Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forskjell på Outlander PHEV kjøpt i utlandet og i Norge

Startet av Vind, søndag 09. november 2014, klokken 23:40

« forrige - neste »

Vind

i3 er en fantastisk liten bil, og jeg er godt fornøyd med det meste - det er imidlertid en funksjon som jeg er veldig usikker hvor godt den virker - og det er fotgjengervarsling.  A stolpene kan jo nesten skjule en tømmerbil, og en stakkars fotgjenger kan lett virre seg inn bak dem.

Er det andre enn meg som har 5AT (Driving Assistant Plus) som aldri har fått varsel om kryssende fotgjenger?

Jeg har faktisk 3 ganger (i bra dagslys) vært nære på å sneie borti noen fotgjengere, og synes det er merkelig at jeg ikke har blitt varslet.  Nødbrems, ACC og alt det andre varsler som det skal.

- og ja den er slått på - Grønn ring under nødlys knappen.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

LMOR

Jeg har heller aldri fått noe varsel, og antar du faktisk ikke kom til å treffe fotgjengerne du nevner, og/eller det ikke var kveld/motlys. Hvis du så mye som er borte i bremsen, så kommer det ikke noe varsel før du holder på å kjøre dem ned. Bilen dropper varsel hvis den forstår at du har sett dem.

Jeg har et annet system på 5 serien, og det var også slik at jeg ikke trodde den "virket", men noen ganger har jeg fått en fotgjenger foran meg i en sving, og bilen har da varslet feil, men i hvert fall fikk jeg sjekket at det virket.

Jeg tror ikke det kommer til å slå ut før du faktisk MÅ ha hjelp :-)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

EinarV

Den har slått ut en gang hos meg, men da falsk alarm. Kom ned motorvein i Stavanger og svingte mot madla på madlaveien i kollektivfeltet. Da kjørte jeg inn i en "byge" av fallende løv, da ga den alarm ca ett sekund. Fikk et tydelig symbol i instrumentpanelet, så er ikke i tvil om hva det var.
Styreleder
Rogaland Elbilforening

2017 BMW i3 94Ah
2014 BMW i3 60Ah - solgt

MortenH

Jeg har hatt en episode i fotgjengerfelt i Kannik. Et stort rødt person symbol lyste opp da en fotgjenger var på vei over. Jeg hadde fot klar på bremse. Så det var god margin.
2011-2014: Mitsubishi i-MiEV
Fra jan 2014: BMW i3
Bryne - Rogaland

Øybil

Hei, denne funksjonen er gull. Har skrevet om dette en annet sted på forumet men kan raskt gjenta det igjen her.

Var ute å kjørte bil og kom da til et område med mye grågås. Jeg tenkte ikke så mye på at bilen er omtrent helt stille i 50 km i timen og tok det som en selvfølge at grågåsene flyttet på seg ut av vegen. Noe de alså også gjorde bår de såg jeg kom. Men i grøfta satt det 2 grågåser som verken hadde sett meg eller hørt meg komme. Og jeg hadde heller ikke sett de.

Det endte med at når jeg var ganske nærme så skvatt grågåsa til og startet å lette fra grøfta framom bilen. Avstanden var ganske nærme.

Ikke bare de som skvatt men det gjorde jeg også, såg at dette ikke kunne gå bra og med foten på vei til bremsepedal så bremset bilen av seg selv helt opp. Ble Paff over at bilen hadde stoppet før jeg rakk å trykke inn bremsa der og da. Det ble tydeligvis ene grågåsa som med frykt i øyene og med retning panser så at han kanskje kom til å overleve alikevel. Sklei sakte over pansra mens rødsprengte øyne kikket på meg og et lite gakk kom fra nebbet. Og opp i lufta kom han seg.

Hadde ikke bilen stoppet når den gjorde, så hadde jeg hatt sprengt grågås te middag og et ødelagt panser...

Heldigvis gikk det bra :) men bilen hadde slått på varsellys og jeg måtte slå av og på bilen igjen for å kjøre derfra. Det var 50
Grense på stedet det skjedde

Øybil

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA