Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Model S RWD på vinterføre - bør jeg velge AWD?

Startet av edorf, fredag 14. november 2014, klokken 00:17

« forrige - neste »

GOS

Sitat fra: Teslaguten på lørdag 24. januar 2015, klokken 07:23
Sitat fra: MeTesla på lørdag 24. januar 2015, klokken 06:24
Til dere som har fulgt med siden tidenes morgen og i lys av denne siste prisoppgangen - har det noen gang skjedd at Tesla har satt prisene NED? Enten som følge av dollarkurs eller andre gode grunner? Hvis så er tilfelle, hva da med de som hadde bestilt til gammel pris? Bad Luck?

Prisen på vinterpakken vart for 2 år sidan redusert med 50% frå original pris, om det er noko trøst...

Trur det er einaste prisreduksjonen så langt.

En enda prosentvis større prisreduksjon på utstyr var når hattehyllen gikk ned fra 1700 kroner til 0 kroner. (Den ble inkludert i basis prisen uten at prisen ble justert). Det var vel sent mars i fjor.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Celter

Premium interiørpakke er vel også satt ned en god del. Bra at Tesla står ved de lavere prisene ved bestilling, men lar oss få de nye lavere prisene når prisen reduseres. Det er vel ingen selvfølgelighet?
Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

geirgp

Betalte 623' da bilen min ble levert fredag for 2 uker siden.. Samme bil koster nå 699' ved ny bestilling!
Tesla Model 3 DUAL MOTOR 2019
Hyundai Ioniq 2018
Mercedes B250e 2017
Tesla Model S85 2014

Amoss

Sitat fra: Kejsermad på lørdag 24. januar 2015, klokken 08:01
I dk faldt prisen ca. 5 procent for halvanden års tid siden. På grund af den nedadgående dollarkurs men nu er prisen næsten på niveau igen og er netop steget 3-4 procent

Mener også at prisen i EURO gikk ned to ganger for ca ett år siden?  Første gang på høsten samtidig med at prisene gikk opp i Norge, og så på nytt ut på nyåret. Den første prisreguleringen var en omstrukturering av pakkene der prisene var blitt litt regulert også i USA på sommeren, og samme omstrukturering kom til Europa på senhøsten, og ble kombinert med en liten kursjustering som altså slo ut andeledes i Norge enn i EURO (kan være denne du viser til for "halvannet år siden").  Så altså på nytt i eurosonen ut på vinteren, da euro hadde styrket seg vs USD.

Så ja, prisene reguleres tydeligvis begge veier etter som kursene endres. Vi har bare enda ikke opplevd at NOK har styrket seg vs USD enda :p
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

MeTesla

Sitat fra: Amoss på lørdag 24. januar 2015, klokken 11:04
...Så ja, prisene reguleres tydeligvis begge veier etter som kursene endres. Vi har bare enda ikke opplevd at NOK har styrket seg vs USD enda :p

NOK må vel styrke seg ganske markant dersom prisene skal kursjusteres ned her i Norge, bilene er jo fortsatt relativt billige her kontra i USA på tross av siste justering.

Vi som har bestilt før desemberjusteringen får bare glede oss over det, kanskje slipper vi unna verditap det første halve året og det er jo sjelden kost i bilbransjen generelt og premiumsegmentet spesielt. Er i alle fall lov å håpe på det.

En annen ting det er lov å håpe på er at salget av Tesla i Norge fortsetter på tross av de siste prisjusteringene - time will show!

KrW

Dette er vel første gang en fullspekket P85D kommer over 1mill.
1.016.600kr
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

Havebigfun

Sitat fra: MeTesla på lørdag 24. januar 2015, klokken 11:21
NOK må vel styrke seg ganske markant dersom prisene skal kursjusteres ned her i Norge, bilene er jo fortsatt relativt billige her kontra i USA på tross av siste justering.
Hvis man ser på "hamburger"- indeksen er kronen vedvarende for sterk og kan altså svekke seg ytterligere- ingen fare for snarlig prisnedgang av Tesla.

kos

Lykkelig Tesla eier. Bilen er helt super og det er bare å ta innover seg at første ganger var den billigste. Artiklene sa "løp og kjøp". Denne superbilen blir bare dyrere, og når insentivene forsvinner blir nok dette bilen over alle elbiler i lang tid fremover. Fortsatt er det mulig for " vanlige folk " å skaffe seg en bil som normalt man ikke skulle har råd til. Så igjen Løp og kjøp - dette blir ikke billigere, selv om noen prøver å snakke ned bruktbilsalget - den biter jeg ikke på.

Nordtroms

Ja jeg er i hvert fall sjeleglad at jeg bestilte før den første prisstigningen i 2013 og fikk utsatt leveringen til Juli 2014. Ingen lekkasje fra trekantvinduet, ikke kulderas fra panotaket, innfellbare sidespeil, gratis hattehylle merkbart mer stille enn de første bilene osv, osv. Med andre ord en god del barnesykdommer er kurert. ;D Det jeg ikke skjønner er hvorfor det er så mange TMS på Finn. Fatter ikke at noen kan ha hjerte til å selge en slik bil.
P85 rød, alt untatt utvidet alarm og bakovervendte seter.

Sharp

Sitat fra: NegativeElectrode på lørdag 24. januar 2015, klokken 10:03
Tesla setter neppe prisen, men effekten kan kanskje holde igjen en ytterligere prisoppgang. Uansett så kan det være smart å kjøpe elbil nå, særlig om oljeprisen stiger. Men det mest avgjørende prisen på Teslas modeler i Norge er vel forholdet mellom dollar og kronekurs.

Du argumenterer vel litt mot deg selv nå? Høy oljepris gir jo normalt sett en mye billigere dollar enn det vi har i dag. Er jo bare et halvt år siden oljeprisen var 110$ og en dollar kostet under 6 kroner.

kos

Hei - levde litt etter oljepriser en gang i tiden og det har et mønster. Oljelager som er fulle betyr ikke alltid at det er overproduksjon, men at forbruket varierer. Vi har hatt noen av de varmeste somrene i Europa / USA de siste 2 årene med dertil varme høster - i forkant rekord lave temperaturer om vinteren. Lagrene i Europa og resten av verden var fulle og temperaturene var høye. Resultat - utakt med produksjon - forbruk og lager. Om du har fulle tanker og noen selger bensin, eller prøver å gi den bort så har du ikke plass osv.
Samtidig er krig den faktoren som påvirker oljeprisene - og vi lever i en turbulent tid.

Det vi vil se er at når oljelagrene må fylles opp igjen vil oljeprisene gå opp. Dette vil skje i løpet av 6 - 8 mnd. En ting er sikker oljeprisene skal opp og så blir det gøy å se hvordan skifer oljen i USA vil påvirke dollaren, men tipper at denne produksjonen vil styrke dollaren. Så det er mulig å få en sterk dollar og en sterk krone , men en svak Euro. Dett vil i så fall være et skifte som er litt nytt og som igjen betyr at løp og kjøp Tesla bare forsterker seg. 

Dette har en treghet i markedet og dollar og olje henger sammen . Høye oljepriser  - lav dollar . Høye dollar priser lave oljepriser. Så gjelder det å kjøpe olje når oljepriser er lave og selge når oljepriser er høye.
Og nå dollar og oljepriser er omvendt proporsjonalt  så er det rom for god "forretning"

Dollaren har hatt et snitt på 5 kroners tallet over tid.

Men som sakt USA produserer store mengder olje og dette vil ikke påvirke oljeprisene over tid, men dollaren.

Så får vi følge med å se på dette "spillet" om vi vinner eller taper. Men til nå har vi som kjøpte tesla kunne ta ut en god gevinst, om det går  å se det slikt.

NegativeElectrode

#371
Sitat fra: Sharp på lørdag 24. januar 2015, klokken 12:30
Sitat fra: NegativeElectrode på lørdag 24. januar 2015, klokken 10:03
Tesla setter neppe prisen, men effekten kan kanskje holde igjen en ytterligere prisoppgang. Uansett så kan det være smart å kjøpe elbil nå, særlig om oljeprisen stiger. Men det mest avgjørende prisen på Teslas modeler i Norge er vel forholdet mellom dollar og kronekurs.

Du argumenterer vel litt mot deg selv nå? Høy oljepris gir jo normalt sett en mye billigere dollar enn det vi har i dag. Er jo bare et halvt år siden oljeprisen var 110$ og en dollar kostet under 6 kroner.

Sånn har det vært vanlig å forstå forholdet mellom energi og dollar ja, men det skjer flere ting samtidig:
USA er mye mer selvforsynt både med fossil enrgi enn før, og innslaget av fornybar energi er større. Dollarprisen vil ha svakere korrelasjon med oljeprisen enn før. OPEC pøser ut billig olje og det er lite lønnsomt å investere i letevirksomhet, noe som på sikt vil resultere i mindre (kjente) reservere i bakken og frigjøre midler til for eksempel fornybare energiprosjekter som har mye kortere syklus og risiko. Avhengigheten til olje vil sakte men sikkert avta, og korrelasjonen til dollar det samme, men "prediction is difficult, especially if it is aout the future :)
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

kos

Hei - du har helt rett - det jeg viser til er det generelle som har vært. men det er mange små faktorer som spiller inn. men den største faktoren er alltid lager kapasiteten - produksjonen legger seg etter hva den kan lagre - enkelt sett man kan ikke tappe vann i fler bøtter enn det man har. Om kranen står åpen og er vanskelig å stille er det forbruket som er den store variable. Når denne kommer i utakt så sliter man enten med produksjon eller for få bøtter.

Det som man nå ser er at oljeproduksjonen er kommet i utakt samtidig som olje produksjonen i USA har økt.

Vi "miljø" mennesker liker å tenke på olje som noe negativt. Jeg har et mer balansert syn på olje. Olje er et fantastisk produkt som du kan lage nesten alt av - det er opplagret solenergi - som er "bunnet" til hydrokarboner. Et produkt som har tatt millioner av år å produsere. Det er vondt å se et slikt produkt ende i en forbrenningsmotor. Produktet er sort GULL og er noe som vi burde spart på til fremtidige generasjoner og ikke noe vi svir opp i løpet av et par hundre år. Du kan lage alt av olje også mat. - Tenk en kommet som lander på kloden og lager vinter i 5 år. Tenk hva oljen hadde vært for oss da. Vi kunne overlevd det som utryddet dinosaurene. Og så skal vi putte denne ressursen i en motor og brenne den opp. Dette er triste greier som våre etterkommere kommer til å riste på hode til.
Nå sporte jeg helt av - men det har faktisk noe med dollar og oljeprisene å gjøre.

Epleskreller

Noen som har oversikt over prisstigningen i natt? Ser at utgangsprisen på P85D har økt fra 744k til 763k, så ikke såå voldsomt..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

fonberg

Sitat fra: Epleskreller på lørdag 24. januar 2015, klokken 13:19
Noen som har oversikt over prisstigningen i natt? Ser at utgangsprisen på P85D har økt fra 744k til 763k, så ikke såå voldsomt..

Det meste har vel steget med ca 3% siden i går.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA