Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 21" på grusvei og telehiv + 4wd

Startet av Tesla P85D, onsdag 12. november 2014, klokken 23:16

« forrige - neste »

Tesla P85D

Hvordan er egentlig kjøreegenskapene på Tesla Model S Performace+ sammenlignet med M3,M5, RS4 osv... Kan den sammenlignes med disse bilen eller er den langt bak?
Bestilt 11.10.2014: P85D, sort, sort taktrekk, piano sort, panorama, 21", Next gen seter, carbon spoiler, Tesla røde bremsekaliptere, Dobbelt lader, tech pakke, Luftfjæring, Hifi, vinterpakke, rødt og blått ladeadapter, type 2 ladekabel. Forventet levering Mars 2015
RN996766
VIN P669XX
Satt i produksjon 08.01.2015
Transitt fra fabrikken 14.01.2015
Utlevering 20.03.2015

Mippen

Hva som er best er et relativt spørsmål. Kjenner en som hadde først en p+ også gikk over til M5 fordi han mente tesla ikke var god nok. På den andre siden er man fan av en bil så vil den bilen man liker best være den beste bilen. Har ikke funnet noen skikkelige seriøse tester av model s mot andre konkurrenter på bane annet enn drag race. Hva som er best er også et subjektivt spørsmål. I noen situasjoner kan en bil være best og i en annen den andre. En som digger en audi rs4 ville for eksempel aldri sagt at en tesla var best.

Fant en liten snutt her av model s vs m5. Vet ikke om den er representativ. I videoen er model s bedre på akselrasjon og bremsing mens m5 er bedre på slalom øvelsen og å dra g-krefter i svingen. Blir "uavgjort" som resultat.

Fremtiden er elektrisk.

Lokführer

Blir det riktig å sammenlikne BMW M5 (1945kg) og BMW M3 (1500ish kg)?
TMS veier 2200kg og har like stor kontaktflate som alle andre biler. TMS er som en meget godt trent tjukkas, han kan løpe fort en kort stund, men blir aldri smidig.
En TMS klarer ikke mange minuttene med banekjøring, ikke mange milene i over 200.
Den mest populære og vanlige "racing", lyskryssracing, så er Teslaen uovertruffen. :-)

Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

turbolurbo

Svenske Auto Motor Sport har gjort flere bra tester med Tesla mot flere sportslige konkurrenter.

Her er en av testene (krever at man betaler for å få tilgang) der man kjører en P85+ mot Porsche 991 C4S og BMW i8.

http://www.automotorsport.se/artiklar/biltester/20140906/test-bmw-i8-tesla-model-s-och-porsche-911-c4s

Der vinner Tesla testen klart på poeng, men kommer på andre plass på kjøreegenskaper hakk i hel på Porschen.

2019 TM3P

Mippen

Ikke noen tvil om at tesla er en fantastisk bil på mange områder. Selv om den gjerne ikke er best på kjøreegenskaper på bane er den utrolig god. Spesielt med tanken på at det er en amerikansk bil, vekten og at den har luftfjæring. Luftfjæring er tradisjonelt mest brukt på comfortable cruisere selv om en del sportslige biler har fått det også i senere tid. At den også slår andre biler på mange områder som har generasjoner med erfaring når det gjelder racing sier litt om hvor fantastisk tesla er. Derfor gleder jeg meg til å få en. :)
Fremtiden er elektrisk.

Tesla P85D

Sitat fra: Lokführer på tirsdag 28. oktober 2014, klokken 08:50
Blir det riktig å sammenlikne BMW M5 (1945kg) og BMW M3 (1500ish kg)?
TMS veier 2200kg og har like stor kontaktflate som alle andre biler. TMS er som en meget godt trent tjukkas, han kan løpe fort en kort stund, men blir aldri smidig.
En TMS klarer ikke mange minuttene med banekjøring, ikke mange milene i over 200.
Den mest populære og vanlige "racing", lyskryssracing, så er Teslaen uovertruffen. :-)

Tok bare M3 og M5 tilfeldig. Poenget var bare å få opp noen erfaringer på hvor god denne bilen er rent kjøremessig. Om den faktisk sitter godt på veien og er stiv eller om den faktisk er som en typisk amerikaner, et badekar...
Bestilt 11.10.2014: P85D, sort, sort taktrekk, piano sort, panorama, 21", Next gen seter, carbon spoiler, Tesla røde bremsekaliptere, Dobbelt lader, tech pakke, Luftfjæring, Hifi, vinterpakke, rødt og blått ladeadapter, type 2 ladekabel. Forventet levering Mars 2015
RN996766
VIN P669XX
Satt i produksjon 08.01.2015
Transitt fra fabrikken 14.01.2015
Utlevering 20.03.2015

aryx

Er fornøyd med kjøreegenskapene, den har fin vektfordeling, om man skal kaste den rundt så merker man det er en tung bil, men sitter godt på veien, veldig fin å kjøre "effektivt" med :) Hadde en C-klasse med AMG sportsunderstell og er helt klart sammenlignbar med den. Ikke noe baljeeffekt.
15 Tesla Model S P85D svart/svart 5-seter med alt utstyr
Tidligere: 13 Tesla Model S P85+ svart/svart 5-seter med alt utstyr, 12 Mercedes ML 350CDI Edition1, 08 Mercedes C 220CDI, 81 DeLorean DMC-12

Mippen

Sitat fra: Neon på tirsdag 28. oktober 2014, klokken 14:35
Sitat fra: Lokführer på tirsdag 28. oktober 2014, klokken 08:50
Blir det riktig å sammenlikne BMW M5 (1945kg) og BMW M3 (1500ish kg)?
TMS veier 2200kg og har like stor kontaktflate som alle andre biler. TMS er som en meget godt trent tjukkas, han kan løpe fort en kort stund, men blir aldri smidig.
En TMS klarer ikke mange minuttene med banekjøring, ikke mange milene i over 200.
Den mest populære og vanlige "racing", lyskryssracing, så er Teslaen uovertruffen. :-)

Tok bare M3 og M5 tilfeldig. Poenget var bare å få opp noen erfaringer på hvor god denne bilen er rent kjøremessig. Om den faktisk sitter godt på veien og er stiv eller om den faktisk er som en typisk amerikaner, et badekar...

Hvis du ser videoen jeg postet av M5 vs P85 så ser du at det slett ikke er mye rulling når bilen går inn i svingene. Den ligger ganske stivt på veien. Ser du på bremsetesten også. Den fjærer ikke mye når den stopper.

Se for eksempel på denne SL55 AMG. Den ruller mer og når den tar bremsetesten spretter den litt opp og ned en stund etter.
Fremtiden er elektrisk.

Kjell Leaf

#8
Sitat fra: Mippen på tirsdag 28. oktober 2014, klokken 06:24
Hva som er best er et relativt spørsmål. Kjenner en som hadde først en p+ også gikk over til M5 fordi han mente tesla ikke var god nok. På den andre siden er man fan av en bil så vil den bilen man liker best være den beste bilen. Har ikke funnet noen skikkelige seriøse tester av model s mot andre konkurrenter på bane annet enn drag race. Hva som er best er også et subjektivt spørsmål. I noen situasjoner kan en bil være best og i en annen den andre. En som digger en audi rs4 ville for eksempel aldri sagt at en tesla var best.

Fant en liten snutt her av model s vs m5. Vet ikke om den er representativ. I videoen er model s bedre på akselrasjon og bremsing mens m5 er bedre på slalom øvelsen og å dra g-krefter i svingen. Blir "uavgjort" som resultat.


Nei, det blir ikke uavgjort om det er kjøreegenskaper man ser på, da er det M5 som vinner. Rask akselerasjon har ikke noe med kjøreegenskaper å gjøre, man kan jo få en 50 år gammel amerikaner til å bli like rask uten at det vil hjelpe på kjøreegenskapene.
Det er jo ca 300 kg vektforskjell her som gjør utslag i svingene, selv M5 er 200 kg men enn den burde.
Sportsbil er jo ingen av dem.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Leif1

Har ikke akselerasjon noe med kjøreegenskaper å gjøre??
Hadde ikke hjulpet hvor god bilen var å kjøre om det ikke sparker fra litt når en trør inn pedalen.
Konvertitt fra S til X

sisc1337

Blir intresant å se P85D satt opp mot andre biler på baner. Dual drive bør vel merkes på kjøreegenskaper på bane og det er vel få biler om tar den på akselerasjon. Denne har jo også høyere toppfart. Tror den vil gruse en P85+ iallefall, men det vet vi vel ikke før det blir testet:)
Perlehvit P85, 21" grå turbine, vinterpakke, panoramatak, ultra Hi-Fi lydsystem, smart luftfæring, techpakke, sikkerhetspakke, dobbeltlader, parkeringsassistent, premium interiørbelysning, hattehylle og karbonfiber interiør.

ArneS

Sitat fra: Mippen på tirsdag 28. oktober 2014, klokken 06:24
Hva som er best er et relativt spørsmål. Kjenner en som hadde først en p+ også gikk over til M5 fordi han mente tesla ikke var god nok. På den andre siden er man fan av en bil så vil den bilen man liker best være den beste bilen. Har ikke funnet noen skikkelige seriøse tester av model s mot andre konkurrenter på bane annet enn drag race. Hva som er best er også et subjektivt spørsmål. I noen situasjoner kan en bil være best og i en annen den andre. En som digger en audi rs4 ville for eksempel aldri sagt at en tesla var best.

Fant en liten snutt her av model s vs m5. Vet ikke om den er representativ. I videoen er model s bedre på akselrasjon og bremsing mens m5 er bedre på slalom øvelsen og å dra g-krefter i svingen. Blir "uavgjort" som resultat.



Legg merke til at i denne videon er testen mot en P85 og ikke P85+
P85+ er mye stivere og ville klart seg bedre i svingtest
P85+ Signature (solgt)
P85DL

Lokführer

Sitat fra: Kjell Leaf på tirsdag 28. oktober 2014, klokken 17:51
Sitat fra: Mippen på tirsdag 28. oktober 2014, klokken 06:24
Hva som er best er et relativt spørsmål. Kjenner en som hadde først en p+ også gikk over til M5 fordi han mente tesla ikke var god nok. På den andre siden er man fan av en bil så vil den bilen man liker best være den beste bilen. Har ikke funnet noen skikkelige seriøse tester av model s mot andre konkurrenter på bane annet enn drag race. Hva som er best er også et subjektivt spørsmål. I noen situasjoner kan en bil være best og i en annen den andre. En som digger en audi rs4 ville for eksempel aldri sagt at en tesla var best.

Fant en liten snutt her av model s vs m5. Vet ikke om den er representativ. I videoen er model s bedre på akselrasjon og bremsing mens m5 er bedre på slalom øvelsen og å dra g-krefter i svingen. Blir "uavgjort" som resultat.


Nei, det blir ikke uavgjort om det er kjøreegenskaper man ser på, da er det M5 som vinner. Rask akselerasjon har ikke noe med kjøreegenskaper å gjøre, man kan jo få en 50 år gammel amerikaner til å bli like rask uten at det vil hjelpe på kjøreegenskapene.
Det er jo ca 300 kg vektforskjell her som gjør utslag i svingene, selv M5 er 200 kg men enn den burde.
Sportsbil er jo ingen av dem.
Nissan GT-R veier 1740kg og innehar rekorden på nordsløyfa, Nürnbergring, for relativt normale og praktiske biler. Ei Porsche 918 kan vel inne kalles spesielt normal eller praktisk.
Bmw m5 er minuttet tregere rundt nordsløyfa enn Nissan GT-R.
P85D skal dra et halvt tonn med dauvekt i tillegg..

Uansett Nürburgring er selveste referansebanen.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Kallagtunet

Tesla klarer "3 minutter" på ringen med full effekt etter det er det så må du klare deg med 150 hk på grunn av overopphetet inverter, motor og batteri.... Tesla er en feit veldig kjapp sprinter INGEN banebil!

Tai

Sitat fra: Kallagtunet på tirsdag 28. oktober 2014, klokken 19:24
Tesla klarer "3 minutter" på ringen med full effekt etter det er det så må du klare deg med 150 hk på grunn av overopphetet inverter, motor og batteri.... Tesla er en feit veldig kjapp sprinter INGEN banebil!

Jeg så Bjørn sin video fra Nürburgring, han sa ingenting om overoppheting på bilen før helt i slutten. Da hadde han kjørt i 12 minutter. Vet ikke når bilen begrenset kraften men det så ikke ut til å påvirke ytelsene når han kjørte.

Kanskje Bjørn kan kaste litt lys over dette? ;)

Tai
Tesla Model S, grønn 85 Kwh,
Bestilt - 06/09-13
Finalized - 14/09-13
Bygget- 15/01-14
Transitt- 21/01-14
Klargjort- 28/02-14
Utlevering - 11/03 2014 kl 15:30!
Solgt - 25/08-17

-->Model X 75D, Midnight silver, 5 seter, premium, krem interiør, Oppgradert auto.
Bestilt 11/08-17
Kaos i Mytesla 02/09-17....
Ankommet Bergen  27/10-17
Utlevert 10/11-17

----------------------------------------------------------
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA