Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Model S RWD på vinterføre - bør jeg velge AWD?

Startet av edorf, fredag 14. november 2014, klokken 00:17

« forrige - neste »

pej

Nå er vi nok like ved en ny prisoppgang. En P85D med endel utstyr er nå 100k billigere i Norge enn i USA.
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

Epleskreller

Dollarkurs nå på 8,32. Kurs mellom priser I USD og NOK er ca 7,3. Sist gang de justerte prisene var dollarkursen på ca 7,5 om jeg ikke husker helt feil.

Jeg antar da at det er sansynlig at en justering til kurs 8-8,1 er sansynlig. Dvs ca 10% prisøkning. Men dersom det kommer en prisøkning som også tar hensyn til frakt og norske kostnader vil det fort kunne bli over 15% økning. Det vil nok stoppe nybilsalget effektivt..

Andre tanker rundt dette?
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

kos

Sitat fra: kos på onsdag 11. mars 2015, klokken 21:24
Sitat fra: D.O på onsdag 11. mars 2015, klokken 21:02
Bestilte i mai 2013 og har hørt dette mange gang nå... Og alltid har det vært feil, for Tesla setter opp pris etter valuta. Og det gjør de trolig igjen før Mars er over. Og mange vil fortsatt kjøpe bil, slik som mange har gjort etter mai 2013.

Prisen på dollar kontra NOK vil være det avgjørende om det er stabilt eller ikke. Så er det hva som får kronen til å bli stabil - det er ikke rente på 0 i Norge og en oppadgående rente i USA. Så er det oljemarkedet som bestemmer kronens styrke. Blir det etterspørsel i markedet. Statoil har signalisert at her har vi noe å gå på - men det er usikkert. Om ratene på tankskip gjør et byks så er vi i den situasjonen at oljeselskapene begynner å bruke skipene til lager. Det er ikke et godt signal for oljeprisen. Det betyr at lagrene er fulle , noe som signaliseres at et allerede overmettet marked går mot en styrt stenging  av brønner. Så vil det ta en del tid før markedet og lagrene normaliserer seg og tilpasser seg forbruk og lager kapasitet. Som et signal på situasjonen er oljelagrene i USA på sitt største på 80 år.

Jeg tror at vi får en sterk dollar i de nestet 12 - 18 mnd . Jeg tror også at vi får en svak krone før oljeprisene igjen stiger.

Skal vi legge dette til grunn ( det er ingen fasit)  så vil tesla måtte justere prisen på sine produkter.
Men tesla kan ha en større buffer på salget til Norge enn det vi tror, og justeringene blir minimale.

Men jeg tror at om Norges bank setter renten til 0. Så stiger prisen på tesla.Dagen etter, om den ikke kommer i kveld.


vent å se hva Norges bak gjør!

jazzwheel

Hva gjør dette med Tesla sin konkurranseevne mot andre bilmerker i både Norge og Sverige/Danmark? Har prisene på Audi/BMW osv steget siste halvåret? Med billigere hybrider på neste statdsbudsjett vil det være enda vanskeligere å selge TM3?


Muffinman

Sprøtt. Bilen jeg har i bestilling til 629" koster nå 716" i Norge og ~820" i USA. Og da er den ikke fraktet til landet en gang. Ser ikke helt at Tesla klarer å sitte stille så veldig mye lengre. Våkner vel til justerte priser når som helst.

kos

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 17. mars 2015, klokken 18:33
Sprøtt. Bilen jeg har i bestilling til 629" koster nå 716" i Norge og ~820" i USA. Og da er den ikke fraktet til landet en gang. Ser ikke helt at Tesla klarer å sitte stille så veldig mye lengre. Våkner vel til justerte priser når som helst.

Om den norske kronen taper seg mer mod dollar så må noe skje - tipper at om man ser 0 rente så smeller det - samtidig så fikk jeg kjeft for hva sterk dollar gjør med andres valuta og lån - men bare se hva oljefondet gjør med dollaren - oljefondet stiger ti uante høyder og er nå passert 7 000 milliarder .

cirys1

Sitat fra: jazzwheel på tirsdag 17. mars 2015, klokken 18:13
Hva gjør dette med Tesla sin konkurranseevne mot andre bilmerker i både Norge og Sverige/Danmark? Har prisene på Audi/BMW osv steget siste halvåret? Med billigere hybrider på neste statdsbudsjett vil det være enda vanskeligere å selge TM3?

Største problemet deres er $ mot euro tror jeg, Tesla markedet i Norge er så pitte lite at det nesten ikke utgjør noe forskjell om det skulle stoppe helt. Nærmer seg 6000 biler på snart 3 år, bare i USA ifjor ble det solgt 17.300 biler og der er de direkte konkurrenter til S-klasse , M5, RS6 osv..

kos

Sitat fra: cirys1 på tirsdag 17. mars 2015, klokken 20:01
Sitat fra: jazzwheel på tirsdag 17. mars 2015, klokken 18:13
Hva gjør dette med Tesla sin konkurranseevne mot andre bilmerker i både Norge og Sverige/Danmark? Har prisene på Audi/BMW osv steget siste halvåret? Med billigere hybrider på neste statdsbudsjett vil det være enda vanskeligere å selge TM3?

Største problemet deres er $ mot euro tror jeg, Tesla markedet i Norge er så pitte lite at det nesten ikke utgjør noe forskjell om det skulle stoppe helt. Nærmer seg 6000 biler på snart 3 år, bare i USA ifjor ble det solgt 17.300 biler og der er de direkte konkurrenter til S-klasse , M5, RS6 osv..
Norge er et av de største markedene til tesla til nå  - at vi ikke blir det i fremtiden er nå så,  men vi er det ihvertfall så lenge det varer.

Tuxedo

Sitat fra: cirys1 på tirsdag 17. mars 2015, klokken 20:01
Sitat fra: jazzwheel på tirsdag 17. mars 2015, klokken 18:13
Hva gjør dette med Tesla sin konkurranseevne mot andre bilmerker i både Norge og Sverige/Danmark? Har prisene på Audi/BMW osv steget siste halvåret? Med billigere hybrider på neste statdsbudsjett vil det være enda vanskeligere å selge TM3?

Største problemet deres er $ mot euro tror jeg, Tesla markedet i Norge er så pitte lite at det nesten ikke utgjør noe forskjell om det skulle stoppe helt. Nærmer seg 6000 biler på snart 3 år, bare i USA ifjor ble det solgt 17.300 biler og der er de direkte konkurrenter til S-klasse , M5, RS6 osv..
Nja, Norge har vel stått for 10% av salget deres.  Vil ikke kalle det "pitte lite".
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

weld77

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 17. mars 2015, klokken 18:33
Sprøtt. Bilen jeg har i bestilling til 629" koster nå 716" i Norge og ~820" i USA. Og da er den ikke fraktet til landet en gang. Ser ikke helt at Tesla klarer å sitte stille så veldig mye lengre. Våkner vel til justerte priser når som helst.

Mesteparten av marginene på salg i Norge har nok forsvunnet nå, så en justering kommer nok. Forretningsmodellen baserer seg nok i stor grad på fortjeneste på biler og mindre på ettertjenester som service og overprisede programvareoppdateringer osv.

Imidlertid er Norge kanskje Teslas beste testlaboratorium. Klimaet er noe barskere her enn i California, det er masse regn, til tider svært kaldt og mange som bruker bilen jevnlig på vinterføre, så de vil nok strekke seg et stykke før de priser seg helt ut.

Frem til Model 3 kommer er de også avhengige av å ha et visst salg av S og den kommende X, når Model 3 har kommet er de nok ikke så opptatte av hvor mange S og X som selges regner jeg med.

Samme effekten gjelder forsåvidt ellers i det europeiske markedet, dollaren har styrket seg kraftig mot EUR. Min konfigurasjon for P85D koster nå 125.000 Euro i Tyskland (ex dobbeltlader), før mva er det ca 105.000 EUR eller 111.000 USD med dagens kurs. I USA koster den 122.400 USD før incentiver.

Norge er langt fra irrelvant - utgjør over 10% av markedet for Model S. Det er Teslas nest største marked målt i antall biler. Så om det stopper opp her merkes nok. Det vil også merkes om X blir såpass dyr at mange kansellerer.

Sjøhyene

Sitat fra: kos på tirsdag 17. mars 2015, klokken 19:39

Om den norske kronen taper seg mer mod dollar så må noe skje - tipper at om man ser 0 rente så smeller det - samtidig så fikk jeg kjeft for hva sterk dollar gjør med andres valuta og lån - men bare se hva oljefondet gjør med dollaren - oljefondet stiger ti uante høyder og er nå passert 7 000 milliarder .

Hvorfor må noe skje? Svak krone mot euro og dollar er jo akkurat hva norsk næringsliv trenger. Vi var i ferd med å prise oss helt ut av det som er av industri, men nå får vi en pust i bakken.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

kos

Sitat fra: Sjøhyene på tirsdag 17. mars 2015, klokken 20:09
Sitat fra: kos på tirsdag 17. mars 2015, klokken 19:39

Om den norske kronen taper seg mer mod dollar så må noe skje - tipper at om man ser 0 rente så smeller det - samtidig så fikk jeg kjeft for hva sterk dollar gjør med andres valuta og lån - men bare se hva oljefondet gjør med dollaren - oljefondet stiger ti uante høyder og er nå passert 7 000 milliarder .

Hvorfor må noe skje? Svak krone mot euro og dollar er jo akkurat hva norsk næringsliv trenger. Vi var i ferd med å prise oss helt ut av det som er av industri, men nå får vi en pust i bakken.

Jo om dette stabiliserer seg så blir import dyrere - spesielt den valutaen som har styrket seg mot Nok

weld77

I disse tider foregår det en konkurranse om ha den svakeste valutaen. I den konkurransen har Norge gjort det overraskende godt uten egentlig å prøve særlig på det. Valutakurser påvirker strekt det relativt bytteforholdet mellom markeder - den kraftige svekkelsen av den norske krona har eksempelvis langt på vei radert ut effekten av den massive særnorske lønnsveksten de siste årene, noe som bedrer norsk konkurransekraft vs utlandet. Svært kjærkomment for alle i Norge som lever av eksport og ditto kjipt for de som lever av import. Samme mekanismen finnes over alt. Dollarstyrkelsen går ut over amerikansk eksportindustri og er fin for amerikanske importører.

Sjøhyene

Sitat fra: kos på tirsdag 17. mars 2015, klokken 20:12

Jo om dette stabiliserer seg så blir import dyrere - spesielt den valutaen som har styrket seg mot Nok

Ja men hvorfor er dette negativt for norge?
Jeg skjønner jo at det er negativt for noen deriblant konsumenter som kjøper biler, tv``er og annet stash fra utlandet. Men for landet under ett tror jeg dette er klart positivt og derfor noe norges bank ikke kommer til å motarbeide på noen måte.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

weld77

Svakere krone er fint for Norge. Gjør norsk industri mer konkurransedyktig, stimulerer innenlands konsum fremfor utenlandsk konsum, gjør norskproduserte varer rimeligere, fjerner noe av konkurransefortrinnet utenlandske butikker har osv osv. Verdien av utenlandsformuen målt i norske kroner stiger også. Og så får vi importert litt inflasjon gjennom varer fra utlandet, noe som er mangelvare rundtomkring i verden i disse tider.

Problemene med en veldig sterk krone er nok mye større.

Det vil alltid være noen som tjener på en sterk valuta og noen som tjener på en svak valuta. USA-baserte Tesla er et fint eksempel på en aktør som taper på en sterk dollar siden det går ut over salg i utlandet. En del av komponentene i bilene er selvsagt importerte fra utlandet og fås billigere målt i USD, men det overveier på ingen måte ulempene. Mesteparten av salget er i USA så der er det ikke så nøye, men det er ikke akkurat noen salgsboost i utlandet om prisen i lokal valuta stiger med 20%.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA