Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Model S RWD på vinterføre - bør jeg velge AWD?

Startet av edorf, fredag 14. november 2014, klokken 00:17

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: Nordtroms på lørdag 24. januar 2015, klokken 12:25
Ja jeg er i hvert fall sjeleglad at jeg bestilte før den første prisstigningen i 2013 og fikk utsatt leveringen til Juli 2014. Ingen lekkasje fra trekantvinduet, ikke kulderas fra panotaket, innfellbare sidespeil, gratis hattehylle merkbart mer stille enn de første bilene osv, osv.
Og jeg er sjeleglad jeg fikk bilen august 2013 med svært lave priser på tilleggsutstyr, rabatter, div gavekort, uten kulderas fra panotak, uten trekk fra trekantvindu, like stille som biler levert ett år senere, ingen hattehylle som tar opp plass i boden, spart over 30K på årlig basis i drivstoff, bom etc (ca 45.000,- så lang) osv :D
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

pej

Sitat fra: MR Tesla på lørdag 24. januar 2015, klokken 00:01
Sitat fra: ELLP på fredag 23. januar 2015, klokken 23:51
Oi, det var overraskende kjapt. Min P85D steg nå med ytterligere 23.000,-. Totalt 106.600,- siden bestilling.

Jeg har bestillt  2x P85D og 1x S85d som tilsammen har gått opp 299.000 siden bestilling- jeg satser på å selv ha en av dem og selge de 2 andre. Skal kjøre en av de to P85D intill jeg får X-P85D. Satser på å eie den jeg får levert i mars og selge de jeg får levert i Mai- får håpe på mye snakk om moms etc til våren slik at det blir gode salgspriser- eller hva synes dere- best å selge den som kommer i mars eller i mai?

Jeg tror ikke det blir så lett å selge disse som mange tror. Ligger allerede 16 stk på finn. Jeg hadde min toppspekkete D liggende til KOSTPRIS (gammel pris, 80.000 under dagens pris) i to uker og ikke en eneste interessent. Tror markedet er ganske mettet. Husk at P85D ikke er i en prisklasse veldig mange har råd til. En ting til, krona kommer til å styrke seg igjen mot sommeren og da vil nyprisen gå ned igjen. Dette er jo helt logisk. Jeg tror jeg heller ville spekulert direkte i valuta fremfor å sitte med flere Teslaer på gårdsplassen, men har man et titalls millioner på bok, er det jo ikke noe problem, men for oss med "normal" formue, så klarer jeg meg fint med en.
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

Dennis

Ganske sikker på at de aller fleste som har lyst på P85D allerede har bestilt en selv. Så å drive å spekulere med å bestille mange slike er nok dårlig butikk ja.

MR Tesla

Sitat fra: Cookie Monster på lørdag 24. januar 2015, klokken 15:14
Ganske sikker på at de aller fleste som har lyst på P85D allerede har bestilt en selv. Så å drive å spekulere med å bestille mange slike er nok dårlig butikk ja.
Time will show- jeg skal komme med tilbakemelding på oppnådde salgspriser til våren ;)

MR Tesla

Sitat fra: Cookie Monster på lørdag 24. januar 2015, klokken 15:14
Ganske sikker på at de aller fleste som har lyst på P85D allerede har bestilt en selv. Så å drive å spekulere med å bestille mange slike er nok dårlig butikk ja.
De fleste som har lyst på en hvilken som helst bil har nok allerede bestillt en- det blir nok ikke solgt flere biler på denne planeten

kos

Å spekulere i tesla tror jeg ikke er særlig smart - om du ikke skal ha en bil så ikke kjøp den. Risikoen er stor. Men om du skal ha en bil til eget bruk så tror jeg det er noe av det beste bilkjøpet du kan gjøre, i hvert fall om det er en elbil du skal ha.

Samtidig er det et begrenset antall som har tenkt å bruke 700 000 kroner på en bil. Det markedet er i hvert fall ikke det største. Og det blir heller ikke større av å kjøpe flere biler. Her er det noen som kommer til å ta et tap, om det ikke er bil de skal ha?

Sharp

Hvis mange trekker seg fra sin reservasjon blir vel Tesla sittende igjen med mange biler til overs i Norge. Hva gjør Tesla med disse? Kan det bli mange billige "demo"-biler til salgs fra Tesla etterhvert?

Man risikerer jo i verste fall en slags domino-effekt hvis spekulantene ikke får solgt sin reservasjon, og Tesla får stadig flere biler på lager de må kvitte seg med.

kos

Hei - tror dere bommer der - tesla står for en bitteliten del av bilproduksjonen og markedet er med monopol på langt kjørende elbiler. De blir nok kvitt bilene, da produksjonen er det største hinderet.
Men Norge som marked for biler i 700 000 til 1 mil krymper for vær bil som selges. .Samtidig så tenker jeg at tesla kommer med en innbytte avtale som gjør at dette ikke kommer til å skje.  Eksport blir nok resultatet og drømmen for de som sitter på gjerdet forble en drøm.

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 24. januar 2015, klokken 13:49
Sitat fra: Nordtroms på lørdag 24. januar 2015, klokken 12:25
Ja jeg er i hvert fall sjeleglad at jeg bestilte før den første prisstigningen i 2013 og fikk utsatt leveringen til Juli 2014. Ingen lekkasje fra trekantvinduet, ikke kulderas fra panotaket, innfellbare sidespeil, gratis hattehylle merkbart mer stille enn de første bilene osv, osv.
Og jeg er sjeleglad jeg fikk bilen august 2013 med svært lave priser på tilleggsutstyr, rabatter, div gavekort, uten kulderas fra panotak, uten trekk fra trekantvindu, like stille som biler levert ett år senere, ingen hattehylle som tar opp plass i boden, spart over 30K på årlig basis i drivstoff, bom etc (ca 45.000,- så lang) osv :D

Som jeg skulle sagt det selv. Det jeg betalte for en fullutstyrt P85+ ville nå gitt meg en ok utstyrt S85 uten noe ekstra jeg har lyst på men med flere negative endringer (høyere nakkestøtter bak, hattehylle standard, yacht-floor standard).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Tesla P85D

Ser ikke helt den med at det er en liten kjøper gruppe på disse bilene..en ny passat med 4x4 koster fort 500+. Og en Audi A6 quattro koster 800 og oppover...så kjøpegruppen er nok tilstede på tesla også fordi om den koster 500 og opp til1 mill...Mange her i landet som handler biler i prisgruppen 500-1.000.000.

Du blir nok fint kvitt disse bilene med en fortjeneste:)
Bestilt 11.10.2014: P85D, sort, sort taktrekk, piano sort, panorama, 21", Next gen seter, carbon spoiler, Tesla røde bremsekaliptere, Dobbelt lader, tech pakke, Luftfjæring, Hifi, vinterpakke, rødt og blått ladeadapter, type 2 ladekabel. Forventet levering Mars 2015
RN996766
VIN P669XX
Satt i produksjon 08.01.2015
Transitt fra fabrikken 14.01.2015
Utlevering 20.03.2015

Djo

Hei- jeg tror vi kan vare enig i at kjøpergruppen og selger gruppen er uenig i prissettinga på brukte Teslaer- tilhører selv kjøpergruppen....men som ref. så selger Tesla Skøyen noen demobiler P85 som har gått under 10.000 og er henholdsvis 6 resp 8 mån gamle til en pris fra 567 TNOK til 599 TNOK...det sier meg i hvert fall at innbyttepriser blir betydelig lavere enn det vi ser av prissetting på Finn.no idag- disse var dessverre ikke av interesse for meg da den ene savnet skinn og den andre luftfjæring.
Audi e-tron 50 advanced sport
Tesla Model 3, LR AWD, Black/Black
Tesla Model S85, AP1, midnight Silver (solgt)

Sharp

Sitat fra: Djo på lørdag 24. januar 2015, klokken 17:34
Hmen som ref. så selger Tesla Skøyen noen demobiler P85 som har gått under 10.000 og er henholdsvis 6 resp 8 mån gamle til en pris fra 567 TNOK til 599 TNOK.

Averterer Tesla sine demo-biler noe sted?

Epleskreller

Sitat fra: pej på lørdag 24. januar 2015, klokken 15:06En ting til, krona kommer til å styrke seg igjen mot sommeren og da vil nyprisen gå ned igjen. Dette er jo helt logisk. Jeg tror jeg heller ville spekulert direkte i valuta fremfor å sitte med flere Teslaer på gårdsplassen, men har man et titalls millioner på bok, er det jo ikke noe problem, men for oss med "normal" formue, så klarer jeg meg fint med en.

Altså, dersom du VET hvor krona går vil du bli en rik mann... Kan like fort fortsette den veien den går nå og ende på 9kr/$  .. Da jeg bodde i USA i 2001 var USD oppe i 10kr...

Sitat fra: MR Tesla på lørdag 24. januar 2015, klokken 15:41
Sitat fra: Cookie Monster på lørdag 24. januar 2015, klokken 15:14
Ganske sikker på at de aller fleste som har lyst på P85D allerede har bestilt en selv. Så å drive å spekulere med å bestille mange slike er nok dårlig butikk ja.
De fleste som har lyst på en hvilken som helst bil har nok allerede bestillt en- det blir nok ikke solgt flere biler på denne planeten

En jeg kjenner solgte en helt ny e-golf for 44k kr over nybilpris forrige uke. Ikke umulig at man kan selge en fornuftig utstyrt S/P85D til 30k under nybilpris og sitte igjen med 50k+ selv. Jeg har betilt 2*85D til levering hhv i august og oktober, en av dem for videresalg.

Sitat fra: kos på lørdag 24. januar 2015, klokken 16:03
Å spekulere i tesla tror jeg ikke er særlig smart - om du ikke skal ha en bil så ikke kjøp den. Risikoen er stor. Men om du skal ha en bil til eget bruk så tror jeg det er noe av det beste bilkjøpet du kan gjøre, i hvert fall om det er en elbil du skal ha.

Samtidig er det et begrenset antall som har tenkt å bruke 700 000 kroner på en bil. Det markedet er i hvert fall ikke det største. Og det blir heller ikke større av å kjøpe flere biler. Her er det noen som kommer til å ta et tap, om det ikke er bil de skal ha?

Uenig i at risikoen er stor. Risikoen er å tape 15k pr bil. Gevinstmulighetene er vesentlig større.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Djo

Sitat fra: Sharp på lørdag 24. januar 2015, klokken 17:45
Sitat fra: Djo på lørdag 24. januar 2015, klokken 17:34
Hmen som ref. så selger Tesla Skøyen noen demobiler P85 som har gått under 10.000 og er henholdsvis 6 resp 8 mån gamle til en pris fra 567 TNOK til 599 TNOK.


Averterer Tesla sine demo-biler noe sted?

Jeg tror ikke de averterer demo bilene noe sted- dette var info jeg mottok av selger da jeg var innom der i dag. Jeg tolkede nesten selger som om alle deres demo biler var mulig at kjøpe uten at det ble sagt så...
Audi e-tron 50 advanced sport
Tesla Model 3, LR AWD, Black/Black
Tesla Model S85, AP1, midnight Silver (solgt)

Ko_deZ

Med min kjørelengde og bruksmønster, så vil tesla til 800k (og da legger jeg til et nytt batteri til 100k etter 10 år) over en 10 års periode være ca 100k billigere enn en tilsvarende middels utstyrt Passat 4x4. Da har jeg regnet med lik prosentvis prisfall. Jeg vil i perioden bruke ca 350-400k på drivstoff på Passaten, som utgjør hoveddelen av besparelsen. Jeg har nå ikke lagt til alle pølsene og annet skrot jeg kjøper på bensinstasjonene når jeg er innom og fyller  :P
Når man da kan velge mellom en Tesla P85D og en middels Passat, og vet at Passaten til slutt vil ende opp som dyrere (og hvem vet hvor mange som er villige til å kjøpe et dieseldyr om 10 år), så er valget formidabelt enkelt. Blir prisen 1 million derimot, så må man nesten begynne å tenke seg om. Inntil da, så er det en no-brainer. Jeg hadde selvsagt også tatt en S85D over en middels Passat hver dag i uken, og to ganger på søndag.

Det kan umulig gå veldig lang tid før andre bilmerker også øker prisene. Såvidt jeg kan se så er prisøkningene omtrent i fase med euro-kursen foreløpig, og jeg tror nok endel andre bilprodusenter blør litt i Norge for tiden. Man kan ikke kutte marginene på tingene man selger fra 30% til 15% over lang tid. Det er tross alt halvering av fortjenesten som skal dekke lønninger, kontorer og annet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA