Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Leaf spy - hvor mye kan man tyne ut?

Startet av TRM, søndag 09. november 2014, klokken 21:13

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: pwb på torsdag 06. november 2014, klokken 19:38
Vel, satt på med en Tesla, man sitter ca 512 ganger bedre i en 508 OG man kan holde seg fast når man er passasjer, så å si at en 508 er kjip i forhold til en Tesla stemmer faktisk ikke.
Ja, Model S mangler håndtak over dørene. Altså er en Peugeot 508 SW bedre enn Model S på minst 1 punkt av 1.000 punkter. Om man også aksepterer at setekomforten er bedre, så er Peugeot 508 SW bedre enn Model S på minst 2 punkter av 1.000 punkter. (Inntil next gen setene kom på markedet, i hvert fall.)

Det finnes ikke en bil i verden som er bedre enn alle andre biler på alle mulige måter. Men Model S scorer høyt på det meste.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Celter

Sitat fra: pwb på torsdag 06. november 2014, klokken 19:38
Vel, satt på med en Tesla, man sitter ca 512 ganger bedre i en 508 OG man kan holde seg fast når man er passasjer, så å si at en 508 er kjip i forhold til en Tesla stemmer faktisk ikke.

Du kunne beholdt ditt gamle brukernavn "foxy".
Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

Sjøhyene

Sitat fra: pwb på torsdag 06. november 2014, klokken 19:38
Vel, satt på med en Tesla, man sitter ca 512 ganger bedre i en 508 OG man kan holde seg fast når man er passasjer, så å si at en 508 er kjip i forhold til en Tesla stemmer faktisk ikke.

morsom fyr du  :P
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Muffinman

Setter veldig pris på at denne pcb stadig tar turen innom denne delen av forumet og dummer seg ut. Makes my day every time  :D

Leif1

Minner litt om enkelte man finner i visse kommentarfelt egentlig..
Konvertitt fra S til X

pwb

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 06. november 2014, klokken 19:54
Sitat fra: pwb på torsdag 06. november 2014, klokken 19:38
Vel, satt på med en Tesla, man sitter ca 512 ganger bedre i en 508 OG man kan holde seg fast når man er passasjer, så å si at en 508 er kjip i forhold til en Tesla stemmer faktisk ikke.
Ja, Model S mangler håndtak over dørene. Altså er en Peugeot 508 SW bedre enn Model S på minst 1 punkt av 1.000 punkter. Om man også aksepterer at setekomforten er bedre, så er Peugeot 508 SW bedre enn Model S på minst 2 punkter av 1.000 punkter. (Inntil next gen setene kom på markedet, i hvert fall.)

Det finnes ikke en bil i verden som er bedre enn alle andre biler på alle mulige måter. Men Model S scorer høyt på det meste.

Vil vel si at sittekomfort er såpass viktig at det burde veie ganske mye. Bedre lys er jo også ett stort pluss til 508. Raskere navigasjon her den også, for dæven å lang tid det tok for å bytte rundt inne på den svære skjermen. Tror du skal lete lenge for å finne noe som er bedre på en Tesla enn i en 508. Skal si meg enig i at akselerasjonen jo er helt vannvittig mye bedre enn det meste, men det er så mye mer som teller på en bil for at den skal være god å kjøre.

petersv

Jeg opplevde en gang så rask navigasjon at jeg var framme før jeg dro.

Espen Hugaas Andersen

#22
Sitat fra: pwb på søndag 09. november 2014, klokken 09:27Vil vel si at sittekomfort er såpass viktig at det burde veie ganske mye.
Ja, hvis det er slik at en bil har sittekomfort og den andre bilen ikke har sittekomfort, så bør det veie tungt. Model S har god sittekomfort, men jeg utelukker ikke at 508 har marginalt bedre sittekomfort i forhold til standardsetene. Da veier det ikke like tungt.

Sitat fra: pwb på søndag 09. november 2014, klokken 09:27Bedre lys er jo også ett stort pluss til 508.
Tja, kommer an på bruken. Men jeg ser at 508 kommer med lyktespylere, så da har den nok trolig bedre lys. Model S har så kraftige lys man har lov til uten lyktespylere.

Sitat fra: pwb på søndag 09. november 2014, klokken 09:27Raskere navigasjon her den også, for dæven å lang tid det tok for å bytte rundt inne på den svære skjermen.
Jeg er ikke sikker på om dette gjelder på de nyeste Model S kontra de første som kom fra fabrikken. Jeg vet i hvert fall at de har oppgrdert skjermen bak rattet til en med betydelig høyere oppløsning, men jeg er usikker på om de også har oppgradert prosessorenheten.

Sitat fra: pwb på søndag 09. november 2014, klokken 09:27Tror du skal lete lenge for å finne noe som er bedre på en Tesla enn i en 508. Skal si meg enig i at akselerasjonen jo er helt vannvittig mye bedre enn det meste, men det er så mye mer som teller på en bil for at den skal være god å kjøre.
Tja, noen av fordelene:

- Som du sier, sinnsyk akselerasjon.
- Ingen girkasse, så man blir ikke kastet frem og tilbake hele tiden.
- Kreftene er tilstede på millisekunder, uahvengig av hastighet, gir, turboforsinkelser, osv.
- Pålitelighet. (Fransk er ikke kjent for å være de mest pålitelige bilene, akkurat.)
- Må ikke i tide og utide dra et sted for å fylle drivstoff, man bruker bare 10-20 sekunder en eller flere dager i uken på å plugge bilen inn/ut.
- Plass til 7 personer.
- Større bagasjerom bak, pluss frunk.
- Trådløse oppdateringer som legger inn ny funksjonalitet.
- Stor skjerm der all relevant informasjon kan vises på en god måte.
- Bedre bremser.
- Bråker mindre.
- Plass til hva man ønsker mellom setene foran. Plassen er ikke tatt opp av girkasse og alt annet mulig ræl.
- Bedre ratt. (Er tross alt levert av mercedes.)
- Mye penere bil, med større felger og elegant design.
- Luftfjæring.
- Lavere tyngdepunkt.
- Tomotors firehjulstrekk.

Her er bare de punktene jeg kom på i farten. Det er null problem å fortsette å liste opp punkter der Model S er bedre enn 508 SW. Men så klart vil det også være punkter der 508 SW er bedre.

Jeg og kona så litt på en 508 SW (og en 3008) når vi skulle kjøpe bil å ha frem til Model Xen kommer, trolig i 2016. Vi var egentlig på utkikk etter 308 SW, men det var de bilene forhandleren hadde inne. Det er fine biler det, men vi kom frem til at de var ikke så mye bedre enn i30 CW at det var verdt pengene. De fordelene jeg har listet ovenfor er nok grunn til å bruke 5-6 ganger mer penger på bil når jeg kjøper Model X enn jeg har brukt på noen annen bil hittil.

Om så setekomforten er kun 90% av det man får på de beste bilene eller lyset er kun 80% av det man får på de beste bilene, så forsvinner disse ulempene i det store bildet.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Mippen

Hvis tesla skulle hatt en identisk bil som lånebil til alle kunder kunne man ha forventet langt høyere priser på tjenester og kanskje høyere nybilpriser også. Men trenger man plass så syns jeg man skal få en bil som funker så lenge det varer.
Fremtiden er elektrisk.

timingbeltkiller

Sitat fra: petersv på søndag 09. november 2014, klokken 09:32
Jeg opplevde en gang så rask navigasjon at jeg var framme før jeg dro.
Da sto du opp en time før du la deg?
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 09. november 2014, klokken 11:04
- Pålitelighet. (Fransk er ikke kjent for å være de mest pålitelige bilene, akkurat.)
Dette punktet er det ene du ikke burde ha tatt med.
S er faktisk den bilen som minner mest om fordums Citroen DS:
20 i stil og 5 i utførelse.

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Brede

Sitat fra: timingbeltkiller på søndag 09. november 2014, klokken 18:09
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 09. november 2014, klokken 11:04
- Pålitelighet. (Fransk er ikke kjent for å være de mest pålitelige bilene, akkurat.)
Dette punktet er det ene du ikke burde ha tatt med.
S er faktisk den bilen som minner mest om fordums Citroen DS:
20 i stil og 5 i utførelse.

Må si meg litt enig der.
På under ett år så har vi vel hatt fem ganger så mange feil og mangler på S'en enn vi på sju år har hatt med vår 2001-modell Peugeot 307. Knallimponert over den trofaste franskmannen!

Men likevel er det nå slik at den som står opp først på morgenen tar Teslaen da, Peugeoten har fått en noe roligere "pensjonstilværelse" det siste året.  ;)

hma

Har ikke mye erfaring med franske biler, bortsett fra bakaksling til både 106 og 206. Disse ble brukt av Th!nk og de fleste som har kjørt elbil noen år vet hvordan de fungerte...

Ellers har min Tesla (produsert april 2014) rullet ca 15'000 uten én eneste feil.
Hadde faktisk forventet 'noe' feil, så for min del overgår det forventningene med god margin.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Espen Hugaas Andersen

Nå er riktignok ikke Peugeot den verste av de franske bilprodusentene på pålitelighet. Renault er vel den verste bilprodusenten i en del statistikker, mens Peugeot er mer midt på treet.

I nyeste Consumer Reports statistikken lå Model S ca midt på treet, men dette har nok også forbedret seg på de nyest produserte bilene.

Jeg føler meg trygg i at det er ikke langt mellom Peugeot og Tesla på pålitelighet, men mindre trygg på at Tesla er bedre. Jeg tok det med fordi man kan nesten forvente at de fleste problematiske feilene blir utbedret innen garantitiden er over. Ting som korrosjon på speilbrakettene, mugg i soltaket, osv er utbedret på alle biler, og på nye biler er det meste av feilene på drivlinjen utbedret. Dette er "enkle" feil som kommer av at Tesla er en ny bilprodusent.

På Peugeot derimot vil det veldig trolig komme opp feil etter garantitiden er over, og disse feilene trenger ikke være billige. Disse feilene kommer ikke først og fremst av at Peugeot er et dårlig merke, men mer at at fossilteknologien har sine svakheter. Det er mye slitasjedeler, og mye som kan gå galt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

petersv

Sitat fra: timingbeltkiller på søndag 09. november 2014, klokken 17:52
Sitat fra: petersv på søndag 09. november 2014, klokken 09:32
Jeg opplevde en gang så rask navigasjon at jeg var framme før jeg dro.
Da sto du opp en time før du la deg?

Hadde dessverre glemt det før jeg tenkte det.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA