Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre?

Startet av GelpMan, fredag 14. november 2014, klokken 00:38

« forrige - neste »

GelpMan

Fikk opp denne meldingen da jeg startet bilen i morges, bilen har ikke vært i bevegelse så jeg stusser litt. Trykket På "OK" og kjørte en liten runde i nabolaget, bilen oppfører seg normalt. Har stoppet og startet bilen uten flere feilmeldinger, får heller ikke opp meldingen via "status check" eller hva det heter i menyen. Så jeg tror vel i utgangspunktet at det skyldes feil på en sensor, hva tror dere?

Har nyeste software. Vet jo det er andre som har hatt / har samme problem, men var dette før software oppdateringen?

Vind

#1
Dette kvalifiserer til Nødhjelp/ assistanse.  Ring BMW, så kommer en bil og henter bilen din og du får låne/ leiebil til det er løst.  Be om at lånebil leveres der du er, alternativt sitt på til verksted og hent den der.  Nummeret står i dørkarmen på venstre side.

Hva feilen er kan man bare spekulere i - men du kan skade bilen ved å kjøre den.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

moonbuggy

Sitat fra: GelpMan på onsdag 29. oktober 2014, klokken 08:36
Så jeg tror vel i utgangspunktet at det skyldes feil på en sensor, hva tror dere?
Ja, slik kan det gå når man fikler med bilen selv.(nye lys) ;D

GelpMan

Sitat fra: moonbuggy på onsdag 29. oktober 2014, klokken 14:14
Sitat fra: GelpMan på onsdag 29. oktober 2014, klokken 08:36
Så jeg tror vel i utgangspunktet at det skyldes feil på en sensor, hva tror dere?
Ja, slik kan det gå når man fikler med bilen selv.(nye lys) ;D
Tanken har slått meg.... Men tror ikke det er noen sammenheng, Tok av + polen når jeg koblet ekstralyset, fikk ingen feilmeldinger når jeg koblet strømmen på igjen. Måtte bare stille klokke og dato på nytt.

LMOR

Bilen genererer en rekke feilmeldinger når du tar strømmen av på, og de burde vært resatt. Tror det står at du ikke må gjøre dette selv...

Du får melde tilbake når årsaken er funnet.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

skritt

Jeg fikk denne i forrige uke, var få minutter unna forhandleren og kjørte dit. Prøvde å slå på bilen igjen før jeg gikk inn og det funka. De diskuterte seg imellom, men jeg ble sendt hjem igjen (samtykket i det) og ventet til jeg skulle inn til softwareoppdatering tre dager senere. Ene servicemannen sa at feilaktige drivetrainmeldinger var en av hovedårsakene til at bilen skulle inn igjen.

GelpMan

Sitat fra: LMOR på onsdag 29. oktober 2014, klokken 15:29
Bilen genererer en rekke feilmeldinger når du tar strømmen av på, og de burde vært resatt. Tror det står at du ikke må gjøre dette selv...

Du får melde tilbake når årsaken er funnet.
Eventuell årsak vil tilbakemeldes :)
Men hvor har du lest at man generer en rekke feilmeldinger ved å koble fra og til batteriet? I manualen står det ingenting om dette.. Det står derimot at man må stille klokke og dato, som jeg selv beskriver ;)

Var innom Bavaria økern, fikk time om 2 uker.... :o Hvor seriøst kan man si at De tar det? Jeg kjører som vanlig inntil videre så får vi se ;)

LMOR

Det er basert på egen erfaring, og søk på nettet når jeg fikk problemer etter at batteriet på min 5 serie var utladet et par ganger før jeg byttet batteri.
Jeg fikk flere og flere problemer etter at dette skjedde, og all software på bilen måtte resettes, samt feil-logg tømmes. Når bilen mister strømmen og når den kommer tilbake, KAN det trigger feilmeldinger mens systemet går ned og kommer opp igjen.
Som med AC problemene og flere andre feil jeg har hatt på i3, så løses de bare med å slette feilmeldingskøen...
men det trenger ikke være årsaken her.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Vind

Sitat fra: GelpMan på onsdag 29. oktober 2014, klokken 19:13
Var innom Bavaria økern, fikk time om 2 uker.... :o Hvor seriøst kan man si at De tar det? Jeg kjører som vanlig inntil videre så får vi se ;)
Hadde du ringt assistanse nummeret og sagt du ikke tør å kjøre bilen med en så alvorlig feil hadde det stått en taubil klar på 30 minutter og en mann til med leiebil, Da skal bilen være fikset i løpet av 3 dager.

Benyttet det da jeg fikk alvorlig bremsefeil to ganger i vår.

Det var antagelig en software feil på overvåkingen - så har ikke fått det siden forige store SW oppdatering.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

GelpMan

#9
Da har bilen vært inne for feilsøk, og ingen feil funnet. (ekstralys som jeg har montert ble ikke nevnt av dem i det hele tatt)

Men... Verkstedet har oppgradert Softwaren igjen, dette skulle fikse drivetrain problemet sa de. Jeg forklarte da at jeg var inne og oppgraderte Softwaren 1.Oktober, hvorpå jeg ble forklart at det kom oppdateringer hele tiden, og at jeg nå fikk siste tilgjenngelig. Jeg pratet IKKE med en i-teknikker.

Er det noe sted man kan se vilken Software versjon man har?

Jeg kan ikke se noe forskjell eller noe nytt i menyene. Tviler egentlig på at det er sluppet ny Software jeg, og at den bare ble lastet inn på nytt, men hva vet jeg.

LMOR

Det er i hvert fall kommet software endringer etter 01.09, men sikkert ikke noen hovedversjon med ny funksjonalitet, bare feilretting.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Vind

Såvidt jeg har skjønt så kan ikke en sluttbruker se softwaren i displayet.  Men man kan via litt trykking på reset knappen få til dette (hentet fra engelsk i3 forum, og jeg har ikke prøvd selv)

SitatThere is a hidden menu of the board computer:
On the small display there is a button for trip reset on the left side.
Press and hold this for 10-12 seconds - you are in.
Press through until option 4 "unock", then press and hold for about 4 seconds until "Number"
Your individual number you get by adding up the last 5 digits of your VIN.
Press through to your number, then press and hold again - you are in the menu.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

LMOR

#12
Tror ikke det er så enkelt å lage noen versjonsnummer utenom hovedversjonen. Det er mange deler i bilen som har sin egen SW, og som kan oppgraderes uavhengig av hverandre. Dette fixer et konkret problem, f.eks. norsk språk (som ikke ligger i standarden). Dermed er bilens "versjon" summen av alle delene, og derfor ikke et enkelt nummer.

Jeg tror mange av problemene vi har hatt skyldes at de har rettet feil rundt omkring, uten å sjekke grundig nok at alle oppgraderingene spiller sammen. Jeg har hatt minst 2 full reset besøk på verksted pga dette. Da oppdateres alt på nytt med et sett som skal henge sammen, men så skjer det det en feil igjen... Sannsynligvis blir dette et mindre problem etter hvert som tiden går, men det vil alltid være noen av oss som har en komponent de f.eks. bare brukte i en periode, som ikke ble testet godt nok at fungerte i en ny versjon osv..
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

GelpMan

#13
Har nå hatt flere tilfeller av Drivetrain error og bilen har vært til ny sjekk. Så nå blir det bytte av KLE/EME. Bavaria kalte det for Ladestyringsenhet/Motorstyringenhet, regner med det er det samme.

En liten forklaring på hva den brukes til i bilen, på Engelsk:

First, the background for newbies ... "KLE" stands for Komfortladeelektronik, which is the charger block component in the BMW i3 that takes the AC input from the J1772 port and converts to DC for charging the battery. All EVs have a component like this, and in the BMW world it's called the KLE. There's also an "EME" (Electrical Machine Electronics, or German equivalent) that the KLE power flows through. The original KLEs have some sort of design flaw, causing them to fail at higher current draws, so the workaround has been to temporarily dial down the current draw in software until the hardware fix is out.

From what I've read, the charging system actually consists of two 16 Amp blocks -- the KLE is one of the two, and the EME is the other. The KLE overheats or fails or whatever, leaving only the EME, and so you get knocked down to half power.

Overstående er hentet fra BMW i3 gruppa på Facebook.

Jeg har hatt flere Drivetrain error siden bilen var inne sist, og har vært ekstra observant for å fange opp hva som fører/førte til feilmeldingene. (dette er selfølgelig mine antakelser, alle eksemplene har gitt påfølgende Drivetrain error) Ved ett tilfelle ble hurtiglading redusert til halve effekten. Ved minst to tilfeller når temp ute går fra + til - på kort tid, først ladefeil, bilen blinker rødt (push varsel på mobil) må starte og stoppe bilen for å få igang lading. Og så en gang ved spenningsfall i lysnettet, det blinket kraftig i lysene da det blåste ute, fikk feilmelding (pushvarsel) umidelbart, rødblink ladefeil. Har også opplevd at laderen ikke vil slippe / løse ut fra bilen, må da låse, låse opp til det er mulig å løsne laderen fra bilen.


ganton

Har de siste dagene fått Drivverk feilmelding (drivetrain error) hver gang jeg skal starte bilen om morgenen etter lading.
Det skjer ikke når jeg drar hjem fra jobb (uten lading), heller ikke idag tidlig når jeg lot pluggen være frakoblet.
Den sier samtidig noe om brems (husker ikke helt hva), og det er mye "fikling" for å få satt den i gir utenom park.

Noen som har opplevd det samme? Kan problemer rundt lading lage feilmelding som går på drivverk da?
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA