Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Model S på finn.no

Startet av boma, onsdag 12. november 2014, klokken 14:43

« forrige - neste »

boma

Gikk på en liten smell på søndag. Er ny Leaf eier og skulle skifte til vinterdekk. Tenkte ikke på at bilen er mye tyngre enn det den ser ut som.

Jekket bilen opp fremme med hydraulisk jekk.  Brukte støtteben for ekstra sikring siden jeg er redd for at hydraulikken skal ryken mens jeg har av hjulet.

Jekken lakk littegrann så bilen sank sakte ned på støttebenet mens jeg drev på. Resultatet var at den kanten under kanalen (fals?) ble skvist mot støttebenet. Fra tidligere har dette gått fint på andre biler, men på Leaf gikk ikke det. Kanten er jo flere plater som er klemmet sammen. I mitt tilfelle så delte falsen seg på midten slik at jeg har en plate som ble bøyd innover og en plate utover.

Har bestilt time hos karosseri for å bøye tilbake og klemme fals og tectylere området. Koster vel meg en tusenlapp.

Så ikke vær like dum som meg! Bruk noe mellom støtteben og jekk som fordeler vekten over et større området. Bruk også noe på selve jekken du bruker (gummi, trebit) som fordeler kreftene her også.



Deep blue metallic TMS 70d
Nissan Leaf m/6,6kw lader

valvolainen

ofte må en finne en bjelke til fremhjulsopphenget eller lignende for å støde bilen på når jekkfestene er opptatt.
En god ide er også og senke jekken ned på bukken kontrollert, så hvis man går på en smell ser man det og kan stoppe det på et halvt sekund.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

nordleaf

Når jeg skulle jekke opp bilen for første gang med hydraulisk jekk, så jeg at det ikke gikk så bra. Laget en "pad" av nylonplast med ett spor til karosseriet og formet slik at den passet rett i jekken. Vekten ble litt bedre fordelt og metallet der du løfter i bilen blir ikke bøyd.  :)

Har ikke original jekk på 2014 Leafen, som på en måte har ett hakk som skal inn i karosseriet.

klawrenc

Dette blir 1. gang jeg skifter dekk på den nye Leafen min. Bruker mange hydraulisk jekk? Går det greit med jekken som kom med bilen?
blå Nissan Acenta som eneste bil
sykkel

Powerflux

Sitat fra: klawrenc på lørdag 01. november 2014, klokken 23:29Bruker mange hydraulisk jekk?
Bruker aldri annet enn garasjejekk...bortsett fra i nødstilfelle!
Enkelt å finne jekkepunkter på Leafen :)
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

TorC

Jeg kan på det varmeste anbefale de elektriske jekkene. Slike som denne: http://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/garasje/lofteinnretning/jekker/elektrisk-saksejekk-601033/

Jeg kjøpte min på Jernia for en slikk og ingenting. Skålen på toppen er i plast så den skader ikke lakken, og den passer perfekt inn i sporet der jekkepunktet er.  Den er lettere enn en hydraulisk, og siger ikke. Dette er et produkt jeg trodde bare var ræl og tull, men etter å ha brukt den på et par biler kommer jeg ikke til å gå tilbake til gammeldags garasjejekk.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

smaug01

Sitat fra: klawrenc på lørdag 01. november 2014, klokken 23:29
Dette blir 1. gang jeg skifter dekk på den nye Leafen min. Bruker mange hydraulisk jekk? Går det greit med jekken som kom med bilen?
Kommer bilen med jekk da?
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

emil

Sitat fra: TorC på søndag 02. november 2014, klokken 10:55
Jeg kan på det varmeste anbefale de elektriske jekkene. Slike som denne: http://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/garasje/lofteinnretning/jekker/elektrisk-saksejekk-601033/

Jeg kjøpte min på Jernia for en slikk og ingenting. Skålen på toppen er i plast så den skader ikke lakken, og den passer perfekt inn i sporet der jekkepunktet er.  Den er lettere enn en hydraulisk, og siger ikke. Dette er et produkt jeg trodde bare var ræl og tull, men etter å ha brukt den på et par biler kommer jeg ikke til å gå tilbake til gammeldags garasjejekk.

Kjøpte den også til 99,- på tilbudet Jernia hadde tidligere i år. Har bare testet den raskt en gang og den så ut til å passe veldig bra, ikke lagt om til vinterdekk enda.

smaug01

Tror jeg drar å kjøper den jekken før dekkbytte. Høres unektelig ut som veldig komfortabelt å slippe å knote med en garasjejekk på kanskje ikke helt strøken underlag.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

TorC

Sitat fra: smaug01 på søndag 02. november 2014, klokken 12:48
Tror jeg drar å kjøper den jekken før dekkbytte. Høres unektelig ut som veldig komfortabelt å slippe å knote med en garasjejekk på kanskje ikke helt strøken underlag.

På et "ikke strøkent underlag" er en garasjejekk betydelig tryggere enn en saksejekk selv om den er på strøm. Det kan imidlertid hjelpe litt å sette på en liten plate under "foten" på saksejekken. Den får et enormt trykk på et veldig lite område, så hvis underlaget ikke er kompakt nok vil jekken kunne sige på en side og dermed velte av. En plate under vil gi jekken større område å fordele vekten på, samt at man ikke trenger å jekke så høyt. "Safety first!"
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

smaug01

Min erfaring er at en garasjejekk med sine små hjul er meget uforutsigbar på dårlig underlag. I tillegg løfter de ikke rett opp men i en kurve og står de ikke slik at de kan rulle fritt, blir det fort litt ekkelt. Saksejekk løfter "rent" og så lenge bilen står med to eller tre hjul i bakken, er de rimelig sikker. Er vel derfor de blir brukt som medfølgende jekk for allmuen?
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD


emil

Sitat fra: moonbuggy på søndag 02. november 2014, klokken 17:25
Kanskje man burde kikke litt på denne:
http://www.biltema.no/no/Nyheter/Tilbakekalling-Elektrisk-jekk-2-tonn-15-367/

Jula sin ser da merkverdig lik ut ?

Veldig lik, men ikke identisk.

Hadde ellers vært fint om biltema skrev noe litt mer detaljert enn "sikkerhetsmangel" så man eventuellt kunne ta enkelte forhåndsregler. Nå skal man jo uansett aldri jobbe under en bil som hviler på en jekk uansett.

E_S

Husk også at ved bruk av jekk på jekkpunktene på bilen uten gummi/plastmellomlegg er det fort gjort å lage riper, hakk og lignende som igjen gir en utmerket grobunn for rust. Biltema har en myk gummi/plastkloss som er utmerket som mellomlegg mellom garasjejekk og bil for å unngå dette.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA