Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tap av batterikapasitet - Har du mistet "barer"?

Startet av elmer71, torsdag 13. november 2014, klokken 11:25

« forrige - neste »

elmer71

Hei, folkens!  :)
Ca tre uker til vi blir elbil-eiere, og spenningen er stor!
Tenkte på dette med rekkevidde og design. Noen hevder at Kia Soul har et design som vil påvirke rekkevidden negativt i hastigheter over 70 km/h.
Vet noen om det er noen forskjell i høye hastighteter på dette?
Soul er jo litt høyreist, og i utgangspunktet en bensin/dieselbil, mens f.eks Leaf er bygd som elbil fra start av med luftmotstand som en del av årsaken til det noe omdiskuterte designet.  ;)
2014 Tekna, White Pearl (krom)
Renault Laguna der elbilen ikke strekker til.

moonbuggy

Ja og det er utallige tråder hvor dette er diskutert. Les litt rundt.

Her er noen tall på ren luftmotstand(i tillegg kommer rullemotstand og annet forbruk) for Kia Soul, e-golf og BMW
i 70km/t og 110 km/t
Kia Soul 6,2 kwt/100km, 15,3 kwt/100km
e-golf... 5,3 kwt/100km, 10,1 kwt/100km
BMW i3..5,5 kwt/100km, 11,1 kwt/100km

Soul ev har cd på 0,35 og frontareal på 2,7 m**2
e-golf har cd på 0,282 og frontareal på 2,2 m**2
BMW i3 har cd på 0,29 og frontareal på 2,4 m**2

Det utgjør stor forskjell når hastigheten øker fra 70 og opp.

cra

Enkelt sagt: Jo høyere hastighet jo mer har det å si. :)  Formler med "kvadratet av hastigheten" som gjør at dobling av hastighet firedobler "problemet" osv.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

TM

Sitat fra: moonbuggy på tirsdag 28. oktober 2014, klokken 22:17
Her er noen tall på ren luftmotstand(i tillegg kommer rullemotstand og annet forbruk) for Kia Soul, e-golf og BMW
i 70km/t og 110 km/t
Kia Soul 6,2 kwt/100km, 15,3 kwt/100km
e-golf... 5,3 kwt/100km, 10,1 kwt/100km
BMW i3..5,5 kwt/100km, 11,1 kwt/100km

Soul ev har cd på 0,35 og frontareal på 2,7 m**2
e-golf har cd på 0,282 og frontareal på 2,2 m**2
BMW i3 har cd på 0,29 og frontareal på 2,4 m**2

Det utgjør stor forskjell når hastigheten øker fra 70 og opp.
Jeg ser at Renault Zoe har oppgitt verdi for aerodynamikk på SCx 0,75.
Noen som vet om cd og cx er det samme ?
Hvis det er det, så betyr det vel at SCx for e-golf vil være 0,282 x 2,2,= 0,62,
mens den for Soul EV vil være 0,945.

Litt overraskende hvis golfen har mindre luftmotstand en Zoe. I praksis er kanskje forskellen mellom disse to så liten at det betyr lite i hastigheter opp til 80-90 km/t. Dekkdimensjon og rullemotstand blir kanskje mer utslagsgivende. Men Zoul kommer jo dårlig ut, og når man ser på bilen (kasse-form), så er det vel ikke overraskende. 




TM

Fant at Cd verdien for Renault Zoe er oppgitt til 0,29. Frontareal på en Zoe er nok omtrent det samme som for i3 og e-Golf. (har ikke funnet oppgitt verdier på dette).
Da blir det nok rullemotstand, vekt og batteristørrelse som vil avgjøre rekkevidden. At Soul har lengst rekkevidde i henhold til NEDC (tross høy luftmotstand) skyldes nok at denne testen har en kraftig overvekt av kjøring i lave hastigheter (inntil 50 km/t). Det virker som om e-Golf og Zoe har nokså like oppnådde verdier for rekkevidde. Vekten er nokså lik, og batteriene har ca samme netto kapasistet. NB ! Zoe har feilaktig oppgitt 18,8 kwh i elbilguiden. Det korrekte er 22 kwh (brutto kapasitet ca 26 kwh, batterivekt 290 kg)

Vind

I praktisk bruk har i3, Leaf og e-Golf omtrent samme rekkevidde, og man virkelig måler km greier nok i3 noen fler og Leaf færrest av de tre.  Har ikke praktisk erfaring med Zoe eller Kia, men basert på tall og mål så vil det større batteriet gi noen ekstra mil for Kia, mens Zoe vil plassere seg med de andre.

NEDC  måling er basert mye på bykjøring, i praktisk bruk er den veldig optimistisk
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

K S

Sitat fra: Vind på søndag 09. november 2014, klokken 17:23
I praktisk bruk har i3, Leaf og e-Golf omtrent samme rekkevidde, og man virkelig måler km greier nok i3 noen fler og Leaf færrest av de tre.  Har ikke praktisk erfaring med Zoe eller Kia, men basert på tall og mål så vil det større batteriet gi noen ekstra mil for Kia, mens Zoe vil plassere seg med de andre.

NEDC  måling er basert mye på bykjøring, i praktisk bruk er den veldig optimistisk

Her er en praktisk test av BMV i3 mot Soul EV i http://www.autobild.de/artikel/bmw-i3-kia-soul-ev-test-5394038.html

Der klarer Soul EV (210 km) 43 km lenger enn BMW (167 km) , høyeste hastighet 130 km/t. Og dette er i Tyskland....så da er det ikke "hjemmedømming" heller... Testen er utført om sommeren.
Så da holder både Kia og BMW det de lover, hvis Leaf og e-Golf jevnbyrdige med BMW, så holder ikke de det de lover...

moonbuggy

Den testen i Autobild overrasker meg litt. Det kan tyde på at Kia tillater å utnytte mer av 100% kapasitet på batteriet enn de fleste andre produsenter. D.v.s. man tyner ut nesten alle 27 kwt.

Jeg forstår heller ikke resultatet. Man kjører blandet kjøring uten AC, radio eller annet styrt forbruk. Allikevel, kjøring i 130kmt på autobahn trekker svært mye energi. Med 1/3 av kjøringen, slik jeg forstår det, på autobahn, virker resultatet uforståelig. Ifølge mine tall vil BMW i3 bruke 23 kwt/100km i 130kmt. I3 kjørte 167km. 1/3 av dette er 56 km. Forbruket her for I3 blir dermed 12,88 kwt, rest ca. 6kwt på 111 km henger rett og slett ikke på greip.

For Soul er forbruket i 130kmt 30,5 kwt/100km. Soul kjørte 210 km. 1/3 i 130 gir 70km. Forbruk: 21,35kwt.
Rest:5,65 kwt. Gjenstående distanse 140km med 5,65 kwt tilgjengelig ? Det henger ikke på greip.


moby666

Tror ikke Soul bruker mer enn 100% av batteriet :) Tilgjengelig kapasitet på Soul er 27 kwt (av totalt 31,5 kwt). I3 har vel rundt 18kwt?
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

moonbuggy

#9
Hvordan vet du at Soul har 31,5 kwt batteri ? Overalt ellers er angitt 27kwt brutto.
I3 har 21,6 kwt, tilgjengelig 18,8 kwt.

Men, testen i autobild kan rett og slett ikke stemme. Ikke tale om at hverken BMW i3 eller Soul er kjørt 1/3 av testen i 130 km/t på motorvei. Det går rett og slett ikke. Som sagt så vil soul forbruke minst mellom 21-22 kwt på 70 km i 130 km/t minimum (prøv selv på motorvei). Resten av kjøringen(140km) krever minst 12-14 kwt/100km. Da forbruker man i beste fall 16,8 kwt til. Tilsammen 38kwt netto.

Tilsvarende for i3 bare litt mindre forskjell. Mitt tips er at man kjørte bilene felles på motorvei, d.v.s. langt kortere enn 1/3 for kias del og at alt ikke foregikk i 130 km/t.

moby666

#10


Litt mer info her ( bla batteri størelse)

http://insideevs.com/kia-soul-ev-range-autonomy-demonstration-nets-100-miles/




Her er en annen test av soul som klarer 16 mil i 100 km/t i Usa.
Ganske imponerende dette også. Hvordan vet du hva Soul forbruker på de forskjellige hastighetene? Har du testet dette i praksis.

Jeg har ikke Soul, så jeg får ikke testet dette.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

Finnøy (Arne Johan Larsen)

#11
Det var ikke overraskende tall for den lange rekkevidden fra Soul med tanke på erfaring jeg har fra egen prøvekjøring.

Har testet ulike nye elbiler sammenliknet med min egen Leaf på strekningen Finnøy – Forus. Denne strekningen har en krevende topografi med 3 undersjøiske tunneler med som ligger henholdsvis 200-133-233 muh med bratte stigninger. Noen km med motorvei hører også til. Siden NEDC tall for rekkevidde viser seg å ha lite med virkeligheten å gjøre har jeg
Min rangering er som følger etter å ha kjørt hjem fra jobb med disse bilene og retur neste morgen. Ingen eksakt test, men god nok indikasjon.
Estimert kjørelengde er basert på batterikapasitet delt på det forbruket jeg fikk:

1)   Kia Soul – prøvekjørt på tørre veier, 14gr  med ca 1,34kWh/mil => ca 175 km rekkevidde. Sparekjøring begge retninger.
2)   VW e-Golf –Prøvekjørt i regnvær ca 14gr med snitt 1,44kWh/mil => ca 150km rekkevidde
Vil ha enda bedre rekkevidde i tørt vær. Sparekjøring begge retninger, men måtte bruke litt varmeapparat pga dugg.
3)   Renault Zoe –Prøvekjørt på tørre veier og ca 17gr med snitt 1,46kWh/mil => ca 150km rekkevidde
4)   BMW i3  – Prøvekjørt på tørre veier og ca 16gr med snitt 1,29kWh/mil => ca 145km rekkevidde
5)   Nissan Leaf – Gjennomsnittsdata fra juni og juli. Snitt 1,56kWh/mil => ca 135km rekkevidde. Sparekjøring begge retninger.

Både Zoe og i3 ble kjørt i sparemodus ene veien og litt mindre sparing den andre.
Min prøvekjøring av soul:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15715.msg257002.html#msg257002

K S

Sitat fra: Finnøy på mandag 10. november 2014, klokken 17:53
Ikke overraskende tall basert på egen prøvelkjøring.

Har testet ulike nye elbiler sammenliknet med min egen Leaf på strekningen Finnøy – Forus. Denne strekningen har en krevende topografi med 3 undersjøiske tunneler med som ligger henholdsvis 200-133-233 muh med bratte stigninger. Noen km med motorvei hører også til. Siden NEDC tall for rekkevidde viser seg å ha lite med virkeligheten å gjøre har jeg
Min rangering er som følger etter å ha kjørt hjem fra jobb med disse bilene og retur neste morgen. Ingen eksakt test, men god nok indikasjon.
Estimert kjørelengde er basert på batterikapasitet delt på det forbruket jeg fikk:

1)   Kia Soul – prøvekjørt på tørre veier, 14gr  med ca 1,34kWh/mil => ca 175 km rekkevidde. Sparekjøring begge retninger.
2)   VW e-Golf –Prøvekjørt i regnvær ca 14gr med snitt 1,44kWh/mil => ca 150km rekkevidde
Vil ha enda bedre rekkevidde i tørt vær. Sparekjøring begge retninger, men måtte bruke litt varmeapparat pga dugg.
3)   Renault Zoe –Prøvekjørt på tørre veier og ca 17gr med snitt 1,46kWh/mil => ca 150km rekkevidde
4)   BMW i3  – Prøvekjørt på tørre veier og ca 16gr med snitt 1,29kWh/mil => ca 145km rekkevidde
5)   Nissan Leaf – Gjennomsnittsdata fra juni og juli. Snitt 1,56kWh/mil => ca 135km rekkevidde. Sparekjøring begge retninger.

Både Zoe og i3 ble kjørt i sparemodus ene veien og litt mindre sparing den andre.
Min prøvekjøring av soul:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15715.msg257002.html#msg257002

Møter deg kanskje i morgen, skal til Judaberg og 0720 ferja :-).
Sist jeg var på Finnøy måtte jeg flire, det var elbil på elbil på elbil....nå sitter også jeg i elbil....snyter bomselskapet for 300 kroner...synd det da, siden jeg kjører på arbeidsgivers regning....  :P

Skal bli spennende å se restrekkevidde når jeg er tilbake i Stavanger og har tilbakelagt 90-100 km....

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: K S på mandag 10. november 2014, klokken 20:49

Møter deg kanskje i morgen, skal til Judaberg og 0720 ferja :-).
Sist jeg var på Finnøy måtte jeg flire, det var elbil på elbil på elbil....nå sitter også jeg i elbil....snyter bomselskapet for 300 kroner...synd det da, siden jeg kjører på arbeidsgivers regning....  :P

Skal bli spennende å se restrekkevidde når jeg er tilbake i Stavanger og har tilbakelagt 90-100 km....

Er nok på jobb for å få ladeplass lenge før du starter mot Judaberg  ;)
Gamle Leaf'en har nå 10-15% reduksjon av batteri etter over 86000km og tre år og må ha lading for å klare returen. Ville heller foretrukket en komfortabel Soul EV og null bekymring for om jeg ville klare returen etter jobb... Du vil tross alt ha en god del rest til og med om du unner deg varmeapparat i tillegg til varme i seter & ratt. Det er bare de to sistnevnte tør å unne meg. Er jeg ikke på jobb før 6:45 så kan jeg bare glemme ladeplass....


moby666

Her er en ny test der det blir bekreftet at tilgjengelig batterikapasitet på Soul ev er 27 kwt og derav lengst rekkevidde av elbiler bak Tesla.

http://www.klikk.no/motor/bil/biltester/article934591.ece
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA