Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Model S RWD på vinterføre - bør jeg velge AWD?

Startet av edorf, fredag 14. november 2014, klokken 00:17

« forrige - neste »

Trond.Strom

kos

Hei - om tesla ikke hadde hatt de godene man har i Norge ville nok salget vært mye lavere og andelen av befolkningen som hadde anledning til å kjøpe krympet inn. Det stod LØP OG  KJØP NÅ.

Det er helt klart at TESLA ikke blir billigere enn hva de er nå. Samtidig så vil prisene holde seg en stund til. TESLA S var aldri ment for den jevne mann og dame. Men en bil som var og er et bevis på at elbilen kan være bedre enn Fossilene.

Model 3 vil være en bil som vil snu markedet for elbiler. Nå kommer en bil som er like bra som fossilene. Men å tro at markedet for Model S er stort NEI.

turku

I svenske forum spekuleres om oppgang der, de var først på forrige oppgang også..
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=10&t=980
P85D, panorama, luftfjæring, techpakke, next gen svarte, dobbellader, spoiler, vinterpakke

Krishell

Epleskreller

Sitat fra: Krishell på fredag 23. januar 2015, klokken 14:23
Er vist slettet nå?

Nei, ligger i forumet, linken virker ikke.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=10&t=980

Snakk om 7%, kanskje noe lignende kommer hit. Vi hadde vel ca 9% sist, men bilen er fremdeles "billig" i Norge.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Jimpec

Det kommer nok.. tipper 6% i Norge.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

mogu

Jeg er i utgangspunktet enig med dere, men jeg har samtidig en tanke/forhåpning av at ledelsen i Tesla er smartere enn som så. De justerte nettopp prisene, og når de gjorde det så burde de absolutt se på hvordan de tror valutaen vil bevege seg videre, og legge inn litt marginer når de endrer prisene. Dette burde de ha gjort fordi de får utrolig mye omtale når de endrer prisene, og det dermed vil være bedre med et prishopp på 10% enn to prisøkninger på 5%. Så er spørsmålet om de har gjort som de burde ha gjort, eller om det kommer en prisøkning til snart.
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

Lokführer

Det er vel mot Euro som dollaren har styrket seg voldsomt i det siste.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Havebigfun

Sitat fra: Lokführer på fredag 23. januar 2015, klokken 16:49
opp 1,3% idag.
Om dollarkursen er riktig for Tesla finner man ut ved å spekke samme bil i Norge og i USA og ved så å sammenligne prisen. Tipper at det er betydelig forskjell mens Teslas ambisjon er at prisene skal være like over hele verdenen. Siste prisøkning kompenserte ikke helt denne ulikheten slik at amerikanske biler fortsatt var noen % dyrere enn tilsvarende norske- den forskjellen har økt betydelig.

mogu

Sitat fra: Havebigfun på fredag 23. januar 2015, klokken 17:24
opp 1,3% idag.
Om dollarkursen er riktig for Tesla finner man ut ved å spekke samme bil i Norge og i USA og ved så å sammenligne prisen. Tipper at det er betydelig forskjell mens Teslas ambisjon er at prisene skal være like over hele verdenen. Siste prisøkning kompenserte ikke helt denne ulikheten slik at amerikanske biler fortsatt var noen % dyrere enn tilsvarende norske- den forskjellen har økt betydelig.

Amerikanske biler har vel 8% VAT?

Amoss

Sitat fra: mortegun på fredag 23. januar 2015, klokken 18:05
Sitat fra: Havebigfun på fredag 23. januar 2015, klokken 17:24
opp 1,3% idag.

Amerikanske biler har vel 8% VAT?

Ikke i oppgitt pris. Momsen varierer fra stat til stat, og noen stater har også mva fritak for elbiler.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Ko_deZ

Min P85D ble bestilt like før prisoppgangen. 806k. Idag er den priset til 905k. Det nærmeste jeg kommer i junaiten-shoppen er 123670$ som tilsvarer 961k med dagens kurs. Norske prisen er altså gått opp med 100k, og ligger fortsatt 56k under den amerikanske prisen.

Hvorfor gikk de ikke opp til full amerikansk pris da de justerte prisene? Det kan godt ha noe med leverandør-kjedene å gjøre. Hvis man sammenligner USD med EUR (http://goo.gl/PLq56F) så har helt tydelig dollarkursen gått opp. Hvis vi gjør det samme mot GBP, AUD, JPY eller CAD så ser man at dollaren har styrket seg betydelig. Veldig mye av råvarene som må til for å lage en Tesla, samt batterier og annet, produseres i andre land. Disse betaler sine arbeidere i lokal valuta, og har lavere energipriser pga oljeprisen osv. Det ville nesten vært mer naturlig med en prisnedgang i USA enn en prisoppgang i resten av verden på basis av dette. Jeg tror derfor ikke Tesla direkte taper penger på å selge bilen billigere her enn andre steder.

Et spørsmål jeg har nå er, har de økt prisen igjen? Jeg bestilte bilen i desember, like før prisoppgangen da. Har det skjedd en oppgang til nylig? Jeg mener å huske at prisoppgangen på min bil ikke var 100k, men mer i retning av 80k.

mogu

Grunnprisen virker å være den samme, men min S85D har gått opp enda 20k.  Virker som dette er pakkene som har gått opp i pris, noen som har sett nærmere på dette og har noe å sammenligne med?

kos

Lykkelig den som har en Tesla - bilen er bra og som man ser det er ingen konkurrenter og prisen bare stiger - dette er det beste bilkjøpet mitt noen gang.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA