Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Smart luftfjæring

Startet av NegativeElectrode, søndag 16. november 2014, klokken 14:33

« forrige - neste »

arnejorg1

Sitat fra: Malawi på lørdag 08. november 2014, klokken 12:32

Dersom man kjører så langt for å komme til byen at man trenger full lading, er det vel naturlig å få unna endel ærend/shopping når man først er der?

Joda. Jeg kunne handlet daglivarer med det samme, men det hender jeg får noen små ærende, kanskje må jeg tilbake så fort som mulig.
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

arnejorg1

Sitat fra: Griffel på torsdag 06. november 2014, klokken 17:51
Sitat fra: arnejorg1 på tirsdag 04. november 2014, klokken 23:43
600m
Noe som røft regnet skulle bety ca. 7kWh mer på hjemtur enn til Trondheim (middelforbruk - 3kWh til Trondheim middelforbruk + 4 kWh hjem). MB med rekkeviddeforlenger som består av 35kWh batteri, varmetråder i frontrute og ekstra varmeisolasjon isolasjon. 2 timer lading 3,5kW saktelading mens en er på kino, eller 30 min 11kW på vei hjem burde gi god margin. Men det er jo foreløbig ingen erfaring med MB så denne betraktningen er ren teori.
Et sikrere valg blir derfor Kia med ChaDemo når disse ladere er fikset.

Det begynner å hjelpe med 35kwt med batteri, men har man først ett så stort batteri vil jeg også ha muligheten til å bruke bilen på langkjøring. Da er det greit å kunne lade fortest mulig.

Med de tallene du oppgir må man jo kjøre i snitt 20-30kmt lavere enn fartsgrensen. 3kwh til trondheim har jeg ikke hvert i nærheten av. Det er vel omtrent det jeg har brukt når har kjørt 25km.
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

Griffel

#32
Sitat fra: arnejorg1 på søndag 09. november 2014, klokken 06:19
Med de tallene du oppgir må man jo kjøre i snitt 20-30kmt lavere enn fartsgrensen. 3kwh til trondheim har jeg ikke hvert i nærheten av. Det er vel omtrent det jeg har brukt når har kjørt 25km.
Det var ikke det jeg skrev derimot: "Middelforbruk -" (minus) "3kWh til trondheim Middelverdi +" (pluss) "4 kWh hjem" altså ca 7kW mer hjem enn til.
Dette er en rent teoretisk vurdering, basert på vekt av bil.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

tomrh

Sitat fra: arnejorg1 på søndag 09. november 2014, klokken 06:09
Sitat fra: Malawi på lørdag 08. november 2014, klokken 12:32

Dersom man kjører så langt for å komme til byen at man trenger full lading, er det vel naturlig å få unna endel ærend/shopping når man først er der?

Joda. Jeg kunne handlet daglivarer med det samme, men det hender jeg får noen små ærende, kanskje må jeg tilbake så fort som mulig.
Det er ikke sjelden man bare må inn til byen og så hjem igjen med en gang. F.eks. levere et barn til tante, hente noen fra flyplassen (Værnes i dette tilfellet) etc. Da er 11 kW håpløst, ihvertfall om man bor der arnejorg1 bor, pluss at man selvsagt er prisgitt at ladepunktene er tilgjengelige. Det er svært få tilgjengelige 22 kW stolper i Trøndelag p.t. Og ved et slikt ladepunkt er det også sannsynlig at biler parkerer en stund for å lade, de fleste elbilmodeller kan ikke utnytte fulle 22 kW og må lade lenge. Dvs. stor sannsynlighet for at de er opptatt.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

arnejorg1

Sitat fra: tomrh på tirsdag 11. november 2014, klokken 07:54
Det er ikke sjelden man bare må inn til byen og så hjem igjen med en gang. F.eks. levere et barn til tante, hente noen fra flyplassen (Værnes i dette tilfellet) etc. Da er 11 kW håpløst

Der fikk du fremhevet poenget mitt
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

arnejorg1

Sitat fra: Griffel på søndag 09. november 2014, klokken 11:26
Sitat fra: arnejorg1 på søndag 09. november 2014, klokken 06:19
Med de tallene du oppgir må man jo kjøre i snitt 20-30kmt lavere enn fartsgrensen. 3kwh til trondheim har jeg ikke hvert i nærheten av. Det er vel omtrent det jeg har brukt når har kjørt 25km.
Det var ikke det jeg skrev derimot: "Middelforbruk -" (minus) "3kWh til trondheim Middelverdi +" (pluss) "4 kWh hjem" altså ca 7kW mer hjem enn til.
Dette er en rent teoretisk vurdering, basert på vekt av bil.

Sorry. Feiltolket litt der. Jeg har ikke forbruksmåler på Thinken jeg har i dag, men den bruker iallefall vesentlig mer i retur enn tur.
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA