Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: En liten dekk- og felgguide

Startet av PerC, mandag 10. november 2014, klokken 12:49

« forrige - neste »

Muffinman

Må legge på en hjulinnstilling ved ombygging også. Stål og luft skiller seg på vinkler og bakkeklaring.

GOS

Svein Erik:
Vi trenger ikke treffes, jeg tror deg, da vet jeg i det minste om en som har stål og er misfornøyd. Jeg stortrives i min selv med stål. Største forskjellen jeg kjenner med og uten stål er at små ujevnheter merkes bedre med stål. Synes heller ikke jeg har noen grunn til å klage på den i høye hastigheter selv om jeg kom fra A6 2009 model med S-line sportsunderstell
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

bull

Folk ser ut til å forsvare egne valg, som i de fleste andre sammenhenger. Personlig liker jeg en bil som er sportslig (les: lav/stiv) når jeg kjører sportslig og komfortabel (les: høy/myk) når jeg kjører "vanlig" på ujevne veier. Mine 2 siste fossilbiler har hatt såkalt sportsunderstell som har vært konstant "stivt" og det er ikke noe særlig når man kjører på dårlige veier (som det er mye av her til lands).

Konklusjonen min har vært at min neste bil skal ha et adaptivt understell slik at jeg kan velge det som passer kjørestilen den aktuelle dagen. Derfor har jeg valgt å bestille MED luftfjæring. Så får alle andre bestille det de selv vil :)

darthy001

Sitat fra: bull på søndag 26. oktober 2014, klokken 15:19
Folk ser ut til å forsvare egne valg, som i de fleste andre sammenhenger. Personlig liker jeg en bil som er sportslig (les: lav/stiv) når jeg kjører sportslig og komfortabel (les: høy/myk) når jeg kjører "vanlig" på ujevne veier. Mine 2 siste fossilbiler har hatt såkalt sportsunderstell som har vært konstant "stivt" og det er ikke noe særlig når man kjører på dårlige veier (som det er mye av her til lands).

Konklusjonen min har vært at min neste bil skal ha et adaptivt understell slik at jeg kan velge det som passer kjørestilen den aktuelle dagen. Derfor har jeg valgt å bestille MED luftfjæring. Så får alle andre bestille det de selv vil :)
Er tesla sine luftfjærer virkelig adaptive? Jeg trodde de bare hadde en setting!?

Jeg skal ha de selv og hadde aldri kjøpt uten, men trodde ikke de var adaptive....

fonberg

Sitat fra: darthy001 på søndag 26. oktober 2014, klokken 17:10
Sitat fra: bull på søndag 26. oktober 2014, klokken 15:19
Folk ser ut til å forsvare egne valg, som i de fleste andre sammenhenger. Personlig liker jeg en bil som er sportslig (les: lav/stiv) når jeg kjører sportslig og komfortabel (les: høy/myk) når jeg kjører "vanlig" på ujevne veier. Mine 2 siste fossilbiler har hatt såkalt sportsunderstell som har vært konstant "stivt" og det er ikke noe særlig når man kjører på dårlige veier (som det er mye av her til lands).

Konklusjonen min har vært at min neste bil skal ha et adaptivt understell slik at jeg kan velge det som passer kjørestilen den aktuelle dagen. Derfor har jeg valgt å bestille MED luftfjæring. Så får alle andre bestille det de selv vil :)
Er tesla sine luftfjærer virkelig adaptive? Jeg trodde de bare hadde en setting!?

Jeg skal ha de selv og hadde aldri kjøpt uten, men trodde ikke de var adaptive....

TMS-en er akkurat like stiv i very high som den er i low, så jeg vil ikke tro luftunderstellegenskapene kan kalles adaptive. Men man kan vel kalle det smart etter at 6.0 kom med minneaktivert heving av bilen.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Tuxedo

Vil tro den er mykere i high og very high (følger ikke det av termodynamikkens lover - større volum gir større kompresjonslengde gitt samme kraft?)  Men det spiller jo liten rolle siden bilen automatisk justerer seg tilbake til normal høyde over relativt beskjedne hastigheter, så dette er vanskelig å teste i praksis.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

RonnyØ

Sitat fra: fonberg på søndag 26. oktober 2014, klokken 17:34
Sitat fra: darthy001 på søndag 26. oktober 2014, klokken 17:10
Sitat fra: bull på søndag 26. oktober 2014, klokken 15:19
Folk ser ut til å forsvare egne valg, som i de fleste andre sammenhenger. Personlig liker jeg en bil som er sportslig (les: lav/stiv) når jeg kjører sportslig og komfortabel (les: høy/myk) når jeg kjører "vanlig" på ujevne veier. Mine 2 siste fossilbiler har hatt såkalt sportsunderstell som har vært konstant "stivt" og det er ikke noe særlig når man kjører på dårlige veier (som det er mye av her til lands).

Konklusjonen min har vært at min neste bil skal ha et adaptivt understell slik at jeg kan velge det som passer kjørestilen den aktuelle dagen. Derfor har jeg valgt å bestille MED luftfjæring. Så får alle andre bestille det de selv vil :)
Er tesla sine luftfjærer virkelig adaptive? Jeg trodde de bare hadde en setting!?

Jeg skal ha de selv og hadde aldri kjøpt uten, men trodde ikke de var adaptive....

TMS-en er akkurat like stiv i very high som den er i low, så jeg vil ikke tro luftunderstellegenskapene kan kalles adaptive. Men man kan vel kalle det smart etter at 6.0 kom med minneaktivert heving av bilen.
Det er ikke mulig.. Min er betraktelig stivere i low enn i f.eks standard. Dumper jeg kjenner godt i low, er nesten borte når den står i standard.
Husqvarna Automower 320

skyfawn

Jeg har stålfjærer på min s85 i dag og merker det godt i høye hastigheter (tur til sverige på motorveien) at den blir veldig vinglete. Bestilte ny 85d med luftfjæringen, får håpe det er sant som folk sier at det blir bedre :)

petersv

Wow, her var drt mye synsing. Bilen er MYE stivere i high og very high enn i normal og low.

Tenk på en ballong med lite og mye luft.

Øggen

Sitat fra: petersv på søndag 26. oktober 2014, klokken 18:57
Wow, her var drt mye synsing. Bilen er MYE stivere i high og very high enn i normal og low.

Tenk på en ballong med lite og mye luft.

Riktig

eg1l

Ble fortalt av selger da jeg la inn min bestilling, at luftfjærene sørger for at bilen
holder seg mer stabil i svingene kontra stålfjærer.

TeslaSvein63

synes det hoeres merkelig ut staalfjerer er vinglete i knappe 120km/t. Maa da veare daarlige dempere de er utstyrt med. Forlang noen bedre dempere i saa fall for proeving.

fonberg

Sitat fra: TeslaSvein63 på søndag 26. oktober 2014, klokken 19:36
synes det hoeres merkelig ut staalfjerer er vinglete i knappe 120km/t. Maa da veare daarlige dempere de er utstyrt med. Forlang noen bedre dempere i saa fall for proeving.

Enig i at dette høres merkelig ut. Jeg ville først sjekka at det er nok luft i dekkene, og deretter endra styringsmodus til normal eller sport (hvis den står i comfort). Jeg synes i hvert fall TMS-en er vinglete i comfort-modus.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

jazzwheel

#28
Her var det mye rart. Min bil finnes overhodet ikke ustabil i 120km/t med stålfjærer, da må det være noe annet galt.

Når man skriver at man merker ujevnheter bedre med stålfjærer så er det også det samme som å si at man får bedre tilbakemelding også kalt mer sportslige kjøreegenskaper.

Luft gjør ingenting annet enn å heve eller senke. Man kan ikke velge stivheten i fjæringen på TMS uansett om man har stål eller luft.

Edit: Ser det nå for nye modeller står "Jevner ut og justerer automatisk stivhet for optimal ytelse og kjøreopplevelse, uavhengig av veibane eller last." Hvis de har byttet system for luftfjæring burde det også være en option i nye biler for å endre fra feks sport til comfort setting. I så fall er dette brått veldig interessant :)

Edit2: Kanskje det bare er feil tekst på nettsiden og at de tar i mer enn hva som er tilfelle? http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/37369-Smart-Air-Suspension-Website-error

jkirkebo

Sitat fra: fonberg på søndag 26. oktober 2014, klokken 21:39
Sitat fra: TeslaSvein63 på søndag 26. oktober 2014, klokken 19:36
synes det hoeres merkelig ut staalfjerer er vinglete i knappe 120km/t. Maa da veare daarlige dempere de er utstyrt med. Forlang noen bedre dempere i saa fall for proeving.

Enig i at dette høres merkelig ut. Jeg ville først sjekka at det er nok luft i dekkene, og deretter endra styringsmodus til normal eller sport (hvis den står i comfort). Jeg synes i hvert fall TMS-en er vinglete i comfort-modus.

Kommer an på dekkene. Loaneren jeg hadde sist med 21" Conti sporet såpass ille at den var vinglete i normal. Valgte da comfort for at den ikke skulle dra så mye i rattet og det hjalp mye.

Min bil med PS2-dekk er derimot mye bedre å kjøre i Normal, men så sporer den heller ikke noe særlig.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA