Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bagasjerom i Model S vs Volvo V60

Startet av StevenE, tirsdag 11. november 2014, klokken 23:39

« forrige - neste »

Hyperstress

Sitat fra: Knut Erling Øen på lørdag 08. november 2014, klokken 15:44

Dersom man kun streamer i lav kvalitet eller spiller av fra iPhone e.l. via bluetooth, er ikke forskjellen så stor og da trenger man heller ikke utvidet lydpakke - om ikke DAB er viktig... ... slikt blir crappy uansett hvor bra anlegget er...

Eeeh?. Det er et hav av forskjell mellom standard og lydpakke når en spiller via BT! Det er derimot ikke et hav av forskjell mellom 320kbps BT og 320kbps USB.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Knut Erling Øen

Sitat fra: Hyperstress på lørdag 08. november 2014, klokken 18:23

Sitat fra: Knut Erling Øen på lørdag 08. november 2014, klokken 15:44

Dersom man kun streamer i lav kvalitet eller spiller av fra iPhone e.l. via bluetooth, er ikke forskjellen så stor og da trenger man heller ikke utvidet lydpakke - om ikke DAB er viktig... ... slikt blir crappy uansett hvor bra anlegget er...

Eeeh?. Det er et hav av forskjell mellom standard og lydpakke når en spiller via BT! Det er derimot ikke et hav av forskjell mellom 320kbps BT og 320kbps USB.

Riktig korigerer den...
S85 fra mars 2014 til mars 2015. P85D+ fra mars 2015. Mod 3 fra mars 2016. Cybertruck bestilt 23. nov 2019.

edakcots

Nesten enumulig diskusjon da alle har forskjellige ører. Har jobbet med studio teknikk i mange år, og blir alltid overrasket over andres "perfekte" lydbilde. Så det er jo i utgangspunktet en vanskelig sak å diskutere. Jeg elsker bass mens samboeren hater det...

Forskjellen på standard og premium er der, men personlig synes jeg det er alt for lite for pengene med oppgraderingen. Ingen WOW slik bilen selv er...

Bare bassen alene er et tema. Har vurdert å åpne for å se hva de har puttet inn, da kan man evt sette inn noe som er bedre selv? Ikke tydlelig nok i det hele tatt...
De lave frekvensene høres alt annet enn dyre ut dessverre. Savner veldig effekt i lydbildet. En basstromme som jeg har hørt på i en årrekke er nærmest flater ut i tesla'n min.
Det er noe tamt over det og følelsen av premium er fraværende. Nå skal det sies at det er nesten umulig å få skikkelig lyd i en bil, men har hatt bensin biler i gamle dager med bedre lyd enn dette...

DAB er viktig for noen og da er kanskje valget enkelt, men personlig er spotify og nettradio det jeg bruker, og det får man jo på begge løsningene.

Jeg skal innom i morgen mandag for å teste lyd hos Tesla skikkelig og også be de se om det er noe galt med mitt anlegg, for jeg lånte en S60 med standard anlegg, forskjellen var ikke veldig stor...

Legger en liten rapport etter besøket her i morgen da:)
Top 10 world statistics Carwings i km og trær:)
Leaf 2014 Tekna DMG
Tesla Model S 85 sort med "alt"
Renault ZOE grå intens
Tesla Model S 85 D 4x4 i bestilling
Importerer og driver kun med elbil, begynte i 2007

gbzdoc

NB! Noen klager på dårlig lyd fra iPhone via BT. Vil bare nevne at det er stor forskjell på BT fra iPhone 4 vs. alle de nyere utgavene. Så hvis folk sitter på en slik er det telefonen, ikke bilen som skaper dårlig lyd. ;-)

Bruker selv en 5s med Wimp HIFI og er veldig fornøyd. Merker stor forskjell på valgene av kvalitet på Wimp, med soleklart best lyd med HIFI valget.

Ellers er smaken som baken. ;)

Lokführer

Man kan jo bruke equalizeren i iTunes, gir også store utslag.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Bjoris

Jeg syns det er rart at folk som er lydeksperter syns lydbildet mellom std og oppgradert ikke er stor forskjell på. Jeg er glad i lyd og syns det var en gedigen nedtur på testbilen jeg hadde i Tr.heim, det var virkelig dårlig i forhold til den oppgradert versjonen vi har i vår. Nå er jeg glad i bass og sånn sett er det kanskje største forskjellen, men for meg ble det veldig tamt med std.anlegget.

Det er nå slik at noe en laster ned via Rdio høres helt forferdelig ut så god kvalitet er ett must
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

petersv

Og du hadde stilt inn eq. riktig? Pg hlrte på samme lydkilde?

Det er ikke mye forskjell, kun rumlebassen :P

Hyperstress

Jeg har prøvd begge med samme musikk og kilde. Std var bedre enn jeg forventet, men det var likevel stor forskjelL. I mine ører er det som kasett vs cd.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

petersv

Sitat fra: petersv på onsdag 29. oktober 2014, klokken 20:00
Sitat fra: Lokführer på mandag 27. oktober 2014, klokken 09:31
Sitat fra: darthy001 på mandag 27. oktober 2014, klokken 09:16
Sitat fra: petersv på mandag 27. oktober 2014, klokken 07:54
Jeg hadde uten. Bra lyd, men ikke så mye lyd bak. Det er heller ikke så mye lyd bak med pakka da. Trenger du ikke DAB (dvs. du har mobildekning der du ferdes) er den ikke nødvendig.

Den største fordelen uten pakka er større bagasjeplass (ingen subkasse.)
Tar virkelig subkassen merkbart med bagasjeplass!? Noen som har bilder med og uten?
Nei, den tar overhodet ikke mye plass.

Den tar endel plass jo. Lagret alle kabler etc. på den plassen. Tippet 30 liter ca.

bb redder dagen igjen, se her hvor mye plass ekstra man får uten rumlebass:

Som nevnt, etter min mening, mye plass.

Øyvind.h

30 liter synes jeg hørtes mye ut, men det kan være det blir såpass. Plassen er uansett vanskelig å utnytte til annet enn en formelig bærepose, eller ladekabler. På andre siden har man identisk rom, og i min bil brukes det rommet til type 2 kabel, ekstra UMC og annet småtteri. Men det er vanskelig å utnytte rommet på grunn av formen og gulvet. De siste literne der bør ikke ha noen som helst innvirkning på kjøp av lydpakken, men fravær av bass i anlegget har den positive effekten at det lille hjørnet blir ledig for eks en sovepose og et par ladekabler :)

Uten sub ville opplevelsen av anlegget vært en helt annen.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

RonnyØ

Jeg er veldig glad for at jeg tok med lydpakken. Mest fordi det er deilig med DAB, men også fordi lyden er bra. Jeg kommer fra forskjellige Audi med BOSE og B&O og syns bilen bør ha såpass som lydpakken til Tesla er. Sjelden jeg drar på skikkelig med lyd, men når jeg vil ha det; ja da vil jeg ha det. Samme med Performance.. :)
Husqvarna Automower 320

Bushy

Jeg var å prøvde en tesla igjen om fredag(selvpining..) vi var 2 stk. Samme som første gang. Vi kjørte ut. Å skulle sette på litt guffe... Vi så litt skuffet på værandre. Å mente å huske det var da bedre en dette....
Så lette jeg etter dab. Men fant ingen ting. Så må ha vært std anlegg..
Så di som ikke hører forskjell. Må være tonedøv.:p men likevel. Std er bra nok i forhold til andre biler jeg har hatt. Men er glad jeg valgte med lyd pakka
S75D sept. 17

mj

Synes lydpakka er et must, men jeg savner litt trøkk i sub'n. er det noen som vet hvor forsterkeren ligger og om det går an å justere litt på denne slik som på en vanlig bilforsterker ? Har spurt Tesla, men ingen der kunne hjelpe. De visste heller ikke hvor forsterkeren ligger.
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

petersv

Pro:
-DAB+
-Bass

Con:
-Elendig DAB+
-Middelmådig sub
-mye mindre praktisk lagringsplass for ting som ikke skal slenge rund
-Overpriset (kostet før 10k mindre, og var identisk)

;D

edorf

Min erfaring et at en ikke bruker verken FM eller DAB. Så da er det kun en sub og ekstra høytarer en får får 16K. Det er ikke noe fornuftig kjøp. Jeg kjøpte først en veldig fornuftig S85 uten oppgradert lydpakke, og kan fint leve med det. Men som mange andre ble jeg litt "insane" og kjøpte en P85D som ikke er fornuftig i det hele tatt. Men da kom også lydpakken med. Spørsmålet er jo grad av fornuft.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA