Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: En liten dekk- og felgguide

Startet av PerC, mandag 10. november 2014, klokken 12:49

« forrige - neste »

Twowheels

Sitat fra: chitty på lørdag 15. november 2014, klokken 22:56
Dere som kjører med stålfjærer, opplevd dette som negativt og angret på å ikke ha valgt luft?
Har foreløpig ikke valgt luft på S85D i bestilling (men ikke finalized enda).

Har aldri hatt luft på tidligere biler og på min nåværende Touran har jeg aldri hatt behov for å heve, iallfall ikke som jeg visste på forhånd. Har i løpet av 3 år skrapt nedi kanskje 2-3 ganger når jeg har kjørt inn i private gårdsrom. Luft på TMS gjør jo ikke annet fornuftig enn å heve/senke?

Har stål og savner ingenting. Den har 'truckish' bakkeklaring i forhold til andre sportsbiler.  Har kjørt to turer m luft Tesla. Merket ikke så mye forskjell. Kanskje bittelitt mer komfor og bittelitt mindre kontakt følelse med veien
_________

hgs

Sitat fra: Sven-Erik på søndag 16. november 2014, klokken 14:19
Skal du aldri kjøre over 100km/t så velg stål.

Da slipper du å tenke på at du har mulighet til å heve bilen om du skal over noe litt høyt, eller om du skal opp eller ned en bakke som begynner litt bratt.  Like greit å bar subbe lit nedi med understellet.

Du slipper å heve bilen slik at du kommer deg løs når du har vært uheldig å synke ned i for løst underlag.
(bildet under: sank nedi, fikk hevet bilen slik at jeg ikke lå nedpå, og fikk rygget ut.)

Du slipper også å senke bilen for å minske luftmotstand i høyere hastigheter,
og du slipper å få mer stabil bil over 100km/t.

- Eller prøvekjør de to variantene før du tar noe endelig valg.
Jeg har kjørt en del med begge deler, og jeg er ikke i tvil, - luftfjæring på Tesla er et must.

Dette er temmelig unyansert. Det kan være mange grunner til at bilen du prøvde var sporete. Enig i at det er gode grunner til å velge luft, men å si at man ikke kan kjøre over 100 med stål er å overdrive kraftig. Som jazzwheel sier byttet vi bil og testet litt med likt dekkoppsett, og selv om E18 kanskje ikke er det mest relevante teststedet var det iallfall bra nok til å si at forskjellen på sporing var så å si umerkelig, også over 100.  Komfortmessig var det ingen merkbar forskjell, men det er nok riktig som Kirkebø sier at både komfort og sporing kan slå hardere ut ved større dekk. Tror uansett at feil hjulstilling og feil trykk er større kilder til sporing en luft/stål. Tesla hadde ikke solgt bilen med stål om den oppførte seg som en sommerfugl over 100.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

Pompel

Jeg henter selv en bil med stålfjærer på torsdag og angrer enda ikke på at jeg valgte bort luft. Har ikke kjørt bil med luftfjæring før og kan ikke fatte at det skal være noe verre med en TMS enn andre biler. Prøveturen jeg hadde i Trondheim var også med bil med stålfjærer og jeg syntes den var helt grei å kjøre med.

Bakkeklaring skal heller ikke være noe problem. Andre biler har jo all mulig slags leamikk under bilen så her skal det gå fint med TMS.

Den beste grunnen jeg har sett til nå med luftfjæring (for mitt behov) er at den da justerer seg i forhold til vekt slik som jkirkebo poengterte. Det hadde jeg ikke tenkt på tidligere.
S85, Sølv, 19", Tech, Autopilot, Pano, Lydpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke

Hyperstress

@ Sven-erik: hadde du brukt de 15000kr på å asfaltere så hadde du ikke kjørt deg fast  ;)
Så  dårlig erfaring du har med stål så mistenker jeg at det har vært noe annet med bilen; lavt lufttrykk, feil hjulinnstilling e.l.

@ hgs: enig at stål Vs luft har ingenting med sporing å gjøre. Min hadde ikke antydning til sporing en gang.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

jazzwheel


jazzwheel

Det var det veldig som du hisser deg opp for en liten detalj.

Det var det eneste stedet du nevnte 100 km/t så det var ganske fort gjort å tenke det. Det er også du som bruker ordene "skal" og "aldri" så da er det logisk å trekke slutningen at du mener det omvendte over 100 km/t...

Skal og aldri er heller ikke det samme som du nå sier, "kan" og "bør".

pej

Har luft på min, men kjører nå en loaner på stål. Må si at luft er oppskrytt i hverdagen. Bruker litt mer strøm siden den ikke senker seg på motorvei (som jeg kjører mye på) men bortsett fra det så merker jeg ikke store forskjellen. Har ikke kjørt i dyp snø ennå, så kanskje det har en misjon der, men ser ut til at det ikke kommer vintervær her i Østfold i særlig grad lengre. Ikke iår iallefall.
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

Gogool

Leste et eller annet sted noen som hadde testkjørt og konkluderte med at stål var fastere og lå bedre i svingene enn luft på standard TMS understell. Velg luft om man er på jakt etter komfort eller det praktiske i å kunne heve bilen, men ikke pga kjøreegenskaper. Da er antakelig stål best, evt P85D eller P85+ med mer sportslig understell.
Grå P85+ 2013 (solgt)
X100D

PerAsperaAdAstra

Jeg lurer på hva slags stålfjærer det blir på P85D. Det sies jo at P85D skal ha tilsvarende stivhet og kjøreegenskaper som P85+, men denner jo obligatorisk med luft.

darthy001

På tmc-forumet har jo brukeren lolachampcar eksperimentert masse med dette og hatt flere biler med og uten luft-fjæring meg bekjent. Dette er en person som driver med racing på si, type åpenhjulinger,  og utifra det jeg kan forstå har laaaangt over gjennomsnittet kompetanse på fjæring og alt annet relatert til hjuloppheng og best mulige kjøreegenskaper(ikke fokus på komfort).

Han har vært stor tilhenger av stålfjærene, med egenutviklet senkekit, og snakket varmt om det. Men etter noen mailer med "chief of chassis engineering" så har han nå bestilt P85D _med_ luftfjærer basert på svarene han fikk  i de mailene. Da med forbehold om at hvis luft-fjæringene ikke duger så tar han de bare bort igjen.

Blir veldig interessant å se om de har gjort noe nytt her med P85D som vil utgjøre en faktisk forskjell. Tesla har i hvert fall klart å pirre nysgjerrigheten til lolachampcar nok til at han går bort ifra tidligere tanker om kun stålfjære som nevnt i linken her.

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/36965-Tracking-P85D-delivery-thread?p=811621&viewfull=1#post811621

jazzwheel

Angående stivhet osv som det er veldig populært å diskutere angående stål og luftfjæring så er det altså samme Bilstein demper på begge oppsett i følge lolachampcar.

BMW850

Kjørte ombord på Horten - Moss ferga her om dagen på øvre dekk. Regnet med at det ville gå helt greit med bilen i "normal" (luftfjæring). Det gjorde det ikke. Var så vidt nedi og tror ikke det ble noe skade å snakke om da plata under batteriet er bortimot en tomme tykk hvis jeg husker rett.

Er det noen som vet om biler med luftfjæring i normal er lavere enn biler med standardfjærer?

Har lagret fjæring til "high" til fremtidige fergeturer både i Moss og Horten ;)
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Tuxedo

Sitat fra: BMW850 på tirsdag 13. januar 2015, klokken 18:00
Er det noen som vet om biler med luftfjæring i normal er lavere enn biler med standardfjærer?
Den var det i hvert fall før.  Men etter at de endret på høydene med luftfjæring i fjor engang, så er jeg ikke lenger sikker.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Muffinman

Ca 16mm forskjell i følge hjulstillingsdataene. Men forskjellen minker når folk og last tad med i beregningen. Stål synker mens luft er konstant.

D.O

Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA