Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Oppgradere lys i bagasjerommene

Startet av SUNPWRD, mandag 10. november 2014, klokken 21:01

« forrige - neste »

Lynvingen

Sitat fra: automat på torsdag 30. oktober 2014, klokken 23:35
Sitat fra: Beamer Screamer på torsdag 30. oktober 2014, klokken 22:10
Jeg lurte på dette selv for et par mnd siden. Vi var egentlig ute etter en billigst mulig kurant elbil, dvs. ikke Think, eldre PSA etc. Tanken var da å kjøpe en brukt trilling, men bruktprisene var/er spinnville sett i forhold til nypris. Laveste pris var ca 125.000 inkl vinterdekk for importerte 2011/2012-modeller (dvs ikke norsk garanti). Da var det ingen tvil om at vi heller skulle gå for en ny trilling for 150.000.


Mye av den samme vurderingen havnet jeg på da det ble ny iOn til 150.000 istedet for 2011-trilling til 100.000

Dessuten kommer man ikke unna at batterilevetid er en joker. Ryker batteriet når bilen er 5 år og 1 mnd gammel, så er det bare å kaste bilen. Batteribytte er pr i dag ikke økonomisk gjennomførbart. Kjøper man en 2011-modell nå, så har man i værste fall en avskrivingskostnad på over 50.000 pr år. Jeg vil i med min nye bil i tilsvarende situasjon få en avskriving på 30.000 pr år.

I 2016, når trillingene begynner å runde 5 år, så kan det godt hende at det dukker opp muligheter for batteribytte. Men det er en løype jeg ikke føler noe stort behov for gå opp. I 2019, når min bil runder 5 år, er sannsynligheten mye større for at løsninger er på plass.


Jeg skjønner vurderingene deres, i en periode på sensommeren var bruktprisene på trilling helt galemattias! Det var til og med eksempler på flere år gamle biler som koster mer enn nye!! Tror dette var et utslag av få brukte biler på markedet og vanskeligheter med å få tak i nye. Jeg fikk selv tilbud på en ny I-on fordi bruktkjøpet ikke svarte seg i forhold til verditap. Det finnes vel fortsatt noen eksempler på 2011-modeller på finn.no priset vannvittig, med eiere vendt mot mekka og tro på julenissen, men min erfaring er at markedet har normalisert seg siste ukene og det er nå igjen fullt mulig å få en 2012 til under 100'.

Jeg kjøpte min C-Zero til 96 000 med 15 000 km på baken for to uker siden, og denne bilen er fullstendig plettfri. For meg var dette mer fornuftig enn å kjøpe en 2014 til 150'+......men det er klart, igjen er vi tilbake til tidshorisont for eierskapet! Jeg vet med sikkerhet at jeg ikke skal eie denne bilen i mer enn maks 2 år, 3-4-5 år er helt uaktuelt. Etter alle solemerker vil jeg selge bilen innenfor de tre år med gjenværende garanti jeg har på min bil, da blir det rivende likegyldig med de to siste garantiårene.........og jeg er ganske sikker på at mitt verditap blir lavere enn deres :)
Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

Beamer Screamer




Jeg skjønner vurderingene deres, i en periode på sensommeren var bruktprisene på trilling helt galemattias! Det var til og med eksempler på flere år gamle biler som koster mer enn nye!! Tror dette var et utslag av få brukte biler på markedet og vanskeligheter med å få tak i nye. Jeg fikk selv tilbud på en ny I-on fordi bruktkjøpet ikke svarte seg i forhold til verditap. Det finnes vel fortsatt noen eksempler på 2011-modeller på finn.no priset vannvittig, med eiere vendt mot mekka og tro på julenissen, men min erfaring er at markedet har normalisert seg siste ukene og det er nå igjen fullt mulig å få en 2012 til under 100'.

Jeg kjøpte min C-Zero til 96 000 med 15 000 km på baken for to uker siden, og denne bilen er fullstendig plettfri. For meg var dette mer fornuftig enn å kjøpe en 2014 til 150'+......men det er klart, igjen er vi tilbake til tidshorisont for eierskapet! Jeg vet med sikkerhet at jeg ikke skal eie denne bilen i mer enn maks 2 år, 3-4-5 år er helt uaktuelt. Etter alle solemerker vil jeg selge bilen innenfor de tre år med gjenværende garanti jeg har på min bil, da blir det rivende likegyldig med de to siste garantiårene.........og jeg er ganske sikker på at mitt verditap blir lavere enn deres :)
[/quote]

Hadde jeg fått tak i en norsk 2011/2012 modell med moderat km til under 100.000 kr så hadde vi nok gått for det, men jeg tror vi var i markedet på verst mulige tidspunkt. Bilene ble revet bort på timen, og prisene lå stort sett rundt 115.000 kr for en importbil pluss 10.000 kr for vinterdekk. Ting har sikkert roet seg nå igjen.

Du har nok rett i at ditt verditap blir lavere enn mitt ja. På den annen side så skal vi beholde den bilen en stund og det er ganske komfortabelt å ha 5 år med nybilgaranti og null uforutsette utgifter fremfor seg.

2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA