Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Model S RWD på vinterføre - bør jeg velge AWD?

Startet av edorf, fredag 14. november 2014, klokken 00:17

« forrige - neste »

Diravi

Jeg vil tro at hvor mye de legger på prisen i det norske markedet kommer an på om de ønsker økt markedsandel her eller ikke, og hvordan de vurderer kjøpekraften i det norske markedet.

Det er selvsagt mulig å tenke seg at det fortsatt er markedsandeler å hente blant dem som likevel bruker 7-800 000 på bil og lett strekker seg litt lenger for å få det man har lyst på. Men jeg tror det er like sannsynlig at en eventuell Tesla-vekst i det norske markedet kommer gjennom de kundene som bytter opp fra en konvensjonell, rimeligere bil, og bare såvidt greier å forsvare kostnaden ut fra spart bensin og bom. I så tilfelle vil ikke et prishopp på 50 000 på en gjennomsnittlig Model S hjelpe noe på markedsandelene.

Dersom Tesla er mer opptatt av andre markeder kan det imidlertid hende at de øker prisen ganske vesentlig også i Norge og satser på å holde posisjonen ved hjelp av de kundene som er minst pris-sensitive.

Stalltipset mitt er at S60 ikke går så mye opp i pris, annet enn det som kan rettferdiggjøres av de nye funksjonene som alle får. Tilvalg, P og kanskje også S85 får en prisstigning som dekker valutaendringene sånn bortimot. D-tilvalget er allerede priset opp.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Knut Erling Øen

Sitat fra: Epleskreller på fredag 14. november 2014, klokken 17:19
Noen med oversikt over mye SEK har endret seg mot USD siste år? Sammenligne dette med prisendringen Model S og vi kan anta hvor vi havner?

Med utg pkt i 10. nov 2013 kom jeg til at SEK har svekket seg med 13% og NOK med 10,5% (http://www.valutaveksel.no), men tror ikke man uten videre kan sammenligne med Sverige - omsetningen er ganske forskjellig - prisen også
S85 fra mars 2014 til mars 2015. P85D+ fra mars 2015. Mod 3 fra mars 2016. Cybertruck bestilt 23. nov 2019.

sn0le

Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

BMW850

P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

TeslaDag

Jeg spurte representanten for Tesla som ringte meg ifm med bestilling av ny MS når han forventet at prisøkningen ville komme i Norge. Han svarte da at det ikke ville komme noen prisøkning i Norge denne gangen men begrunnet det ikke (jeg spurte heller ikke om grunnen). Han virket veldig sikker i sin sak. Er det noen grunn til å tro at han sitter på informasjon som tilsier at dette stemmer ? Noen andre som har hørt tilsvarende ?
S 85  Sort - 21" Turbin - Alt utstyr minus barneseter
Bil mottatt 15-11-13
P85D i bestilling

MrGekko

Ville ikke stolt 100% på det. Krona har svekket seg med ca 10% på et par-tre mnd mot Usd.

TeslaDag

Helt enig så har derfor allerede reservert :-)
S 85  Sort - 21" Turbin - Alt utstyr minus barneseter
Bil mottatt 15-11-13
P85D i bestilling

P85_Norway

Sitat fra: TeslaDag på søndag 16. november 2014, klokken 01:01
Jeg spurte representanten for Tesla som ringte meg ifm med bestilling av ny MS når han forventet at prisøkningen ville komme i Norge. Han svarte da at det ikke ville komme noen prisøkning i Norge denne gangen men begrunnet det ikke (jeg spurte heller ikke om grunnen). Han virket veldig sikker i sin sak. Er det noen grunn til å tro at han sitter på informasjon som tilsier at dette stemmer ? Noen andre som har hørt tilsvarende ?
Den Tesla representanten jeg snakket med sa at de ikke fikk informasjon om dette. Ved forrige prisøkning fikk de ikke vite dette i forkant, men samtidig med ny pris på nettsidene.
Tesla M3 Performance

Teslanewbie

På de svenske sidene ref til her I tråden ble det sagt av noen med info om at prisene skulle øke en dag innen ....
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Tesla P85D

Det jeg synes er litt merkelig er at hvis dem tenker å justere opp prisen i norge er hvorfor gjorde dem ikke det for 1 mnd siden da dual kom....
Bestilt 11.10.2014: P85D, sort, sort taktrekk, piano sort, panorama, 21", Next gen seter, carbon spoiler, Tesla røde bremsekaliptere, Dobbelt lader, tech pakke, Luftfjæring, Hifi, vinterpakke, rødt og blått ladeadapter, type 2 ladekabel. Forventet levering Mars 2015
RN996766
VIN P669XX
Satt i produksjon 08.01.2015
Transitt fra fabrikken 14.01.2015
Utlevering 20.03.2015

Havebigfun

Jeg har hørt det samme- men det er forskjellig informasjonsnivå innad i Tesla- så sikker kan man ikke være og sluttendelig kan Tesla ikke ser på at dollaren styrker seg uten å gjøre noe i lengden.
Sist de økte prisene mistet de noen kunder som ble forbannet fordi de ikke ble varslet mtp finaliseringen- mulig det er grunnen til tilbakeholdenhet fra Teslas side nå.

TRM

Sitat fra: Havebigfun på søndag 16. november 2014, klokken 19:37
Jeg har hørt det samme- men det er forskjellig informasjonsnivå innad i Tesla- så sikker kan man ikke være og sluttendelig kan Tesla ikke ser på at dollaren styrker seg uten å gjøre noe i lengden.
Sist de økte prisene mistet de noen kunder som ble forbannet fordi de ikke ble varslet mtp finaliseringen- mulig det er grunnen til tilbakeholdenhet fra Teslas side nå.
Situasjonen nå er vel heller den at eksisterende kunder er forbannet av å måtte vente i månedsvis på reparasjoner, samtidig som det strømmer inn nye "billige" Teslaer til Norge - med de samme feilene som de eksisterende kundene må vente på å få reparert....
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMX100D MY18
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

Havebigfun

Sitat fra: TRM på søndag 16. november 2014, klokken 22:37
Sitat fra: Havebigfun på søndag 16. november 2014, klokken 19:37
Situasjonen nå er vel heller den at eksisterende kunder er forbannet av å måtte vente i månedsvis på reparasjoner, samtidig som det strømmer inn nye "billige" Teslaer til Norge - med de samme feilene som de eksisterende kundene må vente på å få reparert....
du har antakelig rett- det endrer dog ikke noe mtp mine betraktninger om prisøkningen

K

Jeg har hørt det samme. Naturligvis med standard disclaimer "Vi kan aldri garantere noe om fremtidige priser". Men litt rart er det jo, om de skulle velge å se bort fra valutakursendringen over lengre tid.

turfsurf

Sitat fra: K på mandag 17. november 2014, klokken 13:25
Jeg har hørt det samme. Naturligvis med standard disclaimer "Vi kan aldri garantere noe om fremtidige priser". Men litt rart er det jo, om de skulle velge å se bort fra valutakursendringen over lengre tid.

De må jo ikke ha samme fortjeneste i alle land de selger til. Kanskje de ser på Norge som ett relativt viktig testmarked, og er redd for at salget skal kollapse hvis prisene øker noe særlig mere. Jeg tror ikke prisene skal øke veldig mye før salget stuper. Det er mange som har strukket seg langt økonomisk for å kjøpe Model S, og ikke har noe lengre strikk....
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA