Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lading

Startet av Mippen, søndag 16. november 2014, klokken 03:42

« forrige - neste »

grorudklovnen

Sitat fra: Amoss på fredag 31. oktober 2014, klokken 18:40
Mao svært sentralt.

Nei.,

.i Groruddalen så vil ingen studenter ihvertfall bo siden det er så usentralt. At t-banen går med 450 sekunders frekvens til knapt 300 kr i mnd. spiller ingen rolle :D

mariowing

Bosted: Oppsal i Oslo
Arbeidssted: Lysaker i Bærum
Avstand: 20 km hver vei

Kollektivt tilbud: Gå hjemmefra til t-banen tar 20 minutter. T-banen går hvert 7. minutt. Bruker 15 minutter til sentrum. Bytte til buss i byen. Går buss hvert 2. minutt omtrent. Buss bruker 15 minutter fra sentrum til Lysaker. Både buss og t-bane er stappfullt, må ofte stå. Samlet reisetid drøyt en time hver vei. Kostnad: 650 kroner pr måned for månedskort.

Bil: 25 minutter til jobb, 30-45 minutter hjem fra jobb. Gratis parkering på jobb. Kjører elbil så trenger ikke å betale bompenger. Lader hjemme, strømutgifter ca 150 kroner i måneden for jobbkjøringen.

Sykkel: 30 minutter til jobb, 45 hjem pga halve hjemveien går oppover bakke. Dusj/garderobe på jobb samt låst sykkelparkering.

Bil er overlegent kollektivtilbudet på komfort og pris og tar også kortest tid. Sykkel er fint når man føler for å trene. Tar noe lenger tid enn bil da man må skifte/dusje når man kommer frem. Jeg burde syklet oftere for treningseffektens skyld.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Øyvind.h

Sitat fra: mariowing på fredag 31. oktober 2014, klokken 21:16
Bil er overlegent kollektivtilbudet på komfort og pris og tar også kortest tid.
Og da har du regnet med verditap, service, forsikring og andre driftskostnader for bilen?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

mariowing

Nei. Må ha bil til andre ting også så må i så fall ta med økningen i disse kostnadene som skyldes 9000 km kjøring til jobb. Utgjør ca 1/2 av min kjøring. Forsikring 5000 i året, det samme med service. Begge deler må betales uansett om jeg kjører til jobb eller ikke. Forsikring litt billigere med lavere kjørelengde og mer kjøring gir teoretisk høyere servicebehov men vanskelig å tallfeste. Rentekostnader er uendret av kjørelengde. Etter tre år er bilen gått 27 000 km til jobb og 27 000 i annen kjøring (sånn ca). Verdifallet er ca 100000 på tre år, hvor mye lavere hadde det vært med halvparten så mange kilometer? Tipper maks 20000. Da blir det avrundet 550 kr i ekstra månedlig verditap pga jobbkjøring.

Samlet kostnad for å kjøre til jobb pr måned er da 700 kroner (verdifall og strøm). Da ender vi med at bil koster 50 kroner mer enn månedskort. Betaler lett det for komforten og tidsbesparelsen bil fremfor kollektivt gir.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Mippen

Sitat fra: grorudklovnen på fredag 31. oktober 2014, klokken 21:00
Sitat fra: Amoss på fredag 31. oktober 2014, klokken 18:40
Mao svært sentralt.

Nei.,

.i Groruddalen så vil ingen studenter ihvertfall bo siden det er så usentralt. At t-banen går med 450 sekunders frekvens til knapt 300 kr i mnd. spiller ingen rolle :D

Studenter skal helst bo midt i suppen de. Hadde de sett litt utenfor i nærheten til t-bane osv kunne de spart svært mye penger. Hva er 15 minutter til sentrum liksom?
Fremtiden er elektrisk.

Øyvind.h

Sitat fra: mariowing på lørdag 01. november 2014, klokken 08:45
Samlet kostnad for å kjøre til jobb pr måned er da 700 kroner (verdifall og strøm). Da ender vi med at bil koster 50 kroner mer enn månedskort. Betaler lett det for komforten og tidsbesparelsen bil fremfor kollektivt gir.
50,- ekstra for å kjøre varm bil fra dør til dør på halve tiden er dessverre en no-brainer for folk flest :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

sn0le

Kan legge til mine alternativer. Jeg bor på Kløfta, og jobber hovedsaklig i Oslo.
Hvis man ser bort fra verktøyet jeg trenger å ha med meg så vil jeg kunne reise på følgende måte.

Sykkel:
Ifølge Google Maps så tar det ca 2 timer å sykle denne veien. Mao rimelig uaktuelt.

Kollektivt:
Ifølge Ruter så er raskeste kollektivtransport ca 40 minutter. Bussen går kl 07:06.
Da tar jeg buss fra Kløfta til Ulvenkrysset, går 3 minutter og venter ute på en annen buss i 6 minutter.
Den bussen tar jeg til en stopp som er 2-3 minutter unna kontoret. Da er jeg på jobb ca kl 07:45.
Bussruten går kun på morgenen, hvert 30 minutt mellom kl 05:35 og 08:05. Totalt 6 avganger.
Returen har kun 5 avganger, og siste avgang passerer Helsfyr kl 16:42.
Reisetid på retur er 54 minutter, og det er hvis bussen fra kontoret til Helsfyr er i rute slik at jeg ikke misser bussen videre. Det er kun 3 minutter vindu mellom ankomst Helsfyr og avreise fra Helsfyr.
Misser jeg denne så er løpet kjørt og det tar vesentlig lengre tid å komme seg hjem.
Månedskort for 3 soner koster Kr 1.670,-

Bil:
Tar jeg bilen så bruker jeg alt mellom 30 minutter og 60 minutter avhengig av kø.

Men så hender det at jeg jobber på Gardermoen.

Sykkel:
Ifølge Google Maps så vil det ta ca 1 time å sykle de 20km. Det kan faktisk være aktuelt innimellom.
Ulempen er at jeg ikke har mulighet til å skifte/dusje der, så da kan det være upraktisk.

Kollektivt:
Gå til jernbanestasjonen (10 min). Tog til Jessheim (6 min).
Gå til Jessheim busstasjon (1 min). Vente på buss (10 min).
Buss til Gardermoen (17 min).
Total reisetid blir da ca 45 minutter.
Og da må jeg ta et tog som går kl 07:13, som betyr jeg må dra hjemmefra ca kl 07:03.
Returen er litt raskere, ca 40 minutter reisetid.

Bil:
Å kjøre bil tar ca 15 minutter. Da kan jeg dra hjemmefra rundt kl 07:40.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

OleT

Bor i Bergen, jobber i Bergen.
MEN: Jeg bor i Salhus, og jobber på Sandsli.

Mitt lokale busstopp heter Slettebakken, busselskapets ruteplanlegger insisterer på at det er det det heter, og beregner så reise fra Slettebakken senter, en miss på 23km...

Korteste reisetid med kollektivtransport er ca. 1 time, man da er det tre bytter som alle har mindre enn 2 minutter margin - i praksis er det umulig å nå neste buss.

Å sykle 36km er jo mulig, men det blir for mye bratte bakker for en elsykkel - batteriet ville være tomt før jeg kom til Åsane og da er det bare ekstra vekt å dra på. Tråsykkel i morgenrushet i Bergen krever sterkere nerver enn jeg har.

Med bil er det 32km, mye tunneller og motorvei hvor man ikke kan sykle. Det tar gjerne 45 minutter om morgenen og en time om ettermiddagen, men medmindre det har skjedd et uhell i en av de mange flaskehalsene kommer jeg i alle fall frem samme dag...
Rød Model S, 85kWh, "Red Dwarf"
Blå e-UP, "Blue Giant"

edyrli

Jeg kan sykle:
16km pr vei utgjør 40-50 minutter. Dette kommer sannsynligvis til å bli benyttet når ungene blir større og jeg ikke har like stort behov for å komme meg hjem fort for å hjelpe til med baby/småbarns sysler.
Kollektiv med tog:
Tar 16 minutter + ca 15 minutter gange.
Men, månedskort koster 1050 pr.mnd...
Diesel Bil: 20-25 minutter i rush. Utgjør omtrent samme kostnad som tog, men gir mye bedre fleksibilitet.
Elbil: Samme tid som diesel bli, men er myye billigere. Så denne blir brukt de dagene den er ledig.

Jeg tar bil siden det er raskere og litt rimeligere enn tog siden jeg enkelte dager kjører elbil.
Hadde toget vært vesentlig rimeligere eller om jeg kunne betalt fornuftige priser for enkeltbiletter så hadde jeg tatt toget de dagene elbilen ikke er ledig. I dag koster en enkelt tur/retur 102 kr. Så det er månedskort eller ingenting.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

tomrh

Sitat fra: edyrli på torsdag 06. november 2014, klokken 12:13
I dag koster en enkelt tur/retur 102 kr. Så det er månedskort eller ingenting.
Der setter du fingeren på noe viktig. Med slike svindyre enkeltbillettpriser skviser kollektivtrafikken ut de som reiser mye men uregelmessig. En kollega av meg jobbet halvstilling en kort periode for litt siden der hun var på jobb 2(3) dager og hjemme 3(2) dager annenhver uke, hun fikk sitte på med meg i elbilen siden månedskort ble altfor dyrt og unødvendig, og enkeltbilletter/klippekort ble faktisk dyrere(!).
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Mippen

#25
Da bruker du mindre tid enn meg selv om du bor lengre unna. Jeg bor på Askøy nært broen  og jobber på Laksevåg, men bruker litt over en time med buss og må også ta 3 busser (2 hvis jeg går et godt stykke).  Det ironiske er at jeg faktisk ikke brukte så mye mer tid med buss når jeg bodde på Landås og jobbet på Laksevåg selv om det ikke er mer enn under en mil.

Syklet til jobb i går (18km hver vei) etter å ha vært småsyk en stund og har vært på ferie. Brukte bare 35-40 minutter mot bussen som har brukt helt opp til 1t og 20 minutter 1. I dag kjørte jeg med el-bil og brukte 25 minutter pga. lite kø. Har klart å sykle på 30 minutter også.

Ellers er det ikke så gale i forhold til betaling på buss. Mnd. kort koster fra ca 700kr til 960kr. Det til 760kr dekker hele Bergen og litt inn i nabokommunene så det holder for de fleste. Eller kan man kjøpe klippekort med litt rabatt dersom man ikke tar den så ofte. Kan også kjøpe 7 dagers kort. Problemet er ikke prisen men busstilbudet for min del.

Enkeltbillett koster vel ca 40kr kjøpt på buss. Med klippekort ca 25kr. Kan også kjøpe med app på mobilen.

Ellers har jeg også en el-sykkel ved siden av landeveissykkelen og kjører 32km med den med mye stigning og har da mellom 20% og 40% igjen når jeg kommer hjem.
Fremtiden er elektrisk.

snurrehue

Hjemme til jobb: 5 kilometer

Bil: 15 minutter fra hjem til kontor
Buss: 40 minutter fra hjem til kontor
Vanlig tråsykkel: 12 minutter fra hjem til kontor
El-sykkel: 10 minutter fra hjem til kontor

zbk

Hjemmefra til jobb: 8.5km (Grannes - Tananger, Sola kommune)

Bil: 10min utenom rushtid + 10-20min rushforsinkelse.
Buss: i beste fall 45min (ett bytte) + enda mer rushforsinkelse enn for bilen
Tråsykkel: Vanlig: 20-25min, Racer: 17-20min (vindutsatt)
El-sykkel: tipper drøye 20min

Normalt er det vesentlig raskere å løpe til jobb enn å ta buss når det er rush-tid...
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

F_P

Bor som sn0le på Kløfta og pendler til Oslo. Jeg har faktisk prøvd kollektivt i to omganger. Senest nå i høst mens jeg ventet på elbil.

Kollektivt:
Gå hjemmefra senest 06:50 (vanligvis 06:45 for å ha litt slingringsmonn)
Buss kl 07:05
Ankomst Helsfyr mellom 07:35 og 07:50 avhengig av trafikk (ruta sier 07:33 men det har aldri gått de mnd jeg har prøvd det ut)
Alt. 1 gå til kontoret + 8-9min
Alt. 2 hoppe på et passerende T-bane tog + 4-5 min

Totalt ca. 1t

På hjemveien går aktuell buss over østre Aker vei, det er ofte mer trafikk = reisetid på som oftest 1t10min

Med bil reiser jeg hjemmefra ca. 06:40-06:45 og er på jobb mellom 07:10-07:20. Umiddelbar fordel, jeg kan dra før fra jobb, komme hjem 30-60 min tidligere og få mer tid med resten av familien. Det siste er definitivt verdt de tusenlappene ekstra bilen koster i mnd :)
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

svingen

Bor i hagan (nittedal) jobber på helsfyr.
sykler til buss stoppe tar ca 10 min (2km) bussen tar i teorien 22 min men med litt venting på bussen og litt forsinkelser 30 min så reiser hjemmefra 0625 bussen går 0640 på jobb 0705 med bil ca 30 min dør til dør,tar bussen da jeg sykler innom barnehagen og dem sykler (5 år og 2 år dama kjøre så levere hun tar hun med syklene levere jeg sykler vi) syns det er viktig att barn ikke blir kjørt overalt og dem er gode til å sykle :-) er vel eneste som Gjør de alle andre kjører i barnehagen,på sommeren sykler jeg tar 35 min  til jobb 50 min hjemm :-)
Håper flere tar buss men da må tilbudet være der :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA