Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Model S RWD på vinterføre - bør jeg velge AWD?

Startet av detektor, onsdag 12. november 2014, klokken 12:35

« forrige - neste »

Ohm

Kansellering knytter seg mot manglende leveranse og godvilje fra selger.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

moonbuggy

Sitat fra: BadaBing på tirsdag 25. november 2014, klokken 21:07
Høres ut som en lur ide å gå for gte. Særlig hvis man ikke har alt for mye glede av gratis bom og kollektivfelt. Ble jo litt bedre pris også med statsbudsjettet de klinte til med på fredag. Selve drivlinjen må jo være ganske mye mer komplisert. Får bare håpe den ikke er for komplisert...
Jeg telte lenge på knappene før jeg bestilte min El-bil, Audi e-tron eller El bil. Men, nettopp kompleksiteten, gjorde at jeg valgte el-alternativet. VW har konstruert en helt ny komplisert gearkasse for disse bilene. Det trangt nok i motorrommet med vanlig motor. Her pakker man uendelig mye mer. Det er kanskje greit i garantitiden, men etterpå tror jeg disse alternativene har potensiale til å bli skikkelige hodepiner.
Service er også langt dyrere og hyppigere.

autofil

Godtfolk,

Flytter min bestilling over til Golf GTE på mandag. Mine grunner:
- Fortsatt lang ventetid for meg på e-Golf med VP. Jeg bestilte i 12. juni.
- 85-90% av min kjøring vil være lokalt i kommunen da både min kone og jeg jobber i nærheten. 50km strømdrift er da nok til å kjøre svært, svært mye på ren strøm.
- Jeg kan ta bilen til vestlandet uten å måtte fylle strøm - dog må bensin fylles.
- Kollektiv, bomring og parkering er av mindre betydning for meg grunnet mitt kjøremønster.

Vanskelig valg, men kjenner meg nå etter laaange vurderinger sikker.

Vi ses på veien:)

SMO

bno

#33
Sitat fra: Stein Magnus Olafsrud på søndag 30. november 2014, klokken 08:59
Godtfolk,

Flytter min bestilling over til Golf GTE på mandag. Mine grunner:
- Fortsatt lang ventetid for meg på e-Golf med VP. Jeg bestilte i 12. juni.
- 85-90% av min kjøring vil være lokalt i kommunen da både min kone og jeg jobber i nærheten. 50km strømdrift er da nok til å kjøre svært, svært mye på ren strøm.
- Jeg kan ta bilen til vestlandet uten å måtte fylle strøm - dog må bensin fylles.
- Kollektiv, bomring og parkering er av mindre betydning for meg grunnet mitt kjøremønster.

Vanskelig valg, men kjenner meg nå etter laaange vurderinger sikker.

Vi ses på veien:)

SMO
Så når du drar på langtur og går på fossil så har du ekstra vekt å dra på og ditto mer forbruk. Tror heller ikke at man får 50km eldrift vinterstid osv. Tror ikke noe på det "idelle" forbruket som oppgis. Hybrid er ikke veien å gå for forbruker. Det er et design som passer ideelt for produsenter, biltestere/biljournalister og bunnlinja til bilservice selskaper og drivstoff selgere. Disse har i tillegg til å bidra med miljøforsøpling ført alle "bak lyset".  Ser ingen grunn til å bidra til opprettholdelse av status quo....
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

WolfM

Sitat fra: Stein Magnus Olafsrud på søndag 30. november 2014, klokken 08:59
Flytter min bestilling over til Golf GTE på mandag. Mine grunner:.....

Hvis du kun tenker miljø, har du gjort ett fornuftig valg.

Rent økonomisk er jeg langt mer usikker. Du må vel ut med ca kr 100.000,- mer for en GTE. Du mister fordelen med lav årsavgift, det andre har "mindre betydning", men har vel en viss kostnad det også. Selv om du har 30 - 40 km en vei til arbeidet, må du kjøre en del år for å ta inn merkostnadene. Dessuten er annenhåndsverdien - slik jeg vurderer det - enda mer usikker enn EL-bil. Ampera/Volt ble en flopp, den som var til salgs hos lokal Opelforhandler kunne jeg få billig ifølge selger. Mange av de som står på finn står i månedsvis. (Det skyldes nok også at den har 4 seter og liten plass bak). Dessuten er det utrolig mye mer "leamikk" i en slik bil, så velger du å beholde etter garantitid ville jeg vært forberedt på reparasjonsutgifter - se innlegg fra moonbuggy.
eGolf med VP - levert uke 19/15. Nesten alt utstyr

grorudklovnen

At GTE koster ca. 100 000 + at man mister alle insentiver gjør at bilholdet i praksis blir omtrent like dyrt som en vanlig fossilbil. Men det er vel en kjapp bil og man kan få mye moro med den mens pengene renner ut av vinduet.

BadaBing

Jeg synes du har gjort et godt valg, Stein Magnus. Det er som en annen skrev to biler i en. Elbil til nærkjøring og fossilbil på langtur.

Med egolf må man regne med å leie fossilbil en del ganger i året når man skal kjøre langt eller frakte ting med henger, med de utgifter og styr det fører med seg. Med gte slenger man på en takboks for ekstra bagasjeplass og  syklene på hengerfeste.

Bruktbilprisen tror jeg er mer som vanlig fossil-golf. Ingen grunn til at det skal være annerledes. Bruktbilprisen på rene elbiler er litt mer usikker, spesielt når/hvis fordelene endres. Det kan det jo godt gjøre innen 3-5 år, og da kan tilbudet fort bli større enn etterspørselen.

Men jeg tror man skal kjøre en grundig garantiutløpstest om fem år. Det er en veldig komplisert drivlinje med mange dyre ledd som kan gå galt :-)

grorudklovnen

#37
Ifølge honestjohn så sliter VAG hybrid med enkelte ting som verken ordinære VAG biler eller VAG elbiler opplever, nemlig det verste at to teknologiske verdener:

http://www.honestjohn.co.uk/carbycar/audi/a3-e-tron-2014/?section=road-test

- Batteriene på VAG hybridene ligger på bakakselen. Bilene må derfor stives ekstra godt.
- Økt vekt (ca. 300 kg) gjør at ren TSI drift tilsvarer fullastet fossilbil selv om fører er alene.
- Dekkstøy. For å spare vekt er det dårligere støydemping?
- Hybrid-el-drift svært begrenset. Kombinert drift ikke på GTI nivå.

BadaBing


moonbuggy

#39
Ta en liten titt på dette bildet. Her er mye "leamikk" stablet sammen. Service 1x i året er et tilbakeslag. Det koster sikkert også flesk med denne kombiteknikken. Hva med gearkassen, hvor godt takler en nykonstruert sak dette her ?
http://www.audi-technology-portal.de/en/mobility-for-the-future/audi-future-lab-tron-experience_en/audi-a3-e-tron_en

BadaBing

Ja, den ser ganske komplisert ut... Så noe kødd blir det nok med en del av de :-). Godt det er 5 års garanti. Er det for mye styr får man vel bare selge den, og overlate problemet til noen andre. Men satser jo ikke akkurat på det.

Gordon Retriever

Erfaring med lignende hybridteknikk hos Toyota tilsier vel at bilene er pålitelige og har få feil, også over tid, trass i at de er teknisk avanserte?

grorudklovnen

Sitat fra: moonbuggy på onsdag 03. desember 2014, klokken 14:47
Service 1x i året er et tilbakeslag. Det koster sikkert også flesk med denne kombiteknikken.
Et års service kontra 2 års og flere sjekkpunkt høres ut som flere tusen ekstra i året. Da går vel vinningen opp i spinninga i forhold til besparelsen med "eldrift" i noen meter i starten?

Rio

Sitat fra: Gordon Retriever på onsdag 03. desember 2014, klokken 15:06
Erfaring med lignende hybridteknikk hos Toyota tilsier vel at bilene er pålitelige og har få feil, også over tid, trass i at de er teknisk avanserte?

Jeg tror ikke du kan utlede noe av det for "hybrider" - det handler nok mer om Toyota/Prius enn om hybrider generelt.

Det man derimot kan si, på generelt grunnlag, er at jo flere komponenter det er, jo mer er det som kan gå galt. Spesielt når det er nytt og uprøvd.

Toyota var heldig med Priusen, sies det (jeg har også hørt det motsatte); fra det kan man utlede at dersom Toyota hadde laget en enkel elbil burde den gå i 50 år uten service! ;)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Gordon Retriever

Sitat fra: Rio på onsdag 03. desember 2014, klokken 19:21
Jeg tror ikke du kan utlede noe av det for "hybrider" - det handler nok mer om Toyota/Prius enn om hybrider generelt.

Nei, nei, nei - det var ikke meningen at du skulle påpeke akkurat det der. ;)

Men om ikke annet viser Prius at Toyota kan, og det som er mulig for Toyota bør være oppnåelig for andre. Hvor krevende utviklingsarbeidet for Prius-modellene var, og hvor god (eller dårlig) fortjenestemargin Toyota satt igjen med vil vi antagelig aldri få vite.

Ellers innser jeg at vi nå er veldig off-topic.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA