Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bilpriser og dollarkurs

Startet av eddiex, fredag 14. november 2014, klokken 17:53

« forrige - neste »

eddiex

Det er allerede flere som har hintet innpå at det er elbiler som kjører i kollektivfeltet når det ikke er kø.
Jeg har til og med sett elbiler som kjører i kollektivfeltet når det er tomt i de 2-3 andre...

Mitt tips er at det er nok av folk som hater elbiler, og vi er ikke tjent med at vi missbruker den goden av å kunne bruke kollektivfeltet, N.Å.R. det faktisk er kø...
Er det ikke kø, dvs at trafikken flyter framover, så kjør som en vanlig bil.
Hvis det er noen som lurer på hva definisjonen for kø er så betyr det opphopning/nedbremsning i ttrafikken.

Det er allerede nok av argumenter for å tuppe oss ut av kollektivfeltet , og ordningen var tiltenkt for å unngå at elbiler skulle gå tom for strøm de gangene det ikke var gode kjøre forhold.

HAR DU GODT MED STRØM OG TRAFIKKEN FLYTER, KJØR I DE VANLIGE FELTENE...

Hilsen Edward
EL35056 - Grå E-UP (dashcam)



pwb

Blir som med ladeplasser, det finnes mange elbilførere som tror man må kjøre der, de tror nok at det ikke er lov å kjøre i de vanlige feltene der hvor det er kollektivfelt.

eddiex

Ja, det virker som elbil eiere tror at de kjører en slik handikap bil og må stå parkert på spesielle plasser, og kjøre i kollektivet...
I realiteten er en elbil en helt vanlig bil (med kortere rekkevidde)

Thomas Parsli

Er dette forsøk på ironi eller sarkasme?

Hva er problematisk ved at elbiler bruker kollektivfeltet når det ikke er kø?

Thomas

2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

valvolainen

For meg er det revnende likegyldig om elbilister får bruke kollektivfeltet eller ikke, bare NOEN får bruke det. (Får ett til neste år så jeg er ikke upartisk) Det kan være grønne biler, lastebiler med grus, stygge biler, eller, som foreslått andre steder, 2+ biler. Det viktigste er at dette feltet ikke blir stående tomt, det er lite samfunnsøkonomisk det.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

dørvakta

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 29. oktober 2014, klokken 18:18
Er dette forsøk på ironi eller sarkasme?

Hva er problematisk ved at elbiler bruker kollektivfeltet når det ikke er kø?

Thomas

Vel det er jo for det første helt unødvendig. Og i disse dager hvor kollektivtrafikken klager på forsinkelser og kø i kollektivfeltene, og staten stadig teller opp antallet elbiler som kjører der gjennom et døgn, så er det liten vits å kjøre der bare for moro skyld. Det er ingen som synes du er spesielt tøff bare fordi du kjører i kollektivfeltet. En annen sak som jeg har lyst til å nevne, og som gjør meg flau over å være elbilsjåfør, er når jeg kjører innover drammensveien på morgenen og ser hvordan enkelte elbilister presser seg fram, blinker med lysene tuter og holder på ved påkjøringsfeltene. Det er sånne dumme ting som gjør at folk får en negativ holdning til de godene vi har. Man sparer glatt en halvtime på å slippe køen, så da har man tid til å vente et halvt minutt ved påkjøringsfeltene uten å lage mer trafikkaos ved å oppføre seg som en idiot.

pwb

Sitat fra: dørvakta på onsdag 29. oktober 2014, klokken 21:02
Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 29. oktober 2014, klokken 18:18
Er dette forsøk på ironi eller sarkasme?

Hva er problematisk ved at elbiler bruker kollektivfeltet når det ikke er kø?

Thomas

Vel det er jo for det første helt unødvendig. Og i disse dager hvor kollektivtrafikken klager på forsinkelser og kø i kollektivfeltene, og staten stadig teller opp antallet elbiler som kjører der gjennom et døgn, så er det liten vits å kjøre der bare for moro skyld. Det er ingen som synes du er spesielt tøff bare fordi du kjører i kollektivfeltet. En annen sak som jeg har lyst til å nevne, og som gjør meg flau over å være elbilsjåfør, er når jeg kjører innover drammensveien på morgenen og ser hvordan enkelte elbilister presser seg fram, blinker med lysene tuter og holder på ved påkjøringsfeltene. Det er sånne dumme ting som gjør at folk får en negativ holdning til de godene vi har. Man sparer glatt en halvtime på å slippe køen, så da har man tid til å vente et halvt minutt ved påkjøringsfeltene uten å lage mer trafikkaos ved å oppføre seg som en idiot.
+10

Thomas Parsli

Sitat fra: dørvakta på onsdag 29. oktober 2014, klokken 21:02
Vel det er jo for det første helt unødvendig.

Det er altså ikke et problem, men er unødvendig?
Og vi skal slutte med at som er unødvendig?

Sitat fra: dørvakta på onsdag 29. oktober 2014, klokken 21:02
Og i disse dager hvor kollektivtrafikken klager på forsinkelser og kø i kollektivfeltene, og staten stadig teller opp antallet elbiler som kjører der gjennom et døgn, så er det liten vits å kjøre der bare for moro skyld.

Jeg skjønner ikke hva du mener.
Det er galt å kjøre i kollektivfeltet når det ikke er kø, fordi kollektivtrafikken klager på forsinkelser når det er kø?

Sitat fra: dørvakta på onsdag 29. oktober 2014, klokken 21:02
Det er ingen som synes du er spesielt tøff bare fordi du kjører i kollektivfeltet.

Og jeg som kjøpte elbil fordi jeg synes det var så tøft å kjøre i kollektivfeltet...


Sitat fra: dørvakta på onsdag 29. oktober 2014, klokken 21:02
En annen sak som jeg har lyst til å nevne, og som gjør meg flau over å være elbilsjåfør, er når jeg kjører innover drammensveien på morgenen og ser hvordan enkelte elbilister presser seg fram, blinker med lysene tuter og holder på ved påkjøringsfeltene. Det er sånne dumme ting som gjør at folk får en negativ holdning til de godene vi har. Man sparer glatt en halvtime på å slippe køen, så da har man tid til å vente et halvt minutt ved påkjøringsfeltene uten å lage mer trafikkaos ved å oppføre seg som en idiot.

Hvis du med "drammensveien" mener E18 synes jeg du skal se på skilting og lese trafikkreglene.
Det er flere steder vikeplikt for de som kjøer på E18, at brukerene av kollektivfeltet praktiserer fletting de stedene synes jeg er fint. At man blinker eller tutet når noen presser seg frem synes jeg er helt ok (opplever det svært sjeldent).
De stedene det er (skiltet) fletting er det da heller ingen som blinker med lys eller tuter hvis ikke noen oppfører seg ekstremt tullete. Å presse seg frem eller krysse sperrelinjen er å oppføre seg ekstremt tullete.

Men tilbake til det opprinnelige spørsmålet -hva er problemet med å bruke kollektivfeltet når det ikke er kø?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Elmo

+1 igjen Thomas.    Jeg kjører Saxo på tiende året (!) innover på E18 fra Asker hver dag.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

dørvakta

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 29. oktober 2014, klokken 22:38
Sitat fra: dørvakta på onsdag 29. oktober 2014, klokken 21:02
Vel det er jo for det første helt unødvendig.

Det er altså ikke et problem, men er unødvendig?
Og vi skal slutte med at som er unødvendig?

Sitat fra: dørvakta på onsdag 29. oktober 2014, klokken 21:02
Og i disse dager hvor kollektivtrafikken klager på forsinkelser og kø i kollektivfeltene, og staten stadig teller opp antallet elbiler som kjører der gjennom et døgn, så er det liten vits å kjøre der bare for moro skyld.

Jeg skjønner ikke hva du mener.
Det er galt å kjøre i kollektivfeltet når det ikke er kø, fordi kollektivtrafikken klager på forsinkelser når det er kø?

Sitat fra: dørvakta på onsdag 29. oktober 2014, klokken 21:02
Det er ingen som synes du er spesielt tøff bare fordi du kjører i kollektivfeltet.

Og jeg som kjøpte elbil fordi jeg synes det var så tøft å kjøre i kollektivfeltet...


Sitat fra: dørvakta på onsdag 29. oktober 2014, klokken 21:02
En annen sak som jeg har lyst til å nevne, og som gjør meg flau over å være elbilsjåfør, er når jeg kjører innover drammensveien på morgenen og ser hvordan enkelte elbilister presser seg fram, blinker med lysene tuter og holder på ved påkjøringsfeltene. Det er sånne dumme ting som gjør at folk får en negativ holdning til de godene vi har. Man sparer glatt en halvtime på å slippe køen, så da har man tid til å vente et halvt minutt ved påkjøringsfeltene uten å lage mer trafikkaos ved å oppføre seg som en idiot.

Hvis du med "drammensveien" mener E18 synes jeg du skal se på skilting og lese trafikkreglene.
Det er flere steder vikeplikt for de som kjøer på E18, at brukerene av kollektivfeltet praktiserer fletting de stedene synes jeg er fint. At man blinker eller tutet når noen presser seg frem synes jeg er helt ok (opplever det svært sjeldent).
De stedene det er (skiltet) fletting er det da heller ingen som blinker med lys eller tuter hvis ikke noen oppfører seg ekstremt tullete. Å presse seg frem eller krysse sperrelinjen er å oppføre seg ekstremt tullete.

Men tilbake til det opprinnelige spørsmålet -hva er problemet med å bruke kollektivfeltet når det ikke er kø?

Thomas

Kom med en god grunn til å bruke kollektivfeltet når det ikke er kø. Jeg skulle likt å visst begrunnelsen for at det gjøres.
Og vennligst les innlegget mitt en gang til. Jeg skriver jo at problemet er at mange elbilister ikke praktiserer fletting, men heller presser seg frem for å komme forbi de som venter på å flerte seg inn i vanlig kjørefelt. Det skaper kaos og dårlig stemning.

cra

Sitat fra: dørvakta på onsdag 29. oktober 2014, klokken 23:03
Kom med en god grunn til å bruke kollektivfeltet når det ikke er kø. Jeg skulle likt å visst begrunnelsen for at det gjøres.

De elbilistene som evt. liker å holde fartsgrensa kan gjøre det i kollektivfeltet, så kan de bilistene (både el og eksos) som ikke liker det bryte fartsgrensa i det andre feltet?  ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Elmo

Sitat fra: dørvakta på onsdag 29. oktober 2014, klokken 23:03
Kom med en god grunn til å bruke kollektivfeltet når det ikke er kø. Jeg skulle likt å visst begrunnelsen for at det gjøres.
Det er jo nesten som å si "Kom med en god grunn til å bruke E18 når det ikke er kø" ??
For min del, men mine gamle elbiler så er det viktig for rekkevidden å holde jevn fart. Hvis jeg kjører i midt(høyre)-feltet og bilen foran kjører saktere enn meg så burde jeg kanskje kjørt over i ventrefeltet for å kjøre forbi, men da må jeg gi på for å ikke risikere å sinke raskere biler som kommer i det feltet.
Mens i kollektivfeltet kan jeg være ganske sikker på at jeg kan holde jevn fart etter eget ønske/behov.
Det samme kan gjelde nyere elbiler med lav SOC, uten at du vet noe om det.

Det var begrunnelsen, men jeg forstår fremdeles ikke at andre (el)bilister kan være plaget av at jeg kjører i kollektivfelte når jeg ikke hinderer noen på noen måte ???

Sitat fra: dørvakta på onsdag 29. oktober 2014, klokken 23:03
Kom med en god grunn til å bruke kollektivfeltet når det ikke er kø. Jeg skulle likt å visst begrunnelsen for at det gjøres.
Og vennligst les innlegget mitt en gang til. Jeg skriver jo at problemet er at mange elbilister ikke praktiserer fletting, men heller presser seg frem for å komme forbi de som venter på å flerte seg inn i vanlig kjørefelt. Det skaper kaos og dårlig stemning.
Jeg er enig i at det er er problem at elbilister, og IKKE MINST fossilbilister (som er et større problem syns jeg) starter å flette mens det fremdeles er heltrukken sperrelinje. Men det er vel ikke å "ikke praktisere fletting" ???
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Mr.Zero

Enig med innlegger! Kjører man en elbil av nyere dato med nok strøm, trenger man ikke på død og liv kjøre i kollektivfeltet fordi man har rett til det - når trafikken flyter i normal hastighet i fossilfeltene. Det virker for meg bare teit! T.o.m vettuge bussjåfører kjører i fossilfelt når trafikken flyter friskt.
Selv kjører jeg Mosseveien inn hver morgen og legger meg inn i kollektivfeltet NÅR jeg har noe å tjene på det. Hvorfor ligge der og kjøre parallelt med fossilene? Blir jo bare sett på som en løk. :P
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Thomas Parsli

Siden gode argumenter mot å kjøre i kollektivfeltet mangler totalt, kan jeg tilby ett:

* Når du kjører i kollektivfeltet må du ta hensyn til de som skal på E18

Dette er grunnen til at jeg ikke kjører der når det ikke er kø, men synes ikke det fortjener overskriften "NÅ!!! må ELBIL sjåfører begynne å bruke hue.."...

Når det gjelder ordbruk som "", "død og liv" og "unødvendig" er det åpenbart at det å se elbiler i kollektivfeltet vekker sterker følelser selv blande de som kjører elbil. Jeg er (fortsatt) nysgjerrig på hva det er som skaper disse følelsene!

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA