Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Model S RWD på vinterføre - bør jeg velge AWD?

Startet av edorf, fredag 14. november 2014, klokken 00:17

« forrige - neste »

NegativeElectrode

37.Kjøpesummens størrelse

Er kjøp inngått uten at prisen følger av avtalen eller av opplysninger selgeren har gitt i annonser, utstillingstilbud e.l., skal forbrukeren betale gjengs pris på avtaletiden for samme slags ting solgt under tilsvarende forhold, for så vidt prisen ikke er urimelig. Er det ingen slik gjengs pris, må forbrukeren betale det som er rimelig under hensyn til tingens art og godhet og forholdene ellers.


https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34/KAPITTEL_2#KAPITTEL_2

Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Øggen

Om mann leser alle bruksvilkårene, så er faktisk tesla den eneste som ikke har en fotnote om evt justering av priser i forhold til valuta og andre påvirkninger.
Til og med sommerferien som jeg booket forrige uke står det at pris kan endres i ettertid om valutakurs fører til negativ saldo for utleier.

Ko_deZ

Tesla sine kostnader når de produserer biler ligger ikke fastlåst i dollar. Når dollaren blir sterkere så betaler de også ferre dollar for aluminium, batterier, skinn til seter, kobber til motor og annet. Hvis man ser på krona mot euro eller andre valutaer så har den ikke falt like mye, og prisjusteringen av Model S samsvarer bra med kursen på euro.

En annen sak er hvorvidt Tesla sikrer seg mot valutaendringer. Idet de gjør et salg, så kan de velge å overføre penger til dollar med en gang. Da vet de hvilken kurs de har på bilen som akkurat er solgt. Selv om de ikke har mottatt pengene, så er prisen fastlåst på det tidpunktet bestillingen skjer, og da vil enhver forsinkelse fra Tesla i overføring til dollar være å regne som valuta-spekulasjon.

Muffinman

Mistenker vel at materialkost er marginal i forhold til andre kostnader. For eksempel mener jeg å ha lest en gang i fjor at kostnad til aluminium for en hel bil lå i størrelsesorden NOK 3500. Alle avskrivinger, arbeidskraft, utviklingskostnader etc regnskapsføres nok i USD. Disse utgjør nok innsatsfaktorer mange ganger større enn materialkostnad.

Havebigfun

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 27. januar 2015, klokken 18:34
Mistenker vel at materialkost er marginal i forhold til andre kostnader. For eksempel mener jeg å ha lest en gang i fjor at kostnad til aluminium for en hel bil lå i størrelsesorden NOK 3500. Alle avskrivinger, arbeidskraft, utviklingskostnader etc regnskapsføres nok i USD. Disse utgjør nok innsatsfaktorer mange ganger større enn materialkostnad.
Batteriene som er den største materialkostnadsfaktoren produseres vel i Japan.

Sandvika

Sitat fra: Ko_deZ på tirsdag 27. januar 2015, klokken 18:28
Tesla sine kostnader når de produserer biler ligger ikke fastlåst i dollar. Når dollaren blir sterkere så betaler de også ferre dollar for aluminium, batterier, skinn til seter, kobber til motor og annet. Hvis man ser på krona mot euro eller andre valutaer så har den ikke falt like mye, og prisjusteringen av Model S samsvarer bra med kursen på euro.

En annen sak er hvorvidt Tesla sikrer seg mot valutaendringer. Idet de gjør et salg, så kan de velge å overføre penger til dollar med en gang. Da vet de hvilken kurs de har på bilen som akkurat er solgt. Selv om de ikke har mottatt pengene, så er prisen fastlåst på det tidpunktet bestillingen skjer, og da vil enhver forsinkelse fra Tesla i overføring til dollar være å regne som valuta-spekulasjon.

Det er jo ikke bare USD som har steget i verdi, det like mye NOK som har sunket i forhold alle andre valutaer. Altså alt Tesla ikke kjøper i Norge får de mindre av for de norske kronene...

De kan i prinsippet hedge kronene på kontraktstidspunktet, men det var noen på forumet her som mente at amerikanske regnskapsregler ikke tillot hedging av kontrakter.

Ko_deZ

Batteriene produseres vel i Japan ja. Dollaren har styrket seg mot Yen også. Ca 15% siste år.

Materialkosten for aluminium er lav, ja, men nå mente ikke jeg kun aluminium. Bilen er laget av mye annet også, og jeg mente da at prisen på stort sett alt sammen har blitt redusert i $. Til og med strømpriser og oljepris (som påvirker strømprisene og plast-priser) spiller inn.

Poenget mitt var uansett at dollar har styrket seg betydelig mot gjennomsnittet av verdens valutaer, mens kronen har falt betydelig. Prisoppgangen på Model S tilsvarer omtrentlig fallet i NOK mot gjennomsnittet (og ligner svært på NOK mot EUR, men er et godt stykke unna fallet i forhold til USD.

Sjøhyene

Har ikke fulgt så veldig mye med på pris utviklingen fram til nå, men bestemte meg for å sjekke hva en tilsvarende speccet S85 med dual motor ville kostet meg i dag. For litt over ett år siden kostet den meg ca 600k. Tilsvarende i dag (bare med AWD) ligger på rett i underkant av 800k. Å spare 36 tusen på å droppe AWD hjelper ikke spesielt mye. Og det å kutte ut mesteparten av ekstrautstyret er uaktuelt på en bil som er såpass dyr i utgangspunktet.

Må si jeg er lett sjokkert på hvor dyr en tesla er blitt, selv i norge. Kan ikke skjønne annet enn at dette må store konsekvenser for salget i norge.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Ko_deZ

For å sammenligne med Passat

Prisliste: http://goo.gl/X0c0zZ

Jeg er en av de få som faktisk trenger 4x4, da bakken opp hit til meg er 300m med 15%, etterfulgt av en litt brattere kort bakke, begge med sving i bunnen. For min del blir det da 4Motion:

Passat Highline 2,0 150 hk TDI 4MOTION:  464 500,-
Metallic: 4400,-
Easy Open: 7200,-
Skinnn: 21300,-
Kjørecomputer: 1400,-
El-justering av seter: 11300,-
8" navi med CD, DAB+: 20500,-
Varme i bakseter: 2400,-
Pano tak: 12200,-
Parkeringsvarmer: 12200,-
Ryggekamera: 3700,-
Area view: 7900,-
Lane assist, side assist, filholder, blindsone: 10700,-
Dekktrykk: 1900,-
Elektrisk bakluke: 4400,-

Tilleggsutstyr: 129500,-
Totalpris: 594000,-

Jeg hadde nok gjerne gått for 190Hk og DSG, det er 70000,- mer.
Skulle nok også gjerne hatt adaptivt understell til 10700,- og Active info display 4700,-.

Med disse tilleggene så ender bilen jeg kunne vært godt fornøyd med på 679400,- Da får man altså en dieselbil med 190hk, firehulsdrift, og en god del goodies. Hvis jeg dro over med sparekniven så hadde jeg nok kunnet redusere prisen med 50k, men jeg hadde vært langt mindre fornøyd med kjøpet.

For å sammenligne så får man S85D med tech pakke, vinterpakke, pano, skinn, og luftfjæring til 708800,- med dagens priser. Differansen på 29400 tilsvarer omtrent et års forbruk av drivstoff for de fleste. Teslaen har mer goodies, bedre infotainment, _mye_ mer krefter, penere og får jevnlige oppdateringer med mer eller mindre praktiske hjelpemidler.

S85D uten alle goodies koster 628100,-. Fra et rent økonomisk perspektiv så er fortsatt denne et godt kjøp sammenlignet med Passaten om man ser driftsutgifter over et tiår. Ja, og så kan det hende at noen er interessert i at den har _dobbelt_ så mye hestekrefter som den man sammenligner med. Heldigvis hang jeg meg på før prisøkningen før jul, men selv nå så synes jeg at S85 og S85D er et langt bedre kjøp enn Passat, A6, 5-serie og andre egentlig ikke sammenlignbare biler. Kjører man 20k i året så blir fort besparelsen på 20k per år bare i drivstoff. Det er 200k på et tiår, blir fort litt penger av det.

krl

Tesla-en kostet ganske mye mer å forsikre når jeg sjekket, men der er det kanskje variasjoner mellom selskapene..

Og så får man gjerne 8-10% rabatt på VW, og 0% på Tesla.

Også_Øyvind_H

Er det bare meg eller gikk prisene opp ca 2% i dag? Mente at den konfigurasjonen jeg hadde på S85D etter siste justering lå på ca 766 - nå koster den ca 782 når jeg inkluderer estimat på dobbeltlader (som er borte og rødt adapter)
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

Epleskreller

Tipper det røde adapteret er inkludert,  har vært rart å ha det som tillegg.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Også_Øyvind_H

 ;D Det adaptere er nok forhåpentligvis inkludert nå.

Totalt har har prisen steget 12,6% - det tar vel en del av dollarprisøkningen, men bilene er nok fortsatt relativt rimelige her hjemme. Sett ifht kursen ved justeringen i november -13 (ca 5,8 i perioden før), så er dagens kurs vanvittige 32% over. Og det er vel ingenting som tyder på at det stopper der med utviklingen her hjemme vs USA.
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

Muffinman

Sitat fra: Også_Øyvind_H på mandag 02. mars 2015, klokken 18:13
Er det bare meg eller gikk prisene opp ca 2% i dag? Mente at den konfigurasjonen jeg hadde på S85D etter siste justering lå på ca 766 - nå koster den ca 782 når jeg inkluderer estimat på dobbeltlader (som er borte og rødt adapter)
Økning siden jeg sjekket sist ja. Min konfig er endret fra 712.600 ti 715.900.

Greit å ha bestilling inne til 629" nå kjenner jeg :)

Også_Øyvind_H

Sitat fra: Muffinman på mandag 02. mars 2015, klokken 18:45
Sitat fra: Også_Øyvind_H på mandag 02. mars 2015, klokken 18:13
Er det bare meg eller gikk prisene opp ca 2% i dag? Mente at den konfigurasjonen jeg hadde på S85D etter siste justering lå på ca 766 - nå koster den ca 782 når jeg inkluderer estimat på dobbeltlader (som er borte og rødt adapter)
Økning siden jeg sjekket sist ja. Min konfig er endret fra 712.600 ti 715.900.

Greit å ha bestilling inne til 629" nå kjenner jeg :)

Og før du har fått bil (var det i okt?) så er vel Next Gen seter blitt Previous Gen seter og standard (og prisen deretter). Mangler bare at det blir moms fra 01.16 :)
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA