Nye fordeler for Elbilister.

Startet av Griffel, søndag 01. april 2007, klokken 00:04

« forrige - neste »

Griffel

VG melder at Miljøvernminister Helen Bjørnøy og Samferdselsminister Liv Signe Navarsete ønsker å støtte salget av Th!nk, men kan ikke gjøre dette uten at det blir likt for alle 0 utslippsbiler.

En rekke nye tiltak er foreslått og godkjent i regjeringen og skal bankes igjennom i stortinget rett over påske.  ;)

Alle som kjøper ny elbil etter 07.07.07 vil få en navigator slik at de kjører korteste vei og dermed sparer strøm. Transportøkonomisk har regnet ut at en gjennomsnitts Elbil vil reduserer forbruket av strøm med 6,72%.

Et forslag om at Elbiler skulle fritas fra å følge fartsgrenser blir ikke fremmet, forslaget var begrunnet med at mange fartsgrenser egentlig er miljøfartsgrenser og derfor ikke relevante for Elbiler. En av høringsinstansene gjorde Navarsete oppmerksom på Elbilens begrensede fartsresurser og antydet at et slik forslag lett kunne missoppfattes som mobbing av Elbiler.

Mest oppsiktsvekkende, er i følge VG, forslaget om egen promillegrense for førere av elbil.  Her var det uenighet mellom Navarsete og Bjørnøy. Bjørnøy gikk inn for 0,4 ‰ mens Navarsete foreslo 0,8 ‰. Bjørnøy mener prinsipielt at all etanol heller burde brukes som erstatning for fossiltbrennstoff, men finansminister Kristin Halvorsen sier at avgiftene på etanol som drivstoff ikke kan bli på samme nivå som til konsum og støttet derfor samferdselsministeren.

Vi kan tillate dette siden erfaringen viser at elbilførere kjører vesentlig mer forsiktig enn gjennomsnittsbilisten. Derfor vil en grense på 0,8 ‰ ikke representerer noen øket risiko for ulykker sier Navarsete.

Les mer om dette og 16 andre forslag i VG:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=129253

Bare for ordensskyld siden 1.April har vaert. Dette var en april spoek.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

#1
Skulle tro de hadde satt opp en link eller et telefonnr. slik at eksisterende eiere av elbil kunne tatt kontakt for gratis GPS (og samtidig  fortalt at de gikk på aprilsnarren.) ;D

Det som leses mellom linjene er at vi som El bilister er blitt såpass synlig gruppe at vi blir tatt med i slike sammenhenger. Kan si vi er ute av skapet, og det er bra.

Får bare håpe oppholdet her, (Intill det blir innført NoX avgift fordelsbeskatning etc. ) blir langt og trivelig.

Ehh..  Kanskje jeg ble lurt her. Finner ikke noe i VG om Elbilfordelene. :-[

Men jeg klarte å lure kona som var først oppi badekaret i dag. Hun var raskt ute av karet,da jeg kunne forklare at det sto på internett at renseanlegget for ferkvann hadde sviktet i løpet av natta og at farlige bakterier var sluppet løs.   ;D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Boogie

#2
Jeg syntes denne også var fin:

http://web.mac.com/havarde/iWeb/blog/greencars/9E595614-C43D-4F11-9CB4-DD3A5CD897A4.html

Gratulerer Håvard!!

Noen andre april spøker rundt elbil og miljø?
Legg ut linker her så vi får se dem ;D
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

Griffel

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA