Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Model S RWD på vinterføre - bør jeg velge AWD?

Startet av edorf, fredag 14. november 2014, klokken 00:17

« forrige - neste »

turfsurf


Sitat fra: cirys1 på fredag 06. mars 2015, klokken 18:00
Er det noen andre bilmerker som har annonsert en slik voldsom prisstigning som Tesla??
Har Chevrolet, Ford, Jeep osv steget like mye i %

Eller for den sakens skyld hva med MB, BMW osv, euro har også blitt sterk det siste halvåret

Eller har de gjort det i det stille??

De andre merkene har en helt annen prispolitikk enn Tesla, både på godt og vondt. Og avhengig av bilen, så er mye av prisen avgifter, så svingningene får ikke samme utslag.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

TeslaK

Min bil koster nå 946.000 NOK hvis man tar prisen i $ + ettermontering av dobbeltlader (18k). 767.000 når jeg bestilte..crazy!
2019 Tesla Model S Performance
2012 Nissan Leaf

timingbeltkiller

Eurokursen i dollar har på kort tid endret seg fra omtrent 1,4 til nesten 1,0.
Det må nødvendigvis gi langt størrre prisstigning på US varer enn på Euro varer.

Da Euroen ble innført, var kursen ca 0,8.
Snart er vi tilbake dit?
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

christian1986

Kan ikke skjønne annet enn at et nytt prishopp i Norge er på trappene...

Min spekk koster meg 683k mens tilsvarende i USA nå koster 845k. I dag koster tilsvarende bil i Norge 775k, altså langt fra det de må ut med i USA.

ELTesla

Hvem hadde trodd at vi i 2015 skulle sitte og kose oss med å være billigst i verden på denne skuta!  :D

Love it!

kos

Sitat fra: Madboy på mandag 09. mars 2015, klokken 15:49
Hvem hadde trodd at vi i 2015 skulle sitte og kose oss med å være billigst i verden på denne skuta!  :D

Love it!
Dette er guttedrømmen - amerikaner , ny og billigere enn i USA - med feite dekk , linjer og muskler i massevis. Det eneste som ikke er der er lyden , men den er til overmål i  den andre skalaen helt stille. 8) 8)

weld77

Kollega av meg har en sentral kontakt i Möller-systemet, han sier at for Volgswagen etc tar hovedkontoret i Tyskland en svært stor del (les: i praksis alt) av valutarisiko for de nasjonale importørene og forhandlerene. På vanlige biler utgjør også særavgifter en ganske stor komponent av prisen til sluttkunde i Norge og avgiftene for vekt, Co2 og effekt er ikke avhengige av valutakurser, mens mva forsåvidt kunne ha vært det dersom innprisen til Norge svingte mye med valutakursbevegelser.


mr_Utopia

Valutasvingninger kan fort slå ut negativt også for Tesla Eiere. et er jo litt kjipt hvis man har kjøpt en bil til USD 110k@8NOK (og betalt med  NOK), og 3 måneder senere er dollaren tilbake under 6 kr, og dermed bilen som tidligere kostet 900k, får man ny til NOK675. Da blir det en liten skrell.

En spennende faktor er om Tesla kommer til å holde litt på prisene om dollaren faller igjen i forhold til krona. Det er vel mange andre selgere som gjør når prisene går ned på råvaren, da forbrukeren ofte har vent seg til prisen. Tesla har vel også en fordel at det ikke er enkelt å ta en US bil inn i Norge?

KrW

Der kom den, 8eren. Dollarkurs 8,05 nå
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

Sjøhyene

En annen faktor for eksisterende eiere er reparasjoner. Dyr dollar gir dyrere originaldeler og dermed dyrere forsikring.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

kos

Sitat fra: Sjøhyene på tirsdag 10. mars 2015, klokken 12:13
En annen faktor for eksisterende eiere er reparasjoner. Dyr dollar gir dyrere originaldeler og dermed dyrere forsikring.

Om prisen på dollar fortsetter så er jeg glad for at Teslaen står i garasjen - skal ikke kvitte meg med den og samtidig er brukte Teslaer snart til halv pris om ikke bruktmarkedet stiger - noe jeg tror vil skje.

På 80 tallet var oljeprisene også lave og da steg dollaren til 12 kroner en kortens tid.

weld77

Under normale omstendigheter skal en godt spekket P85D nå bli nesten 50k dyrere ift hvor dollarkursen lå da den store prisjusteringen kom i desember.

Model X kan bli en dyr fornøyelse for de som venter på den...

Muffinman

Det er heldigvis ingen selvfølge at det nåværende forholdet mellom USD og NOK vedvarer eller forverrer seg. Historien viser vel at normalisering er regelen.

kos

Sitat fra: weld77 på tirsdag 10. mars 2015, klokken 12:58
Under normale omstendigheter skal en godt spekket P85D nå bli nesten 50k dyrere ift hvor dollarkursen lå da den store prisjusteringen kom i desember.

Model X kan bli en dyr fornøyelse for de som venter på den...

Som igjen kan ende med panikksalg av brukte tesla. Dette er spekulasjonsmarkedet for fult - her kan alt skje.

" senario - man panikkselger teslaen som man hadde råd til for å oppdage at X blir for dyr " Man selger i panikk teslaen og oppdager at dollaren sank og X ble grisebillig." Selv om jeg ikke tror at noen av delene vil skje - men noen artige varianter vil vi se, og den eneste som er sikker er at den som ikke må selge eller ikke SKAL kjøpe er den eneste som kommer bra ut av dette"

Sjøhyene

#509
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 10. mars 2015, klokken 13:02
Det er heldigvis ingen selvfølge at det nåværende forholdet mellom USD og NOK vedvarer eller forverrer seg. Historien viser vel at normalisering er regelen.

Historisk er vel dollar på 7-tallet normalen. At vi nå kan få fem-ti år eller mer med kurs over normalen, altså i 8-9 territoriet er vel omtrent like sannsynlig som de lave nivåene vi har hatt siste ti år.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA