Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: En liten dekk- og felgguide

Startet av PerC, mandag 10. november 2014, klokken 12:49

« forrige - neste »

Muffinman

Når jeg kjørte på 21" Conti slo jeg over på comfort for å gjøre sporingen lettere å håndtere. Byttet til PS2, og tilbake til standard.

Med andre ord, helt samsvarende erfaringer med Kirkebø.

bull

Sitat fra: jazzwheel på søndag 26. oktober 2014, klokken 21:47
Her var det mye rart. Min bil finnes overhodet ikke ustabil i 120km/t med stålfjærer, da må det være noe annet galt.

Når man skriver at man merker ujevnheter bedre med stålfjærer så er det også det samme som å si at man får bedre tilbakemelding også kalt mer sportslige kjøreegenskaper.

Luft gjør ingenting annet enn å heve eller senke. Man kan ikke velge stivheten i fjæringen på TMS uansett om man har stål eller luft.

Edit: Ser det nå for nye modeller står "Jevner ut og justerer automatisk stivhet for optimal ytelse og kjøreopplevelse, uavhengig av veibane eller last." Hvis de har byttet system for luftfjæring burde det også være en option i nye biler for å endre fra feks sport til comfort setting. I så fall er dette brått veldig interessant :)

Edit2: Kanskje det bare er feil tekst på nettsiden og at de tar i mer enn hva som er tilfelle? http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/37369-Smart-Air-Suspension-Website-error

Kanskje det står feil på nettsiden, men de har jo hatt ganske lang tid til å rette opp den feilen hvis det var tilfelle.

Tuxedo

Jeg gjør som bb og kjører med comfort hele tiden.  Med all den langkjøringen hans så er tipset neppe helt feil.  Ikke at jeg helt merker den store forskjellen fra normal til comfort, heller.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

jazzwheel

Sitat fra: bull på søndag 26. oktober 2014, klokken 22:46
Kanskje det står feil på nettsiden, men de har jo hatt ganske lang tid til å rette opp den feilen hvis det var tilfelle.

Jeg syns det burde være adaptivt og mulighet for å velge stivhet selv på en slik bil. Hadde det vært mulig ville jeg med glede kastet penger etter Tesla for å få luftfjæring jeg også :) Om det stemmer så er det nok en god grunn for å bytte inn bilen i en nyere i 2015...

darthy001

Sitat fra: jazzwheel på søndag 26. oktober 2014, klokken 23:41
Sitat fra: bull på søndag 26. oktober 2014, klokken 22:46
Kanskje det står feil på nettsiden, men de har jo hatt ganske lang tid til å rette opp den feilen hvis det var tilfelle.

Jeg syns det burde være adaptivt og mulighet for å velge stivhet selv på en slik bil. Hadde det vært mulig ville jeg med glede kastet penger etter Tesla for å få luftfjæring jeg også :) Om det stemmer så er det nok en god grunn for å bytte inn bilen i en nyere i 2015...

Hva var teksten i design studio tidligere? For dagens tekst leser jeg som adaptive fjærer. Leste ærlig talt ikke teksten der før nå :-[

Ble lettere gira her nå kjenner jeg. Det som gjør meg ekstra gira er at teksten er overraskende godt oversatt, tegn på at den faktisk har blitt lest av mennesker, og veldig spesifikt beskriver endring av stivhet i fjæringen automatisk.

Kommer til å bli noen laaaaange måneder dette kjenner jeg :-\

elbilen

Dere som kjører med stålfjærer, opplevd dette som negativt og angret på å ikke ha valgt luft?
Har foreløpig ikke valgt luft på S85D i bestilling (men ikke finalized enda).

Har aldri hatt luft på tidligere biler og på min nåværende Touran har jeg aldri hatt behov for å heve, iallfall ikke som jeg visste på forhånd. Har i løpet av 3 år skrapt nedi kanskje 2-3 ganger når jeg har kjørt inn i private gårdsrom. Luft på TMS gjør jo ikke annet fornuftig enn å heve/senke?
TMX #462sig og #2582
20.11.14 - TMS85D 790xx med levering 29.mai

petersv

#36
Sitat fra: Sven-Erik på mandag 27. oktober 2014, klokken 10:42
Sitat fra: petersv på søndag 26. oktober 2014, klokken 18:57
Wow, her var drt mye synsing. Bilen er MYE stivere i high og very high enn i normal og low.

Tenk på en ballong med lite og mye luft.
Jeg er ikke enig.
Tenk heller på stylter.

Og om den skulle være stivere i high, så er den vertfall mye mer vinglete.
Det er mye mer stabilt å gå med korte (lave) stylter enn med lanhe (høye) stylter.

Og personlig opplever jeg at bilen er stivere/sitter mye bedre i low en i high.

Pærer og epler. Jeg sier bare at bilen er stivere på high, ikke noe mer. Det vet alle som har luftfjæring på bilen sin.

TeslaTerje

Eg er fornøyd med min med stålfjærer, har enda ikkje skrapt nedi. kjørte til fjells i sommer der skrapte eg nedi med Mazda 6 eg hadde før men tesla tok ikkje nedi på samme plassen.

Sitat fra: chitty på lørdag 15. november 2014, klokken 22:56
Dere som kjører med stålfjærer, opplevd dette som negativt og angret på å ikke ha valgt luft?
Har foreløpig ikke valgt luft på S85D i bestilling (men ikke finalized enda).

Har aldri hatt luft på tidligere biler og på min nåværende Touran har jeg aldri hatt behov for å heve, iallfall ikke som jeg visste på forhånd. Har i løpet av 3 år skrapt nedi kanskje 2-3 ganger når jeg har kjørt inn i private gårdsrom. Luft på TMS gjør jo ikke annet fornuftig enn å heve/senke?
Tesla Model S
grå 85 Kwh, Tech, Sensor, lyd, pano, hattehylle....
Bestilt - 03.03.13
Finalized - 20.11.13
Tesla fabrikken bygger din Model S - 07.02
Din Model S er i transitt fra fabrikken - 13.02

Levert 31 Mars .

jazzwheel

Ståloppsettet har ganske godt klaring i utgangspunktet 155mm(?) bakkeklaring.

hgs og jeg byttet bil en halvtime på fredag og kjørte en tur på E18, noen rundkjøringer og litt grusparkeringsplass. Begge har 19" R2 og vi klarte egentlig ikke å kjenne noe opplagt forskjell på den turen. Om det skal være noe må det være at luft er litt stivere og kanskje hakket mer stabil i høyere hastigheter, men samtidig føler man ikke underlaget like godt. Om det faktisk stemmer er en annen sak, kan være jeg føler det fordi jeg har lest at andre føler det :)

Både luft og stål har samme 50mm Bilstein dempere.

jkirkebo

Sitat fra: chitty på lørdag 15. november 2014, klokken 22:56
Luft på TMS gjør jo ikke annet fornuftig enn å heve/senke?

Den nivåregulerer bilen og sørger også for at fjæringen har like lang vandring selv om du laster bilen tungt. Jeg hadde god bruk for det i går når jeg fraktet 43m2 med parkett i Teslaen. Med bakluka igjen. 14 pakker på 220cm, vekt 380kg. Merket ikke noe på fjæringsegenskapene. Tidligere biler uten luft har lagt seg godt nedpå med mye last, og fjæringen ble ganske ukomfortabel med så kort vandring.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

MrGekko

Er det ikke smart luftfjæring på Teslaen nå?
Tidligere så hadde luftfjæringen kun heve/senkefunksjon

jkirkebo

Sitat fra: jazzwheel på søndag 16. november 2014, klokken 00:11
Ståloppsettet har ganske godt klaring i utgangspunktet 155mm(?) bakkeklaring.

hgs og jeg byttet bil en halvtime på fredag og kjørte en tur på E18, noen rundkjøringer og litt grusparkeringsplass. Begge har 19" R2 og vi klarte egentlig ikke å kjenne noe opplagt forskjell på den turen. Om det skal være noe må det være at luft er litt stivere og kanskje hakket mer stabil i høyere hastigheter, men samtidig føler man ikke underlaget like godt. Om det faktisk stemmer er en annen sak, kan være jeg føler det fordi jeg har lest at andre føler det :)

19" med vinterdekk er nok det dårligste alternativet om du vil prøve å kjenne forskjell. Prøv heller to biler med Conti 21", det er det mest ukomfortable og sporete alternativet (21" med PS2 er langt bedre).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: MrGekko på søndag 16. november 2014, klokken 00:58
Er det ikke smart luftfjæring på Teslaen nå?
Tidligere så hadde luftfjæringen kun heve/senkefunksjon

"Smart" referere sikkert til at den automatisk hever bilen basert på GPS-lokasjon og tidligere heving samme sted. Adaptiv er den nok ikke, det krever andre dempere.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

MrGekko

Adaptiv var det jeg tenkte på ja.
Rart at de ikke har fått til dette da. De fleste andre premiumbiler har hatt denne funksjonen en god stund nå.

Hyperstress


Sitat fra: chitty på lørdag 15. november 2014, klokken 22:56
Dere som kjører med stålfjærer, opplevd dette som negativt og angret på å ikke ha valgt luft?
Har foreløpig ikke valgt luft på S85D i bestilling (men ikke finalized enda).

Har aldri hatt luft på tidligere biler og på min nåværende Touran har jeg aldri hatt behov for å heve, iallfall ikke som jeg visste på forhånd. Har i løpet av 3 år skrapt nedi kanskje 2-3 ganger når jeg har kjørt inn i private gårdsrom. Luft på TMS gjør jo ikke annet fornuftig enn å heve/senke?

Du kan trygt velge stål, du kommer ikke til å angre. Spesielt når du ikke har vært vant til luft fra før. Hadde den hatt adaptiv luft så ville jeg valgt luft. Jeg har bestilt tesla for andre gang med stål nå. Ikke fordi jeg mener det er bedre enn luft, men fordi jeg mener forskjellen ikke er større enn at jeg heller brukte de pengene på noe annet.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA