Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Model S RWD på vinterføre - bør jeg velge AWD?

Startet av edorf, fredag 14. november 2014, klokken 00:17

« forrige - neste »

kos

Sitat fra: Sjøhyene på tirsdag 17. mars 2015, klokken 20:18
Sitat fra: kos på tirsdag 17. mars 2015, klokken 20:12

Jo om dette stabiliserer seg så blir import dyrere - spesielt den valutaen som har styrket seg mot Nok

Ja men hvorfor er dette negativt for norge?
Jeg skjønner jo at det er negativt for noen deriblant konsumenter som kjøper biler, tv``er og annet stash fra utlandet. Men for landet under ett tror jeg dette er klart positivt og derfor noe norges bank ikke kommer til å motarbeide på noen måte.

Slik som det ser ut nå så tjener oljefondet på avkastningen mot utlandet, det vi taper på lave oljepriser - sånn sett har vi ingen nød - og du har helt rett angående industri - valutasituasjonen slik som den er nå skaper nye muligheter, men vil også skape tapere.

For amerikanerne er import nå gunstig og for industri og ikke minst turisme lager denne situasjonen nye muligheter i Norge.

cirys1

Sitat fra: Sjøhyene på tirsdag 17. mars 2015, klokken 20:18
Men for landet under ett tror jeg dette er klart positivt og derfor noe norges bank ikke kommer til å motarbeide på noen måte.

Samtlige prognoser/gjetninger tyder på at Norges bank kommer til og motarbeide dette med og sette NED renten noe som fører til sterkere NOK.

weld77

For den som lurer på effektene av valutakurser kan jeg anbefale å prøve å bestille en skiferie i Sveits og se hva totalen med lokal leiebil, hotell, mat og heiskort kommer på. Jeg synest ting var ganske dyrt i Sveits (dvs stort sett som i Norge) da jeg bodde der for mange år siden. Da var valutakursen rundt 5. Nå har alt blitt 60% dyrere målt i NOK pga de store valutakursbevegelsene. Folk dropper Sveits til fordel for Frankrike og Østerrike og Italia hvor ting er priset i EUR. Det har fortsatt blitt dyrere, men langtfra så mye som i Sveits. De lokale må sette ned prisen i lokal valuta for å få utenlandske kunder, men fortsatt er det veldig, veldig dyrt.

Sjøhyene

Sitat fra: cirys1 på tirsdag 17. mars 2015, klokken 20:26
Sitat fra: Sjøhyene på tirsdag 17. mars 2015, klokken 20:18
Men for landet under ett tror jeg dette er klart positivt og derfor noe norges bank ikke kommer til å motarbeide på noen måte.

Samtlige prognoser/gjetninger tyder på at Norges bank kommer til og motarbeide dette med og sette NED renten noe som fører til sterkere NOK.

huh, motsatt vel? Lavere rente gir svakere NOK. Uten at jeg er noen økonom altså :)
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Carl Anton Stenling

Hvis Norges bank setter ned renten så svekkes NOK.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

kos

Sitat fra: kos på onsdag 11. mars 2015, klokken 21:24
Sitat fra: D.O på onsdag 11. mars 2015, klokken 21:02
Bestilte i mai 2013 og har hørt dette mange gang nå... Og alltid har det vært feil, for Tesla setter opp pris etter valuta. Og det gjør de trolig igjen før Mars er over. Og mange vil fortsatt kjøpe bil, slik som mange har gjort etter mai 2013.

Prisen på dollar kontra NOK vil være det avgjørende om det er stabilt eller ikke. Så er det hva som får kronen til å bli stabil - det er ikke rente på 0 i Norge og en oppadgående rente i USA. Så er det oljemarkedet som bestemmer kronens styrke. Blir det etterspørsel i markedet. Statoil har signalisert at her har vi noe å gå på - men det er usikkert. Om ratene på tankskip gjør et byks så er vi i den situasjonen at oljeselskapene begynner å bruke skipene til lager. Det er ikke et godt signal for oljeprisen. Det betyr at lagrene er fulle , noe som signaliseres at et allerede overmettet marked går mot en styrt stenging  av brønner. Så vil det ta en del tid før markedet og lagrene normaliserer seg og tilpasser seg forbruk og lager kapasitet. Som et signal på situasjonen er oljelagrene i USA på sitt største på 80 år.

Jeg tror at vi får en sterk dollar i de nestet 12 - 18 mnd . Jeg tror også at vi får en svak krone før oljeprisene igjen stiger.

Skal vi legge dette til grunn ( det er ingen fasit)  så vil tesla måtte justere prisen på sine produkter.
Men tesla kan ha en større buffer på salget til Norge enn det vi tror, og justeringene blir minimale.

Men jeg tror at om Norges bank setter renten til 0. Så stiger prisen på tesla.Dagen etter, om den ikke kommer i kveld.

La ut dette for noen dager siden og det blir spennende å følge med oljeprisene - eksportforbudet i statene kan røske hardt i norsk olje. - som igjen påvirker kronen og som igjen påvirker oljefondet som igjen påvirker den norske krone som igjen påvirker ferien til eks Sveits.

christian1986

Islolert sett taper Tesla på at den norske kronen har svekket seg markant mot dollaren. Spørsmålet blir på den annen side hva Tesla tjener på at dollaren har styrket seg. Ser for mye av det som går med til å lage bilen har blitt vesentlig billigere på grunn av dette. Tanker?

mr_Utopia

Til alle som forventer at Tesla vil stige i pris:

Det er ikke umulig at Tesla Norge (Nederland?) har sikret seg mot valutastigninger. Altså at de har kjøpt en forsikring på de neste par tusen biler. Slik at de ikke har behov for å øke prisene.

Uten at jeg kjenner til slike mekanismer og finansprodukter i detalj, så vet jeg at dette er mulig å gjøre.

Hvis man tenker følgende: "Vi i Tesla Norge vil ikke klare selge noen biler hvis prisen stiger til x. Vi kjøper valutaforsikring mot at valuta stiger over x. Da vil vi ikke tjene så mye, men Tesla Norge vil ikke havarere. Bedre å være litt forsiktig nå i begynnelsen. "

Så mulig de har låst inn noe fram i tid? Noen med finanskunnskaper som kan si noe om hvordan det evt. kan gjøres?

Argumentet mitt er at hvis de ikke har gjort det, må prisen på hver enkelt bil settes fortløpende, og at kursen blir låst da. Og dette skjer jo ikke såvidt jeg kan se?

Men jeg har ikke helt oversikt og forståelse over hvordan Tesla sin prisdannelse foregår. Jeg mener å ha lest at man kjøper bil av Tesla Nederland, og at Tesla Norge bare driver service center her i Norge?

Kanskje noen kan utdype litt på dette?

christian1986

Har vel vært kommentert at det ikke har blitt funnet noen bevis for valuttasikring. Samtidig, hvis de faktisk hadde gjort det, hvorfor skulle de "gi vekk" fortjenesten?

mr_Utopia

Sitat fra: christian1986 på tirsdag 17. mars 2015, klokken 20:51
Islolert sett taper Tesla på at den norske kronen har svekket seg markant mot dollaren. Spørsmålet blir på den annen side hva Tesla tjener på at dollaren har styrket seg. Ser for mye av det som går med til å lage bilen har blitt vesentlig billigere på grunn av dette. Tanker?

Mange råvarepriser er satt i dollar, og dermed kan man isolert sett se bort i fra dollarens styrkning, og se direkte på råvarene. F.eks. aluminium. Trolig så skjer maskinering, fabrikering og assembly av Tesla biler hovedsaklig i dollar økonomi.

Men batteriene er vel kjøpt fra Japan? Så det vil vel ha en positiv betydning på batteripakke pris? Dollar har vel styrket seg 20% mot jap. Yen?

mr_Utopia

Sitat fra: christian1986 på tirsdag 17. mars 2015, klokken 21:00
Har vel vært kommentert at det ikke har blitt funnet noen bevis for valuttasikring. Samtidig, hvis de faktisk hadde gjort det, hvorfor skulle de "gi vekk" fortjenesten?

For ellers så kan de legge ned butikken.

Prisen settes utifra hva det lokale markedet er villig til å betale. Så må man akseptere å tjene litt mindre i et gitt marked. Bedre litt enn ingenting.

Bare se på "internasjonale" varer som selges over hele verden. Ulik pris i forskjellige markeder. Og da ikke bare lokale svingnigner pga valuta.

Men selvsagt om Tesla er produksjonsbegrenset er det ikke så smart.

Olemann

Det ser ut som om Tesla oppfører seg annerledes enn de fleste andre bilprodusenter ved at de flere ganger har justert pris, tilsynelatende ift. valuta.  Kan hende er dette fordi de ikke sikrer valuta, eller kanskje andre grunner. 
Eurokursen har heller ikke stått stille siden slutten av 2013, men de priser jeg har fulgt med på for VW og BMW har ikke danset med eurokursen slik Tesla danser med dollarkursen. Rett nok er svinget betydelig større for USD enn for EUR, men flere av de store europeiske har bekreftet at de sikrer valuta og dermed takler de svingninger bedre.  Kjenner ikke til om andre US bilprodusenter kjører samme valuta-sving på bilpriser i Norge, men tipper svaret er nei.

jkirkebo

Sitat fra: mr_Utopia på tirsdag 17. mars 2015, klokken 20:56
Til alle som forventer at Tesla vil stige i pris:

Det er ikke umulig at Tesla Norge (Nederland?) har sikret seg mot valutastigninger. Altså at de har kjøpt en forsikring på de neste par tusen biler. Slik at de ikke har behov for å øke prisene.

Uten at jeg kjenner til slike mekanismer og finansprodukter i detalj, så vet jeg at dette er mulig å gjøre.

Hvis man tenker følgende: "Vi i Tesla Norge vil ikke klare selge noen biler hvis prisen stiger til x. Vi kjøper valutaforsikring mot at valuta stiger over x. Da vil vi ikke tjene så mye, men Tesla Norge vil ikke havarere. Bedre å være litt forsiktig nå i begynnelsen. "

Så mulig de har låst inn noe fram i tid? Noen med finanskunnskaper som kan si noe om hvordan det evt. kan gjøres?

Kanskje noen kan utdype litt på dette?

De kan også velge å sitte på NOK. De taper ikke på valutaen før vekslingen fra NOK til USD gjennomføres. Siden de får inn kjøpesummen i NOK kan Tesla Norge sitte på den en god stund før pengene overføres til USA. Tesla har tross alt ingen likviditetsproblemer, så de trenger ikke pengene. Sitter de på pengene i NOK kan de altså vente på en mer gunstig kurs for veksling enn dagens.

Mulig det regnskapsmessig er problematisk å vente til neste år, men det er jo en god stund til.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kos

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 17. mars 2015, klokken 21:23
Sitat fra: mr_Utopia på tirsdag 17. mars 2015, klokken 20:56
Til alle som forventer at Tesla vil stige i pris:

Det er ikke umulig at Tesla Norge (Nederland?) har sikret seg mot valutastigninger. Altså at de har kjøpt en forsikring på de neste par tusen biler. Slik at de ikke har behov for å øke prisene.

Uten at jeg kjenner til slike mekanismer og finansprodukter i detalj, så vet jeg at dette er mulig å gjøre.

Hvis man tenker følgende: "Vi i Tesla Norge vil ikke klare selge noen biler hvis prisen stiger til x. Vi kjøper valutaforsikring mot at valuta stiger over x. Da vil vi ikke tjene så mye, men Tesla Norge vil ikke havarere. Bedre å være litt forsiktig nå i begynnelsen. "

Så mulig de har låst inn noe fram i tid? Noen med finanskunnskaper som kan si noe om hvordan det evt. kan gjøres?

Kanskje noen kan utdype litt på dette?

De kan også velge å sitte på NOK. De taper ikke på valutaen før vekslingen fra NOK til USD gjennomføres. Siden de får inn kjøpesummen i NOK kan Tesla Norge sitte på den en god stund før pengene overføres til USA. Tesla har tross alt ingen likviditetsproblemer, så de trenger ikke pengene. Sitter de på pengene i NOK kan de altså vente på en mer gunstig kurs for veksling enn dagens.

Mulig det regnskapsmessig er problematisk å vente til neste år, men det er jo en god stund til.
Dessuten har de stor satsing i Norge som skal betales i Nok - muligens at den satsingen gjør at det ikke får de helt store utslaget.?

christian1986

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 17. mars 2015, klokken 21:23
Sitat fra: mr_Utopia på tirsdag 17. mars 2015, klokken 20:56
Til alle som forventer at Tesla vil stige i pris:

Det er ikke umulig at Tesla Norge (Nederland?) har sikret seg mot valutastigninger. Altså at de har kjøpt en forsikring på de neste par tusen biler. Slik at de ikke har behov for å øke prisene.

Uten at jeg kjenner til slike mekanismer og finansprodukter i detalj, så vet jeg at dette er mulig å gjøre.

Hvis man tenker følgende: "Vi i Tesla Norge vil ikke klare selge noen biler hvis prisen stiger til x. Vi kjøper valutaforsikring mot at valuta stiger over x. Da vil vi ikke tjene så mye, men Tesla Norge vil ikke havarere. Bedre å være litt forsiktig nå i begynnelsen. "

Så mulig de har låst inn noe fram i tid? Noen med finanskunnskaper som kan si noe om hvordan det evt. kan gjøres?

Kanskje noen kan utdype litt på dette?

De kan også velge å sitte på NOK. De taper ikke på valutaen før vekslingen fra NOK til USD gjennomføres. Siden de får inn kjøpesummen i NOK kan Tesla Norge sitte på den en god stund før pengene overføres til USA. Tesla har tross alt ingen likviditetsproblemer, så de trenger ikke pengene. Sitter de på pengene i NOK kan de altså vente på en mer gunstig kurs for veksling enn dagens.

Mulig det regnskapsmessig er problematisk å vente til neste år, men det er jo en god stund til.
Nå gjetter jeg, men likviditene kunne nok helt sikkert vært bedre.. Hvorfor kreve forskudd på samtlige biler(når de ikke sikrer seg på valutta)? Hvorfor selge serviceavtale for åtte år med rabatt? De vet enda ikke alt om hva dette faktisk kommer til å koste i deler. Inflasjon er jo også ikke helt uvesentlig over åtte år.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA