Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bilpriser og dollarkurs

Startet av eddiex, fredag 14. november 2014, klokken 17:53

« forrige - neste »

Mr.Zero

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 31. oktober 2014, klokken 10:05
Siden gode argumenter mot å kjøre i kollektivfeltet mangler totalt, kan jeg tilby ett:

* Når du kjører i kollektivfeltet må du ta hensyn til de som skal på E18

Dette er grunnen til at jeg ikke kjører der når det ikke er kø, men synes ikke det fortjener overskriften "NÅ!!! må ELBIL sjåfører begynne å bruke hue.."...

Når det gjelder ordbruk som "", "død og liv" og "unødvendig" er det åpenbart at det å se elbiler i kollektivfeltet vekker sterker følelser selv blande de som kjører elbil. Jeg er (fortsatt) nysgjerrig på hva det er som skaper disse følelsene!

Thomas

Jeg har kjørt elbil i noe over to år - og du verden som jeg prissetter muligheten for å spare minst en time i kø hver dag (og seff mye annet). Vi alle vet at en dag tar dette slutt - og i mitt hue blir da unødvendig kollektivfeltkjøring en pådriver for at dette godet raskere vil ta slutt. Når "alle" ser at det tuter og kjører elbiler i dette feltet døgnet rundt, ja da innbiller jeg meg at myndighetene også følger med. Bevisst unnlot jeg å kjøre i kollektivfeltet (der tellerverket sto plassert) da STV hadde telling nå i år - nettopp for å bidra til å drøye denne superfordelen med å kjøre elbil i Oslo-området.
Skjønner?
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Thomas Parsli

Sitat fra: Mr.Zero på fredag 31. oktober 2014, klokken 10:36
Skjønner?

Ja, jeg er bare ikke enig ;)
Målingene du "unngikk" viste at det fortsatt er god kapasitet i kollektivfeltet -og at problemet er påkjøringene til E18. Det vi diskuterer her er et konstruert problem, som jeg til nå ikke har hørt noen andre steder enn her -av de som selv kjører elbil!

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Elmo

#17
Sitat fra: Mr.Zero på fredag 31. oktober 2014, klokken 10:36
Vi alle vet at en dag tar dette slutt - og i mitt hue blir da unødvendig kollektivfeltkjøring en pådriver for at dette godet raskere vil ta slutt.

Det ENESTE som kan/vil få myndighetene til å kaste elbilene ut av kollektivfeltet er at vi forhindrer/forsinker bussene, og det kan vi da umulig gjøre om vi kjører i kollektivfeltet utenom rushtrafikken ???
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Leon

Sitat fra: Elmo på fredag 31. oktober 2014, klokken 22:51
Sitat fra: Mr.Zero på fredag 31. oktober 2014, klokken 10:36
Vi alle vet at en dag tar dette slutt - og i mitt hue blir da unødvendig kollektivfeltkjøring en pådriver for at dette godet raskere vil ta slutt.

Det ENESTE som kan/vil få myndighetene til å kaste elbilene ut av kollektivfeltet er at vi forhindrer/forsinker bussene, og det kan vi da umulig gjøre om vi kjører i kollektivfeltet utenom rushtrafikken ???

+1

Kollektivfeltet er, som navnet sier, først og fremst for at kollektivtrafikken skal komme raskt fram. Vi elbilister får lov til å kjøre der, men den dagen vi utgjør en vesentlig forsinkelse for kollektivtrafikken er det rett og rimelig at vi må ut. Når kollektivfeltet går i 10 km i timen, fra Sandvika til Blommenholm, hjelper det lite å skylde på alle bilene som står i kø for å komme inn på E18 på Blommenholm, og som ikke kommer inn i en stillestående kø...
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

Vind

Kan noen forklare meg hvorfor man skal kjøre i kollektivfeltet når man har dårlig med strøm.  Det er da mere økonomisk å ligge i 30 km/t i den vanlige køen - såsant man ikke har varmeapperatet på full fart.

Tror ikke meningen med kollektivfelt er at man skal "redde" el biler med dårlig rekkevidde.

..ellers er det en interesant diskusjon.  Jeg forholder meg imidlertid til veitrafikkloven - og ellers til om jeg har god eller dårlig tid.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Elmo

Sitat fra: Vind på torsdag 06. november 2014, klokken 22:18
Kan noen forklare meg hvorfor man skal kjøre i kollektivfeltet når man har dårlig med strøm.  Det er da mere økonomisk å ligge i 30 km/t i den vanlige køen - såsant man ikke har varmeapperatet på full fart.

Diskusjonen her går (eller iallefall gikk) på hvorfor elbiler kjører i kollektivfelet når det IKKE er kø. Det er veldig sjelden at trafikken i de andre feltene går i 30km/t når det ikke er kø.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

#21
 Kom med en god grunn til å bruke kollektivfeltet når det ikke er kø. Jeg skulle likt å visst begrunnelsen for at det gjøres.
[/quote]

Tror det hadde skapt enda mer irritasjon og også forvirring om vi skulle bytte til kollektivfeltet med en gang fossilfeltet hopet seg opp. Legger merke til at om jeg gjør dette, følger gjerne en "luring" i fossilbil etter. Han tror nemlig at jeg sniker, og vil prøve det samme selv. Problemet er bare om der står kontroll lengre framme og han får bot. Slikt hjelper lite på begeistringen for elbilgodene.

I stedet tror jeg det er bedre om vi flytter oss vekk fra kollektivfeltet om vi sinker en buss eller Taxi med å ligge der. Hadde dårlig med strøm og lunket innover og flyttet på meg til stor glede for en buss her forleden.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: elektrolux på onsdag 11. februar 2015, klokken 08:06
I stedet tror jeg det er bedre om vi flytter oss vekk fra kollektivfeltet om vi sinker en buss eller Taxi med å ligge der. Hadde dårlig med strøm og lunket innover og flyttet på meg til stor glede for en buss her forleden.
+1

Det er noen, særlig Reva'er og Buddy'er som ikke har forstått det på E18 mellom Asker og Oslo.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

peik

4+
Kun de med fire eller fler i bilen burde ha adgang til kollektivfeltet. Dette burde gjelde alle kjøretøyer, taxi, el-bil, vanlige personbiler, buss. Dette ville motivere til kompiskjøring å utnytte kjøretøyparken langt bedre. Man kunne f.eks. opprette holdeplasser der man kunne plukke opp tilfeldige passasjerer for å ha rett til kjøre ekspressfeltet.
- for tiden uten elbil, solgt Tesla S 90D, kansellert M3

Ebe

Er enig at det burde blitt større bruk av samkjøringsfelt og strengere kontroller om å bytte felt før kolektivfeltet er over. Dét skaper mye ekstra kø for busser...
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA