Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Model S RWD på vinterføre - bør jeg velge AWD?

Startet av edorf, fredag 14. november 2014, klokken 00:17

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: christian1986 på tirsdag 17. mars 2015, klokken 21:35
Nå gjetter jeg, men likviditene kunne nok helt sikkert vært bedre.. Hvorfor kreve forskudd på samtlige biler(når de ikke sikrer seg på valutta)? Hvorfor selge serviceavtale for åtte år med rabatt? De vet enda ikke alt om hva dette faktisk kommer til å koste i deler. Inflasjon er jo også ikke helt uvesentlig over åtte år.

Cashbeholdning ved siste kvartalsslutt var vel omkring 1,9 milliarder dollar, så jeg tviler på at de har problemer der ;)

Forskudd er vel for å skille de seriøse kjøperne fra resten.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cirys1


Geirr

Sitat fra: christian1986 på tirsdag 17. mars 2015, klokken 21:00
Har vel vært kommentert at det ikke har blitt funnet noen bevis for valuttasikring.

Ser ut for å stemme. I siste "FORM 10-K" rapport til SEC ("Årsrapport"), kan en under avsnittet "Risks Related to Our Business and Industry" lese:

Foreign currency movements relative to the U.S. dollar could harm our financial results.
Our revenues and costs denominated in foreign currencies are not completely matched. As we have increased Model S deliveries in markets outside of the United States, we have much higher revenues than costs denominated in other currencies such as the euro, Norwegian kroner, and Chinese yuan.  The recent strengthening of the U.S. dollar therefore has reduced, and any further strengthening of the U.S. dollar would tend to further reduce, our revenues as measured in U.S. dollars. In addition, a portion of our costs and expenses have been, and we anticipate will continue to be, denominated in foreign currencies, including the Japanese yen. If we do not have fully offsetting revenues in these currencies and if the value of the U.S. dollar depreciates significantly against these currencies, our costs as measured in U.S. dollars as a percent of our revenues will correspondingly increase and our margins will suffer. As a result, our operating results could be adversely affected."

Litt off topic: dette avsnittet (meget omfattende) er forøvrig nyttig lesning for en del av de som er aktive i tråden om Tesla-aksjen.....

Link: http://ir.teslamotors.com/secfiling.cfm?filingID=1564590-15-1031&CIK=1318605
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

Muffinman

Kronen har styrket seg 35 øre mot dollaren i dag etter rentemøtet. Samtidig ser jeg at bilen jeg har i bestilling har gått opp med ca. 2" i konfiguratoren.

Epleskreller

Sitat fra: Muffinman på torsdag 19. mars 2015, klokken 11:19
Kronen har styrket seg 35 øre mot dollaren i dag etter rentemøtet. Samtidig ser jeg at bilen jeg har i bestilling har gått opp med ca. 2" i konfiguratoren.
Ser ut til at de har satt opp prisen litt på metallic lakk. (til 7200, var vel 4900?)
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Teslaguten

Sitat fra: Muffinman på torsdag 19. mars 2015, klokken 11:19
Kronen har styrket seg 35 øre mot dollaren i dag etter rentemøtet. Samtidig ser jeg at bilen jeg har i bestilling har gått opp med ca. 2" i konfiguratoren.

Har Tesla heva bilen 2 tommer, Muffin??
#19329
Model X #1094
P85D RN6614200

Muffinman

http://e24.no/energi/en-storkrig-i-dette-omraadet-vil-vaere-katastrofalt/23423562

Saudiarabiske styrker har gjort et angrep mot en milits i Jemen. Det er nok til å sette nervene i spenn, og oljeprisen er opp 3%. Dollaren har samtidig "rast" til 7,75 i skrivende stund. Hvis dette fortsetter eller blir langvarig er det liten grunn til å påregne flere prisøkninger fra Tesla i nær framtid.

Ko_deZ

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 17. mars 2015, klokken 21:42
Forskudd er vel for å skille de seriøse kjøperne fra resten.
En annen mulighet er at kunden potensiell velger helt sære oppsett, som ikke tech pakken, men oppgradert interiør og disse nye luksus baksetene og andre ting. Bilene blir bygd etter spec, og kan være vanskelige å bli kvitt. De vil derfor unngå at det bestilles en haug med biler de må forsøke å selge selv siden. Nå må kunden si farvel til 15k om han vil avbryte et kjøp. Tesla må fortsatt selge bilen som står på havna i Drammen.

turku

Videreformidler et rykte fra naboen i øst, 7% opp om en ukes tid, er jo ikke usannsynlig det hvis en sammenligner pris på nybil med USA   :-\
P85D, panorama, luftfjæring, techpakke, next gen svarte, dobbellader, spoiler, vinterpakke

Epleskreller

Sitat fra: turku på fredag 24. april 2015, klokken 13:51
Videreformidler et rykte fra naboen i øst, 7% opp om en ukes tid, er jo ikke usannsynlig det hvis en sammenligner pris på nybil med USA   :-\

Spennende,  det har også tidligere kommet rykter fra Sverige om prisoppgang som har vist seg å stemme
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

thilo

I Tyskland går også et rykte om 6.8% prisøkning.
S85D rød - EL677xx (Tromsø).
Medlem i elbilforeningen og TOCN (signaturmedlem)

turku

Fra Danmark--
Rygte: DK priser stiger med 7% i weekenden. En pålidelig kilde blev ringet op af Tesla her til morgen og presset til at bestille nu. Ellers ville prisen stige ca. 7% hen over weekenden.
Man kan jo så diskuterer om det er pæn af Tesla at oplyse dette, eller om det er snedig amerikansk salgs-afpresning :-)
P85D, panorama, luftfjæring, techpakke, next gen svarte, dobbellader, spoiler, vinterpakke

mandresen

Uff,  får håpe det ikke stemmer! Heller håpe på en gunstigere dollarkurs og at Teslaer blir billigere.
Jeg har allerede bestilt og er sikret, men jeg ønsker jo at så mange som mulig går over til elbil.
I mine omgangskretser synes de Tesla er en flott bil og vurderte sterkt å kjøpe, men syntes det var på grensa, venta litt for lenge og så kom prisoppgangene og de har alle sluttet å vurdere Tesla.

Melhus (Trondheim)
Tesla Model S85D, MC Red, RN336744, levert 26.05.15
Nissan Leaf 2012 modell, White Pearl
Mitsubishi i-Miev 2011 modell, Titanium Grey m/eberspacher (SOLGT)

satheesh.net

#598
Sitat fra: moonbuggy på fredag 24. april 2015, klokken 15:27
Her er bilde av den nye i5 (USA markedet spesielt i fokus). (autobild idag).

Den bilen skal produseres i flere versjoner, også 4 hjulsdrift. Batteriet blir på 75kwt med rekkevidde 400km. Effekt 225 hp. (greit å ikke overdrive)
Vekten blir godt under 1500 kg.

Den ser jo riktig lekker ut ?

Avhengig av hvilken oppfatning du har, så burde du publisere innlegget i et av følgende tråder:

Konkurrentene sover - tråd for de som faktisk MENER det

eller

Konkurrentene sover ikke

:) ;)

[Moderator edit:]
BMW i5 innlegg flyttet hit:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,20981.0.html

TeslaK

#599
Sitat fra: mandresen på fredag 24. april 2015, klokken 15:21
Uff,  får håpe det ikke stemmer! Heller håpe på en gunstigere dollarkurs og at Teslaer blir billigere.
Jeg har allerede bestilt og er sikret, men jeg ønsker jo at så mange som mulig går over til elbil.
I mine omgangskretser synes de Tesla er en flott bil og vurderte sterkt å kjøpe, men syntes det var på grensa, venta litt for lenge og så kom prisoppgangene og de har alle sluttet å vurdere Tesla.

Enig, men realiteten er at prisen på en ribba 70D i dag må øke med 6% for å matche prisen i USA.

Tipper de venter med å øke prisene her. Det må jo være bedre å selge noen 70D enn ingen?
2019 Tesla Model S Performance
2012 Nissan Leaf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA