Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Model S RWD på vinterføre - bør jeg velge AWD?

Startet av edorf, fredag 14. november 2014, klokken 00:17

« forrige - neste »

Tesla P85D

7.78 = 999.000,- for min bil i USA. Sier fortsatt dæven døtte:)
Bestilt 11.10.2014: P85D, sort, sort taktrekk, piano sort, panorama, 21", Next gen seter, carbon spoiler, Tesla røde bremsekaliptere, Dobbelt lader, tech pakke, Luftfjæring, Hifi, vinterpakke, rødt og blått ladeadapter, type 2 ladekabel. Forventet levering Mars 2015
RN996766
VIN P669XX
Satt i produksjon 08.01.2015
Transitt fra fabrikken 14.01.2015
Utlevering 20.03.2015

mogu

Ja, enig i det! Blir Tesla nødt til å justere prisene enda en gang i nærmeste fremtid for å sikre inntjeningen, eller antas det at man risikerer å miste for store markedsandeler på dette? Vet allerede om en som vurderte å kjøpe som droppet det i det prishoppet kom, han er neppe alene.
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

D.O

De justerer snart. Det må de for å ikke tape penger eller lage for stor diff mot andre land. Folk velger fortsatt å kjøpe, etter en liten nedgang i salget, men går for mindre utstyr og s60-s85 blir vanligere enn p85d og s85d. Bruktmarkedet holder seg godt.

Etterhvert kommer moms. Bruktmarkedet holder seg godt.

P85d skaper nye mediaomtaler sammen med supercharger nettverket i innland og særlig i utlandet.  Bruktmarkedet holder seg godt

Valutakursen blir lavere og utlandet får virkelig opp øynene for norske biler. Bruktmarkedet holder seg godt.

Model X blir for dyr for folk flest. Bruktmarkedet holder seg godt.

Model 3 blir forsinket. Bruktmarkedet holder seg godt.

Model 3 kommer, men har mindre utstyr og dårligere rekkevidde enn en brukt Model S til samme pris. Bruktmarkedet holder seg godt.

Nevnte jeg at bruktmarkedet vil holde seg godt?
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

snurrehue

Sitat fra: mortegun på onsdag 07. januar 2015, klokken 14:07
Ja, enig i det! Blir Tesla nødt til å justere prisene enda en gang i nærmeste fremtid for å sikre inntjeningen, eller antas det at man risikerer å miste for store markedsandeler på dette? Vet allerede om en som vurderte å kjøpe som droppet det i det prishoppet kom, han er neppe alene.

Vet om opptil flere som har fullstendig gått bort fra tanken på Tesla. Prisstigningen var dråpen. Det heller tynne argumentet om at man kunne få en Tesla til under en halv million (riktignok svært så strippet for ekstrautstyr), kan man ikke lengre bruke. Nå må man opp på 570 000 for å få en mer eller mindre strippet S60 (men med tech og superlading, og vinterdekk). S85 tilsvarende må man opp i 630 000 kroner for å få. Men når man skal bruke så mye penger på bil, så vil man jo helst kjøpe noe annet enn en mer eller mindre basic utgave. Panoramatak er for mange obligatorisk da man ønsker muligheten for å frakte med seg ski/skiboks. 17 200 kroner ekstra. Luftfjæring ønsker mange seg. 15 500 kroner. DAB-radio er ønskelig. 17 200 kroner. Før man vet ordet av det, har man rundet 700 000. Og den store snakkisen er jo 4wd. Da må man jo legge ytterligere 34 000 kroner på lånet.

Legger Tesla ytterligere 8-10 % på prisen, er jeg redd det er mer eller mindre kroken på døra for deres bilsalg her til lands. Med all den usikkerhet som ligger i lufta i norsk økonomi for tida, og med oljeindustriens stadige oppsigelser og permitteringer, forsvinner også mye av kundegrunnlaget for Tesla. Vi så jo hvordan salget gikk ned etter prisstigningen for ett år siden, og første hypen hadde lagt seg.

Salget tok seg opp når D-modellene ble lansert, naturlig nok. Men etter hva jeg hørte sist jeg pratet med en Tesla-representant, så har det blitt få salg etter de satte opp prisen. Mye aktivitet, men mest fra folk som ønsket å få bil til gammel pris.

mogu

Vet ikke om det har blitt sagt, men jeg tror det er mye som tyder på at bruktbilmarkedet vil holde seg godt en god stund fremover.

Glad jeg bestilte en kort uke før de satte opp prisene.
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

mogu

Noen som vet hvor mye skatt og avgifter det er på biler i USA? Dette må tross alt også tas med i betraktningen. Blir spennende å se om det skjer noe fremover, Tesla er tross alt ikke den eneste bilprodusenten som lider av svak krone, men det blir ikke nødvendigvis like nye støy når en annen produsent gjør det samme.
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

Sjøhyene

Er nok litt tøffere tider for Tesla nå. Dollaren er blitt dyr (relativt sett mot de fleste valutaer) og fossilt drivstoff er blitt mye billigere.
Begge deler rammer negativt fra hver sin side.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

HåkonE

Model S er fortsatt ikke dyr etter min mening. Selv til 650 000, hva får man egentlig hos tyskerne?

En "always offline" BMW 5-serie med treg dieselmotor og mye høyere driftskostnader.

I USA selger de unna biler som M6 og Panamera Turbo for å kjøpe seg Model S.

Men for de som ellers vurderte Passat, og strakk seg til Tesla pga. lavere driftskostnadene, så kan jeg se at mange sikkert har nådd smertegrensen.

Vi må ikke glemme at Model S var aldri tiltenkt de kundene uansett. De kundene har vært der som følge av særnorske incentiver. Passat får en konkurrent snart, Model 3.

Edison

Sitat fra: Haknys på onsdag 07. januar 2015, klokken 17:04
Model S er fortsatt ikke dyr etter min mening. Selv til 650 000, hva får man egentlig hos tyskerne?

En "always offline" BMW 5-serie med treg dieselmotor og mye høyere driftskostnader.

I USA selger de unna biler som M6 og Panamera Turbo for å kjøpe seg Model S.

Men for de som ellers vurderte Passat, og strakk seg til Tesla pga. lavere driftskostnadene, så kan jeg se at mange sikkert har nådd smertegrensen.

Vi må ikke glemme at Model S var aldri tiltenkt de kundene uansett. De kundene har vært der som følge av særnorske incentiver. Passat får en konkurrent snart, Model 3.

Jeg har en S85D i bestilling, til 650 000, gammel pris. Jeg ville med dagens pris på 710 000 fortsatt regnet den som et bedre kjøp enn en Passat til 450 000 fordi totalkostnaden over 8 år blir omtrent lik. Da har jeg bare regnet drivstoffkostnader (300k km). Men smertegrensa nærmer seg helt klart for min del, med min ganske gjennomsnittlige inntekt.

Betalingsviljen for Model X er nok større, kanskje rundt 850 000 for en greit utstyrt standard utgave. Det er få syvsetere med god bagasjeplass til under en halv million.
Derfor tror jeg Tesla kommer til å øke prisen igjen på Model S i Norge dersom krona holder seg såpass svak. Det må de gjøre for å kunne ta den prisen de ønsker for Model X. Det kommer til å gå ut over Model S-salget, men de vet at mange uansett kommer til å kjøpe X.

TrondW

Sitat fra: Sjøhyene på onsdag 07. januar 2015, klokken 14:56
Er nok litt tøffere tider for Tesla nå. Dollaren er blitt dyr (relativt sett mot de fleste valutaer) og fossilt drivstoff er blitt mye billigere.
Begge deler rammer negativt fra hver sin side.

Tesla prisdifferensierer. Bilene er i dag billigere i Norge enn ellers i Europa. Eksport av "subsidierte" norske biler (både nye og litt brukte) vil gjøre at Tesla taper penger på f.eks. dansker som kjøper biler i Norge i steden for DK. Dette vil de måtte sette en stopper for. Eneste muligheten er å sette opp prisen i Norge dersom det blir for stor "lekkasje" fra Norge.
i3 levert i uke 9 2014 (solgt og dypt savnet)
Model S85D mai 2015

Tesla P85D

Hjemmesiden til Tesla er nede... Prisjustering ?
Bestilt 11.10.2014: P85D, sort, sort taktrekk, piano sort, panorama, 21", Next gen seter, carbon spoiler, Tesla røde bremsekaliptere, Dobbelt lader, tech pakke, Luftfjæring, Hifi, vinterpakke, rødt og blått ladeadapter, type 2 ladekabel. Forventet levering Mars 2015
RN996766
VIN P669XX
Satt i produksjon 08.01.2015
Transitt fra fabrikken 14.01.2015
Utlevering 20.03.2015

Sjøhyene

Sitat fra: Haknys på onsdag 07. januar 2015, klokken 17:04
Vi må ikke glemme at Model S var aldri tiltenkt de kundene uansett. De kundene har vært der som følge av særnorske incentiver. Passat får en konkurrent snart, Model 3.

Nettopp det som er poenget mitt. I alle andre lang der MS konkurrerer mot M6 og Panamera selger den jo ikke i nærheten av like bra som i norge. Ikke samme ballpark engang. Det å øke prisen på en godt utstyrt S85 fra 600 til 800 tusen tror jeg vil ha en drastisk påvirkning på salget. Før var den såvidt innafor for veldig mange, nå er den i ferd med å bli litt for dyr for veldig mange.

Det markedet som holder seg best for Tesla er nok USA, der de "bare" trenger å slite med lavere oljepris.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Trond.Strom

er kanskje ikke så farlig med dollarkursen, i følge teslarati selges ca 80% av bilene i statene uansett

http://www.teslarati.com/most-popular-tesla-model-s-configurations/

MeTesla

Sitat fra: Trond.Strom på torsdag 08. januar 2015, klokken 14:15
er kanskje ikke så farlig med dollarkursen, i følge teslarati selges ca 80% av bilene i statene uansett

http://www.teslarati.com/most-popular-tesla-model-s-configurations/

Her er det noe rart med tallene, kan det være slik at det selges like stor prosentandel av totalmarkedet til Sverige og Finland som til Norge - 1%?

Oreo

eh det kakediagrammet representerer jo bare %andelen av dem som var med i en bestemt poll på TMC. Altså ingen relevans for salget globalt.
Norge og Sverige har ikke 1% hver av det totale Teslasalget.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA