Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nye seter

Startet av Haugstua, lørdag 15. november 2014, klokken 01:16

« forrige - neste »

Diravi

#15
Sitat fra: Boppus på torsdag 30. oktober 2014, klokken 20:14
Sitat fra: Lokführer på torsdag 30. oktober 2014, klokken 19:59
Altså, hvis en bil får 4 stjerner pga litt dårlig fotgjengersikkerhet, så står den fremdeles på min liste.
Nettopp.
Eller litt dårlig beskyttelse mot whiplash, for eksempel.

Jeg tenker som B_Tesla, at det blir å snu det på hodet at Tesla ikke vil endre bilen bare fordi noen entusiaster synes det er greit at den er som den er. Vi får formodentlig en litt bedre indikasjon på businessplanen til Tesla i Europa ved å merke oss at:
- ladestasjonsnettet bygges ut ganske ekstensivt i Tyskland og omliggende strøk
- Tesla har selv sagt at Tyskland og Storbritannia er viktige markeder for dem
- utviklingen av Model 3 betyr at Tesla akter å bli en aktør i massemarkedet og ikke bare et nisjeprodukt
- Elon Musk har spesifikt sagt at Model 3 er en utfordrer for BMW 3-serie og tilsvarende produkt

I Tyskland er det Euro-NCAP som gjelder. Auto Motor und Sport og andre toneangivende biltidsskrifter går aktivt ut og fraråder folk å kjøpe biler som ikke tilfredsstiller de høyeste sikkerhetskravene, og med unntak av den lille B-stolpe-utfordringen til i3 så leverer vel samtlige ABM-produkt i de større klassene solide 5 stjerner i krasjtestene. Hvorfor da kjøpe noe som er dårligere, og som i Tyskland er like dyr som nevnte innenlands premium-produkter? Det gjør kun hardcore elbilfans, men Tesla har kommet med en eksplisitt ambisjon om at de ønsker å konkurrere på like fot og nå ut til større markeder. Da er sikkerhet et av punktene man må bli tatt seriøst på i den klassen det her er snakk om. Et annen er komfort, og selv en Golf eller Focus har bedre baksetekomfort enn en Model S, på grunn av bedre lårstøtte, nevnte hodestøtter og mer anatomisk form på setene. Forsetene er bedre; og det er vel kanskje også en kulturforskjell på Europa og USA her; bakseter er ikke så viktig i USA.

Jeg spør meg også når de not-so-lekre plastdekslene på baksiden av forseteryggene ryker ut, til fordel for en litt mer elegant løsning med helstoppet seterygg. Min gamle Citroen BX hadde slike, men i dag ser man det vel bare på de enklere modellene i Polo/Clio/208-segmentet og nedover. Og på Model S.

Så jeg regner med at Tesla kommer til å gjøre kontinuerlige forbedringer på både sikkerhet, komfort og detaljkvalitet (punktlisten i den amerikanske bloggen viser det tydelig) nettopp som en del av strategien for å kunne lykkes med volumsalg i kresne europeiske markeder.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Hyperstress


Sitat fra: Boppus på torsdag 30. oktober 2014, klokken 18:19
Det vil jeg ikke uten videre anta. Hvor viktig er det for Tesla med høy/full poengsum i EuroNCAP? Tipper potensielle kunder av denne bilen kjøper den selv uten topplassering der.

Veldig viktig. Det vil være en STOR nedtur for Tesla å ikke oppnå full pott.

De har selv uttalt at de ikke vil levere bil til test før alt er på plass av utstyr til å kunne oppnå 5 stjerner.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

boppus

Sitat fra: Hyperstress på fredag 31. oktober 2014, klokken 01:52

Sitat fra: Boppus på torsdag 30. oktober 2014, klokken 18:19
Det vil jeg ikke uten videre anta. Hvor viktig er det for Tesla med høy/full poengsum i EuroNCAP? Tipper potensielle kunder av denne bilen kjøper den selv uten topplassering der.

Veldig viktig. Det vil være en STOR nedtur for Tesla å ikke oppnå full pott.

De har selv uttalt at de ikke vil levere bil til test før alt er på plass av utstyr til å kunne oppnå 5 stjerner.

Når skal den testes? For å bli godkjent hos EuroNCAP skal det være standardutstyr, i produksjon, ikke tilleggsutstyr eller noe som kommer senere en gang. Så, enten leveres det mange biler i Q1 med bedre seter, og Tesla sender en modell inn til sikkerhetstest, eller ikke.

Ellers er jeg selvsagt enig i at det er viktig med høy poengsum i sikkerhetstest, jeg er bare usikker på hvordan Tesla vurderer det. De ønsker å levere en premiumbil, men lar være å ordne opp i en skog med feil og mangler. Dette kan være én til. Jeg håper jeg tar feil.
EQC 2020
Reservert: Model Y, Cybertruck
x Model S 75D 2018
x Model S 85D 2015

Hyperstress


Sitat fra: Boppus på fredag 31. oktober 2014, klokken 03:51
Sitat fra: Hyperstress på fredag 31. oktober 2014, klokken 01:52

Sitat fra: Boppus på torsdag 30. oktober 2014, klokken 18:19
Det vil jeg ikke uten videre anta. Hvor viktig er det for Tesla med høy/full poengsum i EuroNCAP? Tipper potensielle kunder av denne bilen kjøper den selv uten topplassering der.

Veldig viktig. Det vil være en STOR nedtur for Tesla å ikke oppnå full pott.

De har selv uttalt at de ikke vil levere bil til test før alt er på plass av utstyr til å kunne oppnå 5 stjerner.

Når skal den testes? For å bli godkjent hos EuroNCAP skal det være standardutstyr, i produksjon, ikke tilleggsutstyr eller noe som kommer senere en gang. Så, enten leveres det mange biler i Q1 med bedre seter, og Tesla sender en modell inn til sikkerhetstest, eller ikke.

Ellers er jeg selvsagt enig i at det er viktig med høy poengsum i sikkerhetstest, jeg er bare usikker på hvordan Tesla vurderer det. De ønsker å levere en premiumbil, men lar være å ordne opp i en skog med feil og mangler. Dette kan være én til. Jeg håper jeg tar feil.


Jeg mener at de tidligere har uttalt at de håpet å få den testet ila 2014. Men det er lenge siden, og mulig det ikke vil skje. Men i teorien så kunne de hatt bil klar for test i sept da de satte i gang produksjon av "ny" TMS.

Seter utbedret mtp sikkerhet er altså i produksjon på alle biler allerede. Det står i bloggen på hjemmesiden deres.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA