Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Smart luftfjæring

Startet av NegativeElectrode, søndag 16. november 2014, klokken 14:33

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

#15
Det er mulig at Tesla nektet å levere drivlinjen med CCS tilkobling, da dette er noe de har verken kompetanse på eller interesse for. Trolig ga de Mecedes valget mellom Tesla Type 2 eller ingen hurtiglading, og da er det mulig det ble for dyrt med SC tilgang.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Rio

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 02. november 2014, klokken 11:09
Det er mulig at Tesla nektet å levere drivlinjen med CCS tilkobling, da dette er noe de har verken kompetanse på eller interesse for. Trolig ga de Mecedes valget mellom Tesla Type 2 eller ingen hurtiglading, og da er det mulig det ble for dyrt med SC tilgang.

Det er jo mulig, selvsagt, og MB har nettopp solgt Tesla-aksjene, men HL-elektronikk og kontakt er jo ingen heksekunst (sammenlignet med hva annet som finnes av elektronikk i en bil), så da må det ha vært en uhyre merkelig kontrakt.

En annen sak er om de kan ha misforstått rapporten fra TØI om at "alle" ladet hjemme, og at man derfor ikke trengte HL?

Uansett er det uhyre lite rutinert av MB.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

timingbeltkiller

Er det ikke oljesjeikene i MidtØsten som eier Merc..?
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Rio

Sitat fra: timingbeltkiller på søndag 02. november 2014, klokken 12:27
Er det ikke oljesjeikene i MidtØsten som eier Merc..?

Nei:

SitatShareholder Structure

by Ownership[15]

    Institutional investors: 69.1%
    Private investors: 20.2%
    Kuwait Investment Authority (Kuwait): 7.6%
    Renault (France): 1.54%
    Nissan (Japan): 1.54%

by Region[15] 35.9% Europe (excluding Germany), 33.3% German, 19.5% United States, 7.6% Kuwait, 3.3% Asia, 0.4% Others.

Dvs. ca 90% Europa eller USA.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Vind

Administrator har laget en egen forumgruppe for Mercedes B nå, så denne tråden bør vel fortsette der.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

arnejorg1

Sitat fra: Griffel på lørdag 01. november 2014, klokken 20:36
Sitat fra: arnejorg1 på lørdag 01. november 2014, klokken 20:13

Og for og legge til. Noen ganger skal jeg bare ett enkelt ærend til byen. Da vil jeg helst slippe å lade i 2-3 timer før jeg kan kjøre hjem.
Men nå har jo MBen såpass rekkevidde at 14 mil tur-retur burde gå greit hele året. I et hvertfall med et beskjedent påfyll på kino eller butikk. Så for ditt behov er nok dette idealbilen.

Da skulle du prøvekjørt bakkene jeg har den siste biten hjem. Det skal vanligvis gå greit med 14 mil ja, men med en gang du har startet på bakkene har nok rekkeviddeangsten kommet sigende i det du ser strømnivået falle i grusomt høyt tempo. Kunne selvfølgelig ha prøvd bilen, for å se om den klarer hele turen hjem fra fulladet batteri. Det hadde nok godt kjempefint så lenge temperaturmåleren har holdt seg på pluss-siden. Men med vinter og 10-20 minus og bruk av varmeapparat, tviler jeg stort. hadde det vært flat vei hele veien derimot, så hadde det gått bra. Vel og merke bare en vei ved lav temparatur.
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

Griffel

Sitat fra: arnejorg1 på mandag 03. november 2014, klokken 01:16
Da skulle du prøvekjørt bakkene jeg har den siste biten hjem.
Hva er høydeforskjellen Trondheim - hjem?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

arnejorg1

Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

Griffel

Sitat fra: arnejorg1 på tirsdag 04. november 2014, klokken 23:43
600m
Noe som røft regnet skulle bety ca. 7kWh mer på hjemtur enn til Trondheim (middelforbruk - 3kWh til Trondheim middelforbruk + 4 kWh hjem). MB med rekkeviddeforlenger som består av 35kWh batteri, varmetråder i frontrute og ekstra varmeisolasjon isolasjon. 2 timer lading 3,5kW saktelading mens en er på kino, eller 30 min 11kW på vei hjem burde gi god margin. Men det er jo foreløbig ingen erfaring med MB så denne betraktningen er ren teori.
Et sikrere valg blir derfor Kia med ChaDemo når disse ladere er fikset.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Hansi

Sitat fra: Griffel på torsdag 06. november 2014, klokken 17:51
Sitat fra: arnejorg1 på tirsdag 04. november 2014, klokken 23:43
600m
Noe som røft regnet skulle bety ca. 7kWh mer på hjemtur enn til Trondheim (middelforbruk - 3kWh til Trondheim middelforbruk + 4 kWh hjem). MB med rekkeviddeforlenger som består av 35kWh batteri, varmetråder i frontrute og ekstra varmeisolasjon isolasjon. 2 timer lading 3,5kW saktelading mens en er på kino, eller 30 min 11kW på vei hjem burde gi god margin. Men det er jo foreløbig ingen erfaring med MB så denne betraktningen er ren teori.
Et sikrere valg blir derfor Kia med ChaDemo når disse ladere er fikset.

Er det større batteri hvis man velger rekkeviddeforlenger? 35kWh begynner jo å bli bra :)
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

Griffel

DinSide:
http://www.dinside.no/931151/test-mercedes-benz-b-klasse-electric-drive
Sitat
"Range Plus", mot ekstrapris skal gi tilgang på 32 - 33 kWt, støttet opp av energisparende elementer som mørke sideruter og varme i frontruta samt ekstra isolerte dører og tak. Denne "Rekkevidde +"-pakken, som koster 6.840 kroner, gir en offisiell maksimal kjørelengde på 230 kilometer på en lading.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Mippen

Jeg leste at Mercedes hadde fått drivlinjen fra Tesla. Er det samme driveunit som på nye s85d siden den også er 180hk bare med to motorer?
Fremtiden er elektrisk.

NegativeElectrode

Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Malawi

Sitat fra: arnejorg1 på lørdag 01. november 2014, klokken 20:13
Og for og legge til. Noen ganger skal jeg bare ett enkelt ærend til byen. Da vil jeg helst slippe å lade i 2-3 timer før jeg kan kjøre hjem.

Dersom man kjører så langt for å komme til byen at man trenger full lading, er det vel naturlig å få unna endel ærend/shopping når man først er der?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA