Hovedmeny

lydpakke eller ikke

Startet av StevenE, søndag 26. oktober 2014, klokken 23:41

« forrige - neste »

hma

Lydpakke, ja takk! Jeg er veldig fornøyd med den.

Har dyrket musikk og lyd omtrent så lenge jeg har levd. Har kommet til den konklusjon at de korrekte innstillingene (på tone/ballanse/etc) er de du selv liker best.  ;)
Således er det lurt å eksperimentere og prøve seg litt fram.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

FrederikC@Teslafied.eu

Sitat fra: Trustno1 på onsdag 07. januar 2015, klokken 23:51
3 bånds EQ er en vits om man skal prøve å kompensere for topper og bunner i frekvenskurven. Eneste det har for seg er om man har ulike preferanser på hvor mye bass/mid/tweet man skal ha. Skal man ha full kontroll på dette bør man ha en 31 bånds parametrisk EQ som kan styre hver enkelt kanal (høytalerelement) separat.

Personlig så kjører jeg også fader helt i front, og rimelig langt til høyre (9 om jeg ikke husker feil) for å prøve å sentrere lydbildet mest mulig. Problemet er at det ikke lar seg gjøre å få ett perfekt sweetspot i en bil uten å kunne tidskorrigere mellom sidene.

For de uinnvidde så betyr tidskorrigering at man kompenserer for den avstanden man har til de ulike høytalerelementene. Man kan kanskje tro at noen cm forskjell ikke er av betydning, men etter man har hørt en bilstereo med og uten så er det mye lettere å forstå hvorfor.

Mikroskopiske forskjeller mellom når lyden fra de ulike høytalerene treffer lyttepossisjon bestemmer om lydbildet er i fokus eller ikke.

Jeg er enig - er spændt på at se hvordan det bliver når jeg får DSP på.

FrederikC@Teslafied.eu

kos

Hei Kjøp ikke lydpakke om det er DAB - du skal ha. bruker aldri DAB , da internett er langt bedre. Steder der du ikke får inn DAB / FN virker internett om du ikke klusser med det ( Skifter kanaler og artister osv) er det stabilt selv i tunneler på Vestlandet.

Om du har et fint øre for detaljer og hører ekstremt bra - pakke.

Dennis

Internettradio som er tingen ja :) Når man først kjører en bil med så mye teknologi er det jo like merkelig å bruke DAB Radio som kasettspiller :P

FrederikC@Teslafied.eu

Jeg bruger selv Wimp på telefonen, det syntes jeg er bedre end Rdio/Intune.

jkirkebo

Sitat fra: kos på mandag 12. januar 2015, klokken 10:43
Hei Kjøp ikke lydpakke om det er DAB - du skal ha. bruker aldri DAB , da internett er langt bedre. Steder der du ikke får inn DAB / FN virker internett om du ikke klusser med det ( Skifter kanaler og artister osv) er det stabilt selv i tunneler på Vestlandet.

Tja, det kommer nok an på hvor man kjører. På siste halvdel av veien opp til hytta vår er internett-dekning stort sett EDGE, noe som gir avbrudd i ett sett (også på Spotify fra mobilen). DAB virker derimot perfekt hele veien, selv på siste kilometerne inn til hytta der vi ikke har mobildekning i det hele tatt uten å bruke en 1m lang yagi-antenne.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Dennis

I slike tilfeller er det nok også dekning på FM nettet, slik at man kan bruke det som en nødløsning når det ikke er Internett.
Slik jeg ser det, så gir ikke DAB veldig mye over vanlig FM radio, litt bedre kvalitet hvis det er bra dekning og noen få ekstra kanaler.
Med Internettradio kan man høre på radiokanaler fra hele verden og det er det vanskelig å konkurrere med :)
Høres selv aldri på de gamle kjedelige kanalene som uansett bare sender samme musikken i repeat hele dagen, men har funnet veldig mange interessante radiokanaler fra utlandet som jeg hører mye på, men dette er jo så klart individuelt ;)

kos

Hei - det er klart at har man ikke nett virker heller ikke internett. Men som jeg har erfart når jeg kommer inn i dårlig dekningsområde får man holde knastelabbene vekke og være fornøyd med hva man har. Ellers blir det bare hakking - DABen bare dette ut. Nettet står og laster uten hastighet.
- Innstillingen er kartet på stor skala.
- Kanalen som er valgt får være i fred.
= optimale forhold når det ellers er dårlige forhold, gi teknologien en mulighet.

jkirkebo

Sitat fra: Dennis på mandag 12. januar 2015, klokken 13:06
I slike tilfeller er det nok også dekning på FM nettet, slik at man kan bruke det som en nødløsning når det ikke er Internett.
Slik jeg ser det, så gir ikke DAB veldig mye over vanlig FM radio, litt bedre kvalitet hvis det er bra dekning og noen få ekstra kanaler.

Ja, det er FM-dekning der men kun P1 som vi aldri hører på. P3 kan gå men er skurrete og faller tildels ut.
Siden ingen av de kanalene vi hører på finnes på FM blir det i praksis aldri brukt av oss. Vi kan heller ikke høre på de via TuneIn da den bare gir feilmelding på "too high bandwidth required" eller noe sånt. Å bruke mobilen gir vesentlig dårligere dekning enn bilens systemer så det er en dårlig løsning (som dessuten krever ladekabel tilkoblet om man skal kjøre langt).
DAB virker stort sett perfekt overalt vi kjører. Unntakene er noen få tunneler som ikke er bygd ut ennå.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

FrederikC@Teslafied.eu

Til dem der følger mit lyd projekt.

Jeg har nu fået sat DSP på og fået fine tunet hos Carsound.
Se her: http://www.teslafied.eu/audio-tuning-dsp/

Jeg skal nu se videre på mit sub kabinet, for sub'en har behov for et bedre kabinet.
Update følger senere i post om subwooferen.

God dag.

BMW850

P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Sjøhyene

Sitat fra: Cookie Monster på mandag 12. januar 2015, klokken 12:46
Internettradio som er tingen ja :) Når man først kjører en bil med så mye teknologi er det jo like merkelig å bruke DAB Radio som kasettspiller :P

Den er jeg ikke helt med på. DAB gir jo milevis bedre lydkvalitet enn FM. Og min erfaring med internet radio i MS er at DAB også gir klart bedre lyd enn internet radio. Hører det veldig lett på kanaler som er begge steder ihvertfall.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

fonberg

Sitat fra: Sjøhyene på torsdag 29. januar 2015, klokken 12:18

Den er jeg ikke helt med på. DAB gir jo milevis bedre lydkvalitet enn FM. Og min erfaring med internet radio i MS er at DAB også gir klart bedre lyd enn internet radio. Hører det veldig lett på kanaler som er begge steder ihvertfall.

Enig - DAB gir best lydkvalitet. Sjøl bruker jeg TuneIn til daglig pga. at jeg kjører en del tunneler hvor DAB ikke virker, men på langturer i områder med lite tunneler bruker jeg gjerne DAB pga. lydkvaliteten.
18 i3 FC | 17 S90D | 12 Leaf | 00 Porsche 911 C2

petersv

Sitat fra: Sjøhyene på torsdag 29. januar 2015, klokken 12:18

http://www.lydogbilde.no/nyheter/ikke-bedre-lyd-med-dab
http://www.lydogbilde.no/nyheter/derfor-suger-dab-lyden

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA