Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lading

Startet av Mippen, søndag 16. november 2014, klokken 03:42

« forrige - neste »

Mippen

Jeg har nå i snart et år vært en lykkelig elbil eier. Jeg har fått testet elbilen i mange ulike situasjoner på lange turer og til hverdags og den står til forventningene stort sett hele tiden. Eneste jeg har å utsette på min Leaf er rekkevidden. Den kunne med fordel ha vært bedre. Ellers har jeg bare lovord å si om elbiler.

For noen uker siden var det en kampanje i Hordaland hvor folk kunne få prøve buss, bane og båt til jobben gratis i to uker. Litt skeptisk var jeg men måtte prøve dette her. Fikk naturligvis prøve perioden midt i ferien min så fikk bare kjørt buss og båt i 3 dager. Fikk likevel en smakebit på hvordan det er i forhold til at  jeg sykler og kjører elbil til vanlig.

Når jeg kjører med bilen de ca. 2 milene til jobb bruker jeg mellom 20 og 35 minutter hvis det er kø. Uten kø går det på 15 minutter. Minuset er at det ikke er nok plasser å parkere så må komme grytidlig eller gå lagt.

Med sykkel eller el-sykkel bruker jeg mellom 30 og 40 minutter alt etter vær og føre. Jeg slipper kø og holder meg i form. Minuset er at man er mer utsatt for vær og vind og det tar tid å kle seg på den kalde årstiden og/eller når det regner.

Med bussen har jeg ikke kommet i tide en av de tre dagene. Jeg har konstant kommet 5 minutter for sent. Jeg har måtte reise 15-30 minutter før jeg ellers reiser med sykkel eller bil, og brukte alt mellom 45 minutter og 1 time og 20 minutter til jobb. Fortest gikk det klokken 0559 om morgenen, men da måtte jeg gå de siste 2 km. Ellers måtte jeg ha ventet i 10 minutter på en buss og ha kommet 5 minutter for sent. 

Hjem igjen har jeg brukt fra en time til 1 og en halv time. Noe som er 45 minutter mer enn jeg bruker i kø med bil på det meste.

Jeg kan unngå køen med å ta båt men da må jeg gå et stykke fra bussen og båten passer ikke med bussen jeg tar, så da bruker jeg i stedet 1 og en halv time hjem. Men jeg slipper køen da. Jeg må også ta minst to busser en vei uansett. 3 hvis jeg ikke skal gå en km eller to.


Konklusjon... Hvis du skal ta buss må du like å bruke god tid. Du må like å stå i en trang buss i kø, for det skjer nesten hver dag. Den holder ikke ruten sin pga. trafikken og man må enten komme 45 minutter før på jobb, noe som gjør at du må reise en time før du ellers reiser, eller du må leve med å alltid komme litt for sent.

Med bil kommer du mer komfortabelt fram men det er problemer med parkering.

Med sykkel slipper man kø og har ikke så mye tidspress. Minus er påkledning og utsatt for vær.


For å komme med litt mer fakta. Bor ca 2 mil unna jobb og 2 mil fra Bergen sentrum i en nabokommune.

Det går både buss og hurtigbåt til sentrum

Hurtigbåten stopper på Nøstet som er en litt dum plass i forhold til å ta buss videre.  Kommer til å bli flyttet etter nyttår til Strandkaien (rett ved torget). Noe som er bedre i forhold til busser.

Det går bare en bår slik at den bare går en gang i halvtimen. Den går ikke sent på ettermiddagen og kvelden, eller i helger.

Bussene går "melkeruter" slik at det tar lang tid. Det er mye kø i området inn mot Bergen.

Noen andre som har litt erfaringer å dele?
Fremtiden er elektrisk.

tomrh

#1
Fra jeg går ut døra hjemme om morgenen har jeg flg alternativ.
Tog: 3 km sykkel/bil til togstopp, 6 min gange i Trondheim fra togstopp til jobb. Totalt bruker jeg 1 time hver vei. Ofte ståplass i opptil 25 min på hjemveien.
Buss: Umulig
Elbil: 35 minutter

Med elbil kan jeg jobbe 07-15, hente fra sfo 1545 og få lengre tid hjemme om ettermiddagen med familien. Med tog kan jeg begynne tidligst på jobb kl 0735, men første morgentog er alltid stappfullt, bedre å ta neste og ankomme jobben 0805. Da er jeg hjemme igjen 1710.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Klykken

Der hvor jeg bor går det hverken, buss (kun skolebuss) eller tog. Eneste alternativ er bil. Dere har i alle fall et eller flere alternativ! :)
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Powerflux

Nordstrand-Røyken Nordstrand:

El bil: 37-38 minutter via Drøbak-tunellen. Trafikk aldri en faktor. Kollektivfeltet inn Fiskevollbukten etter nattvakter så tidsbruk kun par munutter lenger enn dagkjøring.
Kostnad: Tilnærmet ingenting da det er lademuligheter på jobb!

Kollektivt: Gå til toget, 20 minutter. Tog inn til Oslo S, 6 minutter. Vente 10 minutter! Nytt tog, 50 minutter reisetid til Røyken. Gå fra stasjonen til jobb, 25 minutter.
Totalt 1:55 hvis alt er i rute og ellers går som det skal.

Kostnad: MYE dyrere!

Kollektivt er altså fullstendig og totalt uaktuelt både pga tid og kostnad!
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Lokführer

Jeg sykler i 20 min eller spaserer snarvei i 40 min. Fruen har bilen.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Mippen

Vi kan vel kanskje si at for mange er ikke kollektivtilbudet godt nok.
Fremtiden er elektrisk.

Marius Engel

De som kan sykle/gå tik jobb er veldig heldig!

Kollektivtilbudet bør forbedres, men det må ikke gå på for stor bekostning av resten av trafikkken. De som må levere i barnehage og ha med vertøy i bilen en pokker nødt til å ta bilen uansett. Skulle tatt seg ut om jeg kom med trillebåre full av vertkøy på bussen [emoji14]

Mippen

Ja, kjenner igjen den. Har faktisk måtte Gjøre det når jeg var yngre og ikke hadde bil. Ta med verktøy på bussen altså. Ikke så gøy.
Fremtiden er elektrisk.

grorudklovnen

Her jeg bor usentralt i Oslo kan jeg velge mellom buss, t-bane og tog. Frekvens minimum 15 min, punktligheten er over 90% året rundt. Reiseavstand til jobb er ca. 10-12 km og reisetiden varierer ettersom hvilke kollektivløsning jeg har lyst å velge (med ruters mnd. kort kan man velge fritt og med samme lave mnd. kostnad).

Hvis jeg velger (el)bil må jeg bruke tildels mye mer tid på å komme meg på jobb i rush.

Konklusjon: Kollektiv er best.

Klykken

Hva som er best kommer an på situasjonen og personen(e) sine behov.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Øyvind.h

Sykler til jobben fra april og ut oktober (ut november om snøen/isen holder seg borte). Det betyr at jeg sykler 7-8 måneder i året. Bor litt utenfor sentrum, ca 10km fra jobben. 18 min med sykkel til jobb dør til dør, og ca 28 min hjem. Trikken går ca 6 min fra der jeg bor, og bruker 25 min ned til Nationaltheateret. Derfra har jeg 3 min å gå til jobb, så med trikk bruker jeg ca 35 minutter fra dør til dør.
Foretrekker sykkel, fordi det går raskt, gir treningseffekt og jeg sparer 650,- på månedskort ca 7 måneder hvert år. Sykkelen er dermed innspart etter litt under to sesonger.

Bil er det desidert mest upraktiske å bruke til jobben. Bjørvika, kø og parkeringsforhold gjør at bil er helt uaktuelt. Jeg har ikke regnet på hva 2 mil i bil koster i verditap/forsikring/service/strøm, men det er definitivt ikke gratis. Tipper sykkelen er billigst 
Det hender jeg kjører scooter, for jeg har scooter-parkering rett utenfor inngangsdøra. Men foretrekker sykkel for å holde meg i form.

Gratis kollektivtransport ville ikke endret mine reisevaner, da jeg kjører kollektivt på vinteren uavhengig av pris.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Sigurd

Sitat fra: grorudklovnen på fredag 31. oktober 2014, klokken 12:22
Her jeg bor usentralt i Oslo kan jeg velge mellom buss, t-bane og tog. Frekvens minimum 15 min, punktligheten er over 90% året rundt. Reiseavstand til jobb er ca. 10-12 km og reisetiden varierer ettersom hvilke kollektivløsning jeg har lyst å velge (med ruters mnd. kort kan man velge fritt og med samme lave mnd. kostnad).

Hvis jeg velger (el)bil må jeg bruke tildels mye mer tid på å komme meg på jobb i rush.

Konklusjon: Kollektiv er best.
Hmm.. Jeg bor sentralt i Oslo ( 10 min. gange fra Carl Berners plass), men jobber i Bærum. Anser meg som heldig med tanke på kollektivtilbudet generelt.
Med kollektivt tar det meg likevel vanligvis over en time til jobb. Med bil bruker jeg som regel under halvtimen.
Ang. kostnad ville jeg nok spart noen kroner med kollektiv om jeg ikke hadde hatt bilen (verditap, lånekostnader, verkstedkostnader etc.), men alt i alt er jeg ikke i tvil om at jeg foretrekker bilen.
Oslo
VW e-UP! Tungsten Silver siden 3. desember 2013.
Think 2002 modell, mai 2012-januar2014.

cra

Sitat fra: Klykken på fredag 31. oktober 2014, klokken 12:39
Hva som er best kommer an på situasjonen og personen(e) sine behov.

Nettopp. Og det er årsaken til at kollektivtransport aldri vil bli løsninga alene. Men at det må være på plass som et grunntilbud er det ingen tvil om.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Mippen

#13
Kollektivtilbudet har stort potensiale mange plasser. Utfordringen er at det ikke er så bra alle steder og da satser folk på bil i stedet. Jeg er en av de som kunne tatt bussen til jobb hver dag men pga alt for dårlige ruter må jeg pine meg selv til og fra jobb eller å kjøre og sykle. Det er mange som har det slik og derfor står køen fra øyen hver dag. Køen Gjør også at ruten blir verre å holde. Hadde folk tatt mer buss i stedet for å kjøre ville køen ha ha vært mindre, men pga køen velger flere å ta bilen slik at den ikke blir mindre kø. De tenker som mange at køen er så stor at da rekker jeg ikke å ta bussen. Men det er derfor det er kø. Ergo, hadde flere tatt bussen ville det ha vært mindre kø på veien her.

Alle kan riktig nok ikke ta bussen men mange kunne gjort det.
Fremtiden er elektrisk.

Amoss

Sitat fra: grorudklovnen på fredag 31. oktober 2014, klokken 12:22
Her jeg bor usentralt i Oslo kan jeg velge mellom buss, t-bane og tog. Frekvens minimum 15 min, punktligheten er over 90% året rundt. Reiseavstand til jobb er ca. 10-12 km og reisetiden varierer ettersom hvilke kollektivløsning jeg har lyst å velge (med ruters mnd. kort kan man velge fritt og med samme lave mnd. kostnad).

Dette høres på ingen måte usentralt ut for meg. Med "sentralt" mener jeg ikke "midt på Karl Johan", men "ett sted med rikelig kollektivtilbud". Her ser jeg du har flere kollektivalternativer for å komme deg til jobb (og tilbake) med hyppige og presise avganger og relativt kort reisevei. Mao svært sentralt.

... for egen del på blir det en overnattingstur dersom jeg baserer meg på buss til/fra nærbutikken (3-4 km) etter rutetabellen :p  Men inn til Oslo (ca 6 mil) kan jeg komme tur/retur samme dag :) Har kun en buss å velge mellom, og den går en gang i timen i "rushtrafikken" - i rush-rettningen, men ikke motsatt.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA