Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Model S RWD på vinterføre - bør jeg velge AWD?

Startet av edorf, fredag 14. november 2014, klokken 00:17

« forrige - neste »

TRM

Sitat fra: turfsurf på mandag 17. november 2014, klokken 13:33
Sitat fra: K på mandag 17. november 2014, klokken 13:25
Jeg har hørt det samme. Naturligvis med standard disclaimer "Vi kan aldri garantere noe om fremtidige priser". Men litt rart er det jo, om de skulle velge å se bort fra valutakursendringen over lengre tid.

De må jo ikke ha samme fortjeneste i alle land de selger til. Kanskje de ser på Norge som ett relativt viktig testmarked, og er redd for at salget skal kollapse hvis prisene øker noe særlig mere. Jeg tror ikke prisene skal øke veldig mye før salget stuper. Det er mange som har strukket seg langt økonomisk for å kjøpe Model S, og ikke har noe lengre strikk....
Alternativet nå er jo å kjøpe brukt. Det frigjør kapital til selgere som vil bestille ny. Blir omsetning til tross for prisøkning...

Største problemet er fullstendig sprengt kapasitet på servicesenterene!
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMX100D MY18
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

aness

Jeg hadde i grunnen forventet at de skulle endre prisen samtidig som levering vippet fra "sen desember" til "januar", men nå ser jeg at levering har flyttet seg til "mars" uten at noe har skjedd.

Men, hvor lang var engentlig leveringstiden på denne tiden i fjor?

De får jo inn penger ved levering, så det er vel strengt tatt valutakursen X mnd fram i tid og ikke nå som er interessant hvis de ikke har sikret seg.
Har de sikret seg så kan det jo godt være at det ikke er bestillingstidspunkt som teller, men forventet leveringstidspunkt?

Sharp

Sitat fra: aness på tirsdag 18. november 2014, klokken 10:57
Men, hvor lang var engentlig leveringstiden på denne tiden i fjor?

Jeg bestilte P85 for et år siden og fikk den levert i slutten av mars. Så omtrent samme leveringstid som i dag.

Også_Øyvind_H

For oss økonomer her inne - jeg er usikker på om hedge accounting er likt under USGAAP som under IFRS, men under IFRS må kan man jo først sikre dersom man har et objekt (her bil) å sikre mot - mao sikring kan først skje når det er sannsynlig at man har en kontrakt (her bestilling).

Valutasikringen vil da bli gjort ifht leveringstidspunkt. Men jeg vil tro at det er usannsynlig at de sikrer pr bil. Det er mulig at det er andre veier rundt det (eks arrangert salg mot selskapene i hvert land), men mest sannsynligvis er de ikke sikra og er avhengig av å korrigere prisene.

Ikke mitt spesialfelt dette - noen med peil/erfaring fra hvordan de store bilprodusentene gjør dette?
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

eadie

Med DU problemer og medas skriblerier vil prisøkning i Norge være harikiri. Skjer ikke
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19.

Havebigfun

Sitat fra: eadie på mandag 24. november 2014, klokken 06:53
Med DU problemer og medas skriblerier vil prisøkning i Norge være harikiri. Skjer ikke
Ja, men det blir fall i bruktbilprisene istedet. Med så mye baluba som det har vært nå skremmes de tvilende bruktbilkjøpere vekk :(

Kallagtunet

Gitt ar Norge er så viktig for Tesla som det er så vil jeg tro at de har valutasikret seg mot kronen her med en lengre tidshorisont enn i andre europeiske markeder. Kanskje til å med så langt som til 2017??? I så fall så er det ikke akutt behov for å endre noe som helst i alle fall ikke nå mens fokus er som det er på kvalitet.

Også_Øyvind_H

Det tror jeg neppe de har - da driver de spekulasjon, og det er ikke populært...

Ingen som er i bransjen som vet hvordan dette blir gjort?
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

darthy001

Jeg vet at firmaet jeg jobber i har sikret oss så langt det er mulig mot valutasvingninger da de fleste store kontraktene vi har er i EUR mens regnskapet er i NOK. Men hvordan dette faktisk gjøres har jeg ingen anelse om for å være helt ærlig. Vet bare at det er nevnt i alle årsberetninger etc.

Har blitt så nysgjerrig nå at jeg må sjekke med finansdir neste gang jeg snakker med henne. Ble nemlig overrasket når jeg leste at Tesla var bekymret for kursen her i europa. Trodde nemlig slik sikring var noe alle gjorde. Mulig det er mye enklere for "oss" siden kontraktene er rimelig faste i beløp hver måned. :o

Knut Erling Øen

Så vidt jeg har forstått det har ikke TM noen valutasikring mot Euro eller NOK slik det ble sagt under Q3 Earnings Call der også prisøkningen for Europe ble varslet. Bakgrunnen for at det ikke er foretatt noen økning i Norge enda er jeg usikker på, men det kan selvfølgelig ha sammenheng med DU fiksen. Uansett økningen kommer nok om ikke kronen styrker seg mot dollar.
S85 fra mars 2014 til mars 2015. P85D+ fra mars 2015. Mod 3 fra mars 2016. Cybertruck bestilt 23. nov 2019.

Også_Øyvind_H

Og nå fortsetter kronen å svekke seg (ingen vet hvor haren hopper etc, men....). USA går så det griner, oljeprisen er lav og antas å fortsette å være lav, så sannynligheten for at det blir en korreksjon i prisene må jo være stor. Jeg tror ikke at dette overhode blir sett i sammenheng med DU problem/hva som er smertegrense for folk etc. Hvorfor skal de sponse leveranser til Norge når de har kapasitetsproblem?
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

MrGekko

Kursen nærmer seg 7 med stormskritt nå

ELTesla

Ja, det er i grunn rart at det ikke har skjedd noe med prisen enda.
Prisøkningen er varslet i god tid og de som skal hoppe på lasset før økningen skal vel ha hatt muligheten nå.

Det har vel heller ikke skjedd noe med prisene ellers i EU?

christian1986

Slik jeg forstår det er det bare her i Norge ingenting har skjedd..

thilo

Sitat fra: christian1986 på torsdag 27. november 2014, klokken 14:14
Slik jeg forstår det er det bare her i Norge ingenting har skjedd..

Jepp, EU-prisene økte.
S85D rød - EL677xx (Tromsø).
Medlem i elbilforeningen og TOCN (signaturmedlem)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA