Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Autopilot

Startet av Mippen, tirsdag 11. november 2014, klokken 09:24

« forrige - neste »

Mippen

Har selv bestilt meg en ny bil og har fulgt med på diskusjoner angående salg av "gammel" tesla til fordel for kjøp av ny. Har i den sammenhengen sett at en del folk selger sin bil nå og setter overlevering til da de får den nye bilen sin. Er dette noe som er greit? Spør fordi jeg selv kanskje skal selge leafen min når jeg får tesla. Jeg ville ikke ha kjøpt en brukt privatbil og kanskje ventet i et halvt år før jeg fikk den. Mye kan skje på 6 mnd...
Fremtiden er elektrisk.

offpist

Det er vel greit i den forstand for det er jo opp til kjøper om han vil kjøpe på den betingelsen.
Tror nok ingen forventer å få betaling før overtagelse uansett.

Selv ville jeg ikke vært med på noe slikt med mindre prisen virkelig var lav.
Tesla Model S P85
Tesla Model 3 Performance (Solgt)
Tesla Model 3 LR (Solgt)
Nissan Leaf 2014 med 2018 model 40 KWH batteri.(Solgt)

Mippen

Sant nok. Utfordringen med elbiler er forventet prisfall. Nå har dual motor versjonen som mange ventet på kommet og snart kommer model x. Derfor har prisene blitt lavere enn de var for kort tid siden. Ikke noen som vet hva som skjer når model x kommer om det er flere som plutselig skal selge sin vanlige model s. En som kjøper bilen nå kan derfor oppleve å måtte betale mer enn å vente noen mnd. Den ene bilen jeg så var en p85 og den hadde fått bud på 580.000kr og var 12mnd gammel. Ikke sikkert den går for så mye i februar/mars. Ser den er borte fra finn også nå så er sikkert solgt.
Fremtiden er elektrisk.

Klykken

Haha, SÅ eksklusiv er ikke tesla. I mine øyne, i alle fall.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Mippen

Tesla har kanskje ikke samme eksklusive stempelet som en tilsvarende mercedes, audi eller bmw, men pga avgiftsnivået på elbiler i Norge koster den langt mindre enn sine fossile konkurrenter. Derfor blir den "alle manns eie" og mister derfor litt av wow faktoren, men det er ikke diskusjonen. ;)



Fremtiden er elektrisk.

Klykken

Neinei, tenkte på det å legge bilen for salg og forvente at folk aksepterer overtagelse om 3-6mnd. Det hadde vært uaktuelt for min del.

Kunne godt tenkt meg tesla, men ikke med slike vilkår.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

elektrolux

Det blir vel å betrakte som gratis utleie av bilen en har nettop kjøpt. Skal være svært rimelig før jeg gikk med på en slik avtale. Alt for mange ting som kan gå galt.

En annen ting er å lage en intensjonsavtale om kjøp om x antall måneder, og eventuelt bruke håndpenger som middel. Da betaler kjøper opp til 10% for å sikre seg tidsbegrenset forkjøpsrett. Trekker kjøper seg er håndpengene "tapt". En må uansett legge inn krav om at bilen ved overlevering har et visst minimum standard. Eks. Ikke flere parkeringsskader enn ved avtalens inngåelse, maks antall km, og at alt fremdeles virker...   
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Mippen

Sitat fra: elektrolux på søndag 26. oktober 2014, klokken 13:02
Det blir vel å betrakte som gratis utleie av bilen en har nettop kjøpt. Skal være svært rimelig før jeg gikk med på en slik avtale. Alt for mange ting som kan gå galt.

En annen ting er å lage en intensjonsavtale om kjøp om x antall måneder, og eventuelt bruke håndpenger som middel. Da betaler kjøper opp til 10% for å sikre seg tidsbegrenset forkjøpsrett. Trekker kjøper seg er håndpengene "tapt". En må uansett legge inn krav om at bilen ved overlevering har et visst minimum standard. Eks. Ikke flere parkeringsskader enn ved avtalens inngåelse, maks antall km, og at alt fremdeles virker...

Ja, det er mye som kan gå galt. 10% av summen i dag kan være mye større i forhold til salgsprisen om noen mnd. Se bare på de som har bestilt bilen før den nye modellen kom. Den "gamle" modellen har alt tapt seg i bruktverdi før den er levert til kundene.
Fremtiden er elektrisk.

offpist

Tror nok vi vil se at de annonsene som er lagt ut med slike vilkår vil forbli usolgt..
Skal man kjøpe noe så vil man ha det NÅ. Ligger litt i menneskets natur.


Eneste som kan motivere til en slik avtale er om prisen er så lav at det er rimelig å tro at det lønner seg for kjøper.. og det kan jeg ikke se noen tilfeller av på finn.no nå.
Tesla Model S P85
Tesla Model 3 Performance (Solgt)
Tesla Model 3 LR (Solgt)
Nissan Leaf 2014 med 2018 model 40 KWH batteri.(Solgt)

Mippen

Det er sant. Men det ser ut som folk faktisk går med på det. Ref. den ene bilen jeg så som hadde fått bud på 580.000kr og var fra 2013 (p85).
Fremtiden er elektrisk.

Gordon Retriever

Salg med avtale om overtagelse måneder fram i tid er ganske vanlig ved hussalg. Dette passer godt for en attraktiv og etterspurt bolig, der kjøper vet at den nesten garantert ikke vil tape seg i verdi fram mot overtagelse - en verdistigning er snarere mer sannsynlig.
For et bruktbilsalg er ikke denne ordningen like forlokkende for kjøperen.

Mippen

Er akkurat det. Et hus holder seg mer i verdi og stiger gjerne. Man går også mer nøye gjennom et hus og kan holde igjen penger dersom noe har oppstått. På en bil kan ting være mer skjult og prisene går bare nedover.
Fremtiden er elektrisk.

arthur

At et hus selges med overtagelse noe frem i tid skyldes vel at både kjøper og selger har en del ting å gjøre før man faktisk er i hus så ser ikke helt den sammenligningen. En drifts-risiko ved bil er jo også en helt annen enn for et hus.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Kjell Leaf

Sitat fra: arthur på mandag 27. oktober 2014, klokken 04:55
At et hus selges med overtagelse noe frem i tid skyldes vel at både kjøper og selger har en del ting å gjøre før man faktisk er i hus så ser ikke helt den sammenligningen. En drifts-risiko ved bil er jo også en helt annen enn for et hus.
Hvorfor i all verden skal en kjøper kjøpe nå og få bilen om 6 mnd ? Mye bedre å vente 6 mnd eller til sommeren med å finne seg Tesla til mye lavere pris.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Olemann


Hadde aldri gjort det, verken som selger eller kjøper. Selger tar også en stor risiko ettersom kjøper selvsagt kan gå fra avtalen om bilen ikke er som den han så da han slo til,  ev. skikkelig krangel om prisavslag.

Selger må også akseptere at det i prisen bakes inn reduksjon for usikkerhet mht. kommende prisfall - med mindre han er så heldig å treffe på en kjøper som ikke er klar over den risikoen.

Jeg fulgte med på nett det døgnet D modellen ble lagt ut, og det raset av P85(+) som da kom inn har jeg ikke sett siden, normalt renner det inn med Leaf'er, men nå var P85 i flertall.

Når de som håper på prisoppgang (etter fallet D dagen) ser at den ikke kommer, og må selge for den pris kjøper vil gi, vil vi nok se en ny dipp i priskurven.

Skulle jeg kjøpt bil med levering 1/2 år fram ville jeg hatt en pris som var kalkulert ut i fra relle salg på FINN av tilsvarende bil på overtagelsesdato, minus 10%.  Dermed er jeg neppe så interessant kjøper heller... ;)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA