Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lading

Startet av Mippen, søndag 16. november 2014, klokken 03:42

« forrige - neste »

HansButenschon

Ja til Park & Ride! Jeg bor i Enebakk og jobber i Oslo. Tidligere kjørte jeg alltid til Ljan stasjon 25 min, og tok toget derfra (10 min) og slapp både kø og bompenger. Men nå fylles parkeringen fortere opp, og det er oftere kø mellom Klemetsrud og Ljabru, så nå kjører jeg el-bil til Ski, der det går tog hvert 6. minutt i rushtiden. Når det nye dobbeltsporet kommer, planlegger Jernbaneverket FÆRRE parkeringsplasser ved stasjonen!

Uaktuelt for meg å bare reise kollektivt, så kan jeg ikke lenger parkere ved en togstasjon får jeg heller kjøre helt inn og bidra til kø.

Mippen

Sitat fra: HansButenschon på fredag 07. november 2014, klokken 04:57
Ja til Park & Ride! Jeg bor i Enebakk og jobber i Oslo. Tidligere kjørte jeg alltid til Ljan stasjon 25 min, og tok toget derfra (10 min) og slapp både kø og bompenger. Men nå fylles parkeringen fortere opp, og det er oftere kø mellom Klemetsrud og Ljabru, så nå kjører jeg el-bil til Ski, der det går tog hvert 6. minutt i rushtiden. Når det nye dobbeltsporet kommer, planlegger Jernbaneverket FÆRRE parkeringsplasser ved stasjonen!

Uaktuelt for meg å bare reise kollektivt, så kan jeg ikke lenger parkere ved en togstasjon får jeg heller kjøre helt inn og bidra til kø.


Lignende problem for meg. Er to innfarts parkeringer jeg kan parkere på for å ta bussen. Problemet er at de er så nær jobben min, også må jeg først stå i kø for å komme meg dit også, må bussen stå i kø for å komme seg videre. Pluss eventuell ventetid på buss. Da bruker jeg nesten halve tiden på å kjøre til jobben selv i forhold til å parkere og busse. Har også benyttet denne plassen før og to ganger fikk jeg skader på bilen min av folk som ikke la igjen beskjed. Derfor liker jeg heller ikke å parkere over alt.
Fremtiden er elektrisk.

sn0le

Fordelen med å reise med bil istedenfor kollektivt er som F_P sier at man kan reise på samme tid og komme seg på jobb mye tidligere.
Da kan man reise hjem tidligere, og får mere tid med familien.

Eller så kan man reise litt seinere og være hjemme til samme tid som de som reiser kollektivt, tjene opp ca 1 time avspasering hver dag og i løpet av året få en del ekstra ferie, som man kan bruke med familien. :)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

kos

Kollektivtransport - hva er det for de fleste av oss. Overfylte busser og på Vestlandet våte folk. Et klima som kan måles med smog i London. London har et t bane system som jeg bruker. Likeså i NY.
Verdens eldste er oi Moskva. Dette er kollektivtransport på sitt beste, om norske byer hadde det samme hadde det nok vært brukt. Vi har fjordene og havet. her kunne vi hatt verdens beste transportsystemer, men nei dette skal ikke prøves. I fosselandet kunne små hurtigbåter med eldrift vært et godt alternativ.

Så lenge kollektivtransport er dårlig, dyr og sein kommer vi ikke videre. For ikke å snakke om busspriser - det kan økonomisk ikke forsvares. Så står valget mellom fosil drift eller el. lett valg.

Mippen

Sitat fra: kos på fredag 07. november 2014, klokken 18:42
Kollektivtransport - hva er det for de fleste av oss. Overfylte busser og på Vestlandet våte folk. Et klima som kan måles med smog i London. London har et t bane system som jeg bruker. Likeså i NY.
Verdens eldste er oi Moskva. Dette er kollektivtransport på sitt beste, om norske byer hadde det samme hadde det nok vært brukt. Vi har fjordene og havet. her kunne vi hatt verdens beste transportsystemer, men nei dette skal ikke prøves. I fosselandet kunne små hurtigbåter med eldrift vært et godt alternativ.

Så lenge kollektivtransport er dårlig, dyr og sein kommer vi ikke videre. For ikke å snakke om busspriser - det kan økonomisk ikke forsvares. Så står valget mellom fosil drift eller el. lett valg.

Akkurat prisene syns jeg ikke er så ille. Hvis man kjøper klippekort til 250kr her i Bergen betaler man bare 25kr pr tur innen hele kommunen uansett lengde eller man kan bruker app. Vet ikke hvordan prisene er i andre byer. For 700kr mnd kan man reise så mye man vil med mnd kort. Problemet er vel mer alt det andre du skriver i forhold til dårlig tilbud og reisetid.
Selv om man bruker elbil som ikke bruker drivstoff blir det dyrere forsikring, mer slitasje på bil, høyere avskrivning på bilen pga høyere kjørelengde mm. Så egentlig koster det mer å bruke bilen til og fra jobb enn et busskort.
Fremtiden er elektrisk.

arnejorg1

Jeg bor på landet og jobber på landet, så jeg kommer derfor ikke opp i de samme problemene som de som skal på jobb i byene. Men jeg har ofte lurt litt på hvorfor folk ikke reiser med buss eller tog når man står og stamper i kø hver dag. Men jeg har hatt en ide om hva det skyltes, og ved å lese i denne tråden fikk jeg bekreftet d.

Det tar alt for lang tid fordi man må bytte opptil flere ganger, stå og vente flere minnutter, vente til neste buss fordi man mister den første, kommer for sent på jobb fordi tiden med buss ikke passer, bruker av tiden med familien fordi det tar dobbelt så lang tid med buss/tog.
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

Mippen

Sitat fra: arnejorg1 på fredag 07. november 2014, klokken 23:02
Jeg bor på landet og jobber på landet, så jeg kommer derfor ikke opp i de samme problemene som de som skal på jobb i byene. Men jeg har ofte lurt litt på hvorfor folk ikke reiser med buss eller tog når man står og stamper i kø hver dag. Men jeg har hatt en ide om hva det skyltes, og ved å lese i denne tråden fikk jeg bekreftet d.

Det tar alt for lang tid fordi man må bytte opptil flere ganger, stå og vente flere minnutter, vente til neste buss fordi man mister den første, kommer for sent på jobb fordi tiden med buss ikke passer, bruker av tiden med familien fordi det tar dobbelt så lang tid med buss/tog.

Helt sant. Men det er mange som kunne ha tatt bussen og bane som ikke tar den, og det gjør ikke køen mindre. Mange er late også, men det er mange som ikke kan ta bussen, så det er begge deler. Hadde busstilbudet for eksempel vært godt nok her jeg  bor så hadde jeg benyttet det, men siden det ikke fungerer for meg slik at jeg må bruke mer tid av fritiden min på reise til og fra jobb velger jeg det bort.

Fremtiden er elektrisk.

Powerflux

#37
Min jobbsituasjon(skift med nattvakter) og et kollektiv tilbud som er helt på trynet gjør som beskrevet over at dette er fullstendig utelukket og elbil gir enorme besparelser. So far, so good............. men så gjelder det fruen da!!
I likhet med Øyvind.H som bor like i nærheten så burde trikk fra Nordstrand(Sæter i dette tilfellet) være innafor.....i teorien! Men akk, så enkelt er det ikke!
Hun kjører scooter fra så tidlig som mulig i sesongen til så sent som over hodet mulig og med dette, fra Munkerud til Nationalteateret bruker 15-17 minutter avhengig av trafikk-kaos!

Trikken gir 10 min gange til holdeplass og deretter ca 30 min reisevei til National og 3 min gange.....hvis alt går som det skal....noe det ALDRI gjør!
Nå er det buss for trikk som gjelder mellom Ljabru og Kastellet! Prosjektet er forsinket og buss som skal samsvare med trikkavgang fra Kastellet fungerer svært dærlig da buss går FØR oppsatt tid og fucker det hele grundig opp! Og dette er den gode strekningen......
På vei hjem er det stort sett 100% forsinkelse, kaos i Oslogate som forsinker trikken betraktelig samt buss for trikk i den andre enden som igjen fungerer ganske shaite. 10 min gange i pissregn på toppen av dette er prikken over I``en!

Resultatet er at Dieselpurka, en 2,4 liter Volvo XC90 blir brukt i den perioden scooteren står i hangaren....uten unntak!
Hun har heldigvis parkering gjennom jobben hos Q-park Vika og det er den endelige spikeren i kisten for kollektiv transport.

Alt skulle ligge til rette for at kollektivt skulle fungere her mtp bosted og jobb men når selv dette blir totalt hassle så skjønner jeg at andre sliter :o

Sykkel kunne seff vært et alternativ men å sykle i vinterhalvåret er  uaktuelt og dusjmuligheter på jobb eksisterer ikke!
Da blir det Dieseldunker som gjelder mens jeg sparer latterlig mye penger på elbilen t/r min jobb ute i periferien ;D

Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

kos

Heisan
Vi lever  i et land der kollektiv transport er noe aldeles nedprioriterte greier. selv i Oslo bekrefter innleggene at det ikke nytter. Så skal man få et anlegg til å virke så bør man se til løsninger fra andre byer Eks London over 100 år gammel t nett  og foretrukket av de som bor der.

Her er det samme som går igjen - tid og lite kø og hyppige avganger. Samtidig er det temperert hele året. Selv i millionbyer føles det effektivt og er overlegent i forhold til annen transport.


Mippen

Undergrunn og t - bane er nok ekstremt dyrt.  Det svarer seg vel mer å bygge dette i en by som London kontra andre norske byer. Nå har Oslo det da og Bergen har fått og holde på å få bybane. Bra tilbud for de som bor i den løypen men ikke alle de andre. Syns uansett det burde satses mer på bane. Syns det er merkelig at vi for eksempel bare har tog fra Bergen til Oslo også må man bytte tog i Oslo for å komme sørover eller nordover. Burde gått tog langs kysten så godt det lot seg gjøre.  Men det burde i det minste gå busser slik at folk kunne ta bussen.  Ikke vits å tvinge folk over på noe som ikke virker.
Fremtiden er elektrisk.

Malawi

Sitat fra: Mippen på lørdag 08. november 2014, klokken 06:29
Syns uansett det burde satses mer på bane. Syns det er merkelig at vi for eksempel bare har tog fra Bergen til Oslo også må man bytte tog i Oslo for å komme sørover eller nordover. Burde gått tog langs kysten så godt det lot seg gjøre.  Men det burde i det minste gå busser slik at folk kunne ta bussen.  Ikke vits å tvinge folk over på noe som ikke virker.

Er i utgangspunktet enig, men da bør det være høyhastighetstog mellom byene.

Jeg er teknologioptimist, og tror at det i løpet av få år vil komme selvkjørende biler og busser. Da kan prisene på veibasert kollektivtilbud reduseres drastisk.

Mere og bedre veier + billig kollektiv og utfasing av fossile brennstoff er min (kanskje litt naive) oppskrift på bedre fremkommelighet, pris og miljø.

kjølholdt

Jeg bor i Bergen og når jeg skal på jobb har jeg 4
muligheter, bil, buss, sykkel, el sykkel La meg skissere tidsbruken på de forskjellige alternativene.
Bil: ca 25 min kjører mot køen
Sykkel: 45 min en vei, 55 tilbake (ja mye bakker i Bergen )
Buss: 60 min til jobb, hjem 90 min.
EL sykkel: ca 30 min ( forutsetter dog en stromer som ikke er godkjent som el sykkel i Norge , overstiger 25 km/h)
Siden jeg har en del aktiviteter etter jobb , les barn som skal hit og dit på trening og kamp er det i realiteten kun bil eller el sykkel som er aktuelt.
Jeg sparer nå til en el sykkel www.stromer.ch
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Mippen

Fremtiden er elektrisk.

kjølholdt

15 km en vei altså 3 mil pr dag på sykkel. Men orker ikke trå med blodsmak i kjeften for å komme opp på 30 min og bruke 40-45 min hjem etter jobb. Derfor el sykkel mulig å komme frem uten å slite livet av meg, samtidig som det er uendelig mer trim i el sykkel enn bil !
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

sn0le

@kjølholdt:
Skal være enig i det, selv om jeg fikk relativt greit med trim når Teslaen daua for meg og jeg måtte dytte den til en parkeringsplass i borettslaget for ikke å blokkere naboenes garasjer.  :P
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA