Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Setevarme

Startet av Torpedo Ted, onsdag 12. november 2014, klokken 13:31

« forrige - neste »

trygvelo

Jeg syns en av de største manglene er styring av forhåndsvarming/klargjøring av bil. At det ikke går an å sette opp et klokkeslett man skal kjøre og så fikser bilen selv oppstart av kupe-/batteri-/sete-/vindusvarming til riktig tid er veldig sløvt. Det skulle vært basert på utvendig og innvendig temperatur opp mot hvor mye strøm man har tilgjengelig i tilkoblingen (og med et valg om man ønsker å trekke resterende fra batteriet eller ikke). Her burde det vært valg både i appen og UI'et i bilen. Hadde bare bilen gjort tilgjengelig alle funksjonene i API'et hadde jeg laget dette selv.

turfsurf

Sitat fra: OddB på tirsdag 28. oktober 2014, klokken 09:52
Når du må bruke "et kvarter"  med manuelt søk for å finne alle de 50 kanalene som finnes i Osloområdet  er det i mine øyne  ubrukelig. De burde ta tegninga  når  folk begynner  å poste linker til frekvenslister på Wikipedia for hjelpe andre til å finne ut hvor de skal finne Telemarksendinga..
Haha, er vel bruksavhenging. Jeg har en 7-8 kanaler jeg lytter på, og har ikke noe problem med å huske hvor de jeg ikke har på preset ligger. Bytter du virkelig mellom 50 forskjellige kanaler?
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

OddB

Hva JEG gjør er vel helt uvesentlig  ? Men  å huske om den kanalen du ønsker å lytte  på ligger  på mux 12B eller 13A må da være totalt unødvendig?
Tenk om TuneIn hadde sortert  kanalene  etter IP-adresser ?
Hvorfor  ikke gi meg en alfabetisk  liste over  tilgjengelige  kanaler i området.  Det klarer de billigste  DAB-radioenene du får kjøpt.

Greit nok at det bare er 6 presets på halvskjermvisningen, men det hadde ikke kostet dem mye arbeid å bruke nederste delen av skjermen  til  en utvidelse  av presets.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

turfsurf

Sitat fra: OddB på tirsdag 28. oktober 2014, klokken 10:18
Hva JEG gjør er vel helt uvesentlig  ? Men  å huske om den kanalen du ønsker å lytte  på ligger  på mux 12B eller 13A må da være totalt unødvendig?
Tenk om TuneIn hadde sortert  kanalene  etter IP-adresser ?
Hvorfor  ikke gi meg en alfabetisk  liste over  tilgjengelige  kanaler i området.  Det klarer de billigste  DAB-radioenene du får kjøpt.

Greit nok at det bare er 6 presets på halvskjermvisningen, men det hadde ikke kostet dem mye arbeid å bruke nederste delen av skjermen  til  en utvidelse  av presets.

Hm, selvfølgelig er det vesentlig. Hvis denne (litt klønete) designen ikke skaper problemer i daglig bruk (som for meg), så gjør det ikke DAB radioen ubrukelig. Hvis det er noe man sliter med til daglig (tydeligvis for deg) så gjør det vel DAB ubrukelig. Dermed er bruken viktig. Endringer på software prioriteres. Å endre noe som ett fåtall har problemer med, blir ofte nedprioritert.

Selv om jeg er enig i at det er ett tåpelig design, så gjør det ikke DAB ubrukelig (for meg). Mye annet som er viktigere å fikse.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

F_P

Den praktiske bruken av DAB-radioen er ekstremt tungvindt for spesielt NRK-kanalene. Det er en grunn til at ingen andre har løst det slik som Tesla. Når alle andre løsninger med skjerm med litt størrelse (5" ->) velger å lage listene sine slik at kanalene er lagt inn under "regionsnavn" så blir det for dumt å hevde at man bare kan lære seg hvor kanalene ligger i de ulike frekvensblokkene. Hvis jeg skal kjøre nordover til Mosjøen, hvilket jeg gjør 1-3x pr. år ergo husker jeg ikke blokkene fra gang til gang, fra Kløfta og høre på ymse NRK-kanaler (de fleste, noen sender på 12D som er nasjonale frekvenser) hele veien må jeg altså først pugge inn at kanalene sendes i følgende blokker underveis:

Akershus -> 12C Her bor jeg så denne husker jeg.
Hedmark -> 13E
Trønderlag -> 12C
Nordland -> 13E/12B

Dette måtte jeg altså google meg frem til nå før jeg i det hele tatt kunne legge det ut. Det er ikke lettvindt eller særlig elegant.

Hadde jeg kjørt en nyere Audi så har den originale tuneren Station following, og jeg hadde aldri trengt å trykke på radioen om jeg holdt meg til samme kanal og det var dekning hele veien.

PS! Jeg er heller ingen tilhenger av at NRK sender sine riksdekkende kanaler som P1, P1+, P2, P3, mP#, Super osv. på regionnett. Rimelig håpløst det også spør du meg.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

snurrehue

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 28. oktober 2014, klokken 10:45
Selv om jeg er enig i at det er ett tåpelig design, så gjør det ikke DAB ubrukelig (for meg). Mye annet som er viktigere å fikse.

Enig med deg i at å bruke ordet "ubrukelig" om DAB'en i Model S er feil. Jeg vil heller bruke ordet "tragisk". Nesten 16000 kroner brukte jeg på å få DAB i min Model S. Det jeg får i retur er historiens dårligste DAB-integrering. Joda, jeg fikk litt mer trøkk i lyden for de pengene, men det hadde jeg ikke bruk for. Lydpakka kjøpte jeg ene og alene for å få DAB. Så kan man spørre seg i ettertid hvor lurt det egentlig var... Men jeg/vi hører for det meste på norsk radio når vi er i bilen. P4, Radio Norge, NRK mPetre etc. FM kuttet jeg ut for flere år siden.

I en slik "fremtidspremiumbil" i såpass høy prisklasse burde man kunne forvente at noe så elementært er på plass. Jeg hadde mye heller sett Tesla brukte noen dollar på brukergrensesnitt, funksjoner og kvalitetskomponenter heller enn utvikling av bil som skal gå raskest mulig.

"Fix the basics"

turfsurf

Sitat fra: snurrehue på tirsdag 28. oktober 2014, klokken 11:17
Jeg hadde mye heller sett Tesla brukte noen dollar på brukergrensesnitt, funksjoner og kvalitetskomponenter heller enn utvikling av bil som skal gå raskest mulig.

"Fix the basics"

Dette kan jeg skrive under på, men Tesla må nok balansere nyhetsverdi og mersalg mot eksisterende brukere som brummer litt. Lanseringen av P/S85D har ihvertfall fått mange til å bestille enten sin første, andre, eller erstatning for eksisterende Model S som ikke hadde skjedd ellers.

Selv regnet jeg forsåvidt med en del løse tråder når jeg kjøpte bilen, med hadde håpet det gikk litt raskere å ordne opp i ting, og at de hadde holdt det de lovet med oppgraderbarhet (ja, jeg ble lovet oppgradering til Acc, blindsone varsel osv av flere Tesla selgere).
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

frkh

Dette bør løftes inn i media- da skal dere skje det skjer noe. Tviler på at Tesla vil ha på seg at de første modellene har slike problemer, og for kjøpere av nye biler vil dette og være uheldig (what´s goes around comes around). Om ikke Tesla her får ut fingern vil dette selvsagt være svært ugunstig om de satser på å gjøre butikk på bruktmarkedet. Ingen er tjent med dette TULLET (selv ikke dustene som snakker ned Tesla)!

OddB

Her gjelder det å sortere  litt ....
Selv om man  karakteriserer  brukergrensesnittet  som håpløst  og "ubrukbart" er det langt fra en katastrofe.  Bilen og radioen virker om enn vi gjerne skulle sett en forbedring.
ACC etc innser jeg at jeg aldri får.
De mest prekære problemene  er etter min mening  DU-problemene,  hjulstilling  og 3G - i tilegg til for lang ventetid på verkstedtime.
Å gå høyt ut i pressen for å kreve ny funksjonalitet  på radio og navigasjon  tror jeg ikke har noen hensikt. Vi kan håpe på det, vi kan be om det, men å KREVE det er å ta litt hardt i
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

aryx

Handler helt klart om prioriteringer, her tipper jeg Tesla med Elon i spissen prioriterer ned videreutvikling og har fokus på andre områder som er viktigere en plassering av knapper og funksjoner som hadde vært kjekt å ha.
Etter min mening må Tesla få lov til å sette disse prioriteringene selv, så får det heller være noen kunder som irriterer seg over dette.
15 Tesla Model S P85D svart/svart 5-seter med alt utstyr
Tidligere: 13 Tesla Model S P85+ svart/svart 5-seter med alt utstyr, 12 Mercedes ML 350CDI Edition1, 08 Mercedes C 220CDI, 81 DeLorean DMC-12

cra

Vi har da fått nye funksjoner etterhvert. Noen har kanskje hatt mye høyere forventninger til antall og oppdateringsfrekvens mens andre har vært fornyde. Det er som kjent ikke mulig å gjøre alle til lags. Hadde det vært for mange endringer og for ofte tror jeg det ville blitt enda mer klaging.

Er forspvidt enig i at enkelte ting kunen vært prioritert anerledes (waypoints og POI nå navigasjonen heller enn kalender, f.eks), men det blir jo bare personlige preferanser. Noen har sikkert god nytte av å få opp avtalelista si når de setter seg i bilen og er fornøyde med det.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Sjøhyene

Sitat fra: OddB på tirsdag 28. oktober 2014, klokken 14:20
Her gjelder det å sortere  litt ....
Selv om man  karakteriserer  brukergrensesnittet  som håpløst  og "ubrukbart" er det langt fra en katastrofe.  Bilen og radioen virker om enn vi gjerne skulle sett en forbedring.
ACC etc innser jeg at jeg aldri får.
De mest prekære problemene  er etter min mening  DU-problemene,  hjulstilling  og 3G - i tilegg til for lang ventetid på verkstedtime.
Å gå høyt ut i pressen for å kreve ny funksjonalitet  på radio og navigasjon  tror jeg ikke har noen hensikt. Vi kan håpe på det, vi kan be om det, men å KREVE det er å ta litt hardt i

+1 til denne!
Det at de tilsynelatende ikke klarer å fikse problemene med DU (som ender i havari), bakluker som lekker og 3G som detter ut, er mye mer alvorlig enn det som diskuteres her. La oss sette trykket på det viktigste først.

Er vel på tide at noen går ut i media nå tenker jeg, sånn at tesla skal legge litt innsats i disse problemene.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Muffinman

Sitat fra: cra på onsdag 29. oktober 2014, klokken 10:05
Vi har da fått nye funksjoner etterhvert.
Jo da. Men personlig betyr de ikke en fnugg så lenge oppdateringene tilfører nye feil. Etter å ha levd med en bil i et år og 46.000km hvor GUI + diverse enda ikke har vært stabilt har jeg fremdeles følelsen av å kjøre rundt i et beta-produkt. Og da er argumentet om at bilen skal bli bedre og bedre på grunn av oppdateringer over lufta helt verdiløst.

Og ustabilitet i styringen av bilen er jo virkelig ikke noe som man tar tak i på servicesentrene heller, da blir det bare vist til at det fikses i en senere oppdatering. Av og til stemmer det, men nye feil følger.

EDIT: Ellers kan man jo konstantere at halo/horn-effekten gjør seg gjeldende også i denne tråden ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA