Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Model S RWD på vinterføre - bør jeg velge AWD?

Startet av edorf, fredag 14. november 2014, klokken 00:17

« forrige - neste »

weld77

Eventuelt at de firer noe på marginene sine for at salget ikke skal stoppe helt opp. Kanselleringene av X-reservasjoner kommer til å bli mange om det ikke skjer noe med valutaen.

kos

Hva skjer når dollaren er så høy som nå - vi går inn i en oppadgående økonomi. Laveolje priser og høy dollar vil gi oppgang - fra 2000 - til 2008 hadde vi en eventyrlig oppgang helt til de råtne lånene dukket opp i 2008. Da small det. Får håpe at ikke det samme skjer. Men husk at nå er dollaren høy både mot Asia og Europa. Det er billig for Amerika å kvitte seg med gjeld. Så dette er i prinsippet en gjeldssanering vi er vitne til om de har lånt i annen valuta. Nå er det snart vår og alle oljelagre er fortsatt fulle. Det man må se etter er tankskips ratene. Er disse høy er det fortsatt spillerom, men er disse på vei ned så er det fordi etterspørselen er mettet og vi går inn i en varm sommer periode. Nå på denne tiden skal tankskipene være ettertraktet - lave oljepriser og høye rater. Om ratene er blir lave på tank skip vil dette vedvare. Samtidig så er etterspørselen etter tankskip forklart med lave oljepriser og muligheter for høy Dollar og egentlig lave oljepriser - fyll alt vi har. Men når det er fult og det ikke er mer å fylle i på land og sjø stuper oljeprisene. Og etterspørselen etter tankskip går i taket. Da vil dette vare et år eller to.

mr_Utopia

Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 10. mars 2015, klokken 19:45
Fjerner man dobbellader, sikkerhetspakke, vrakpant og adaptere hadde min bil kostet rundt 780 k før prisoppgangen mens samme bil på US-hjemmesiden idag koster 990k med USD på 8.09, dvs 220 k opp :o  Stabiliserer dollaren seg over 8 er det nok ikke lenge til neste prisøkning- egentlig ingen gladmelding selv om det er fint for oss som sitter med en bestilling eller ny bil.

Store svingninger i dollarkurs kan jo føre til store problemer for Tesla, om de lar prisen følge dollarkurs uten noe sikring. (Jeg har tidligere lest at de låser kursen ved reservering)

Om dollaren går opp, vil prisen gå opp, og salget gå ned.


Men svinger kursen ned, vil de som har reservert kansellere reservasjon og heller reservere en laver pris i hht.  den nye lavere kurs. I og med at man risikerer kun å tape 15 k, men kan spare 10% kanskje på bilen ved å gjøre slike triks.

Dette må de se komme, og tror at de vil ta grep for å jevne dette litt ut. Kanskje det vi ser tendenser til nå?

Muffinman

Får håpe det roer seg, om ikke annet for å opprettholde salget i Norge. Vilt at bilen jeg har i bestilling til 629" nå koster 716" i Norge og nærmer seg 800" i USA. Sliter med å tro at særlig mange vil kjøpe den bilen til sistnevnte sum.

Havebigfun

Det må være smertefullt for Tesla å utlevere en bil som jeg betaler 800 k for og som samtidig selges i US for omregnet 1 mil. Har de 25% margin har de til transport og verkstedkostnader ifb med utleveringen og mulig noe til- men de får ikke råd til å skifte min DU (omtrent 60 k+verksted) om de skulle være behov.
Det sier seg selv at de ikke kan selge avbestillte awd-biler til gammel listepris.

Det med kurssikring har vært diskutert opp og ned uten at det ble noe fasit- kan godt hende de ikke har det ???

kos

Sitat fra: mr_Utopia på tirsdag 10. mars 2015, klokken 21:51
Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 10. mars 2015, klokken 19:45
Fjerner man dobbellader, sikkerhetspakke, vrakpant og adaptere hadde min bil kostet rundt 780 k før prisoppgangen mens samme bil på US-hjemmesiden idag koster 990k med USD på 8.09, dvs 220 k opp :o  Stabiliserer dollaren seg over 8 er det nok ikke lenge til neste prisøkning- egentlig ingen gladmelding selv om det er fint for oss som sitter med en bestilling eller ny bil.

Store svingninger i dollarkurs kan jo føre til store problemer for Tesla, om de lar prisen følge dollarkurs uten noe sikring. (Jeg har tidligere lest at de låser kursen ved reservering)

Om dollaren går opp, vil prisen gå opp, og salget gå ned.


Men svinger kursen ned, vil de som har reservert kansellere reservasjon og heller reservere en laver pris i hht.  den nye lavere kurs. I og med at man risikerer kun å tape 15 k, men kan spare 10% kanskje på bilen ved å gjøre slike triks.

Dette må de se komme, og tror at de vil ta grep for å jevne dette litt ut. Kanskje det vi ser tendenser til nå?

Tesla er en del av den amerikanske økonomien som vi er en del av den Norske - Bilene er ekstremt vare for valuta justeringer. De er dyre og de har ingen nasjonale avgifter som bremser effekten.

Det har positiv effekt for de som kjøper ved lav valuta og negativ for de som kjøper ved høy valuta.

Så må man se på årsakene og her kan de være flere - amerikansk økonomi har styrket seg og dollaren går opp. Den negative er at amerikanske varer blir dyrere og import til Amerika blir billige. Dette vil skape arbeidsplasser og vekst, samtidig som det er gjeldssanering ved å innfri lån eller at lånene er blitt 50 % billigere å betjene. ( fra 4 - 8 kroner)

Oljeprisen er her en faktor som påvirker verdensøkonomien - om oljeprisene fortsatt er lave og dollaren høy er dette ikke en gavepakke til Tesla - tvert imot. Men samtidig så er tesla bare i startgropen og med store lån og kostnader er dette faktisk et godt utgangspunkt - da de ikke er kommet i gang med storproduksjon.

For oss som har kjøpt bil er dette på plussiden - for de som sitter å venter er dette usikkert. Muligens at Tesla holder prisene på X frem til fastsatt pris for så å stige raskt etterpå når bilen er testet ut. Norge er her et kjempe lab for tesla. Her får bilene kjørt seg på dårlige veier - ekstrem vær og et folk som kjører mye bil.

En ting er sikkert - at Tesla er et godt bilkjøp med eller uten omsyn til valuta. Men det er risiko å spekulere i å kjøpe nye tesla fra fabrikken som man skal selge - for å tjene en slant. Det kan fort bli et tap. Som alle biler er det stort sett tapsprosjekt å eie bil - Her kommer ikke tesla til å være noe spesiell. Selv om bilen holder seg svært godt i pris. Tesla har advart norske bilkjøpere om dette.



mr_Utopia

Det er ikke smertefullt om du tjener vesentlig mindre på en bil som du ikke hadde fått solgt i det høgere prisede markedet.. (Altså ikke produksjonsbegrenset men etterspørselbegrenset).

Hvis det var slik at det var mulig å selge alle disse bilene til en høgere pris i dollar marked, ville det nok vært lenger venteliste i Norge, og kort i dollar markeder. Tesla har jo tidligere vist at de styrer leveranser etter som de ønsker det. Men Norge og USA f.eks. er ikke samme markedet, og hva du selger i Norge har ingen betydning for markedet i USA. Jeg tror Tesla er veldig opptatt av å selge biler i henhold til vekstplanene sine, og har ikke hovedfokus på å tjene så mye penger per bil.

Det er vel ganske likt med leveringstid i Norge og USA, såvidt jeg kan se, om man tar hensyn til frakt.

kos

Sitat fra: mr_Utopia på tirsdag 10. mars 2015, klokken 22:27
Det er ikke smertefullt om du tjener vesentlig mindre på en bil som du ikke hadde fått solgt i det høgere prisede markedet.. (Altså ikke produksjonsbegrenset men etterspørselbegrenset).

Hvis det var slik at det var mulig å selge alle disse bilene til en høgere pris i dollar marked, ville det nok vært lenger venteliste i Norge, og kort i dollar markeder. Tesla har jo tidligere vist at de styrer leveranser etter som de ønsker det. Men Norge og USA f.eks. er ikke samme markedet, og hva du selger i Norge har ingen betydning for markedet i USA. Jeg tror Tesla er veldig opptatt av å selge biler i henhold til vekstplanene sine, og har ikke hovedfokus på å tjene så mye penger per bil.

Det er vel ganske likt med leveringstid i Norge og USA, såvidt jeg kan se, om man tar hensyn til frakt.
Nå er Norge et viktig marked for tesla ikke minst erfaringsmessig. Men fortsatt er de ikke kommet i gang med storproduksjon - noe som med dagens situasjon er en fordel. De er svært små i markedet og faktisk er etterspørselen større enn de klarer å levere. - det er vel ingen som får en bil på dagen. Den må lages først og det tar sin tid. Verre var det om de hadde produsert en hel del biler som ingen har bestilt. Tesla er faktisk en sjelden vare i verden.

mr_Utopia

Sitat fra: kos på tirsdag 10. mars 2015, klokken 22:33
Sitat fra: mr_Utopia på tirsdag 10. mars 2015, klokken 22:27
Det er ikke smertefullt om du tjener vesentlig mindre på en bil som du ikke hadde fått solgt i det høgere prisede markedet.. (Altså ikke produksjonsbegrenset men etterspørselbegrenset).

Hvis det var slik at det var mulig å selge alle disse bilene til en høgere pris i dollar marked, ville det nok vært lenger venteliste i Norge, og kort i dollar markeder. Tesla har jo tidligere vist at de styrer leveranser etter som de ønsker det. Men Norge og USA f.eks. er ikke samme markedet, og hva du selger i Norge har ingen betydning for markedet i USA. Jeg tror Tesla er veldig opptatt av å selge biler i henhold til vekstplanene sine, og har ikke hovedfokus på å tjene så mye penger per bil.

Det er vel ganske likt med leveringstid i Norge og USA, såvidt jeg kan se, om man tar hensyn til frakt.
Nå er Norge et viktig marked for tesla ikke minst erfaringsmessig. Men fortsatt er de ikke kommet i gang med storproduksjon - noe som med dagens situasjon er en fordel. De er svært små i markedet og faktisk er etterspørselen større enn de klarer å levere. - det er vel ingen som får en bil på dagen. Den må lages først og det tar sin tid. Verre var det om de hadde produsert en hel del biler som ingen har bestilt. Tesla er faktisk en sjelden vare i verden.

Jo det har du rett i. Bruktbilprisene på Tesla gir klart signal om at det er stor etterspørsel etter Tesla generelt. At en 1,5 år gammel bil selges til omtrent nybilpris er tydelig bevis på det.

Det jeg er litt bekymret over, er at Tesla har stor fokus på dyre og eksklusive biler virker det som, og mindre fokus på å få ned prisen (uavhengig av kronekurs). Og det er begrenset hvor mange som vil kjøpe en 1 Mill NOK bil.

Jeg har desverre ikke råd. Da jeg var på Tesla Pop up store og prøvekjørte og vurderte Tesla Model S 85D, så var det helt ribbet bil. Men det ble for dyrt for meg til slutt fant jeg ut...

kos

Sitat fra: mr_Utopia på tirsdag 10. mars 2015, klokken 22:49
Sitat fra: kos på tirsdag 10. mars 2015, klokken 22:33
Sitat fra: mr_Utopia på tirsdag 10. mars 2015, klokken 22:27
Det er ikke smertefullt om du tjener vesentlig mindre på en bil som du ikke hadde fått solgt i det høgere prisede markedet.. (Altså ikke produksjonsbegrenset men etterspørselbegrenset).

Hvis det var slik at det var mulig å selge alle disse bilene til en høgere pris i dollar marked, ville det nok vært lenger venteliste i Norge, og kort i dollar markeder. Tesla har jo tidligere vist at de styrer leveranser etter som de ønsker det. Men Norge og USA f.eks. er ikke samme markedet, og hva du selger i Norge har ingen betydning for markedet i USA. Jeg tror Tesla er veldig opptatt av å selge biler i henhold til vekstplanene sine, og har ikke hovedfokus på å tjene så mye penger per bil.

Det er vel ganske likt med leveringstid i Norge og USA, såvidt jeg kan se, om man tar hensyn til frakt.
Nå er Norge et viktig marked for tesla ikke minst erfaringsmessig. Men fortsatt er de ikke kommet i gang med storproduksjon - noe som med dagens situasjon er en fordel. De er svært små i markedet og faktisk er etterspørselen større enn de klarer å levere. - det er vel ingen som får en bil på dagen. Den må lages først og det tar sin tid. Verre var det om de hadde produsert en hel del biler som ingen har bestilt. Tesla er faktisk en sjelden vare i verden.

Jo det har du rett i. Bruktbilprisene på Tesla gir klart signal om at det er stor etterspørsel etter Tesla generelt. At en 1,5 år gammel bil selges til omtrent nybilpris er tydelig bevis på det.

Det jeg er litt bekymret over, er at Tesla har stor fokus på dyre og eksklusive biler virker det som, og mindre fokus på å få ned prisen (uavhengig av kronekurs). Og det er begrenset hvor mange som vil kjøpe en 1 Mill NOK bil.

Jeg har desverre ikke råd. Da jeg var på Tesla Pop up store og prøvekjørte og vurderte Tesla Model S 85D, så var det helt ribbet bil. Men det ble for dyrt for meg til slutt fant jeg ut...

Om du ikke har råd til en P85D noe som egentlig er i konkurranse med biler fra 2 millioner og oppover og du ikke har  en Tesla så er markedet for brukte tesla godt. Og du kan trygt kjøpe en brukt en.

Det er fortsatt slik at en Tesla brukt på 500 000 kroners tallet er en god handel, da du har så godt som ingen drivstoffutgifter. Og en brukt tesla er et kjempekjøp med dagens priser når alternativet som man må betale for en ny. Autopiloten koster altfor mye penger og bruksområde på Vetlandet er lik 0. Hvem kan bruke den på disse veiene. Bilen vil vel si at her kjører jeg ikke.

Amoss

Sitat fra: mr_Utopia på tirsdag 10. mars 2015, klokken 22:49
Det jeg er litt bekymret over, er at Tesla har stor fokus på dyre og eksklusive biler virker det som, og mindre fokus på å få ned prisen (uavhengig av kronekurs). Og det er begrenset hvor mange som vil kjøpe en 1 Mill NOK bil.

Dette fokuset er en del av Teslas "hemmelige" strategi - som du kan lese mer om her:
http://www.teslamotors.com/no_NO/blog/secret-tesla-motors-master-plan-just-between-you-and-me
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

weld77

#536
Sitat fra: kos på tirsdag 10. mars 2015, klokken 21:32
Hva skjer når dollaren er så høy som nå - vi går inn i en oppadgående økonomi. Laveolje priser og høy dollar vil gi oppgang - fra 2000 - til 2008 hadde vi en eventyrlig oppgang helt til de råtne lånene dukket opp i 2008. Da small det. Får håpe at ikke det samme skjer. Men husk at nå er dollaren høy både mot Asia og Europa. Det er billig for Amerika å kvitte seg med gjeld. Så dette er i prinsippet en gjeldssanering vi er vitne til om de har lånt i annen valuta. Nå er det snart vår og alle oljelagre er fortsatt fulle. Det man må se etter er tankskips ratene. Er disse høy er det fortsatt spillerom, men er disse på vei ned så er det fordi etterspørselen er mettet og vi går inn i en varm sommer periode. Nå på denne tiden skal tankskipene være ettertraktet - lave oljepriser og høye rater. Om ratene er blir lave på tank skip vil dette vedvare. Samtidig så er etterspørselen etter tankskip forklart med lave oljepriser og muligheter for høy Dollar og egentlig lave oljepriser - fyll alt vi har. Men når det er fult og det ikke er mer å fylle i på land og sjø stuper oljeprisene. Og etterspørselen etter tankskip går i taket. Da vil dette vare et år eller to.

Når har du tenkt å slutte med dette pølsevevet ditt om at "amerikanere låner i annen valuta" og at "dette er gjeldssanering"? Ingen med en halv millimeter innsikt i materien ville hevdet noe så dumt. Amerikanske husholdninger, bedrifter og staten selv låner i dollar - end of story. Låneopptak i utlandet går under "avrundingsfeil".


kos

Sitat fra: weld77 på onsdag 11. mars 2015, klokken 00:19
Sitat fra: kos på tirsdag 10. mars 2015, klokken 21:32
Hva skjer når dollaren er så høy som nå - vi går inn i en oppadgående økonomi. Laveolje priser og høy dollar vil gi oppgang - fra 2000 - til 2008 hadde vi en eventyrlig oppgang helt til de råtne lånene dukket opp i 2008. Da small det. Får håpe at ikke det samme skjer. Men husk at nå er dollaren høy både mot Asia og Europa. Det er billig for Amerika å kvitte seg med gjeld. Så dette er i prinsippet en gjeldssanering vi er vitne til om de har lånt i annen valuta. Nå er det snart vår og alle oljelagre er fortsatt fulle. Det man må se etter er tankskips ratene. Er disse høy er det fortsatt spillerom, men er disse på vei ned så er det fordi etterspørselen er mettet og vi går inn i en varm sommer periode. Nå på denne tiden skal tankskipene være ettertraktet - lave oljepriser og høye rater. Om ratene er blir lave på tank skip vil dette vedvare. Samtidig så er etterspørselen etter tankskip forklart med lave oljepriser og muligheter for høy Dollar og egentlig lave oljepriser - fyll alt vi har. Men når det er fult og det ikke er mer å fylle i på land og sjø stuper oljeprisene. Og etterspørselen etter tankskip går i taket. Da vil dette vare et år eller to.

Når har du tenkt å slutte med dette pølsevevet ditt om at "amerikanere låner i annen valuta" og at "dette er gjeldssanering"? Ingen med en halv millimeter innsikt i materien ville hevdet noe så dumt. Amerikanske husholdninger, bedrifter og staten selv låner i dollar - end of story. Låneopptak i utlandet går under "avrundingsfeil".

Det var da voldsomt - som du ser så var akkurat det som skjedde i 2008 og i 1987. Samtidig så indikerer du ikke valuta spekulasjon ? Hadde orkesterplass til problemet i 1987 / 88. Men så er vel du økonom da, ?

weld77

#538
Sitat fra: kos på onsdag 11. mars 2015, klokken 00:30
Sitat fra: weld77 på onsdag 11. mars 2015, klokken 00:19
Sitat fra: kos på tirsdag 10. mars 2015, klokken 21:32
Hva skjer når dollaren er så høy som nå - vi går inn i en oppadgående økonomi. Laveolje priser og høy dollar vil gi oppgang - fra 2000 - til 2008 hadde vi en eventyrlig oppgang helt til de råtne lånene dukket opp i 2008. Da small det. Får håpe at ikke det samme skjer. Men husk at nå er dollaren høy både mot Asia og Europa. Det er billig for Amerika å kvitte seg med gjeld. Så dette er i prinsippet en gjeldssanering vi er vitne til om de har lånt i annen valuta. Nå er det snart vår og alle oljelagre er fortsatt fulle. Det man må se etter er tankskips ratene. Er disse høy er det fortsatt spillerom, men er disse på vei ned så er det fordi etterspørselen er mettet og vi går inn i en varm sommer periode. Nå på denne tiden skal tankskipene være ettertraktet - lave oljepriser og høye rater. Om ratene er blir lave på tank skip vil dette vedvare. Samtidig så er etterspørselen etter tankskip forklart med lave oljepriser og muligheter for høy Dollar og egentlig lave oljepriser - fyll alt vi har. Men når det er fult og det ikke er mer å fylle i på land og sjø stuper oljeprisene. Og etterspørselen etter tankskip går i taket. Da vil dette vare et år eller to.

Når har du tenkt å slutte med dette pølsevevet ditt om at "amerikanere låner i annen valuta" og at "dette er gjeldssanering"? Ingen med en halv millimeter innsikt i materien ville hevdet noe så dumt. Amerikanske husholdninger, bedrifter og staten selv låner i dollar - end of story. Låneopptak i utlandet går under "avrundingsfeil".

Det var da voldsomt - som du ser så var akkurat det som skjedde i 2008 og i 1987. Samtidig så indikerer du ikke valuta spekulasjon ? Hadde orkesterplass til problemet i 1987 / 88. Men så er vel du økonom da, ?

Host opp en oversikt over andelen av amerikanske aktørers gjeld som er i annen valuta enn USD så kan vi snakke om saken. Dine forsøk på å late som du har peil på hva du snakker om er relativt mislykkede. Du har ved gjentatte anledninger hevdet at amerikanske aktører kan bruke og bruker valutkursbevegelser til å kvitte seg med gjeld, derigjennom sier du at de i stor skala  låner i en annen valuta enn USD. Det er og blir tull.

Om man vil spekulere i valutakurser er det mye enkelre å kjøpe eller selge en valuta direkte, ingen grunn til å blande låneopptak og slikt inn i bildet.

Men jeg jobber med dette til daglig så jeg har selvsagt ingen aning om hva jeg snakker om. Har vist noen av innleggene dine til kollegaer til almenn forlystelse.

kos

#539
Sitat fra: weld77 på onsdag 11. mars 2015, klokken 00:37
Sitat fra: kos på onsdag 11. mars 2015, klokken 00:30
Sitat fra: weld77 på onsdag 11. mars 2015, klokken 00:19
Sitat fra: kos på tirsdag 10. mars 2015, klokken 21:32
Hva skjer når dollaren er så høy som nå - vi går inn i en oppadgående økonomi. Laveolje priser og høy dollar vil gi oppgang - fra 2000 - til 2008 hadde vi en eventyrlig oppgang helt til de råtne lånene dukket opp i 2008. Da small det. Får håpe at ikke det samme skjer. Men husk at nå er dollaren høy både mot Asia og Europa. Det er billig for Amerika å kvitte seg med gjeld. Så dette er i prinsippet en gjeldssanering vi er vitne til om de har lånt i annen valuta. Nå er det snart vår og alle oljelagre er fortsatt fulle. Det man må se etter er tankskips ratene. Er disse høy er det fortsatt spillerom, men er disse på vei ned så er det fordi etterspørselen er mettet og vi går inn i en varm sommer periode. Nå på denne tiden skal tankskipene være ettertraktet - lave oljepriser og høye rater. Om ratene er blir lave på tank skip vil dette vedvare. Samtidig så er etterspørselen etter tankskip forklart med lave oljepriser og muligheter for høy Dollar og egentlig lave oljepriser - fyll alt vi har. Men når det er fult og det ikke er mer å fylle i på land og sjø stuper oljeprisene. Og etterspørselen etter tankskip går i taket. Da vil dette vare et år eller to.

Når har du tenkt å slutte med dette pølsevevet ditt om at "amerikanere låner i annen valuta" og at "dette er gjeldssanering"? Ingen med en halv millimeter innsikt i materien ville hevdet noe så dumt. Amerikanske husholdninger, bedrifter og staten selv låner i dollar - end of story. Låneopptak i utlandet går under "avrundingsfeil".

Det var da voldsomt - som du ser så var akkurat det som skjedde i 2008 og i 1987. Samtidig så indikerer du ikke valuta spekulasjon ? Hadde orkesterplass til problemet i 1987 / 88. Men så er vel du økonom da, ?

Host opp en oversikt over andelen av amerikanske aktørers gjeld som er i annen valuta enn USD så kan vi snakke om saken. Dine forsøk på å late som du har peil på hva du snakker om er relativt mislykkede. Du har ved gjentatte anledninger hevdet at amerikanske aktører kan bruke og bruker valutkursbevegelser til å kvitte seg med gjeld, derigjennom sier du at de i stor skala  låner i en annen valuta enn USD. Det er og blir tull.

Om man vil spekulere i valutakurser er det mye enkelre å kjøpe eller selge en valuta direkte, ingen grunn til å blande låneopptak og slikt inn i bildet.

Men jeg jobber med dette til daglig så jeg har selvsagt ingen aning om hva jeg snakker om. Har vist noen av innleggende dine til kollegaer til almenn forlystelse.

Flott da snakkes vi ved neste krakk. - som du sikkert har forutsetninger for å unngå.

Men du kan nå prøve å sette prøve på sammenheng mellom Olje - overproduksjon - tankrater og amerikansk økonomi  - Så lenge økonomien i verden er styrt av Olje vil man se att dette henger sammen. Jeg sier ikke at amerikanerne gjeld sanerer  - men om du låner i annen valuta så er det resultatet. Har heller ikke påstått at dette er gjort med vilje eller i stor skala.Som alle andre som låner i annen valuta eller kjøper valuta. Er ikke så uvanlig det ?

Men du kan jo prøve å forklare den sterke dollaren - fra en praktisk vinkel ?

Samtidig er du overspent - har du har vel ikke gått på en smell?

Du kan bare la dine kollega se det og gjerne le, men det er under 3 timer siden første strofe. Skal si dere er raske.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA