Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Styling av Model S

Startet av Queennr1, fredag 14. november 2014, klokken 14:58

« forrige - neste »

Queennr1

Hei folkens!

Fikk min første el-bil i dag, og etter å være litt hard på gassen måtte jeg stoppe å lade før jeg kjørte videre. Svigers har 12 amp i garasjen og 20amp? I en annen garasje som han brukte til sveiseapparatet, ikke 32 amp. Vil da den vedlagte kabelen bruke noe kortere tid på det stikket kontra 12amp?
Nissan Leaf Tekna oktober-14

medic.66

Hvis det er en Leaf du har er den medfølgende ladekabelen på 10A. Dette er det den vil levere uansett hvor stor kurs du måtte ha. Men det anbefales 16 A kurs til 10A lader.
Evje

Hvit Leaf Tekna, levert 31. mars 2014.

Hvit Volvo V90 CC 18 modell til langtursbil og trekking av tilhenger.

Queennr1

Ååå, skuff :( Hvor kan jeg evt kjøpe en kabel som leverer mer? Som man kan justere alt etter som 12, 16 eller 32? Finnes det?
Nissan Leaf Tekna oktober-14

medic.66

Evje

Hvit Leaf Tekna, levert 31. mars 2014.

Hvit Volvo V90 CC 18 modell til langtursbil og trekking av tilhenger.

pottle

#4
Sitat fra: medic.66 på onsdag 29. oktober 2014, klokken 14:16
Hvis det er en Leaf du har er den medfølgende ladekabelen på 10A. Dette er det den vil levere uansett hvor stor kurs du måtte ha. Men det anbefales 16 A kurs til 10A lader.

Der er jeg uenig: Hvis ladekabelen er merket som en 10A så er det mer enn nok å ha en 10A-kurs. 10A-merkingen på kontrollboksen viser at ladekabelen er sertifisert for 10A og oppover. Sikkerhetsmarginene er ivaretatt i kontrollboksen - som regel så vil en 10A-ladekabel gi en reell ladestyrke på rundt 9A. Dette kan enkelt sjekkes med en energimåler fra Jula eller Biltema.

Sitat fra: Queennr1 på onsdag 29. oktober 2014, klokken 14:24
Ååå, skuff :( Hvor kan jeg evt kjøpe en kabel som leverer mer? Som man kan justere alt etter som 12, 16 eller 32? Finnes det?

Det finnes flere uavhengige leverandører av ladekabel for Leaf og andre elbiler. Sjekk bl.a. linken i fotnoten. Merk at ladekabler får du kun opp til 16A. Skal du høyere så må du ha fastmontert eller noe mer utstyr.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

emil

Sitat fra: pottle på onsdag 29. oktober 2014, klokken 14:59
Det finnes flere uavhengige leverandører av ladekabel for Leaf og andre elbiler. Sjekk bl.a. linken i fotnoten. Merk at ladekabler får du kun opp til 16A. Skal du høyere så må du ha fastmontert eller noe mer utstyr.

Du får også portable og semiportable 32A ladekabler, men da må man ha bil med 6.6kW lader for å kunne utnytte.  Prinsippet for lading er at laveste verdi av hva bilen kan lade med og ladekabelen kan tilby "vinner".

Ellers så jeg at det var linket til en tidligere oppsummering jeg skrev over her, den var vel hovedsakelig beregnet på lading når man ikke var hjemme. Den tryggeste ladeformen hjemme er helt klart en fastmontert ladestasjon med enten Type2 kontakt eller fastmontert kabel med Type1 kontakt. Men med jevnlig sjekk av kontakter og ledninger og et ganske nytt elektrisk opplegg ville ikke jeg vært urolig for å lade på både 10 og 16A på schuko kontakt.

Hvis trådstarter har fått seg bil med 6.6kW ladet bør man i hvertfall få montert opp en 32A ladestasjon så får man 3x ladehastighet sammenlignet med ladekabelen med kladd.

Rav4_EV

SitatDer er jeg uenig: Hvis ladekabelen er merket som en 10A så er det mer enn nok å ha en 10A-kurs. 10A-merkingen på kontrollboksen viser at ladekabelen er sertifisert for 10A og oppover

Er det faglig begrunnet eller er det synsing?
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Griffel

Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 29. oktober 2014, klokken 19:02
SitatDer er jeg uenig: Hvis ladekabelen er merket som en 10A så er det mer enn nok å ha en 10A-kurs. 10A-merkingen på kontrollboksen viser at ladekabelen er sertifisert for 10A og oppover

Er det faglig begrunnet eller er det synsing?
Selv om  pottles utsagn er litt uklart, tolker jeg det dit hen at han mener at en kan benytte en 10A ladekabel med kladd både på en 10A kurs og en 16A kurs, noe som er helt riktig.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

smaug01

Sitat fra: pottle på onsdag 29. oktober 2014, klokken 14:59
Sitat fra: medic.66 på onsdag 29. oktober 2014, klokken 14:16
Hvis det er en Leaf du har er den medfølgende ladekabelen på 10A. Dette er det den vil levere uansett hvor stor kurs du måtte ha. Men det anbefales 16 A kurs til 10A lader.

Der er jeg uenig: Hvis ladekabelen er merket som en 10A så er det mer enn nok å ha en 10A-kurs. 10A-merkingen på kontrollboksen viser at ladekabelen er sertifisert for 10A og oppover. Sikkerhetsmarginene er ivaretatt i kontrollboksen - som regel så vil en 10A-ladekabel gi en reell ladestyrke på rundt 9A. Dette kan enkelt sjekkes med en energimåler fra Jula eller Biltema.

Sitat fra: Queennr1 på onsdag 29. oktober 2014, klokken 14:24
Ååå, skuff :( Hvor kan jeg evt kjøpe en kabel som leverer mer? Som man kan justere alt etter som 12, 16 eller 32? Finnes det?

Det finnes flere uavhengige leverandører av ladekabel for Leaf og andre elbiler. Sjekk bl.a. linken i fotnoten. Merk at ladekabler får du kun opp til 16A. Skal du høyere så må du ha fastmontert eller noe mer utstyr.
Hva er det å være uenig i? Det ANBEFALES 16A kurs til lading ved 10A EVSE. Det anbefales også å skifte stikkontakten man skal bruke til lading av bil pga mange watt over lang tid.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

jkirkebo

Sitat fra: smaug01 på onsdag 29. oktober 2014, klokken 19:41
Hva er det å være uenig i? Det ANBEFALES 16A kurs til lading ved 10A EVSE. Det anbefales også å skifte stikkontakten man skal bruke til lading av bil pga mange watt over lang tid.

Det anbefales slett ikke noe sånt. I de nye retningslinjene er det faktisk FORBUDT å sikre en schuko-kontakt beregnet for lading av elbil med mer enn 10A. Alle nye ladestolper med schuko må altså få 10A sikring på schuko-uttaket.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Mippen

Har du dobbeltlader i Leafen din? Hvis ikke kan du ikke lader fortere enn 16A uansett hvis du kjøper deg en oppgradert kabel.
Fremtiden er elektrisk.

medic.66

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 29. oktober 2014, klokken 21:22
Sitat fra: smaug01 på onsdag 29. oktober 2014, klokken 19:41
Hva er det å være uenig i? Det ANBEFALES 16A kurs til lading ved 10A EVSE. Det anbefales også å skifte stikkontakten man skal bruke til lading av bil pga mange watt over lang tid.

Det anbefales slett ikke noe sånt. I de nye retningslinjene er det faktisk FORBUDT å sikre en schuko-kontakt beregnet for lading av elbil med mer enn 10A. Alle nye ladestolper med schuko må altså få 10A sikring på schuko-uttaket.

Dette var jeg ikke klar over. I min garasje har jeg en schuko som er sikret med 16A og som kun har denne kontakten på kursen. Dette var anbefalt da jeg fikk el bilen i mars i år. Vil dette si at denne kursen nå er ulovlig å lade elbil med selv om jeg kun bruker 10A kladd?
Evje

Hvit Leaf Tekna, levert 31. mars 2014.

Hvit Volvo V90 CC 18 modell til langtursbil og trekking av tilhenger.

emil

Sitat fra: medic.66 på torsdag 30. oktober 2014, klokken 08:08
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 29. oktober 2014, klokken 21:22
Sitat fra: smaug01 på onsdag 29. oktober 2014, klokken 19:41
Hva er det å være uenig i? Det ANBEFALES 16A kurs til lading ved 10A EVSE. Det anbefales også å skifte stikkontakten man skal bruke til lading av bil pga mange watt over lang tid.

Det anbefales slett ikke noe sånt. I de nye retningslinjene er det faktisk FORBUDT å sikre en schuko-kontakt beregnet for lading av elbil med mer enn 10A. Alle nye ladestolper med schuko må altså få 10A sikring på schuko-uttaket.

Dette var jeg ikke klar over. I min garasje har jeg en schuko som er sikret med 16A og som kun har denne kontakten på kursen. Dette var anbefalt da jeg fikk el bilen i mars i år. Vil dette si at denne kursen nå er ulovlig å lade elbil med selv om jeg kun bruker 10A kladd?

Eksisterende opplegg er fullt lovlige å både bruke og vedlikeholde, det er ved oppretting av nye ladeplasser at det ikke er lov montere schuko sikret med mer enn 10A. Reglene ble vel endret i sommer tror jeg.

fws

Det er fortsatt ingen lov som sier at det er forbudt å lade elbiler med mer enn 10A på schuko-kontakt. Hvor kommer det fra? Eneste offentlige dokument på elbillading er DSB sitt.
http://www.dsb.no/Global/Elsikkerhet/Dokumenter/Elbil%20for%20installat%C3%B8rer.pdf
Ellers er det anbefalt å ikke bruke mer enn 8A på schuko-kontakter over lengere tid. 

Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

jkirkebo

Sitat fra: fws på torsdag 30. oktober 2014, klokken 08:59
Det er fortsatt ingen lov som sier at det er forbudt å lade elbiler med mer enn 10A på schuko-kontakt. Hvor kommer det fra? Eneste offentlige dokument på elbillading er DSB sitt.
http://www.dsb.no/Global/Elsikkerhet/Dokumenter/Elbil%20for%20installat%C3%B8rer.pdf
Ellers er det anbefalt å ikke bruke mer enn 8A på schuko-kontakter over lengere tid.

Det er ikke forbudt å lade på mer enn 10A. Men etter NEK400:2014 er det forbudt å sikre schuko-kontakter som dedikeres til lading av elbil med mer enn 10A.

NEK400 stiller alle slags krav til nye elektriske anlegg. F.eks skal det være 2 kontakter pr. 2 meter kjøkkenbenk, 6 kontakter bak TV/stereoanlegg (hvorav maks 2 kan ha euro-plugg) osv. Men den har ikke tilbakevirkende kraft, så gamle anlegg kan brukes som de er.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA