Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Strømforbruk med 5 personer Nissan Leaf

Startet av Knnot, fredag 14. november 2014, klokken 19:47

« forrige - neste »

Knnot

Kjært barn har mange navn, men det ser ut til at en stor andel av Leaf sjåfører har en særdeles forkjærlighet for bruk av nærlys og grøftlys samtidig. Foruten at dette både er forbudt og fører til selvblending er det til stor irritasjon for møtende trafikk nå i høstmørket pga blending.

http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Fakta+og+statistikk/Sikker+bil/Passiv+sikkerhet/Bilens+lys

Er leaf sine nærlys (xenon) så svake og dårlige at dette er nødvendig, har sjåførene et ønske om mer selvblending eller er det kult med den kombinasjonen?

Mine observasjoner er i hovedsak E39 gjennom rennfast til Stavanger t/r.

Thomas Parsli

#1
Etter å ha kjørt E18 mellom Asker og Aker Brygge (sannsynligvis den strekningen i verden med høyest andel elbiler) i over ti år, har jeg til gode å se noen bruke grøft/kurvelys samtidig med nærlys.

Men jeg ser stadig vekk noen som kjører uten lys, selv gjennom tunellene (Lysaker-lokket og Festningstunellen).

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

smaug01

Ser ingen her i vestfold som gjør det heller. De alle fleste bruker auto ser det ut som.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

emil

Gjorde noen tellinger på E18 Grimstad-Arendal for en del år siden, og da var det ca 1 av 10 som kjørte med tåkelys-nærlys combo i mørket. Har ikke gjort samme telling på lenge, men ser daglig folk som kjører sånn. På tur gjennom E18 Telemark på søndag var det tilogmed en med 3 sett lys på samtidig, ble såpass blendet at jeg ikke klarte å se hva slags bil det var snakk om, men veldig tydelig tre sett med fabrikkmonterte lykter over hverandre

smaug01

'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

emil

Nå var dette litt mer generellt. Når det gjelder Leaf tror jeg knapt jeg har sett noen som har kjørt med nærlys+tåkelys combo.

Knnot

Akkurat i denne diskusjonen gjaldt det for Leaf.

Mellom Mortavika retning Stavanger telte jeg i dag morges på vei til arbeid 12 Leaf, hvorav 7 stk kjørte med grøftlys og nærlys (burde gjerne montert et dashcam for å bevise dette, men dere får legge litt tro på det). Om dette er et fenomen i Rogaland/Stavanger traktene kan det i så tilfelle virke som sett ut ifra kommentarene. Er generelt mange bilister som kjører med denne kombinasjonen i distriktet, men lar meg stadig overraske over hvor mange som ikke virker til å reagere når jeg blinker på de.

Fallskjerm

En forklaring på dette er kanskje at hvis man skal ha tåkelys bak så kommer tåkelysene foran på automatisk
Renault Zoe R135 mars 2020
Nissan Leaf, Tekna Mai 2016 (30Kwh) (heldigvis solgt)
Nissan Leaf, Tekna april 2014 66 500 km m/6.6 kw lader (solgt)
Toyota landcruser 150 for å dra Adria 743 UT

Ønsker Nissan skal bli like god på ettermakedet som Toyota

BE

Men hvorfor i all verden skal man ha tåkelys bak? Jeg er brennsikker på at det forårsaker mer ulykker enn det hindrer. Utrolig irriterende lys som stort sett alltid brukes feil og blender bilister bak slik at bremselys kanskje ikke oppfattes.

Det er mange på Nordjæren som kjører ulovlig med kombinasjonen tåkelys og nærlys, det er visstnok veldig tøft. Dessverre.

Glimrende anledning for politiet å få inn ekstrakroner til statskassen. Frivillig innbetaling av kr 4000,- for ulovlig lysbruk. Synd det ikke er flere kontroller på dette.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

smaug01

Synes automatikken fungerer utmerket på leafen så jeg for min del rører knapt lysbryteren. Ser ut som mange her gjør det samme og dermed bruker lysene korrekt. Forøvrig synes jeg feiljusterte lys er et større problem enn kurvelys/nærlysproblematikken som jeg tror er et noe overdrevet problem og mange irriterer seg unødvendig mye over fordi de liker å irritere seg over noe. Kurvelys er jo laget for å lyse ned i bakken i et vidt mønster i motsetning til drl-lys som er laget for å blende.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

emil

Sitat fra: smaug01 på torsdag 30. oktober 2014, klokken 13:03
Synes automatikken fungerer utmerket på leafen så jeg for min del rører knapt lysbryteren. Ser ut som mange her gjør det samme og dermed bruker lysene korrekt. Forøvrig synes jeg feiljusterte lys er et større problem enn kurvelys/nærlysproblematikken som jeg tror er et noe overdrevet problem og mange irriterer seg unødvendig mye over fordi de liker å irritere seg over noe. Kurvelys er jo laget for å lyse ned i bakken i et vidt mønster i motsetning til drl-lys som er laget for å blende.

Siden jeg har USA bil uten automatiske kjørelys skrur jeg på vanlige nærlys når jeg skrur på bilen og venter de sekundene det tar før den er klar til avgang. Slipper da å tenke mer på lysbruk resten av turen. Har vurdert å "lime" bryteren fast på auto og så dekke til lyssensoren, da vil jeg få automatisk nærlys på hele tiden og jeg slipper å røre bryteren noe mer.

Knnot

Sitat fra: smaug01 på torsdag 30. oktober 2014, klokken 13:03
Forøvrig synes jeg feiljusterte lys er et større problem enn kurvelys/nærlysproblematikken som jeg tror er et noe overdrevet problem og mange irriterer seg unødvendig mye over fordi de liker å irritere seg over noe.

Usaklig. Like fullt skal du få irritere deg over feiljusterte lys, som ja blender unødig, men som ofte ikke skyldes en bevisst handling hos sjåfør. Bruk av nærlys og grøftlys er en bevisst handling og også ulovlig.

I høstmørket og med mye regn vil vanndråper på lyktene fungere både som dempere av lys samt ekstra spredere, som da kan gi ekstra blending for møtende trafikk i et trafikkbilde som krever all oppmerksomhet da sikten allerede er redusert. Som BE kommenterer er det visstnok veldig tøft med denne kombinasjonen på Nordjæren, dessverre.

Jeg er like overrasket som irritert over dette, mest pga. jeg har trodd at xenonlysene i Leaf har vært gode nok til at bruk av grøftlys ikke er nødvendig. Uansett medfører bruk av grøftlys sammen med nærlys kun til mer selvblending og gjør at fører legger blikket sitt nærmere egen bil der hvor lyset er sterkest enn lengre frem hvor nærlyset stopper og potensielle farer kan oppdages tidligere. Er nok flere gode grunner til at denne kombinasjonen er ulovlig...

smaug01

Ja personlig liker jeg ikke kurvelys sammen med nærlys men at andre gjør det plager ikke meg. Kurvelysene lyser jo rett ned i veien 5m foran bilen. Feiljustert nærlys derimot er kjipt å møte og også "ulovlig" samt 2er feil på pkk. Leaf har ikke xenon(HID) lys men LED nærlys.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

pwb

Sitat fra: Knnot på onsdag 29. oktober 2014, klokken 18:50
eller er det kult


Der er du nok inne på rett spor. Alle de som kjører med tåpelys gjør det fordi de synes det er kult/tøft og/eller fordi de har såpass liten ti** at de bruker det som penisforlenger. For det er i hvertfall ikke noen annen grunn til å gjøre det etter veien. At de kan brukes på grusvei langt inni svarteste skauen skal vel kunne forsvares, men ellers er det absolutt ingen grunn med mindre det er så mye tåke at man må kjøre i 10 km/t.
En annen ting, når man ser billysa til noen bak seg så kan man skru av tåpelyse bak også, det brukes i tykk tåke/snø men når man har sett lysa på bilen som kommer bak kan man slå dem av fordi da har de som kommer sett bilen og da er det bare til irritasjon. Om tåpelyse bak har sammenheng med kult/tøft eller liten ti** vet jeg ikke, men mulig noen bruker det i den meningen. Men nå hjar i hvertfall jeg gjort mitt til å gi beskjed til disse luringene, har bestilt skikkelig sterke pærer som jeg skal sette inn i tåkelysa for å skru på når jeg møter en slik luring, mulig de tar poenget, de fleste tar jo faktisk poenget når de kommer bak og man skrur på tåpelyset bak, da slår felsteparten av tåpelysa sine, så de skjønner det jo innerst inne at det ikke er smart.

Rio

Hva folk kan krangle om!

Tåkelys (bak) skal selvsagt kun brukes når det er tett tåke, eller tungt regn på motorvei. I disse omstendighetene er de immidlertid meget viktige, noe alle som har opplevd ordentlig tåke (som i Storbritannia) kan bevitne.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA