Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Model S RWD på vinterføre - bør jeg velge AWD?

Startet av detektor, onsdag 12. november 2014, klokken 12:35

« forrige - neste »

Råde

Sitat fra: Gordon Retriever på onsdag 03. desember 2014, klokken 22:25
Sitat fra: Rio på onsdag 03. desember 2014, klokken 19:21
Jeg tror ikke du kan utlede noe av det for "hybrider" - det handler nok mer om Toyota/Prius enn om hybrider generelt.

Nei, nei, nei - det var ikke meningen at du skulle påpeke akkurat det der. ;)

Men om ikke annet viser Prius at Toyota kan, og det som er mulig for Toyota bør være oppnåelig for andre. Hvor krevende utviklingsarbeidet for Prius-modellene var, og hvor god (eller dårlig) fortjenestemargin Toyota satt igjen med vil vi antagelig aldri få vite.

Ellers innser jeg at vi nå er veldig off-topic.
Off eller on topic, jeg vet ikke jeg. Det er jo ingen ordentlige GTE forum her, så da får det bli her det skjer.

Komplisert er det nok. Har Toyota vært heldig? Kanskje, kanskje ikke. Hvem vet.

Det mest kompliserte er vel girkassen - en 3-kløtsj kasse. Bensinmotoren er ganske utprøvet og elmotor, batteri, ditto styring og ladegreier har meget få bevegelige deler, og er proklamert nærmest service-frie her på forumet. Dog forstår jeg bekymringen.

Vw selv sier at de har gjort en rekke ting for å imøtekomme utfordringer som at bensinmotoren blir lite/sjeldent brukt. Feks andre stempelringer. Det blir dog spennende å se om dette et nok. Tsi-motoren vil måtte prestere maks når den er kald. Plutselig og i korte rykk. Det kan bli et problem akkurat som girkassen, men mest sannsynlig ikke før etter 5-7 år og da burde du ha solgt bilen.

Jeg tipper at elektronikken er det som gir problemer, akkurat som alle de andre bilene med elektrisk drivlinje. Altså softwaregreier.
e-Golf | X75D

bno

#46
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

ChristianDJ

Hei. Jeg har også bestillt en E-Golf. men blir nå nødt til å kanselere den da borettslaget el anlegg ikke takler El biler. det er flere her fra før men nå har alle fått forbud om å lade. Ønsker ikke å kanselere bilen. Forventet levering på bilen er neste uke så har vært i samtale med møller om kanselering evnt. ta ut en annen bil. Lurer på om det er noe som kan gjøres ang. ett lite samarbeidsvillig borettslag når det kommer til lade problematikken? Vil veldig gjerne ha E-golfen :D
Venter på en e-Golf som skal brukes i jobb.

fmaalen

Sitat fra: ChristianDJ på fredag 05. desember 2014, klokken 17:45
Hei. Jeg har også bestillt en E-Golf. men blir nå nødt til å kanselere den da borettslaget el anlegg ikke takler El biler. det er flere her fra før men nå har alle fått forbud om å lade. Ønsker ikke å kanselere bilen. Forventet levering på bilen er neste uke så har vært i samtale med møller om kanselering evnt. ta ut en annen bil. Lurer på om det er noe som kan gjøres ang. ett lite samarbeidsvillig borettslag når det kommer til lade problematikken? Vil veldig gjerne ha E-golfen :D

Du finner en god del tips i denne tråden: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6401.0.html

Det er mange rare holdninger ute og går blant styrer i sameier og borettslag rundt forbi, og det kan være vanskelig å endre forutintatte meninger rundt emnet. Men ikke gi opp i utgangspunktet. Snakk med elektriker, finn ut hva som er mulig innenfor rammene av det eksisterende anlegget. Ta det eventuelt opp på årsmøtet og finn andre som har lignende behov å alliere deg med. Vær særdeles konstruktiv og løsningsorientert. Jeg har selv vært igjennom dette og det endte godt, men krevde en del innsats fra min side. Ikke avbestill elbilen riktig enda om du kan unngå det:)
Tesla Model S og e-Golf

Gordon Retriever

Hei ChristianDJ. Borettslag kan jeg ikke så mye om, men det er mer enn litt trist hvis borettslaget skal avgjøre hvilken bil du skal kjøre.

Det er imidlertid flere andre på forumet som bor i borettslag. Mange har også elbil uten egen lademulighet hjemme. 
Jeg anbefaler deg derfor å presentere dilemmaet ditt i denne tråden; Elbil i borettslag- og gammeldags styre :( - eller lage en helt ny får-ikke-lov-til-å-lade tråd i delforumet Elbilen i samfunnet:)

Ellers kan enebolig anbefales på det varmeste.  :D

lightningii

Ikke mange med bensin bil som har bensinstasjon hjemme  ;)
Hurtigladere popper opp over alt. Hadde ikke brydd meg veldig om jeg ikke fått ladet hjemme, selvfølgelig greit å kunne gjøre det, men ikke en absolutt nødvendighet..

valvolainen

Skal du bruke bilen til daglig pendling så ville jeg definitivt ikke basert meg på lading 'rundt forbi'. Noe av herligheten med elbil er å våkne opp med full tank hver dag.
Har du lademuligheer på jobb blir det lettere. (Såfremt du kommer deg frem og tilbake på en lading)
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Rio

Sitat fra: lightningii på fredag 05. desember 2014, klokken 21:51
Ikke mange med bensin bil som har bensinstasjon hjemme  ;)
Hurtigladere popper opp over alt. Hadde ikke brydd meg veldig om jeg ikke fått ladet hjemme, selvfølgelig greit å kunne gjøre det, men ikke en absolutt nødvendighet..

Nei, det har man ikke, men de fleste elbiler som selges i Norge i dag har ganske begrenset rekkevidde, og lading i eller nær hjemmet er derfor meget praktisk.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

grorudklovnen

Sitat fra: lightningii på fredag 05. desember 2014, klokken 21:51
Ikke mange med bensin bil som har bensinstasjon hjemme  ;)
Hurtigladere popper opp over alt. Hadde ikke brydd meg veldig om jeg ikke fått ladet hjemme, selvfølgelig greit å kunne gjøre det, men ikke en absolutt nødvendighet..
Dersom du ønsker forvarming (hvem gidder å skrape is lenger?) så må du ha hjemmelading.

lightningii

Om man bor i urbane områder, så mener jeg at det ikke er ett must å ha mulighet til å lade hjemme, jeh forstår at det kan være greit, men absolutt ikke et must. Men om man absolutt må ha varm bil før man setter seg inn så forstår jeg at det kan bli vanskelig. Men det hadde ihvertfall ikke vært en deal breaker for meg om jeg som 90% av andre bilister må sette meg inn i en kald bil på vinteren. Samboeren min har kjørt E-Up nå over 10 000km, nå bor vi bynært å hun har vel ladet bilen under ti ganger hjemme. Det blir lading på jobb og Hurtigladere.
Sitat fra: Rio på fredag 05. desember 2014, klokken 22:33
Sitat fra: lightningii på fredag 05. desember 2014, klokken 21:51
Ikke mange med bensin bil som har bensinstasjon hjemme  ;)
Hurtigladere popper opp over alt. Hadde ikke brydd meg veldig om jeg ikke fått ladet hjemme, selvfølgelig greit å kunne gjøre det, men ikke en absolutt nødvendighet..

Nei, det har man ikke, men de fleste elbiler som selges i Norge i dag har ganske begrenset rekkevidde, og lading i eller nær hjemmet er derfor meget praktisk.

Ohm

Hvis du kan lade på jobb, og ikke har lang vei, kan man jo forvarme bilen med batteriet.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

jkirkebo

Sitat fra: grorudklovnen på lørdag 06. desember 2014, klokken 00:11
Sitat fra: lightningii på fredag 05. desember 2014, klokken 21:51
Ikke mange med bensin bil som har bensinstasjon hjemme  ;)
Hurtigladere popper opp over alt. Hadde ikke brydd meg veldig om jeg ikke fått ladet hjemme, selvfølgelig greit å kunne gjøre det, men ikke en absolutt nødvendighet..
Dersom du ønsker forvarming (hvem gidder å skrape is lenger?) så må du ha hjemmelading.

Kan ikke e-Golf forvarme på batteriet? Evt. er det jo bare å gå ut og starte bilen og la den stå med varmen på noen minutter.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

poskare


Ohm

Sitat fra: poskare på lørdag 06. desember 2014, klokken 15:24
Jo den kan forvarme på batteri.
Da går varmen i ca 10 min, og man kan miste inntil 7 km rekkevidde. Bruker det en del selv, deilig med varm bil uansett hvor man står parkert.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA