Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bilder og info om superladere som er under bygging.

Startet av Havebigfun, onsdag 12. november 2014, klokken 20:01

« forrige - neste »

Havebigfun

Jeg kjørte igår 1550 km på 18 timer og var innom 7 SC - fra Düsseldorf til Oslo- kun ladepauser. Bortsett fra en del regn nord for Gøteborg fine kjøreforhold. Gjennomsnittshastighet 87 km/h inkl. all lading.
Jeg ladet til estimert avstand (tkm) til neste SC+ 20-30% avhengig av forventet forbruk (temp/vær/hastighet).
Hastigheten ble valgt slik at jeg kun hadde 30-40 tkm igjen på batteriet ved neste SC.
Jeg kjørte 200 km mer enn jeg ville kjørt med fossilen og brukte (3-) 4 timer mer. Dette er vesentlig mer- men tiden vil kunne reduseres en del med tettere SC som i tillegg ligger der hvor man ville kjørt åkkesom. Den nå heldøgnsåpne SC ved Teslas servicesenter i Hamburg koster ekstra kjøretid- Emsbühren kostet ytterligere 50 ekstra km.
En av de limiterende faktorene var få (2) SC i Nordtyskland- det krever lang landing til høy SOC.
Jo lavere SOC jo raskere lades bilen- Spørsmålet er altså hvor mye sikkerhet man trenger og hvor lav SOC som er hensiktsmessig mtp batterihelsen.
Den raskeste ladingen var på Køge med nærmere 118 kW. Jeg kjente meg litt rastløs da ladehastigheten nærmet seg 50kW- da gikk det trått.
Synspunkter?
Hvordan får man optimalisert/redusert reisetiden med TMS?
Andre erfaringer med langdistansereiser basert på SC?

bb

Jeg har hatt flere turer nedover kontinentet. En helgetur gikk fra Oslo via Malmø, Middelfart, Hamburg og til Berlin og tilbake samme veien. Det var 3100 km på en helg med kun lading på SCer. Jeg har også hatt to turer fra Oslo til København.

Mine snittfarter inkludert lading ble også ca. 85 km/t. Da cruiset jeg på motorveien i 120-140 km/t. Jeg beregnet snittforbruk på ca. 250 Wh/km, noe som gir 1,35 ganger typical range. I tillegg la jeg inn 20-50 km margin. Skulle jeg for eksempel kjøre 150 km til neste SC måtte jeg lade opp til:
(150 * 1,35) + 50 = 252,5 km

For meg var også nordtyskland treigt fordi jeg måtte hoppe ca. 250 km mellom SCene. Det samme gjalt Middelfart - Löddeköpinge (dette var før Køge var oppe). At det blir 150 km mellom SCene slår ut veldig mye på ladetiden.

Det raskeste skulle man tro var å lade til 30 %, kjørt 70-80 km til neste SC og ladet opp igjen. Men på grunn av svinn i tid på å svinge fra hovedveien, plugge i osv så tror jeg det mest optimale er å kunne lade til 70 % som gir ca. 260 km typical og tillater 150 km hopp til neste SC med snittfart rundt 130 km/t.

Når det gjelder optimal cruisehastighet på motorvei så er mitt inntrykk at man kommer raskere fram ved 120-140 km/t. Kjører man over denne hastigheten blir luftmotstanden for stor og virkningsgraden i motoren samt varmeutviklingen i batteriet mindre optimal. Kjører man for sakte, for eksempel i 100 km/t lønner det seg heller ikke fordi SCene lader så sabla fort. Selv skarve 50 kW som du nevner er allerede 200 km/t ved 250 Wh/km forbruk som er typisk for 120-140 km/t. Dette gjelder selvfølgelig bare for hopp mellom SCer. Blander man 22 kW-lading inn reduseres optimal hastighet betraktelig. Da snakker vi fort om 80-90 km/t.

Når det gjelder økt reisetid som følge av lading så er dette et komplisert regnestykke. En fossil ville som du nevner brukt 3-4 timer kortere tid. Men da er ikke toalettbesøk og matpause medregnet. Disse to stoppene er helt nødvendige. Benstrekk kan man skippe. Jeg har selv kjørt nesten non-stop fra Bodø til Oslo i bimmeren før. Det var en tur som tok ca. 15 timer. På en såpass lang tur som 1550 km må en fossil(fører) bruke minst en time på matpauser og en halvtime på dobesøk. Det gir snittfart på ca. 95 km/t for en fossil. Og dette er ikke så langt unna 85 km/t for en Tesla.

Da vil det i praksis si at Tesla bruker bare ca. 2 timer i snitt lengre tid. På motorveihastighet er drivstofforbruk på en fossilbil ca. 1 kr/km. Det gir en timesbetaling på over 750 kr på å vente på lading mens man sjekker mobilen, strekker beina eller slapper av. Pretty good deal if you ask me :)
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Havebigfun

Takk for svar, Bjørn :)
Jeg så også at man kan kjøre lengre og mere avslappet totalt pga at ladepausene skaper avbrekk. Det er altså en oppside ved ladingen også. Når det gjelder spise -og dopauser tok vi det tidligere på fergene Helsingør- Helsingborg og Rødby -Puttgarden. For voksne med normal prostata- og blærefunksjon holdt det. Inkludert disse fergene endte vi på 14-15t  med fossilen etter at motorveiene ble så godt utbygd i Sverige.
Nå tenkte jeg at man ved tvangspausene under lading kan sløyfe fergene som dog hadde spart en del km.
Tettere SC er nok det viktigste tiltaket for å få optimalisert den totale reisetiden- og broforbindelse ved Puttgarden for denne konkrete strekningen.
Hvilken restrekkevidde tilstreber du når du ankommer SC?


bb

#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

mj

Ser at SC Rødekro ved Aabenraa i Danmark er i gang. Det kan hjelpe noe på tiden og gir større fleksibilitet. Er jo bare ca 4 mil i fra Flensburg.
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

Jejl

Sitat fra: bb på tirsdag 28. oktober 2014, klokken 20:45
Jeg prøver å ha rundt 50 km rest.
Når du etterhvert nærmer deg laderen, og ser at du ligger ann til 50 km rest. Kan du ikke da trø på litt mer, til kanskje 160-170km/t og heller ende opp med 2-30km rest?

Havebigfun

Sitat fra: Jejl på søndag 02. november 2014, klokken 13:00
Sitat fra: bb på tirsdag 28. oktober 2014, klokken 20:45
Jeg prøver å ha rundt 50 km rest.
Når du etterhvert nærmer deg laderen, og ser at du ligger ann til 50 km rest. Kan du ikke da trø på litt mer, til kanskje 160-170km/t og heller ende opp med 2-30km rest?
I den grad trafikken tillater det gjorde jeg nettopp det-jeg tømte batteriene så godt som mulig: å fylle opp de første kilometerne når batteriene har lav SOC går ekstremt raskt.
På den andre siden er de siste kilometerne du fyller på de som går tregest- derfor er spørsmålet -hvor mye sikkerhet trenger man- de ekstra kilometrene på slutten av ladingen er de som koster mest tid på langdistanseturene fordi du må gange de minuttene med antall ladere du skal innom ila turen (hos meg 7).

Samtidig er det ikke noe problem å redusere forbruket om man har feilkalkulert ved siste lading- man bare reduserer farten- med det koster også tid- og det kan fort være mer enn det du vinner ved å redusere ladetiden.
kunsten er altså å lade akkurat passe til at du ankommer neste SC med så lav SOC som du tør etter å ha kjørt så fort som mulig innenfor det mundighetene og trafikkforholdene tillater.

cairnz

Eller så tar man det bare rolig. Man kommer fram når man kommer fram. Bedre å faktisk komme fram enn å havne i en grøft fordi man ville spare to minutter.
Elbilist

bb

Sitat fra: Jejl på søndag 02. november 2014, klokken 13:00
Sitat fra: bb på tirsdag 28. oktober 2014, klokken 20:45
Jeg prøver å ha rundt 50 km rest.
Når du etterhvert nærmer deg laderen, og ser at du ligger ann til 50 km rest. Kan du ikke da trø på litt mer, til kanskje 160-170km/t og heller ende opp med 2-30km rest?
Ja, mot slutten kan jeg bruke litt ekstra energi for å komme fram litt fortere. Den tiden batteriet oppholder seg på lav SOC er ganske liten uansett.


Sitat fra: cairnz på mandag 03. november 2014, klokken 10:20
Eller så tar man det bare rolig. Man kommer fram når man kommer fram. Bedre å faktisk komme fram enn å havne i en grøft fordi man ville spare to minutter.
Godt poeng! Men dette er hovedsakelig snakk om motorveiskjøring på ganske rette veier.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

gss

Sitat fra: bb på mandag 27. oktober 2014, klokken 22:57
Mine snittfarter inkludert lading ble også ca. 85 km/t. Da cruiset jeg på motorveien i 120-140 km/t. Jeg beregnet snittforbruk på ca. 250 Wh/km, noe som gir 1,35 ganger typical range. I tillegg la jeg inn 20-50 km margin. Skulle jeg for eksempel kjøre 150 km til neste SC måtte jeg lade opp til:
(150 * 1,35) + 50 = 252,5 km
Nå skal jeg ikke forstyrre tråden med OT, men jeg ser at du bruker 185Wh/km på typical, mens jeg oppfatter at det er 200Wh/km som ligger bak typical (iflg bilen). Hvorfor 185? Jeg vet hva du har av erfaring, så regner med at du har rett, men lurer på hva som ligger bak. Jeg har også sett at noen refererer til "formlene til BB", men jeg har ikke funnet disse ved søk. Hva med en egen tråd hvor du tar for deg litt om reelle beregninger fra erfaringer?  :)

bb

Når jeg prøver å kjøre på 200 Wh/km har jeg endt opp med å bruke flere km enn antatt. Etter å ha regnet litt kom jeg derfor fram til 185 Wh/km. Men dette ser ut til å variere fra bil til bil. Jeg fikk en liten aha-opplevelse da jeg begynte å kjøre lånebilen, S60.

Da jeg kjørte på ca. 180-190 Wh/km brukte bilen mindre km enn antatt. For eksempel startet jeg med 200 km range, kjørte 50 km og hadde fortsatt 155 km range. I det tilfellet har jeg regnet meg fram til at S60en beregner 205 Wh/km som typical.

Det er påstått at bilen lagrer gjennomsnittsforbruket og beregner sin typical ut ifra dette. Hvis det stemmer så antar jeg at lånebilen som bare hadde 3000 km på telleren da jeg fikk den hadde kjørt såpass mye i bykjøring at snittet gikk litt over 200 Wh/km. Men på min bil har jeg forvarmet hele tiden og kjørt mye langkjøring.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

sn0le

I energiappen på min S85 har det alltid vært en heltrukket linje på 205Wh/km når jeg har typical-visning.
Har gått ut i fra at typical rekkevidde da beregnes ut ifra det (205Wh/km) som snitt.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

bb

Sitat fra: sn0le på torsdag 06. november 2014, klokken 21:01
I energiappen på min S85 har det alltid vært en heltrukket linje på 205Wh/km når jeg har typical-visning.
Har gått ut i fra at typical rekkevidde da beregnes ut ifra det (205Wh/km) som snitt.
Det stemmer ikke for meg og for mange andre. Det er bare å gjøre en test. Lad opp til f.eks. 200 km og kjør 50 km på nøyaktig 205 Wh/km og se om du har 150 km i rest.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

svimtapp

Sitat fra: bb på fredag 07. november 2014, klokken 00:22
Sitat fra: sn0le på torsdag 06. november 2014, klokken 21:01
I energiappen på min S85 har det alltid vært en heltrukket linje på 205Wh/km når jeg har typical-visning.
Har gått ut i fra at typical rekkevidde da beregnes ut ifra det (205Wh/km) som snitt.
Det stemmer ikke for meg og for mange andre. Det er bare å gjøre en test. Lad opp til f.eks. 200 km og kjør 50 km på nøyaktig 205 Wh/km og se om du har 150 km i rest.

Hos meg virker det som denne formelen har blitt endret nå i løpet av de siste software-oppgraderingene. Jeg måtte tidligere ligge på mellom 185-190 Wh/km for å telle ned likt mot likt, men nå ser dette ut som det ligger i området 200Wh/km. Ett eller annet har hvertfall skjedd den siste tiden her på min bil.

mj

Sitat fra: svimtapp på fredag 07. november 2014, klokken 09:59
Sitat fra: bb på fredag 07. november 2014, klokken 00:22
Sitat fra: sn0le på torsdag 06. november 2014, klokken 21:01
I energiappen på min S85 har det alltid vært en heltrukket linje på 205Wh/km når jeg har typical-visning.
Har gått ut i fra at typical rekkevidde da beregnes ut ifra det (205Wh/km) som snitt.
Det stemmer ikke for meg og for mange andre. Det er bare å gjøre en test. Lad opp til f.eks. 200 km og kjør 50 km på nøyaktig 205 Wh/km og se om du har 150 km i rest.


Hos meg virker det som denne formelen har blitt endret nå i løpet av de siste software-oppgraderingene. Jeg måtte tidligere ligge på mellom 185-190 Wh/km for å telle ned likt mot likt, men nå ser dette ut som det ligger i området 200Wh/km. Ett eller annet har hvertfall skjedd den siste tiden her på min bil.

I dag så jeg for 1. gang at typicallinjen er merket med 200, så da er det i alle fall ingen tvil på min bil.
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA