Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hurtigladere Fortum feilet, Ishavsveien ble nødløsningen. Redundans mangler...

Startet av rsa, søndag 16. november 2014, klokken 16:25

« forrige - neste »

rsa

Ser av omtale på VG at B-Electric kommer med 11KW AC lader men uten mulighet for DC Hurtiglading. Så skal du på langtur må du beregne noen timers stopp for lading. Det var vel en liten nedtur? Glad jeg valgte Kia'n allikevel da. :)

valvolainen

Litt tåpelig å bruke ladetall fra TØI. Da har man jo totalt bommet på poenget hurtiglading. Ideelt sett skulle man gjerne puttet inn en 22kw lader istedenfor 11,  Halvannen time er levelig ladetid.
3 timer er bare for lang tid på lange turer. Synd mercedes, men det var vel kanskje heller aldri meningen at dette skulle være noe primærbil...
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

moonbuggy

#2
Nei, dette er en ren "compliance" car, en "fake" som det kalles, kun for å tilfredstille myndighetene i visse delstater i USA, spesielt California.
Andre i samme kategori: Honda Fit, Toyota RAV EV, Fiat 500E, Focus Electric, Chevrolet Spark og tildels e-golf.

Både Mercedes og VW bare "måtte" presentere nullutslippsbiler i 2015 for å tilfredstille kravene i bl.a. California.
Det er hovedgrunnen til at Mercedes B Klasse EV finnes. Det gjelder forsåvidt også Nissan Leaf og BMW i3, men forskjellen her er at både Nissan og BMW la skjelen i arbeidet og virkelig designet elektriske biler.

Vind

Ja - den perfekte mellomklasse El-bil er enda ikke på plass.  Det er vanskelig å rangere, men om Mercedes hadde:
- Varmepumpe
- Hurtiglading
- app (kommer vistnok senere)

Så hadde denne blitt en alvorlig konkurrent til Golf.  At vi vil se en del av denne på veien er jeg ikke tvil om, men den er nok ikke den sukssen den kunne ha blitt.

Det som er styrken til bilen er:
- Litt mere plass enn de fleste i denne klassen
- Premium (det er ikke mye Leaf eller Kia følelse i denne)
- Passe rask (ikke helt i3, men nærme)

Det at de bruker ACC radar for å forutse trafikken er ingen revulusjon.  Det gjør jo både i3 og e-Golf, så det er mest markedsskryt.

At Mercedes har solgt seg ut av Tesla kan også bety at de ikke ønsker å bruke teknologien videre, men Tesla bruker jo mye Mercedes deler - så dette er litt uklart...
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

4Matic Fanatic

Sitat fra: moonbuggy på fredag 31. oktober 2014, klokken 12:05
.... Det gjelder forsåvidt også Nissan Leaf og BMW i3, men forskjellen her er at både Nissan og BMW la skjelen i arbeidet og virkelig designet elektriske biler.
Jeg følger deg på i3'n som er spesiell, men hva har Leaf som ikke er like bra i eGolf & Soul, f.eks?
Det er vel ikke noe krav at en bil må se rar ut og være bygd kun med elmotor for at det kan være en bra el-bil?
mvh, Arne :)

2019 Jaguar I-Pace  |  2006 Mercedes-Benz ML320CDI 4Matic |  2015 VW e-Golf
>>Ladestatus

valvolainen

Dette blir likevel spennende. Semihurtiglading , barnevognsplass. Mye for og mye imot. Jeg tror vi må prøvekjøre før vi setter dommen.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

moonbuggy

Sitat fra: 4Matic Fanatic på fredag 31. oktober 2014, klokken 20:55
Sitat fra: moonbuggy på fredag 31. oktober 2014, klokken 12:05
.... Det gjelder forsåvidt også Nissan Leaf og BMW i3, men forskjellen her er at både Nissan og BMW la skjelen i arbeidet og virkelig designet elektriske biler.
Jeg følger deg på i3'n som er spesiell, men hva har Leaf som ikke er like bra i eGolf & Soul, f.eks?
Det er vel ikke noe krav at en bil må se rar ut og være bygd kun med elmotor for at det kan være en bra el-bil?
Det blir litt urettferdig å sammenligne Leaf med nyproduksjoner. Da får vi vente til neste leaf, den kommer kanskje i 2016. Nissan skal ha honnør for å ha brøytet vei med sin Leaf, og den har vært vellykket, ingen tvil. Den virker i hverdagen.
e-golf har problemer med varmepumpe, produksjon og er preget av litt hastverksarbeide. Den har ellers mange gode løsninger.
Kia Soul ser ut til å ha et veldig bra batteri. Derfor er det faktisk litt synd at man plasserer det inn i bil med såpass dårlig aerodynamikk. Cd på 0,35 med stor flate gir svært mye motstand når farten øker. Allikevel har bilen sannsynligvis best rekkevidde av alle i sin klasse. Tenk på hva det kunne vært i en annen design ?
Ihvertfall 230-250 km ved sommerkjøring. Ellers kan bilen være bra, men det er for tidlig å felle en dom. Den er knapt på veien enda.

Råde

Sitat fra: moonbuggy på fredag 31. oktober 2014, klokken 12:05
Både Nissan og BMW la skjelen i arbeidet og virkelig designet elektriske biler.
Nå skal det jo sies at MB og Golf var planlagt med elektrisk drivlinje, kanskje Kia også (i motsetning til Focus feks). BMW har tatt den helt ut og tenkt alt nytt. En utrolig satsing som skal gis honnør. Hvor klokt det var får fremtiden vise.

Uansett, selv om Norge er et stort elbilland målt pr innbygger, er vi små i forhold til verden og verdensmarkedet, så derfor skal vi selvfølgelig ikke tro at om noe funker her, så funker det alle andre steder.

MB er en virkelig fin bil og jeg gleder meg til å prøve den. Jeg har kanskje behov for hurtiglader 2 ganger i året (egentlig ingen siden elbilen blir bil nr 2), men det er et alvorlig minus for MB. Tanken er sikkert at SC mulighetene rundt i verden er så utrolig små.

PS! MB har nok ikke støttet seg til TØI-rapporten, da den ble publisert i forrige måned :)
https://www.toi.no/getfile.php/Publikasjoner/T%C3%98I%20rapporter/2014/1352-2014/1352-2014-elektronisk.pdf
e-Golf | X75D

bno

#8
Sitat hentet fra MB int. Sider
The Mercedes-Benz B-Class Electric Drive has a dynamic design, a high-quality interior and a high-torque electric motor for locally zero-emission driving.

Nytt sitat fra samme side

The top speed is electronically limited to 160 km/h in order to increase the range. This is approximately 200 kilometres, depending on the drive cycle. This means that not only zero-emission urban and local driving is easy, but also longer journeys – such as many commuters' daily journeys to work in rush-hour traffic. The B-Class Electric Drive can be recharged at any household
Kilde
https://www.mercedes-benz.com/en/mercedes-benz/vehicles/passenger-cars/b-class/the-new-b-class-electric-drive-2/


Lurer på om Bertel O. Steen også da (Internasjonalt) henviser til TØI rapport for å forsvare mangel på hurtig lader.  Dette er ikke troverdig MB ikke i det hele tatt.

Nei, MB ønsker ikke elektriske biler for de tjener ikke penger på dette. Er det noe rart da? :-)


Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

espenk

Ser at den kan lades med en fart på 11kw ved å benytte 32a 400volt, vil det si at denne krever TN nett eller? Kanskje litt tidlig å svare på ennå, er vel ingen som har fått denne bilen til Norge ennå.
Reva 2003 modell
Th!nk city 2011 modell 82000km pr 20.08.14

valvolainen

Alle ladepunkter på 11/22/43kw er i TN nett.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

TM

#11
Sitat fra: espenk på søndag 09. november 2014, klokken 11:59
Ser at den kan lades med en fart på 11kw ved å benytte 32a 400volt, vil det si at denne krever TN nett eller? Kanskje litt tidlig å svare på ennå, er vel ingen som har fått denne bilen til Norge ennå.
Den krever ikke TN nett, så du kan f. eks. lade med 7.4 KW med Type 2 kontakt - 230V -32A enfas. Men skal du lade med maks 11 kW, må du benytte 11,22 eller 43 kw type 2 ladepunkt (TN nett)

jkirkebo

Sitat fra: tmaehlum på søndag 09. november 2014, klokken 16:45
Sitat fra: espenk på søndag 09. november 2014, klokken 11:59
Ser at den kan lades med en fart på 11kw ved å benytte 32a 400volt, vil det si at denne krever TN nett eller? Kanskje litt tidlig å svare på ennå, er vel ingen som har fått denne bilen til Norge ennå.
Den krever ikke TN nett, så du kan f. eks. lade med 7.2 KW med Type 2 kontakt - 230V -32A enfas. Men skal du lade med maks 11 kW, må du benytte 11,22 eller 43 kw type 2 ladepunkt (TN nett)

Vet vi at den støtter 32A 1-fase? Er det oppgitt i spesifikasjonene?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

TM

Godt poeng. Jeg tok det for gitt, men det bør sjekkes før man skriver kontrakt. Nå er vel ikke 32A så vanlig, og det er vel ikke alle nettselskaper som tillater det heller.

jkirkebo

Sitat fra: tmaehlum på søndag 09. november 2014, klokken 19:33
Godt poeng. Jeg tok det for gitt, men det bør sjekkes før man skriver kontrakt. Nå er vel ikke 32A så vanlig, og det er vel ikke alle nettselskaper som tillater det heller.

Nei, men de tillater som regel 25A eller i verste fall 18A (Eidsiva).

Klarer den ikke 32A får man dog ladet med maks 16A hjemme uten TN-nett eller trafo, og det kan jo bli snaut for enkelte. Spesielt siden den ikke kan hurtiglades.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA