Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bagasjerom i Model S vs Volvo V60

Startet av StevenE, tirsdag 11. november 2014, klokken 23:39

« forrige - neste »

FrederikC@Teslafied.eu

Sitat fra: mr.rs4 på onsdag 03. desember 2014, klokken 13:05
Sitat fra: FrederikC på onsdag 03. desember 2014, klokken 12:37
Sitat fra: Trustno1 på mandag 17. november 2014, klokken 17:16
Ingen tvil om at lydpakken øker kvaliteten og lydtrykket betraktlig.

Jeg har selv lydpakke i min, og hadde tidligere en loaner i ett par dager. Det er markant forskjell.

Når det gjelder bilstereobutikker og vegring mot å bygge i en Tesla så forstår jeg det godt. Det er mange hensyn man må ta i en Tesla som ikke (i samme grad) må taes i en konvensjonell bil

- Hvor mye strømtrekk tåler DC-DC konverteren
- Hvordan hente ut lydsignal
- Hvilke feilmeldinger kan trigges når man tukler med ledningsnettet
- Garantihensyn

Denne vil jeg gerne svare på - jeg har custom opgraderet mit std. lydanlæg.

Har ændret følgende:
Tilføjet 2 ekstra højt. i dashboard, fjernet center højt, skiftet højt i dørene foran til 8", skiftet højt i dørene bag, og overvejer også at tilføje en subwoofer. Det hele drives af 2 forstærkere som sidder bag i.

Svar på dine spørgsmål:

- Hvor mye strømtrekk tåler DC-DC konverteren = 250Amp
- Hvordan hente ut lydsignal = Fra højt. signal
- Hvilke feilmeldinger kan trigges når man tukler med ledningsnettet = p.t. har jeg ingen fejl
- Garantihensyn = tDette ændre sig ikke
Har du mer info?
Hvilke merke har du brukt? På høytalere og effektforsterkere?

Har du noe bilder?

Har du noe koblingsskjema?

Noen andre utført jobben?

Priser?

Jeg har brugt Rainbow højt og JL Audio amplifiers, Alle kabler er AIV (Rainbow).
Det har kostet godt 15.500 dkk uden subwoofer alt inkl. + en del timer i garagen :)

Vedlagt tegninger.

Billeder:
https://www.dropbox.com/sh/aikmbmvc6v5765n/AACVsG3bloR3GN3eNCLoGB1Ua?dl=0

Teslanewbie

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Trustno1

#77
Sitat fra: FrederikC på onsdag 03. desember 2014, klokken 16:14

Jeg har brugt Rainbow højt og JL Audio amplifiers, Alle kabler er AIV (Rainbow).
Det har kostet godt 15.500 dkk uden subwoofer alt inkl. + en del timer i garagen :)

Vedlagt tegninger.

Billeder:
https://www.dropbox.com/sh/aikmbmvc6v5765n/AACVsG3bloR3GN3eNCLoGB1Ua?dl=0

Mye spennende bilder og info her :)

Jeg driver selv å sanker mest mulig erfaringer før jeg setter i gang med mitt prosjekt. Har relativt store planer for ett custom oppsett, så greit å se litt hva andre har gjort.

Ett spørsmål:

Når du henter ut signal fra fronthøytalerene når man har lydpakken, får man da fulltonesignal? Jeg har planer om å bruke en DSP og kjøre all lydprossesering igjennom den, og har da ønske om at signalet man får inn er ett rent og uprossesert (ikke delt) signal.

petersv

Kult. Ser du har dynamat i dørene, hjelper det mye på støy?

Hyperstress

@ Fredrik C: hvordan vurderer du lyden og trøkket i ditt oppsett vs Teslas lydpakke?
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

FrederikC@Teslafied.eu

Skal prøve at besvare jeres spørgsmål;

Alle højt.kabler har fulltone, også er der indbygget LPF i enhederne.
Alle kabler til front/Rear og switch power findes let tilgængelige foran ved "kickpanels".

Dynamat er både lagt inde i dørene og udenpå og har givet ca 3-4 dBa dvs en halvering af støjen, har og gjort det i frunk og trunk og til sammen har det givet meget. Dørene har også fået æggebakkeskum og de giver meget ift lyden som nu kommer ind i bilen fremfor at forsvinde ud i døren.

Ift. Standard anlægget, som min bil er født med, har det givet rigtigt meget især det at få udskiftet midtone i dørene med nogle bass højt giver meget. Udskiftning af højt i dash og a stolper giver også meget. Alt i alt meget tilfreds med resultatet.

petersv

Sitat fra: FrederikC på onsdag 03. desember 2014, klokken 19:00
Skal prøve at besvare jeres spørgsmål;

Alle højt.kabler har fulltone, også er der indbygget LPF i enhederne.
Alle kabler til front/Rear og switch power findes let tilgængelige foran ved "kickpanels".

Dynamat er både lagt inde i dørene og udenpå og har givet ca 3-4 dBa dvs en halvering af støjen, har og gjort det i frunk og trunk og til sammen har det givet meget. Dørene har også fået æggebakkeskum og de giver meget ift lyden som nu kommer ind i bilen fremfor at forsvinde ud i døren.

Ift. Standard anlægget, som min bil er født med, har det givet rigtigt meget især det at få udskiftet midtone i dørene med nogle bass højt giver meget. Udskiftning af højt i dash og a stolper giver også meget. Alt i alt meget tilfreds med resultatet.

Kult! Har du link/bilder at støyisoleringen også?

Hsr du forresten sjekket i bagasjeluken? Der satt det tweetere i min bil selv uten lydpakke, men var ikke noe lyd i de såvidt jeg fikk med meg. Kanskje en mulig oppgradering der og?

FrederikC@Teslafied.eu

Sitat fra: petersv på lørdag 06. desember 2014, klokken 09:26
Kult! Har du link/bilder at støyisoleringen også?

Hsr du forresten sjekket i bagasjeluken? Der satt det tweetere i min bil selv uten lydpakke, men var ikke noe lyd i de såvidt jeg fikk med meg. Kanskje en mulig oppgradering der og?

Beklager mit sene svar, blev far i lørdags :)

I min sad ikke nogle tweetere i bagklappen, og hvis der gjorde havde jeg nok også fjernet dem ;)
Det optimale lydbillede er diskant+midtone i front også lav tone i resten af bilen.
Hvis du har 7 sæder kan man selvfølgelig lave det anderledes så også 6+7 pladsen har god lyd.

Her er billeder af min lyddæmpning:
Kunne ikke tage billeder inde i dørsiden, men der er også brugt dynamat på de sider som peger ud.




FrederikC@Teslafied.eu

For dem som vil læse mere om mit lydprojekt, kan i læse om det på www.teslafied.eu

Der kommer også senere noget om min lydisolering.

petersv

Sitat fra: FrederikC på tirsdag 09. desember 2014, klokken 15:12
Sitat fra: petersv på lørdag 06. desember 2014, klokken 09:26
Kult! Har du link/bilder at støyisoleringen også?

Hsr du forresten sjekket i bagasjeluken? Der satt det tweetere i min bil selv uten lydpakke, men var ikke noe lyd i de såvidt jeg fikk med meg. Kanskje en mulig oppgradering der og?

Beklager mit sene svar, blev far i lørdags :)

I min sad ikke nogle tweetere i bagklappen, og hvis der gjorde havde jeg nok også fjernet dem ;)
Det optimale lydbillede er diskant+midtone i front også lav tone i resten af bilen.
Hvis du har 7 sæder kan man selvfølgelig lave det anderledes så også 6+7 pladsen har god lyd.

Her er billeder af min lyddæmpning:
Kunne ikke tage billeder inde i dørsiden, men der er også brugt dynamat på de sider som peger ud.


Gratulerer som nybakt pappa!

Takk for info. Jeg la inn litt info som dj sikkert så ang. hvor ting sitter i bilen i den andre tråden ang custom lyd i Tesla. En video bla.

SimenT

Sitat fra: Teslanewbie på lørdag 08. november 2014, klokken 13:31
Hva er ideel innstilling av Equalizer for dem med utvidet lydpakke?

fant denne( se lenke)  der en lydtekniker som har Tesla S kom frem til at  +1.0 bass, +2.0 midrange and +3.5 treble  var det som passet han best.


http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/9470-Audio-Sound-System-Quality/page21?p=207452&viewfull=1#post207452

Jeg likte +6 bass 0 mellomtone og +3 diskant.
Smaken er som baken her også :)
Depositum Model X
Bestilt P85D sent mars lev.

fonberg

Tror pej er lydtekniker elns, mener jeg så et eller annet sted at han anbefalte at man ikke bruker +-verdier.

Min preferanse er 0 på bass, -2 mellomtone og 0 på diskant. Er forøvrig veldig glad i lydanlegget i bilen, og har bestilt lyd også i ny bil.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

erot

Hmm, jeg bruker 0, 0, -2, Dolby av og fader på 14 mot front. Da minner det litt om et vanlig stereoanlegg så lenge det ikke er mye dypbass i musikken. Opplever litt ulik frekvenskurve på BT. Dette er Flac fra USB.

Jeg antar man helst vil bruke tonekontroller på minus og ikke pluss siden små topper er mer vanlig enn små bunner i frekvenskurven. Når det er sagt er det vel en longshot om du treffer riktig med tre bånd uansett, så da er du like langt. Basskontrollen ligger i alle fall langt over det punktet bassen har en svær topp.

Trustno1

3 bånds EQ er en vits om man skal prøve å kompensere for topper og bunner i frekvenskurven. Eneste det har for seg er om man har ulike preferanser på hvor mye bass/mid/tweet man skal ha. Skal man ha full kontroll på dette bør man ha en 31 bånds parametrisk EQ som kan styre hver enkelt kanal (høytalerelement) separat.

Personlig så kjører jeg også fader helt i front, og rimelig langt til høyre (9 om jeg ikke husker feil) for å prøve å sentrere lydbildet mest mulig. Problemet er at det ikke lar seg gjøre å få ett perfekt sweetspot i en bil uten å kunne tidskorrigere mellom sidene.

For de uinnvidde så betyr tidskorrigering at man kompenserer for den avstanden man har til de ulike høytalerelementene. Man kan kanskje tro at noen cm forskjell ikke er av betydning, men etter man har hørt en bilstereo med og uten så er det mye lettere å forstå hvorfor.

Mikroskopiske forskjeller mellom når lyden fra de ulike høytalerene treffer lyttepossisjon bestemmer om lydbildet er i fokus eller ikke.


Øggen

+12 bass, +4 mellom, +7 diskant
Fantastisk kombo for min del

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA