Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 3G problemet er tydeligvis (ikke) fikset?

Startet av Arnie, fredag 14. november 2014, klokken 19:28

« forrige - neste »

Arnie

Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), Tesla X90D (lange turer).

Griffel

#1
Sitat fra: Arnie på onsdag 29. oktober 2014, klokken 18:23
Har lenge hatt en følelse av at VG har en forkjærlighet for elbilhetsende artikler....

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/elbil/tror-antallet-elbiler-som-maa-kondemneres-vil-skyte-i-vaeret/a/23325231/
Noen elbilister er utrolig hårsåre, det er da ingen hets i denne artikklen. Det måtte i såfall være om en oppfatter at  en får mye nybilverdi for pengene om en kjøper elbil som hets! Derfor er det slik at skadereperasjonskost raskere overskrider 60% av nybilpris for på en elbil enn for en sammenlignbar fossil.

Det er vel vanskelig å være uenig i at en Tesla er mye bil for pengene?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Thomas Parsli

VG skriver hva som helst, så lenge det selger aviser.

Jeg leser denne saken som et forvarsel fra Gjensidige om at de setter opp prisene på elbilforsiking. I så måte fungerer jo den fjerde statsmakt som den pleier i Norge. Var det annonser fra Gjensidige i dagens VG?


Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Amoss

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 29. oktober 2014, klokken 18:39
Jeg leser denne saken som et forvarsel fra Gjensidige om at de setter opp prisene på elbilforsiking.

Det var hva jeg også fikk ut av dette. Talene er slutten av artikkelen:

Sitat– Så vidt jeg kjenner til er det If som bruker brukte bildeler, og ikke Gjensidige. Dersom Gjensidige vil bruke mer bruktde deler, er det ingen som hindrer dem i det. Dette markedet eksisterer allerede, sier Andresen.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Arnie

#4
Hårsår elbilist, jeg? Tror da ikke det. Men jeg er selvsagt ikke objektiv i det spørsmålet.

Jeg påpekte at jeg mener å registrerere en gjennomgående tendens i pressen - og hos VG spesielt - til at elbilsaker vinkles negativt, også i dette tilfelle:

SitatBlir ikke så miljøvennlig
«Bruk og kast»-mentaliteten bekymrer forsikringsselskapet.

– Miljøaspektet ved å kondemnere såpass nye biler med mange nesten ubrukte deler bekymrer oss, og det reiser nye utfordringer, sier Skar.

Problemet vil bare øke ettersom vi får stadig flere elbiler på veien.
Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), Tesla X90D (lange turer).

Mippen

Nok et forsøk på å "bevise" at elbiler ikke er så miljøvennlige. Problemet er at de som tar seg av avfallet ikke resirkulerer bilene. Det har ikke noe med elbiler å gjøre men dårlige rutiner. Det er sant at det ofte er mer kostbart å reparere en elbil enn en vanlig bil, men det betyr ikke at man trenger å ikke resirkulere deler som kan brukes. 
Fremtiden er elektrisk.

Gordon Retriever

Rent konkret setter VG-artikkelen fram påstand om at Tesla Model S og Nissan Leaf har dyre deler. Model S er fra Teslas side betraktet som en konkurrent for Mercedes S-klasse, og man kan anta at deleprisene rettes inn etter dette.

For Leafs vedkommende er det blitt hevdet at en ny baklykt koster 11.000 kroner. Dersom dette er representativt, skal det i kombinasjon med høye norske timepriser ikke noen veldig omfattende skade til før reparasjon av skadet Leaf kommer farlig nær 60% av kjøpspris.

NegativeElectrode

På grunn av vekten på batteriet har elbilprodusentene måtte finne bedre og lettere kompontenter, noe eksosbilindustriene burde tatt tak i for lenge siden. Men det er elbilprodusentene for som må ta støyten, selv om den bilen som blir profilert negativt her faktisk er den bilen med best passiv sikkerhet av alle biler. Fra og med desemeber har den kanskje best aktiv sikkerhet også.

At innovative løsninger er dyrere bår de introduserers på markedet er ikke noe nytt. At forsikringsselskaper benytter alle mulighetet til å snakke premien opp er heller ikke noe nytt. Det vil trolig være færre personskader for sjåfår og passasjerer i en Tesla enn andre biler, og ihvertfall ikke fler. Men det vil ikke forsikringsselskapene snakke om, fordi det vil jo snakke premien ned.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

eisa01

Dette vil jo "fikse" seg hvis det kommer moms på elbiler.

Virker heller som om grensen på 60% må endres på biler med lave avgifter. På dyre biler er jo størsteparten av verdien avgifter, og da er det jo ikke rart at de sjelden må skrotes.

Griffel

#9
Sitat fra: NegativeElectrode på onsdag 29. oktober 2014, klokken 22:36
Det vil trolig være færre personskader for sjåfår og passasjerer i en Tesla enn andre biler, og ihvertfall ikke fler. Men det vil ikke forsikringsselskapene snakke om, fordi det vil jo snakke premien ned.
Tviler på at en bil med akselerasjon 0-100 på under 5 sek, vil komme på bunn av skadestatistikk.

Forsikringspremien blir jo heller styrt av konkuransen mellom selskapene, og basert på statistikk. Om jeg (forhåpentligvis) tar feil vil premieutviklingen bli hyggelig. Så: Kjør pent :)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

NegativeElectrode

Sitat fra: Griffel på fredag 31. oktober 2014, klokken 01:11
Sitat fra: NegativeElectrode på onsdag 29. oktober 2014, klokken 22:36
Det vil trolig være færre personskader for sjåfår og passasjerer i en Tesla enn andre biler, og ihvertfall ikke fler. Men det vil ikke forsikringsselskapene snakke om, fordi det vil jo snakke premien ned.
Tviler på at en bil med akselerasjon 0-100 på under 5 sek, vil komme på bunn av skadestatistikk.

Forsikringspremien blir jo heller styrt av konkuransen mellom selskapene, og basert på statistikk. Som om jeg tar feil vil premieutviklingen bli hyggelig.
Kjør pent.
Jau, det...

Bilen er ihvertfall ganske sikker for de inne i bilen, men det kommer an på kjørestil ja. Rask akselerasjon kan brukes til å øke marginer ved forbikjøringer, og når man skal ut på en vei men kan så klart frister det til å ta sjanser også. Da blir det de store talls tale, samt aktuarenes forgodtbefinnende [emoji1]
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Skrotenisse

I teorien,
om en elbil blir skadet og skal repareres. For å slippe denne såkalte "bruk og kast" problematikken burde vel staten innført momsfradrag på reparasjoner (merk deler) som dokumenteres på slike elbiler? Da ville jo man redusert fra 60% momentant ned til 25% av verdi.
Kan skru, så om dere trenger hjelp med understell eller annet så ikke nøl med å sende en PM.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA