Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: reise til Stavanger fra Haugesund

Startet av mr.rs4, søndag 16. november 2014, klokken 01:43

« forrige - neste »

Sjøhyene

Hva er egentlig poenget med å ikke koble til? Lynnedslag som ødelegger UMC``en er vel egentlig eneste grunnen jeg ser. Og det er vel lite sannsynlig uansett i dette halvåret. Jeg ville alltid koblet til og satt limit til 60% de gangene jeg er borte mer enn en uke. Jo lengre tid borte jo større grunn til å koble til sånn jeg ser det.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Kjell Leaf

#16
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 31. oktober 2014, klokken 08:52
Sitat fra: Kjell Leaf på fredag 31. oktober 2014, klokken 08:46
Sitat fra: mr.rs4 på fredag 31. oktober 2014, klokken 08:28
Når jeg tenker meg om, så har ikke Tesla en garanti så skal dekke dette? Eller tar jeg feil der?

Og har jeg ikke bilen koblet til laderen, så vil det tappes med ca 2kwh i døgnet? På 14 dager så er det ca 30kwh? Har nok strøm igjen på bilen da....
Hva er det som trekker så mye strøm ? Vi reiste fra vår Leaf i 10 dager i sommer. Den hadde 58% da vi dro og hadde faktisk 58% også da vi kom hjem, den var ikke tilkoblet strøm.
Med energisparing aktivert vil bilen bruke ca 3,5-4tkm i døgnet, noe som tilsvarer 0,6-0,8kWh. Uten funksjonen aktivert bruker bilen opptil 2kWh i døgnet, men min erfaring er at forbruket faller over tid selv uten strømsparing aktivert.

Tesla har en jobb å gjøre for å få ned standby-forbruket, men når man sammenligner med Leaf er det to ting som utmerker seg:
1.   Teslas app responderer umiddelbart. Bilen er altså langt mer våken enn en Leaf når den står parkert.
2.   Når du skal kjøre av gårde med Model S er bilen i gang nesten på sekunder. Leaf derimot er ganske treg og lager klikkelyder og spiller oppstartsmelodi mens den gjør seg klar til å kjøre.

Tesla har tydeligvis valgt responstid over strømsparing, og jeg skjønner prioriteringen når man har stort batteri. Men det burde være mulig for dem å senke forbruket videre, for standby forbruket er langt høyere enn hva de reklamerte med opprinnelig.
Joda, Leaf'en bruker litt tid på oppstart, men starter man bilen før man tar på seg beltet er den klar når du er klar. Bilen reagerer raskt på appen den, men derimot er det veldig tregt på serveren til visse tider, og av og til kommer man ikke gjennom, men det er ikke fordi bilen er i dvale. Det mest irriterende er å trykke OK på skjermen etter hver oppstart :-( , oppstartsmelodien går heldigvis å slå av, ellers hadde jeg klikka før det var gått en uke.
Men at Tesla bruker 2-3 KW i døgnet for å holde litt elektronikk gående er alt for mye, det er 83 W kontinuerlig, det er veldig mye.  Her har de en jobb å gjøre.
Og med et slikt forbruk er det jo ikke rart at man vil ha bilen tilkoblet når man reiser bort noen uker.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Sjøhyene

ca 40W (eller 1kWh per døgn) er det som går kontinuerlig i energy-save modus på MS. Syns det også er i overkant mye, men kan jo være utstyr som kontrollerer batteriet f.eks som rett og slett ikke kan skrus av.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA