Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Model S RWD på vinterføre - bør jeg velge AWD?

Startet av edorf, fredag 14. november 2014, klokken 00:17

« forrige - neste »

Tesla P85D

Sitat fra: Oreo på torsdag 13. november 2014, klokken 13:34
Neon, du kan ikke regne med tax credit i kjøpesummen. Kunder må likevel betale den fulle prisen PLUSS moms (sales tax) som er forskjellig fra stat til stat. Kunden kan i ettertid søke om å få igjen de 7500$ i ettertid. Hvordan dette fungerer i praksis skal jeg ikke uttale meg om, men antar de får det igjen året etter. Da må de (kunden selv) isåfall legge ut for dette beløpet inntil da.

Hadde jeg solgt et produkt der du kan få igjen penger i ettertid hadde jeg også opplyst om det og "hjulpet" kunden med å få ned prisen. Da blir jo prisen mer spiselig. Du ser det i gjerne i annonser for boligprosjekter her til lands, hvor utbygger trekker fra de 28% du får trukket av på skatten for renteutgiftene på boliglånet ditt. Har du lommma full av penger og casher ut boligen vil jo ikke prisen bli lavere. Så for å si det slikt, om du hadde vært dum nok (av andre grunner som f.eks. ladekontakt) til å kjøpe bilen i USA for å selv frakte den til Norge ville den allerede vært dyrere ved henting i USA enn i Norge, selv uten sales tax/moms. Altså siden du mest sannsynlig ikke betaler skatt i USA hadde du ikke kunnet få igjen de 7500$ og prisen ville vært 128 420$.

Du har nok gjort et meget bra kjøp ved å handle i Norge nå. Gratulerer.

Ja jeg håper jo det:) for min egen del håper jeg prisen går opp nå, men samtidig så vil jeg jo at Tesla skal selge mest mulig biler i norge slik at ladestasjonen blir mest mulig utbygd. Men for at restverdien på bilene til oss som har fått/kjøpt/bestilt bil skal holde seg godt så må dem gjerne øke prisene med 5-10%:)
Bestilt 11.10.2014: P85D, sort, sort taktrekk, piano sort, panorama, 21", Next gen seter, carbon spoiler, Tesla røde bremsekaliptere, Dobbelt lader, tech pakke, Luftfjæring, Hifi, vinterpakke, rødt og blått ladeadapter, type 2 ladekabel. Forventet levering Mars 2015
RN996766
VIN P669XX
Satt i produksjon 08.01.2015
Transitt fra fabrikken 14.01.2015
Utlevering 20.03.2015

Også_Øyvind_H

Huff, da har jeg bestilt bil nr 3 og har ca 14 dg til å kansellere. Håper prisene ikke går opp slik at jeg kan kansellere med god samvittighet og beholde dagens S :) Har også bestilt X, men den er jo litt i det blå.
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

fonberg

Sitat fra: Også_Øyvind_H på torsdag 13. november 2014, klokken 15:45
Huff, da har jeg bestilt bil nr 3 og har ca 14 dg til å kansellere. Håper prisene ikke går opp slik at jeg kan kansellere med god samvittighet og beholde dagens S :) Har også bestilt X, men den er jo litt i det blå.

Hvis prisen ikke har gått opp om 14 dager, så betyr det bare at det er 14 dager mindre igjen til prisen stiger   ;)

Hilsen en som bekreftet bestilling av sin andre TMS i går.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Havebigfun

Sitat fra: Neon på torsdag 13. november 2014, klokken 15:02
... Men for at restverdien på bilene til oss som har fått/kjøpt/bestilt bil skal holde seg godt så må dem gjerne øke prisene med 5-10%:)
- årlig ;)

Kjell Leaf

Sitat fra: Havebigfun på torsdag 13. november 2014, klokken 18:38
Sitat fra: Neon på torsdag 13. november 2014, klokken 15:02
... Men for at restverdien på bilene til oss som har fått/kjøpt/bestilt bil skal holde seg godt så må dem gjerne øke prisene med 5-10%:)
- årlig ;)
Hvorfor det ? Skal du ikke kjøpe Tesla neste gang ? Da blir jo den neste bilen din dyrere også.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Tesla P85D

Sitat fra: Kjell Leaf på torsdag 13. november 2014, klokken 18:44
Sitat fra: Havebigfun på torsdag 13. november 2014, klokken 18:38
Sitat fra: Neon på torsdag 13. november 2014, klokken 15:02
... Men for at restverdien på bilene til oss som har fått/kjøpt/bestilt bil skal holde seg godt så må dem gjerne øke prisene med 5-10%:)
- årlig ;)
Hvorfor det ? Skal du ikke kjøpe Tesla neste gang ? Da blir jo den neste bilen din dyrere også.

Lett å skyte seg selv i foten her:):)
Bestilt 11.10.2014: P85D, sort, sort taktrekk, piano sort, panorama, 21", Next gen seter, carbon spoiler, Tesla røde bremsekaliptere, Dobbelt lader, tech pakke, Luftfjæring, Hifi, vinterpakke, rødt og blått ladeadapter, type 2 ladekabel. Forventet levering Mars 2015
RN996766
VIN P669XX
Satt i produksjon 08.01.2015
Transitt fra fabrikken 14.01.2015
Utlevering 20.03.2015

Havebigfun

Sålenge man bestiller før neste prisoppgang og selger den gamle bilen etter er den dealen ikke så verst. Kunsten er å sitte med flere biler/avtaler enn man trenger gjennom prisoppgangen- det har gitt meg gunstig bilhold sålenge jeg har eid Tesla.

MR Tesla

Sitat fra: Havebigfun på torsdag 13. november 2014, klokken 18:58
Sålenge man bestiller før neste prisoppgang og selger den gamle bilen etter er den dealen ikke så verst. Kunsten er å sitte med flere biler/avtaler enn man trenger gjennom prisoppgangen- det har gitt meg gunstig bilhold sålenge jeg har eid Tesla.
Og samtidig sitte på TSLA i usd der både aksjekursen og dollaren stiger samtidig som krona synker- disse bilene er jo selvfinansierende :D ;D

Havebigfun

ja - men det holder ikke med 20 aksjer i Tsla ::)

K

Sitat fra: Oreo på torsdag 13. november 2014, klokken 13:34
Neon, du kan ikke regne med tax credit i kjøpesummen. Kunder må likevel betale den fulle prisen PLUSS moms (sales tax) som er forskjellig fra stat til stat. Kunden kan i ettertid søke om å få igjen de 7500$ i ettertid. Hvordan dette fungerer i praksis skal jeg ikke uttale meg om, men antar de får det igjen året etter. Da må de (kunden selv) isåfall legge ut for dette beløpet inntil da.

Hadde jeg solgt et produkt der du kan få igjen penger i ettertid hadde jeg også opplyst om det og "hjulpet" kunden med å få ned prisen. Da blir jo prisen mer spiselig. Du ser det i gjerne i annonser for boligprosjekter her til lands, hvor utbygger trekker fra de 28% du får trukket av på skatten for renteutgiftene på boliglånet ditt. Har du lommma full av penger og casher ut boligen vil jo ikke prisen bli lavere. Så for å si det slikt, om du hadde vært dum nok (av andre grunner som f.eks. ladekontakt) til å kjøpe bilen i USA for å selv frakte den til Norge ville den allerede vært dyrere ved henting i USA enn i Norge, selv uten sales tax/moms. Altså siden du mest sannsynlig ikke betaler skatt i USA hadde du ikke kunnet få igjen de 7500$ og prisen ville vært 128 420$.

Jeg er ikke enig i at tax credit må holdes (helt) utenfor regnestykket når man ser på prisforskjell mellom Norge og USA, med formål å si noe om sannsynligheten for prisendringer.

Dersom det ikke hadde vært en 7500$ federal tax credit i USA -kan- det jo tenkes at Tesla måtte akseptert en lavere margin og holdt en lavere pris for å oppnå tilfredsstillende salg i sitt hjemmemarked. Prisen Tesla setter er ikke en matematisk funksjon av produksjonskostnadene, den er også avhengig av kjøpernes betalingsvillighet. (Tesla kan på en måte ta litt av tax crediten selv, i form av høyere pris.)

På den andre siden er nok nordmenns betalingsvillighet for Tesla Model S ganske høy siden vi elsker å handle tax-free, og har mange andre goder i tillegg for el-bileiere. Dette trekker i retning høyere sammsynlighet for en prisøkning også i Norge.

Det jeg synes er vanskelig å forstå er den prisøkningen Tesla foretok i Sverige på mandag. Der er bilen dyr nå, selv uten mva, sammenlignet med både USA og Norge.

edorf

Det kan jo virke som Norge blir holdt utenfor prisoppgang i denne gangen. Tesla har jo en del stordriftsfordeler her. Hver selger selger flere biler her enn noe annet sted vil jeg tro. Service sentrene har veldig godt belegg. Med økt kapasitet på fabrikken, så er de kanskje avhengige av salget i Norge for å være sikker på å fylle opp.

BMW850

#101
5 uker etter at jeg bestillte min ifjor steg prisen med ca 80000,- (november). Ikke glem det. Samtidig ble prisen satt ned i EU.

Nå nevnte jo også Elon Musk her om dagen at det ventes en snarlig prisoppgang her også.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Amoss

Sitat fra: edorf på fredag 14. november 2014, klokken 15:20
Det kan jo virke som Norge blir holdt utenfor prisoppgang i denne gangen. Tesla har jo en del stordriftsfordeler her. Hver selger selger flere biler her enn noe annet sted vil jeg tro. Service sentrene har veldig godt belegg. Med økt kapasitet på fabrikken, så er de kanskje avhengige av salget i Norge for å være sikker på å fylle opp.

Nei, Tesla klarer seg nok helt fint uten Norge - i alle fall nå som de har åpnet i Kina. Men med det sagt så kan det godt være at det er meget bevisst at de velger å drøye prisoppgangen her litt til, men er tross alt ikke en uke siden den gikk opp i EU, så ingen grunn til å konkludere enda...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Knut Erling Øen

Sitat fra: Amoss på fredag 14. november 2014, klokken 16:10
Sitat fra: edorf på fredag 14. november 2014, klokken 15:20
Det kan jo virke som Norge blir holdt utenfor prisoppgang i denne gangen. Tesla har jo en del stordriftsfordeler her. Hver selger selger flere biler her enn noe annet sted vil jeg tro. Service sentrene har veldig godt belegg. Med økt kapasitet på fabrikken, så er de kanskje avhengige av salget i Norge for å være sikker på å fylle opp.

Nei, Tesla klarer seg nok helt fint uten Norge - i alle fall nå som de har åpnet i Kina. Men med det sagt så kan det godt være at det er meget bevisst at de velger å drøye prisoppgangen her litt til, men er tross alt ikke en uke siden den gikk opp i EU, så ingen grunn til å konkludere enda...
Tror forklaringen kan være at Tesla er usikre på hva de skal legge seg på for Norges del. 15% prisøkning er ganske mye om de skal legge seg på det...
S85 fra mars 2014 til mars 2015. P85D+ fra mars 2015. Mod 3 fra mars 2016. Cybertruck bestilt 23. nov 2019.

Epleskreller

Noen med oversikt over mye SEK har endret seg mot USD siste år? Sammenligne dette med prisendringen Model S og vi kan anta hvor vi havner?
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA