Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bilder og info om superladere som er under bygging.

Startet av Havebigfun, onsdag 12. november 2014, klokken 20:01

« forrige - neste »

sn0le

Den ser ut som den er merket med 200.
Men hvis du ser på energiappen på den store skjermen så vil den stiplede linjen ligge oppå den faste linjen når du har 205Wh/km som snitt de siste 50/25/10 km.
Før trodde jeg og det var 200, men så oppdaget jeg at det nok er 205 pga den stiplede linja kun legger seg oppå når du har 205 som snitt.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

jkm

Sitat fra: gss på torsdag 06. november 2014, klokken 18:36
Sitat fra: bb på mandag 27. oktober 2014, klokken 22:57
Mine snittfarter inkludert lading ble også ca. 85 km/t. Da cruiset jeg på motorveien i 120-140 km/t. Jeg beregnet snittforbruk på ca. 250 Wh/km, noe som gir 1,35 ganger typical range. I tillegg la jeg inn 20-50 km margin. Skulle jeg for eksempel kjøre 150 km til neste SC måtte jeg lade opp til:
(150 * 1,35) + 50 = 252,5 km
Nå skal jeg ikke forstyrre tråden med OT, men jeg ser at du bruker 185Wh/km på typical, mens jeg oppfatter at det er 200Wh/km som ligger bak typical (iflg bilen). Hvorfor 185? Jeg vet hva du har av erfaring, så regner med at du har rett, men lurer på hva som ligger bak. Jeg har også sett at noen refererer til "formlene til BB", men jeg har ikke funnet disse ved søk. Hva med en egen tråd hvor du tar for deg litt om reelle beregninger fra erfaringer?  :)

Jeg har beregnet meg fram til at en typical km er ganske nøyaktig 190Wh/km. Jeg har hatt min S85 siden mars og tilbakelagt 36000km. Langkjøring utgjør minst 80%.

OddB

Sitat fra: jkm på lørdag 08. november 2014, klokken 02:31
Sitat fra: gss på torsdag 06. november 2014, klokken 18:36
Sitat fra: bb på mandag 27. oktober 2014, klokken 22:57
Mine snittfarter inkludert lading ble også ca. 85 km/t. Da cruiset jeg på motorveien i 120-140 km/t. Jeg beregnet snittforbruk på ca. 250 Wh/km, noe som gir 1,35 ganger typical range. I tillegg la jeg inn 20-50 km margin. Skulle jeg for eksempel kjøre 150 km til neste SC måtte jeg lade opp til:
(150 * 1,35) + 50 = 252,5 km
Nå skal jeg ikke forstyrre tråden med OT, men jeg ser at du bruker 185Wh/km på typical, mens jeg oppfatter at det er 200Wh/km som ligger bak typical (iflg bilen). Hvorfor 185? Jeg vet hva du har av erfaring, så regner med at du har rett, men lurer på hva som ligger bak. Jeg har også sett at noen refererer til "formlene til BB", men jeg har ikke funnet disse ved søk. Hva med en egen tråd hvor du tar for deg litt om reelle beregninger fra erfaringer?  :)

Jeg har beregnet meg fram til at en typical km er ganske nøyaktig 190Wh/km. Jeg har hatt min S85 siden mars og tilbakelagt 36000km. Langkjøring utgjør minst 80%.
Den er erfaringen gjorde jeg meg også i sommer på langtur. ved 190kW/km var summen av kjørte km og estimert rekkevidde helt konstant.

Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

mj

Ser nå at Typicallinjen ligger rett over 200 lingen. Men det vil vel igjen si at vi har ca 80kw på batrteriet tilgjengelig ? full lading viser ca 390km. 390x0,205 = 79,95. Stemmer dårlig med de som sier at det er ca 75/76 tilgjengelig, men bra med at det er 5kw brickprotection. For BB som sier typical på 184 blir det 390x0,184 = 71,76. Dette stemmer også dårlig. Eller er jeg helt på jordet her med mattekunskapene mine  :)
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

GOS

Sitat fra: mj på søndag 09. november 2014, klokken 08:30
Ser nå at Typicallinjen ligger rett over 200 lingen. Men det vil vel igjen si at vi har ca 80kw på batrteriet tilgjengelig ? full lading viser ca 390km. 390x0,205 = 79,95. Stemmer dårlig med de som sier at det er ca 75/76 tilgjengelig, men bra med at det er 5kw brickprotection. For BB som sier typical på 184 blir det 390x0,184 = 71,76. Dette stemmer også dårlig. Eller er jeg helt på jordet her med mattekunskapene mine  :)

Mattekunnskapene er det ikke noe å si på
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

sn0le

@bb:
Jeg og en kompis dro til Sverige i dag for å handle.
Ladet til 100% før jeg dro hjemmefra, og forvarmet bilen 10-15 minutter før jeg dro.
På tur nedover så virket det som dine beregninger stemte ganske bra.
Husker ikke tallene i farta.

På returen derimot ladet vi litt over 20 minutter på SC Solli.
Når vi dro derifra hadde jeg 245tkm på batteriet.
Når jeg kom hjem så hadde jeg kjørt 139,5km og hadde 104tkm igjen på batteriet, med et snitt på 205Wh/km.
Det gir en differanse på kun 1,5km.
Forskjellen mellom de 2 målingene er at på turen til Sverige så hadde jeg forvarmet, men mulig ikke lenge nok slik at bilen brukte strøm på å varme opp batteriet.
På returen så var jo batteriet varmt og godt etter kjøring, og etter 20 minutter på SC.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

bb

Jeg klarte å måle ca. 205 Wh/km på S60. Nå som jeg har fått nytt batteri skal jeg foreta en ny måling med P85. Mulig det var målefeil i de tidligere målingene da jeg kom fram til 185 Wh/km.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

cairnz

Husk bare at utregningen for typical range igjen ikke nødvendigvis er lineær, så selv om den er 195 eller 205 for "hele batteriet" så kan det være andre energinivåer pr km for 90->50, 60->30 eller andre former for SOC-endringer.
Elbilist

TW838

Sitat fra: cairnz på tirsdag 11. november 2014, klokken 20:04
Husk bare at utregningen for typical range igjen ikke nødvendigvis er lineær, så selv om den er 195 eller 205 for "hele batteriet" så kan det være andre energinivåer pr km for 90->50, 60->30 eller andre former for SOC-endringer.

Jeg har prøvd å finne ut mer om dette tallet ved å plotte data fra 30 turer tur/retur (dvs. 60 enkle turer på 125km på samme strekning) i ett diagram, se under. X-aksen viser månedene, Y-aksen beregnet typical forbruk i Wh/km. Denne verdien er beregnet ut fra reduksjon i rekkevidde sammenlignet med faktisk kjørt distanse. Jeg kommer fram til en middelverdi på 193,7Wh/km i løpet av det siste året for min bil.

Diagrammet viser at verdien er langt i fra konstant. Dette kan vel delvis skyldes forskjellige software versjoner, men er litt rart når man oppnår to ulike verdier på samme dag/helg. Diagrammet viser også to typer punkter: mer loddrett er ved kjøring fra ca. 95 til 60% SOC; mer vannrett fra ca. 55 til 20%. Det er åpenbart ingen klar forskjell mellom disse typer.
Trondheim
Tesla Model S - nov 2013

Amoss

Sitat fra: TW838 på mandag 17. november 2014, klokken 22:47
Diagrammet viser at verdien er langt i fra konstant. Dette kan vel delvis skyldes forskjellige software versjoner, men er litt rart når man oppnår to ulike verdier på samme dag/helg. Diagrammet viser også to typer punkter: mer loddrett er ved kjøring fra ca. 95 til 60% SOC; mer vannrett fra ca. 55 til 20%. Det er åpenbart ingen klar forskjell mellom disse typer.

Men ser ut som om man kan se en klar trend her - tar rett nok noen antagelser med beregningen, du får heller korrigere meg om jeg tar feil:

Antar du startet loggingen da bilen var relativt ny?  Ser den starter tidlig i januar, dersom den ikke var ny, så rett etter juleferie? (Se "sommerferie lengre ned").

Kraftig reduksjon etter som bilen "blir kjent med" deg og din kjørestil/kjørerute.
Ytterligere reduksjon når varmen kommer i mai/juni.
Tydeligvis sommerferie i juli. Langtur med tyngre oppakning/flere folk? Motorveier nedover i europa?
Etter ferien har den tydeligvis - uansett årsak - "vennet seg til" ett høyere forbruk, men med en nedgående tendens etter at hverdagen igjen er tilbake på det normale.
Økende tendens utover høsten pga lavere temperatur.

Dersom mine antagelser over ikke er alt for gale, så ser det nok heller ut som om det er korrekt at den "lærer seg" kjøremønstere, og justerer beregningene ut i fra dette over tid. Selvfølgelig i kombinasjon med evnt. varierende FW versjoner.

Enkelte store variasjoner mellom tur og retur er det ikke like enkelt å se noe mønster i :p Kanskje man kunne sett det om man hadde sett været de spesifikke dagene? Kan retur med høyere "typical range estimat" være etter tur i regnvær, og retur med lavere verdi være på godværsdager etter at du sist kjøre i regnvær? Eller noe i den duren...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

TW838

Sitat fra: Amoss på tirsdag 18. november 2014, klokken 01:05
Men ser ut som om man kan se en klar trend her - tar rett nok noen antagelser med beregningen, du får heller korrigere meg om jeg tar feil:

Det stemmer ganske bra med dine antagelser. :) Bortsett fra at bilen var ny i november i fjor, dvs. de tre punktene i desember er starten på loggen. Disse ligger en god del lavere enn verdiene i januar. Ellers kan det nok hende at overgangen fra vintermånedene med pulk og ski på taket, til våren uten oppakning og sommerturen på 6000km nedover i Europa (snittforbruk 188Wh/km) har sin betydning for verdien. Samtidig fikk vi vel en del endringer i beregningen av rekkevidden med nye versjoner i den tiden. Har ikke notert meg når jeg installerte hvilken versjon, så det er litt vanskelig å si.

Forskjellen fra dag til dag eller tur/retur er nok litt overraskende synes jeg. Nå i oktober kjørte jeg for eksempel tur/retur samme kvelden ved omtrent like værforhold. Jeg beregnet typical til 197,6Wh/km på turen, og 190,8Wh/km på returen. Ut over det har jeg heller ikke notert værdata, bortsett fra temperaturen ved start og stopp. Det hadde sannsynligvis vært mest relevant å se på innflytelse av våt veibane som du er inne på, kanskje også med/motvind...
Trondheim
Tesla Model S - nov 2013

Tromic

Dere som har kjørt mye nedover Sverige mot København: hva vil være ideelle ladestopp, fart osv for at turen fra Drammen til København skal gå raskest mulig? Planlegger å fullade i Drammen - kan jeg da hoppe over en eller flere SC på vei ned? Ser det f eks er ca 30 mil til Uddevalla, men kan jeg med pen kjøring nå enda lengre før lading er nødvendig?
Drammen.
Mitsubishi i-Miev 2011 - går som en klokke fortsatt
Tesla Model S 2013 - bruktkjøpt 2015. Fantastisk! Solgt.
Tesla Model X60D bestilt 24/9-2016

Havebigfun

Det meste effektive er å kjøre alltid ved hasitghetsgrensen(-eller litt over) og ikke lade mer ved SC enn du trenger frem til neste SC+ sikkerhetsmargin, eks 50 km - det lønner seg ikke å hoppe over SC medmindre man trenger en lengre pause og på den måten får mer strøm på batteriet enn man vanligvis trenger. Med fulladet batteri fra Oslo trenger man ca 6 timer til Malmø, dvs fra Drammen til Køben blir ca 7 Timer- uten evt kø.
Sikkerhetsmarginen bør justeres opp ved ustabilt vær (møte med en regnfront eller endret vindretning underveis) og ned ved fint, stabilt sommervær. Første SC etter Drammen (med fullt batteri) blir Uddevalla.

RaBalder

Det er et par ting som kan komplisere bildet litt når man vil optimalisere kjøring/lading.

  • Hvis SuperCharger ligger litt vekk fra hoved-veien og man må bruke 5-10 minutter ekstra for å kjøre innom den, så kan det fort lønne seg å hoppe over den.
  • Og SuperChargere som er utsatt for kødannelse kan det også være et smart trekk å forsøke å hoppe over.

Havebigfun

Sitat fra: RaBalder på mandag 14. september 2015, klokken 09:31
Det er et par ting som kan komplisere bildet litt når man vil optimalisere kjøring/lading.

  • Hvis SuperCharger ligger litt vekk fra hoved-veien og man må bruke 5-10 minutter ekstra for å kjøre innom den, så kan det fort lønne seg å hoppe over den.
  • Og SuperChargere som er utsatt for kødannelse kan det også være et smart trekk å forsøke å hoppe over.
Prinsipiellt helt enig- men etter min erfaring gjelder det ikke på turen til Kjøben - eller videre til Tyskland.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA