Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Model S RWD på vinterføre - bør jeg velge AWD?

Startet av edorf, fredag 14. november 2014, klokken 00:17

« forrige - neste »

Geirr

Her er det en del misforståelser ute å går ser det ut for.
Skal prøve å oppklare noen av de.

Avgiftsplikten ved salg av bilen til sluttkunde (fra Tesla Norge til forbruker) er bestemt av avgiftsreglene på tidspunkt for levering av bilen fra Tesla Norge til sluttkunde. Dette følger av mva loven §3-1(1) som lyder: "Det skal beregnes merverdiavgift ved omsetning av varer og tjenester". Omsetning er i samme lovs § 1-3 (1) definert slik: "omsetning: levering av varer og tjenester mot vederlag". Altså omsetning bestemmes av leveringstidspunkt til sluttkunde. Innførselstidspunkt for Tesla Norge spiller ingen rolle.

Det følger av det ovenstående at Tesla ikke kan bli kvitt problemet med å sende en forskuddsfaktura datert før mva'en er innført.
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

Også_Øyvind_H

Takker og bukker - klart som blekk. I praksis vil da alle biler som kommer til landet ca en uke (klargjøringstid) før dato for en eventuell innføring av moms bli solgt uten.
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

Muffinman

Da får vi bare håpe at politikerene kjenner sin besøkelsestid og varsler innføring av avgifter god tid i forveien. For min del vil en prisøkning som følge av mva medføre at jeg ikke vil kjøpe bilen, selv om %-satsen skulle bli lav. To Model S i oppkjørselen er råflott selv om vi kjører svært mye, og kontraktsprisen representerer en absolutt grense for min del.

Jeg er redd for at en kortrekkevidde elbil ikke vil dekke behovet som bil nr.2 for oss, og  da blir vi i så fall henvist til å forsette å ha en fossil.

fonberg

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 03. mars 2015, klokken 11:26
Da får vi bare håpe at politikerene kjenner sin besøkelsestid og varsler innføring av avgifter god tid i forveien. For min del vil en prisøkning som følge av mva medføre at jeg ikke vil kjøpe bilen, selv om %-satsen skulle bli lav. To Model S i oppkjørselen er råflott selv om vi kjører svært mye, og kontraktsprisen representerer en absolutt grense for min del.

Jeg er redd for at en kortrekkevidde elbil ikke vil dekke behovet som bil nr.2 for oss, og  da blir vi i så fall henvist til å forsette å ha en fossil.

Man kan jo alltids kjøpe en brukt- eller demo-TMS da. Jeg må si terskelen for å kjøpe en fossilbil for eget daglig bruk har blitt uoverkommelig for min del i hvert fall.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

MeTesla

TU.no skrev 27. februar:

"Avgiftsforhandlingene skal være ferdige i mai og kan legges fram sammen med revidert statsbudsjett 19. mai. Det betyr at noen av, eller alle elbilfordelene kan forsvinne neste år, hvis de blir fjernet i det hele tatt, melder TV 2."

Men ut ifra diskusjonen på denne tråden nå så får jeg inntrykk av at det er mulig at det innføres allerede i løpet av dette året for eksempel 01.07? Tror vi på det?

Muffinman

Jeg tviler vel på at det er flertall for å gjøre så veldig mye. Men dessverre har en hel rekke edruelige politikere mistet gangsynet fullstendig når det gjelder elbilsaken og klarer ikke se gjennom misunnelseståka. Så man vet aldri.

HåkonE

Jeg tror det først og fremst blir en endring i kollektivfelt og ferge fra 01.07, kanskje med varsel om begrenset MVA innført fra 01.01.2016 slik at bransjen kan tilpasse seg. Sistnevnte kommer det i så fall det kommer til å bli debatt av (klimamål).

Men politikere stoler jeg ikke på. Media har kjørt denne saken hardt nå, og mange har svelget agnet om at skatten deres går til å sponse fiffen i Bærum. Derfor bestilte jeg bil med garantert levering før 01.07. Liker å gamble litt, men ikke når jeg ikke har råd til å tape. Dette kan bli siste mulighet for å skaffe seg en så stor bil med 700hk uten å hete Stordalen til etternavn. Slike biler er normalt forbeholdt over-overklassen i Norge, og det lukter litt funky av at dette liksom skal vare så mye lenger....  :)

Amoss

Sitat fra: MeTesla på tirsdag 03. mars 2015, klokken 12:14
Men ut ifra diskusjonen på denne tråden nå så får jeg inntrykk av at det er mulig at det innføres allerede i løpet av dette året for eksempel 01.07? Tror vi på det?

Det er varslet en ending av bilavgiftene i revidert statsbudsjett til våren. Da er det en teoretisk mulighet for at (noen av) endringene kan tre i kraft alt fra 1. Juli (som vi så med HK avgiften på båtmotorer i fjor). De kan også gjelde i fra 1 Januar neste år - og derved gi markedet en bedre varsel enn om de innføres i neste års statsbudsjett som vedtaes i November. Om endringene vil påvirke beskattingen av null-utslipps biler er enn så lenge ukjent, men enkelte regjeringsmedlemmer fra FrP har gått langt i å hinte om dette.

Men mer interessant enn budsjettet er klimaforhandlingene. En del av klimaforliket som fredet elbilene frem til 50k eller 2017 er at når klimaforliket går ut, så skal stortinget forhandle om hva som skjer videre - dette altså FØR noen endring vedtaes. Mulige utfall er: Klimaforliket forlenges slik det er, klimaforliket forlenges etter endringer (f.eks. en nedtrappingsplan for avgiftsfritaket), intet nytt klimaforlik vedtaes og regjeringen står fritt til å gjøre som de blir enige med støttepartiene om. Regjeringen og støttepartiene har alt blitt enige om - i regjeringsplattformen - at klimaforliket skal vare ut 2017 (stortingsperioden) uavhengig av 50k grensen.

Så, om ikke regjeringen klarer å få med seg støttepartiene (eller AP?) på å endre på innholdet i klimaforliket så kan en endring vedtaes i revidert. Men det bør egentlig være svært teoretisk...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902


christian1986

Hvordan det? Eneste som er sikkert er vel at FrP ønsker mindre avgifter generelt...?

Kan aldri se for meg at en blå regjering blir de som i praksis tar livet av elbilen...

kos

Sitat fra: christian1986 på tirsdag 03. mars 2015, klokken 21:09
Hvordan det? Eneste som er sikkert er vel at FrP ønsker mindre avgifter generelt...?

Kan aldri se for meg at en blå regjering blir de som i praksis tar livet av elbilen...

Det skal du ikke være så sikker på - det er ingen superrike i dette landet som tjener noe på det. Nå innføres Sivs tante pose skatt på plastposer for å ta inn tapet for de superrikes skattelette. Så her kan alt skje.

Havebigfun

Sitat fra: christian1986 på tirsdag 03. mars 2015, klokken 21:09
Hvordan det? Eneste som er sikkert er vel at FrP ønsker mindre avgifter generelt...?

Kan aldri se for meg at en blå regjering blir de som i praksis tar livet av elbilen...
Når Skei Grande synes forhandlingene er vanskelige tolker jeg det dithen at miljøfokus forskyves- neppe bra for Tesla

Davidsv

Så bare for å ha dette helt klart, er 1/7 absolutt tidligste dato noen endringer kan tre i kraft?
S85D | Bekreftet 11/11-14 | VIN 19/1-15 | Prod 26/3-15 | Transit 28/3-15 | Levert 21/5-15!

Havebigfun


mr_Utopia

Noen ting som bør tas med i vurdering når man påstår at regelverket bør fortsette i sin nåværende form.

1. De aller færreste elbileiere kjøper miljøvennlig strøm. De fleste kjøper steøm uten noe opprinnelsesgaranti. Den miljøvennlige strømmen er eksportert i stor grad til utlandet.

2. Elbiler skal i henhold til EU krav behandles likt som annen type teknologi avgiftsmessig. Man kan skattlegge utslipp. Men det må være samme regime for elbiler, hydrogen biler, luftbiler etc. Nye regler vil trolig vær mer i tråd med dette.

3. Det er ikke i tråd med intensjonen til momsfritaket når man får momsfritak på 250.000 kroner i ekstrautstyr, Performance tillegg, 21" hjul, skinnseter, 4WD og annet lignende. Som faktisk bidrar til økt energi forbruk.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA