Hovedmeny

Bilpriser og dollarkurs

Startet av edorf, onsdag 29. oktober 2014, klokken 08:05

« forrige - neste »

Kallagtunet

Sitat fra: Epleskreller på lørdag 13. desember 2014, klokken 23:15
Sitat fra: Havebigfun på lørdag 13. desember 2014, klokken 23:00
Sitat fra: Epleskreller på lørdag 13. desember 2014, klokken 22:50
Sitat fra: Havebigfun på torsdag 11. desember 2014, klokken 18:20
Sitat fra: Muffinman på torsdag 11. desember 2014, klokken 16:29
Sitatjeg er usikker på om det var lurt..
Hvorfor?
Viktigste motargument er vel revidert fra 010715- det blir jo ren spekulasjon men det er mulig det kommer avgifter.

Usikker fordi jeg bestilte den ekstra bilen like etter resultatafremleggelsen og siden har det blitt mye snakk om at "folk" bestiller biler til spekulasjon. Når mange gjør dette vil naturlig nok bli mange "brukte"-nybiler til salgs og prisen disse går for vil ikke bli like bra.. derfor har jeg blitt mer usikker, lurer også på hvorfor Tesla drøyer med å justere de norske prisene..
Vi får satse på at det stadig kommer nye kunder til- både fordi de brukt blir billigere og fordi ny funksjonalitet kommer til- AWD+++.
Det er mulig å trekke seg- koster 15 k- i bilsammenheng er det ikke så mye.

Ikke noe vits å trekke seg før det nærmer seg, da får man heller ta tapet på 15k. Jeg satset på en ribbet S85D til spekulasjon.

Er denne muligheten til å trekke seg beskrevet i kontrakten? Eller er det en praksis tesla har hatt i en peride der de har hatt fler kjøpere enn biler tilgjengelig? Hvis det siste er tilfelle så kan det jo hende at de vil handtere dette anderledes hvis mange bestiller bil og spekulerer på å ikke ta levering. Regner ikke med at de er interesert å ta inn mange usolgte biler på lager hvis de kontrakuelt har kjøpere som har forplitet seg. Dvs før en gjør en slik spekulasjon sjekk vilkår nøye og få eventuelt skriftlig bekreftelse fra riktig hold i Tesla på at en kun forpliker og kun kan tape reservasjonsbeløpet hvis en ikke vil ha bil levert...

satheesh.net

Altså, summen man betaler inn upfront er et depositum. Ikke noe mer. Den gjøres automatisk om til en del av bilprisen hvis du ønsker å kjøpe. Man har forøvrig to uker til å bestemme seg for dette etter bilens endelige pris og opsjoner er valgt.

Etter disse to ukene (hvis man da ikke har kansellert), blir bestillingen låst og du har tapt disse pengene. Bilen i sin helhet kan du fortsatt trekke deg fra i etterkant, men upfront summen som ble betalt inn, er som nevnt tapt.

Lille Lance

Sitat fra: satheesh.net på søndag 14. desember 2014, klokken 09:39
Altså, summen man betaler inn upfront er et depositum. Ikke noe mer. Den gjøres automatisk om til en del av bilprisen hvis du ønsker å kjøpe. Man har forøvrig to uker til å bestemme seg for dette etter bilens endelige pris og opsjoner er valgt.

Etter disse to ukene (hvis man da ikke har kansellert), blir bestillingen låst og du har tapt disse pengene. Bilen i sin helhet kan du fortsatt trekke deg fra i etterkant, men upfront summen som ble betalt inn, er som nevnt tapt.
Kan man trekke seg når faktura kommer og dermed bare tape de 15 tusen?
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

Kallagtunet

Sitat fra: satheesh.net på søndag 14. desember 2014, klokken 09:39

Hvor står dette regulert i kjøpsavtalen?

Også_Øyvind_H

Fra avtalen:
Status på depositumet ditt: Spesialbestilt Kjøretøy. Du vil ha to uker fra den datoen du godtar denne Avtalen, til å gjøre endringer eller kansellere
Kjøretøykonfigurasjonen din. I løpet av denne toukersperioden vil depositumbeløpet ditt være fullstendig refunderbart. Etter toukersperioden vil du motta en epostbekreftelse
om at Kjøretøykonfigurasjonen din har blitt sendt til produksjon. På dette tidspunktet blir depositumet ditt ikke-refunderbart. Du kan akselerere
denne prosessen ved å kontakte oss og endelig bekrefte din Kjøretøykonfigurasjon for produksjon, og på dette tidspunktet vil vi sende Kjøretøykonfigurasjonen din til
produksjon og depositumet ditt vil bli ikke-refunderbart. Fordi Kjøretøyet ditt er spesialbygget i henhold til ordren, pådrar vi oss betydelige kostnader i produksjonen
av Kjøretøyet ditt når det ankommer vårt produksjonsystem, så hvis du avbryter eller misligholder denne Avtalen, samtykker du i at vi kan beholde, som dagbøter,
enhver kontant forskuddsbetaling eller ethvert depositum gjort av deg, i den grad tillatt av loven. Du erkjenner også at innskuddet som er gjort av deg er et rettferdig
og rimelig estimat på de faktiske skader som vi kan pådra oss i behandlingen av en endring eller kansellering av en endelig ordre og for gjensalg og videresalg av
det spesialkonfigurerte Kjøretøyet. Med unntak av de "Særlige forhold" som er beskrevet nedenfor, og som ellers er beskrevet i denne Avtalen, er denne Avtalen
bindende og du kan ikke kansellere.

OG:

Spesielle omstendigheter. Denne Avtalen er underlagt de to "Status for ditt depositum" -paragrafene umiddelbart ovenfor, men, hvis du har oppgitt i din bestilling at
du har tenkt å finansiere Kjøretøyet, og ikke er i stand til å skaffe finansiering fra oss eller en annen bankutlåner til tross for en hederlig, godtroende innsats for å
gjøre det, kan du kansellere denne kontrakten og få full refusjon av depositumbeløpet. Hvis denne Avtalen er inngått som en avstand-kontrakt, har du rett til å
trekke deg fra denne Avtalen innen syv virkedager etter levering av Kjøretøyet. Kanselleringsbestemmelsene i denne avtalen påvirker ikke dine lovbestemte
rettigheter, om noen, med hensyn til tilbakekalling under gjeldende forbrukerkjøpslov og skal ikke tolkes som begrensende av dine lovfestede rettigheter i henhold til
slike lover.
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

Også_Øyvind_H

Mao, depositumet anses som vederlag for medgåtte kostnader og er dekkende.

I tillegg, som nevnt i siste punkt under, så kan man faktisk få tilbake depositumet dersom man dokumentere at man ikke får finansiering (hvor vanskelig er det...). Artig.
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

Kallagtunet

Ser bra ut dette. Kan bli mye lagerbiler hos Tesla hvis det er mange som bestiller trekker seg i siste sving.

Lille Lance

Dollar opp ca 13% (10.okt:6,53  14.des:7,35) siden 4WD ble langsert. Ingeting som tyder på at norske kronen skal styrke seg med det første. Hvor lenge Tesla kan leve med 13% "rabatt" er ikke godt å si.
X75D med alt utstyr
TOCN medlem

Muffinman

Glad jeg har bestilling inne til oktober `15. Jeg planlegger å eie bilen selv, skal jeg spekulere velger jeg heller å sette noen kroner i en eller annen aksje. Fikk med meg dual før prisoppgangen også :)

Lille Lance

X75D med alt utstyr
TOCN medlem

turfsurf

Sitat fra: Lille Lance på søndag 14. desember 2014, klokken 12:24
Sitat fra: Muffinman på søndag 14. desember 2014, klokken 12:19
Fikk med meg dual før prisoppgangen også :)
ingen endring på dual foreløpig?

Dual gikk opp med ca 6kkr rimelig kjapt etter lansering. Bestilte vel en dag eller to før selv :)
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Epleskreller

Sitat fra: turfsurf på søndag 14. desember 2014, klokken 12:27

Sitat fra: Lille Lance på søndag 14. desember 2014, klokken 12:24
Sitat fra: Muffinman på søndag 14. desember 2014, klokken 12:19
Fikk med meg dual før prisoppgangen også :)
ingen endring på dual foreløpig?

Dual gikk opp med ca 6kkr rimelig kjapt etter lansering. Bestilte vel en dag eller to før selv :)

Jepp, fra 25.100 til 31.400kr. Samtidig med at de fjernet P85 og 60D etc..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Jimpec

Prisforskjellene mot andre land begynner å bli ganske betydelig nå. Rundt 100' i snitt alt etter hvordan man konfigurerer og hvilket land man sammenligner med.

Er det et triks å bestille før prisendringen kommer gjerne?
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Epleskreller

Sitat fra: Jimpec på søndag 14. desember 2014, klokken 13:08
Prisforskjellene mot andre land begynner å bli ganske betydelig nå. Rundt 100' i snitt alt etter hvordan man konfigurerer og hvilket land man sammenligner med.

Er det et triks å bestille før prisendringen kommer gjerne?

Det rare er hvorfor de ikke har endret prisene allerede. Det kan tyde på at de har sikret seg mot valutasvingning NOK/USD, dersom de ikke har gjort det vil en prisøkning være naturlig.. Men det har jeg tenkt siden 29/10, da bestilte jeg min S85D..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Jimpec

De kjører vel gjerne terminkontrakter på valuta da.
Noe svingninger skal det vel være rom for, men etter at renta i Norge ble satt ned og kroner mot dollar fikk  et stup så sitter de nok ikke rolig så lenge.
Jeg tror jeg må bestille P85D i dag for å få dagens pris... Om det er riktig vil jo vise seg.

2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA