lade med mer enn 16A på 1-fase siden vi allerede har ladestasjon til Leafen på 32A 1-fas.

Hvis ladestasjonen har fast kabel kan du ikke bruke den uansett, siden pluggene på bilsiden er forskjellige. Har den derimot Type 2 uttak kan du bruke den.
Ok, trodde det var samme plugg. Har ikke sjekket det så nøye, men så at de skrev:  On the charging side, Mercedes-Benz sticks with J1772, her
http://insideevs.com/mercedes-benz-releases-series-b-class-electric-drive-videos/

Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

jkirkebo

Sitat fra: Bobbulf på mandag 10. november 2014, klokken 01:01
Sitat fra: jkirkebo på mandag 10. november 2014, klokken 00:39
Sitat fra: Bobbulf på mandag 10. november 2014, klokken 00:16
Jeg spurte selger hos Bertel o Steen tidligere i uken om den kunne lade med mer enn 16A på 1-fase siden vi allerede har ladestasjon til Leafen på 32A 1-fas.

Hvis ladestasjonen har fast kabel kan du ikke bruke den uansett, siden pluggene på bilsiden er forskjellige. Har den derimot Type 2 uttak kan du bruke den.
Ok, trodde det var samme plugg. Har ikke sjekket det så nøye, men så at de skrev:  On the charging side, Mercedes-Benz sticks with J1772, her
http://insideevs.com/mercedes-benz-releases-series-b-class-electric-drive-videos/

De har nok Type 2 for Europa-utgaven. J1772/Type 1 støtter nemlig ikke 11kW lading da det er en 1-fase standarfd.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lars-bgo

I og med at den kommer med type 2 kontakt har jeg tatt for gitt at den kan lades med 7,4 kw på min 32a 1 fase Slimbox. (som fungerer utmerket til Tesla og i3)
Noen som kan bekrefte at dette går greit?
Tesla S85, Leaf - solgt , i3 - solgt, B electric

valvolainen

Ville tvilt på dette da den ikke støtter mer enn 16A i 400V.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Bobbulf

Ser ut til at det ihvertfall er mulighet for å justere ladestrømmen i menyen i bilen
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

Griffel

Sitat fra: Lars-bgo på mandag 10. november 2014, klokken 19:22
I og med at den kommer med type 2 kontakt har jeg tatt for gitt at den kan lades med 7,4 kw på min 32a 1 fase Slimbox. (som fungerer utmerket til Tesla og i3)
Noen som kan bekrefte at dette går greit?
Har du dobbeltlader?

Sitat fra: valvolainen på mandag 10. november 2014, klokken 19:25
Ville tvilt på dette da den ikke støtter mer enn 16A i 400V.
Er det ikke slik da at MB kjøper dette systemet fra Tesla. Da er det vel all grunn til å tro at den vil oppføre seg identisk med Tesla 11kW lader. Altså at den trolig virker med laskede Type 2 ladestasjoner 32A.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Bobbulf

Ladepistolen blir låst fast til bilen ved lading, det var bra  :)
15.55 her:
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

jkirkebo

Sitat fra: Bobbulf på mandag 10. november 2014, klokken 21:26
Ladepistolen blir låst fast til bilen ved lading, det var bra  :)

Type 2 plugger blir alltid låst til bilen under lading, det er en del av standarden.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Bobbulf

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 11. november 2014, klokken 07:56
Sitat fra: Bobbulf på mandag 10. november 2014, klokken 21:26
Ladepistolen blir låst fast til bilen ved lading, det var bra  :)

Type 2 plugger blir alltid låst til bilen under lading, det er en del av standarden.
Det høres bra ut  :)
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

Lars-bgo

Sitat fra: Griffel på mandag 10. november 2014, klokken 20:52
Sitat fra: Lars-bgo på mandag 10. november 2014, klokken 19:22
I og med at den kommer med type 2 kontakt har jeg tatt for gitt at den kan lades med 7,4 kw på min 32a 1 fase Slimbox. (som fungerer utmerket til Tesla og i3)
Noen som kan bekrefte at dette går greit?
Har du dobbeltlader?

Sitat fra: valvolainen på mandag 10. november 2014, klokken 19:25
Ville tvilt på dette da den ikke støtter mer enn 16A i 400V.
Er det ikke slik da at MB kjøper dette systemet fra Tesla. Da er det vel all grunn til å tro at den vil oppføre seg identisk med Tesla 11kW lader. Altså at den trolig virker med laskede Type 2 ladestasjoner 32A.

Mercedes sjekker nå og ǥir tilbakemelding.  Men med alt fra Tesla skulle det funger som Tesla og 32a 1 fase skulle fungere...
Tesla S85, Leaf - solgt , i3 - solgt, B electric

bno

#27
Sitat fra: KingKongKent på Søndag 05. Januar 2014, klokken 09:00
I så fall har Tesla et forklaringproblem, for det var avgjørende for at jeg ikke valgte dobbelt-lader. Samtidig ville det være merkelig at de kan feilinformere så grovt. Lade-kalkulatoren viser jo ingen endring på mellom enkelt og dobbelt-lader. 
Fra din private Type 2 ladestasjon i garasjen 230V enfas 32A kan du forskyne din enkeltlader med 32A.

Svar fra Griffin:
På offentlige ladeplasser med Type 2 kontakt er det avhengig av installasjonen:
På Type 2 ladestasjoner 400V 3 fas 32A såkalte 22kW stasjoner kan Dobbellader utnytte kapasiteten, enkeltadere det halve, og f.eks Leaf og BMW i3 med større lader rundt 7 kW og alle andre det lader i bilen kan utnytte.
På Type 2 ladestasjoner 400V 3 fas 16A såkalte 11kW  kan de med Dobbelladere og enkelladere i Tesla utnytte forskyne seg med opp til 11 kW, Mens BMWi3 og Leaf med over 6,5 kW ladere må nøye seg 3,6 kW.
På Type 2 På Type 2 ladestasjoner 230V 1 fas 16A (offentlig) Kan ingen få mer enn 3,6kW
På Type 2 På Type 2 ladestasjoner 230V 1 fas 32A (offentlig) Kan Leaf og BMW Tesla dobbellader få 7kW Tesla enkeltlader 3,6 kW.
« Siste redigering: Søndag 05. Januar 2014

Kilde


http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11556.msg163714.html#msg163714

Dette er i tråd med det min MB forhandler har informert.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Herwitz

#28
MB og Smart er så nært beslektet at det virker litt merkelig at Smart kan leveres med 22kW lademulighet mens MB leveres med 11kW.

http://www.elbil.no/nyheter/elbiler/3415-na-kommer-smart-prisbombe
i3 "Stuttjukken" kom med påskeharen 2014!

Sanair

Har bestillt en Renault Zoe. Den kommer med AC hurtiglader 11kw montert hjemme. Forstår det slik, at denne da kan brukes evt. på MB. B el? (Zoe har type 2 kontakt)..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA