Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Model S RWD på vinterføre - bør jeg velge AWD?

Startet av edorf, fredag 14. november 2014, klokken 00:17

« forrige - neste »

weld77

#540
Whatever. Kun en advarsel til folk som måtte leve i den villfarelse at du faktisk vet hva du snkker om.

Enkel forklaring på stärk dollar: USA går noenlunde bra, Eurosonen er i deep shit. Ingen grunn til å gjøre det mer komplisert enn nødvendig.Hva kursen på norske kroner er bryr knapt noen seg om utover nordmenn.

Kjøp og slag av valuta er vanlig. Å låne i annen valuta for å valutaspekulere er det stort sett kun privatpersoner som mener å ha skjønt noe (som deg selv?) som driver med. Ingen profesjonelle aktører er dumme nok til å drive med slikt.

Trustno1

Verden trenger flere økonomer.......

kos

Sitat fra: weld77 på onsdag 11. mars 2015, klokken 00:51
Whatever. Kun en advarsel til folk som måtte leve i den villfarelse at du faktisk vet hva du snkker om.

Enkel forklaring på stärk dollar: USA går noenlunde bra, Eurosonen er i deep shit. Ingen grunn til å gjøre det mer komplisert enn nødvendig.

Den er for enkel - så hvordan skal verden komme seg ut av dette uføret. Noe må stimulere markedet - og om du jobber med dette til dagen og ikke klarer å se sammenheng mellom fortjeneste på olje kontra valuta.

Sammenheng mellom verdensøkonomi olje - valuta. Signaler er tankskip ratene er en sterk indikator på for mye eller for lite.

Om du husker resultatene da oljeprisen gikk i taket - og vi trodde at dette var vår store greie - ser nå at markedet måtte tilpasse seg og dermed sank etterspørselen av flere årsaker. Men lagrene på den nordlige halvkule om de er full eller tom ved starten på en vår - vil fortelle hvor lende etterspørselen er lav. Ikke minst om dollar og pris på olje henger sammen med tilgang på skip, og om lagrene er fulle vil skip bli brukt til å lagre olje som er kjøpt når prisene er lav. Samtidig kan man også spekulere på om dollaren stiger.

Bare kontroller om disse henger sammen eller ikke så kan du kalle med hva du vill etterpå. Men de fleste er enig med at det er amerikansk oljeproduksjon som er motoren for at oljeprisene går ned, derav sterk valuta. ( en av årsakene)Og for vår del lav krone. Dette skaper muligheter. Har du en tesla i denne verden som balanserer, mellom dollar og prisen i Norske kroner og kalkulerer med gevinst så er du passelig naiv. Det kan nemlig gå alle veier og er vel det mest ustabile du kan rote deg borti for tiden. Og kjøper man når dollaren er 8 kroner og over så vil den historisk kun gå ned. - Noe som all statistikk tilsier.

Men igjen skal du ha en bil for å kjøre den så er det helt greit. - det er det ingen risiko med. Om valutaen går den ene eller andre veien så har det ingen betydning. Du har bare en bil som du skal kjøre og om en bil koster 50 000 mer eller mindre ved 700 000 har ingen betydning med mindre du ikke har penger.

Men om det finnes de som spekulerer i dette og kjøper og selger nye Tesla så er de blitt advart - også tesla konsernet har advart mot dette. - og her i denne tråden er det de som da sier at de ikke skal ha bilen? - hvorfor bestille den i det hele tatt.

Car-El

Å ellers gutta....    Vindusviskerene virker ennå godt?
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Stikkkontakt

Konfigurerte en P85D på norsk og US konfigurator i dag. Med dagens kurs var den 120.000 billigere i Norge. Sikkert lurt å være rask på avtrekkeren om man går med planer om bestilling..
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

Trustno1

Rimelig stor endring det har blitt i det siste ja.

Regnet nå forskjellen på P85D'n jeg bestillte i høst. Samme konfig som jeg bestillte i høst (minus dobbellader som har gått ut) koster nå over 210k mer omregnet fra dollar enn hva jeg skal betale i kroner.

MR Tesla

Koseregning dette her, jeg "sparer" selv 240.000 ;D

Havebigfun

Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 11. mars 2015, klokken 18:21
Konfigurerte en P85D på norsk og US konfigurator i dag. Med dagens kurs var den 120.000 billigere i Norge. Sikkert lurt å være rask på avtrekkeren om man går med planer om bestilling..
End lurere om man finner en passende bil på finn- de fleste selges vel under dagens listepris og er tilgjenglige nå.
;)

weld77

Tesla innser nok nå at dersom de justerer prisene i takt med valutakursen så kommer salget i Norge til å stoppe fullstendig opp og Model X blir kansellert til den store gullmedaljen. Så jeg er litt usikker på om de gjør noe denne gangen - de har vel en del marginer de kan spise av en stund mens de trår vannet.

Jeg hadde ikke vært spesielt sugen på å kjøpe en bil som var priset med USD/NOK på langt opp på 8-tallet. Er en betydelig sannsynlighet for at kronen kan styrke seg innen et år eller to eller tre og det vil gå veldig hardt utover annenhåndsverdien. Frem til justeringen i midten av desember handlet man i praksis på en kurs på rundt 6.7 eller så, det gir et mye større buffer nå.

mr_Utopia

Er ikke sikkert det blir en økning Ikke umulig at aTesla f.eks har sikret seg på dollarkurs på f.eks et par tusen biler?

Blir jo kun spekulering fra min side. Men hbhvis de har kjørt litt safe har de nok gjort noen slike grep. De ble jo tatt med buksene nede sist da prisene gjorde et byks, og Tesla Norge (Esben P?) forsikret at de ikke hadde planlagt noen prisøkning.

Så for meg er det like sannsynlig at prisen forblir der den er. Om prisen økes noe særlig i NOK, er jeg sikker på salget vil gå vesentlig ned.

D.O

Bestilte i mai 2013 og har hørt dette mange gang nå... Og alltid har det vært feil, for Tesla setter opp pris etter valuta. Og det gjør de trolig igjen før Mars er over. Og mange vil fortsatt kjøpe bil, slik som mange har gjort etter mai 2013.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

kos

Sitat fra: D.O på onsdag 11. mars 2015, klokken 21:02
Bestilte i mai 2013 og har hørt dette mange gang nå... Og alltid har det vært feil, for Tesla setter opp pris etter valuta. Og det gjør de trolig igjen før Mars er over. Og mange vil fortsatt kjøpe bil, slik som mange har gjort etter mai 2013.

Prisen på dollar kontra NOK vil være det avgjørende om det er stabilt eller ikke. Så er det hva som får kronen til å bli stabil - det er ikke rente på 0 i Norge og en oppadgående rente i USA. Så er det oljemarkedet som bestemmer kronens styrke. Blir det etterspørsel i markedet. Statoil har signalisert at her har vi noe å gå på - men det er usikkert. Om ratene på tankskip gjør et byks så er vi i den situasjonen at oljeselskapene begynner å bruke skipene til lager. Det er ikke et godt signal for oljeprisen. Det betyr at lagrene er fulle , noe som signaliseres at et allerede overmettet marked går mot en styrt stenging  av brønner. Så vil det ta en del tid før markedet og lagrene normaliserer seg og tilpasser seg forbruk og lager kapasitet. Som et signal på situasjonen er oljelagrene i USA på sitt største på 80 år.

Jeg tror at vi får en sterk dollar i de nestet 12 - 18 mnd . Jeg tror også at vi får en svak krone før oljeprisene igjen stiger.

Skal vi legge dette til grunn ( det er ingen fasit)  så vil tesla måtte justere prisen på sine produkter.
Men tesla kan ha en større buffer på salget til Norge enn det vi tror, og justeringene blir minimale.

Men jeg tror at om Norges bank setter renten til 0. Så stiger prisen på tesla.Dagen etter, om den ikke kommer i kveld.

kos

Sitat fra: mr_Utopia på onsdag 11. mars 2015, klokken 20:11
Er ikke sikkert det blir en økning Ikke umulig at aTesla f.eks har sikret seg på dollarkurs på f.eks et par tusen biler?

Blir jo kun spekulering fra min side. Men hbhvis de har kjørt litt safe har de nok gjort noen slike grep. De ble jo tatt med buksene nede sist da prisene gjorde et byks, og Tesla Norge (Esben P?) forsikret at de ikke hadde planlagt noen prisøkning.

Så for meg er det like sannsynlig at prisen forblir der den er. Om prisen økes noe særlig i NOK, er jeg sikker på salget vil gå vesentlig ned.

Bil er en kortsiktig finansiering og har kort lånetid. Om renten settes til 0 fra Norges bank og utsikten til lav rente de neste 2-4 år så er et hopp på prisen ikke det helt store. Faktisk tror jeg flere kjøper tesla. Men samtidig vil det ikke bli slik at flere vil tørre å sitte på flere tesla som de har tenkt for videresalg.

weld77

#553
For øvrig burde det ha ringt opptil flere alarmbjeller når "spekulering i biler til 8-900.000 kroner" ser ut til å være den nye folkesporten her i landet, "gratis" valutaopsjon til tross.

kos

Sitat fra: weld77 på onsdag 11. mars 2015, klokken 21:44
For øvrig burde det ha ringt opptil flere alarmbjeller når "spekulering i biler til 8-900.000 kroner" ser ut til å være den nye folkesporten her i landet, "gratis" valutaopsjon til tross.

Jeg deler din mening angående spekulasjon det er ikke særlig smart i den situasjonen Norge er i dag.

Men om man ser på alternativet til fossile biler og utgiftene med en tesla  så er regnestykket ikke så ille. Faktisk så er det i mange tilfeller en flott bil som også kommer godt ut økonomisk - men den er fortsatt dyr. Kjører du 40 - 60 000 km i året med bomstasjoner og ferger så er økonomien i en tesla faktisk ikke så langt unna en bil fra 400 - 500 000. Med fossil motor.

Så om man kjøper en tesla og skal bruke den og ikke bruke den til spekulasjon så er det ikke så dumt. Men fortsatt trenger man ikke topp modellen, man får fortsatt en bra tesla til 600 - 700 000.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA